Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα Facebook Twitter
Mist Φωτ.: Rahi Rezvani

Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

0

«Τι είναι χορός;» Στο ερώτημα που απασχολεί διαχρονικά δημιουργούς που ασχολούνται με αυτήν τη μορφή τέχνης έρχεται να δώσει μια «λοξή» απάντηση, με επίκεντρο αυτήν τη φορά την εικαστικότητα, ένα αγαπημένο φεστιβάλ σύγχρονου χορού που γεμίζει ασφυκτικά τις σκηνές της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση εδώ και δώδεκα χρόνια, πειραματίζεται, δοκιμάζει και πετυχαίνει τελικά να δικαιώσει τα αδάμαστα σώματα, εκφράζοντας τις αγωνίες, τις ελπίδες και τις ματαιώσεις τους, στήνοντας βωμούς, αποτινάσσοντας ρόλους και ταυτότητες, συνομιλώντας με την Ιστορία και το παρόν.

Από τις 3 έως τις 6 Απριλίου, στο πλαίσιο του Onassis Dance Days 2025, Έλληνες χορογράφοι πειραματίζονται με νέες αισθητικές, συνεργάζονται στενά με γλύπτες, εικαστικούς, αρχιτέκτονες και sound designers και συνομιλούν επί σκηνής με άξονα την υλικότητα των σωμάτων, την αισθητική του ήχου, την ποιητική του λόγου και την εικαστικότητα των σκηνικών αντικειμένων σε παραγωγές που προέκυψαν από το open call του Onassis AiR και αναπτύχθηκαν με την υποστήριξη του Onassis AiR Dramaturgy, σε επιμελητική κατεύθυνση της Αφροδίτης Παναγιωτάκου.

Στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης, ο Damien Jalet, σε συνεργασία με τον Ιάπωνα εικαστικό Kohei Nawa, δημιουργεί μια μνημειώδη εγκατάσταση, μια κοσμογονία εν κινήσει. Μεταξύ χορογραφίας και οπτικού πειραματισμού, εκθέτει το σώμα των χορευτών σε μια διαρκή αναμέτρηση με τα στοιχεία της φύσης, τον άνεμο, το νερό, το χώμα, τον καπνό, την ομίχλη, το φως, το σκοτάδι.

Για τέσσερις ημέρες, από τις 5 το απόγευμα έως τα μεσάνυχτα, μέσα από πέντε έργα και μία ταινία, οι σκηνές της Στέγης θα συστήσουν στους θεατές νέους εικαστικούς κόσμους, όπου το σώμα αποκτά άλλες διαστάσεις και η κίνηση δίνει μορφή στο άυλο. Και φέτος το πρόγραμμα του φεστιβάλ περιλαμβάνει έναν διεθνή χορογράφο, τον Damien Jalet, που θα παρουσιάσει για πρώτη φορά τον μοναδικό κόσμο του στην Ελλάδα.

Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα Facebook Twitter
Ecdysis Φωτ.: Pinelopi Gerasimou for Onassis Stegi

Στο -1 της Στέγης, στο σόλο έργο του Μιχάλη Θεοφάνους, ecdysis, γινόμαστε ηδονοβλεψίες, παρατηρώντας την αέναη μεταμόρφωση ενός πλάσματος στον προσωπικό του χώρο – το σκηνικό είναι της Τίνας Τζόκα. Ακόμα περισσότερο, γινόμαστε αυτόπτες μάρτυρες του ευάλωτου ξεγυμνώματός του, καθώς το βλέπουμε να απεκδύεται μια σειρά από ταυτότητες. Το πλάσμα ενσαρκώνει έναν πυκνοκατοικημένο εσωτερικό κόσμο, έναν κόσμο που έρχεται από μέσα μας και μοιάζει με την αντανάκλαση του νάρκισσου στο νερό. Μονάχα το είδωλό μας στον καθρέφτη είναι που μετακινείται, υποδεικνύοντας όλα όσα θα θέλαμε να κάνουμε.

«Το είδωλο αυτό είναι το πλάσμα που παίρνει διάφορες μορφές και δοκιμάζει διάφορα πράγματα στην προσπάθειά του να βρει τι είναι, καλωσορίζοντας το άβολο, το ανοίκειο και κυρίως τη μεταμόρφωση», λέει ο Μιχάλης και όταν ρωτώ τι σημαίνει ένα σώμα και κατά προέκταση ένα πρόσωπο σε διαρκή μεταμόρφωση στην εποχή μας εξηγεί πως «βλέπουμε την ανάγκη αυτού του πλάσματος να βρει τον εαυτό του. Δεν αναιρούνται το δικαίωμα και η διάθεση για προσωπικό χρόνο. Αν και δεν είναι τόσο απλό, η μετάλλαξη, η έκδυση αυτή είναι η ροή της ζωής. Σήμερα οι ταχύτητες διαφέρουν και το προβληματικό σε αυτό, ίσως, είναι ότι ο χρόνος δεν είναι αρκετός για να αφουγκραστείς αυτή την αλλαγή. Ίσως κι αυτό, όμως, αυτή η ασυνείδητη μετάβαση και η ανάγκη να ακολουθήσεις τους καιρούς να είναι μέρος της μεταμόρφωσης. Σε κάθε περίπτωση, η μεταμόρφωση είναι επιτακτική».

