Η χορογράφος Λενιώ Κακλέα παρουσιάζει το Sonatas et Interludes του Τζον Κέιτζ στο Bourse de Commerce

Η χορογράφος Λενιώ Κακλέα παρουσιάζει το έργο του Τζον Κέιτζ, Sonatas et Interludes, στο Bourse de Commerce Facebook Twitter
Η Λενιώ Κακλέα στο Sonatas et Interludes | Bourse de Commerce - Pinault Collection
0

Η Συλλογή του Bourse de Commerce παρουσιάζει το Sonatas et Interludes, μια χορογραφία της Λενιώς Κακλέα βασισμένη στο ομώνυμο έργο του John Cage, που δημιουργήθηκε ειδικά για τη Ροτόντα του μουσείου.

Το 1938, ο Αμερικανός συνθέτης Τζον Κέιτζ (1912-1992) άρχισε να εργάζεται πάνω σε έργα για το λεγόμενο «prepared» πιάνο. Ανάμεσα στις χορδές του οργάνου μπαίνουν βίδες, κομμάτια πλαστικού, κομμάτια ξύλου ή χαρτονιού σε συγκεκριμένα σημεία για την τροποποίηση του ήχου. Δέκα χρόνια αργότερα, μεταξύ 1946 και 1948, συνέθεσε για αυτό το όργανο ένα από τα εμβληματικά του κομμάτια, τις Σονάτες και τα Ιντερλούδια, που χαρακτηρίστηκε από το ενδιαφέρον του για τα εννέα συναισθήματα της ινδικής φιλοσοφίας.

Η Λενιώ Κακλέα μας καλεί να αναλογιστούμε τους άρρηκτους δεσμούς που ενώνουν το μεταμορφωμένο σώμα του πιάνου με αυτό του χορευτή. Ο Κέιτζ χρησιμοποίησε αυτό το όργανο το 1940, ενώ δούλευε με την αφροαμερικανή χορογράφο Syvilla Fort (1917-1975) για το κομμάτι του Bacchanale. Η προετοιμασία του πιάνου μετατρέπει αυτό το μελωδικό όργανο σε μια ορχήστρα κρουστών, δομημένη από τον ρυθμό που συνδέει με τους θορύβους των πόλεων, τη βία της επιθυμίας και την οικειότητα του σώματος. Πολύ συχνά ξεχασμένες, οι συνεργασίες του Τζον Κέιτζ με χορογράφους -όπως η Syvilla Fort, ο Pearl Primus, η Valerie Bettis ή η Hanya Holm- συνόδευσαν την έρευνα του συνθέτη σε όλη τη δεκαετία του 1930 και του 1940.

Η χορογράφος Λενιώ Κακλέα παρουσιάζει το έργο του Τζον Κέιτζ Sonatas et Interludes στο Bourse de Commerce Facebook Twitter
Sonatas et Interludes | Bourse de Commerce - Pinault Collection

Εστιάζοντας σε αυτές τις «χαμένες» (ή ελάχιστα αναφερόμενες) λεπτομέρειες της μουσικής ιστορίας, η χορογράφος Λενιώ Κακλέα προσεγγίζει το εμβληματικό έργο του Κέιτζ. Στο Rotonde de la Bourse de Commerce, συσχετίζει τη δομή της μουσικής σύνθεσης με έναν χορό που διασταυρώνεται από την παρουσία μορφών από τον κινηματογράφο, την τζαζ και το μιούζικαλ της εποχής. Ο τσιμεντένιος κύλινδρος της Ροτόντας σφραγίζει ένα παιχνιδιάρικο, βίαιο και δραματικό συμβόλαιο του οποίου οι θεατές είναι μάρτυρες. Χορεύει με και χωρίς τις σονάτες και ιντερλούδια για να ανανεώσει μια ιστορία βασισμένη στο φεμινισμό.

Η Λενιώ Κακλέα προσεγγίζει το εμβληματικό έργο του Κέιτζ προσφέροντας μια φεμινιστική ανάγνωση της ιστορίας και κάνει μια τομή σε αυτήν. Άλλοτε παιχνιδιάρικη, άλλοτε υπονοώντας μια πιο συναισθηματική -αλλά όχι εξπρεσιονιστική- προσέγγιση της παρτιτούρας, με το σώμα της, διερευνά τη διακριτικά χρωματισμένη μουσική δομή των Σονάτων και των Ιντερλούδιων. Έτσι η σκηνή γίνεται ένα καλειδοσκόπιο για να αναλογιστεί κανείς όχι μόνο τη σχέση της χορογραφικής και της μουσικής παρτιτούρας, αλλά και κρίσιμο εργαλείο για γυναικείες γενεαλογίες, που υπάρχουν στο έργο της Κακλέα.

Η χορογράφος Λενιώ Κακλέα παρουσιάζει το έργο του Τζον Κέιτζ, Sonatas et Interludes, στο Bourse de Commerce Facebook Twitter
Sonatas et Interludes | Bourse de Commerce - Pinault Collection

Η Λενιώ Κακλέα είναι χορεύτρια, χορογράφος και συγγραφέας, γεννημένη στην Αθήνα. Ζει και εργάζεται στο Παρίσι. Το 2005, μετακόμισε στη Γαλλία, όπου σπούδασε στο CNDC στο Angers. Από το 2009, η Λενιώ Κακλέα χρησιμοποιεί διάφορα μέσα: χορογραφία, κείμενο και βίντεο. Η καλλιτεχνική της πρακτική είναι εμπνευσμένη από τον φεμινισμό, την ψυχανάλυση και τη θεσμική κριτική. Στο έργο της διερευνά την παραγωγή υποκειμενικότητας μέσω της επανάληψης και της οργανωμένης μετάδοσης κινήσεων και αποκαλύπτει τους οικείους και περιθωριακούς χώρους στους οποίους κατασκευάζουμε την ταυτότητά μας.

Η χορογράφος Λενιώ Κακλέα παρουσιάζει το έργο του Τζον Κέιτζ Sonatas et Interludes στο Bourse de Commerce Facebook Twitter
Sonatas et Interludes | Bourse de Commerce - Pinault Collection

Μουσική: John Cage

Σκηνοθεσία, χορογραφία και ερμηνεία: Λενιώ Κακλέα

Πιάνο: Orlando Bass

Συμπαραγωγή: BUDA Kortrijk (BE) και NEXT Festival (BE), Bourse de Commerce - Pinault Collection, Pavillon ADC, Genève, La Place de la danse- CDCN Toulouse ως μέρος του προγράμματος «Accueil Studio».

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Σεντ-Εξιπερί, η Νίκι ντε Σεν Φαλ και o Μπιλ Μάρεϊ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Ο Σεντ-Εξιπερί, η Νίκι ντε Σεν Φαλ και o Μπιλ Μάρεϊ από αύριο στους κινηματογράφους

Μέτρια κινηματογραφική εβδομάδα, με δυο βιογραφικά δράματα που απογοητεύουν, μια κακόβουλη crime κωμωδία και μια διασκευή video game απευθυνόμενη στο οικογενειακό κοινό ανάμεσα στις νέες κυκλοφορίες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Τα Όσκαρ δεν φτιάχτηκαν για εμάς»: Η Χάλι Μπέρι λέει στις μαύρες ηθοποιούς να σταματήσουν να «ποθούν» τα χρυσά αγαλματίδια

Πολιτισμός / «Το σύστημα δεν φτιάχτηκε για εμάς»: Η Χάλι Μπέρι λέει στις μαύρες ηθοποιούς να σταματήσουν να «ποθούν» τα Όσκαρ

Η μόνη μαύρη γυναίκα που έχει κερδίσει Όσκαρ 'Α γυναικείου ρόλου δήλωσε ότι η ιστορική νίκη της τελικά επρόκειτο για ανωμαλία και όχι αλλαγή κατεύθυνσης από την Ακαδημία
LIFO NEWSROOM
Το Υπουργείο Πολιτισμού και η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζουν: 3ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής

Πολιτισμός / 3ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής: Μια κατανυκτική εμπειρία στους δρόμους και στα τοπόσημα της Αθήνας

Σε καλλιτεχνική διεύθυνση Γιώργου Κουμεντάκη, το φεστιβάλ θα παρουσιάσει περισσότερες από 40 συναυλίες και καλλιτεχνικές δράσεις σε εκκλησίες, μουσεία, αρχαιολογικούς και συναυλιακούς χώρους, καλωσορίζοντας για πρώτη φορά στο πρόγραμμά του και την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης.
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Πράδο: Πλαστός ο «χαμένος πίνακας» του Καραβάτζιο – Στο στόχαστρο έμπορος τέχνης για απάτη

Πολιτισμός / Μουσείο Πράδο: Πλαστός ο «χαμένος πίνακας» του Καραβάτζιο – Στο στόχαστρο έμπορος τέχνης για απάτη

Η έκθεση του Πράδο ήταν καταπέλτης: το έργο δεν είναι αυθεντικός Καραβάτζιο, αλλά δημιούργημα αγνώστου καλλιτέχνη με «μέτρια τεχνική αρτιότητα», εκτιμώντας την πραγματική αξία του σε μόλις 22.000 ευρώ
LIFO NEWSROOM
Βραβεία GLAAD - Σίνθια Ερίβο: «Οι αντωνυμίες they/them υπάρχουν από τις απαρχές του κόσμου»

Πολιτισμός / Βραβεία GLAAD - Σίνθια Ερίβο: «Οι αντωνυμίες they/them υπάρχουν από τις απαρχές του κόσμου»

Η ηθοποιός τιμήθηκε με το βραβείο Stephen F. Kolzak, το οποίο απονέμεται σε «ανοιχτά queer μέλη της κοινότητας του θεάματος ή των MME για το έργο τους προς την εξάλειψη της ομοφοβίας»
LIFO NEWSROOM
Η Ακαδημία ζητά συγγνώμη για τη μη στήριξη στον Παλαιστίνιο νικητή των Όσκαρ, Χαμντάν Μπαλάλ

Πολιτισμός / Η Ακαδημία ζητά συγγνώμη για τη μη στήριξη στον Παλαιστίνιο νικητή των Όσκαρ, Χαμντάν Μπαλάλ

«Ζητάμε ειλικρινά συγγνώμη από τον κ. Μπαλάλ και όλους τους καλλιτέχνες που αισθάνθηκαν ότι δεν υποστηρίχθηκαν από την προηγούμενη δήλωσή μας» αναφέρει η σχετική ανακοίνωση
LIFO NEWSROOM
Η Coca-Cola Hellenic ακύρωσε την εκδήλωσή της στο Καλλιμάρμαρο

Πολιτισμός / Η Coca-Cola Hellenic ακύρωσε την εκδήλωσή της στο Καλλιμάρμαρο

Σύμφωνα με την εταιρεία «κατά τη διάρκεια των εργασιών ακολουθήθηκαν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες, τηρώντας απόλυτα τα αρχιτεκτονικά σχέδια και τις μελέτες, όπως είχαν υποβληθεί και εγκριθεί»
LIFO NEWSROOM
Όσκαρ: Πάνω από 500 διάσημοι ηθοποιοί και σκηνοθέτες επικρίνουν την Ακαδημία για τη μη υποστήριξη του Χαμντάν Μπαλάλ

Πολιτισμός / Όσκαρ: Πάνω από 500 διάσημοι ηθοποιοί και σκηνοθέτες επικρίνουν την Ακαδημία για τη μη υποστήριξη του Χαμντάν Μπαλάλ

Οι ηθοποιοί Μαρκ Ράφαλο και Πενέλοπε Κρουζ, ο βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης Αλφόνσο Κουαρόν συμπεριλαμβάνονται στα ονόματα που έχουν υπογράψει ανοιχτή επιστολή που καταδικάζει την έλλειψη δημόσιας υποστήριξης της Ακαδημίας προς τον Παλαιστίνιο κινηματογραφιστή
LIFO NEWSROOM