Μιλώντας για έναν κόσμο που βρίσκεται σε αδιάκοπη ροή, αναρωτιέμαι πόση σημασία έχει η ταυτότητα στον προσδιορισμό των σχέσεων και των πράξεών μας, κι εκείνος υποστηρίζει ότι «παρατηρούμε συχνά μια ομοιογένεια, σαν να ομαδοποιούνται οι ταυτότητες, ωστόσο η ατομικότητα παραμένει. Η ταυτότητα δεν είναι ενιαία oύτε και σε πολύ απλά μοτίβα, λέμε “κάτι άλλαξε μέσα μου” ή “ένα μέρος του εαυτού μου” κ.λπ. Ωστόσο, αυτό που κάνει την ταυτότητα συμπαγή είναι κυρίως μια εσωτερική συνοχή, η oποία έχει μεταβάσεις που την αιτιολογούν. Aν υπάρχει και ειλικρίνεια, μιλάμε για μια αναπόδραστη επίγνωση που μας καθιστά “ταυτοτικούς”. Νομίζω όμως ότι αυτό που χρειάζεται να αποδεχθούμε είναι η μεταβλητότητα που ενυπάρχει στην ταυτότητα και την κάνει πιο ολοκληρωμένη». 

Ιt’s the end of the amusement phase Facebook Twitter
Ιt’s the end of the amusement phase Φωτ.: Stephie Grape

Στη μικρή σκηνή της Στέγης, στο Ιt’s the end of the amusement phase, τρεις γυναίκες στήνουν έναν άναρχο κινητικό, αισθητικό και ηχητικό μαραθώνιο, αναζητώντας την απόλαυση που διαρκώς ανακόπτεται. Η Χαρά Κότσαλη, συνεργαζόμενη με τον γλύπτη και εικαστικό Περικλή Πραβήτα, δημιουργεί ένα ξέφρενο πανόραμα χορών σε διαρκή συνδιαλλαγή με την Ιστορία. Διαβάζοντας ένα άρθρο για το παράδοξο της παραγωγικότητας μέσα στο ψηφιακό συγκείμενο, κόλλησε σε ένα σημείο που μιλούσε για το τέλος της φάσης της διασκέδασης στη συνδιαλλαγή μας με τις τεχνολογίες και τι αντίκτυπο (δεν) είχαν στη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των γενικού πληθυσμού.

Παίρνοντας αφορμή από τη συναισθηματική αυτή περιοδολόγηση, εμπνεύστηκε τον τίτλο της παράστασης που σε πρώτη ανάγνωση σημαίνει ένας τέλος, αλλά στα δικά της μάτια ορίζει μια αρχή. Μιλώντας για τις γυναίκες σήμερα, αν μπορούν να βιώσουν απολαύσεις χωρίς ενοχές και προκαταλήψεις και τι εμπόδια βρίσκουν, η Χαρά σημειώνει ότι γνωρίζει γυναίκες που παλεύουν να τα βγάλουν πέρα, να κάνουν τα πράγματα αλλιώς, γυναίκες που συγκρούονται και μάχονται για το δίκαιο, που φροντίζουν η μία την άλλη και δημιουργούν.

«Ξέρω, και ξέρουμε, όμως και γυναίκες που κάνουν τη ζωή των άλλων γυναικών κόλαση. Ξέρω, και ξέρουμε, γυναίκες σε υψηλά ιστάμενες θέσεις –ενίοτε μη αιρετές και οριακά ισόβιες, για να μιλήσω για τον κλάδο μου–, σε διευθυντικές θέσεις επιχειρήσεων που λειτουργούν σε κάκιστες συνθήκες για τις υπόλοιπες εργαζόμενες, γυναίκες στο αστυνομικό σώμα, γυναίκες ακροδεξιές πρωθυπουργούς, κ.ο.κ. Δεν μπορώ να υπερασπιστώ όλες αυτές τις γυναίκες και είμαι σίγουρη ότι καθεμία έχει πολύ διαφορετικά προνόμια και εμπόδια, ανάλογα με την τάξη και το γεωγραφικό της στίγμα. Αν επιχειρήσω όμως μια λίγο απλουστευτική γενίκευση, θα έλεγα ότι σίγουρα η απόλαυση για τη γυναικεία ταυτότητα έχει υπάρξει ένα πεδίο μάχης. Η ενοχή έχει ποτίσει το δέρμα και την ψυχή πολλών από εμάς, καθώς καλούμαστε να εκπληρώσουμε προκατασκευασμένους ρόλους, να γεράσουμε με έναν τρόπο, να επιτύχουμε ή να αποτύχουμε με έναν τρόπο και κυρίως να φταίμε εμείς για την αποτυχία των άλλων».

Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα Facebook Twitter
Horse Me Φωτ.: Pinelopi Gerasimou for Onassis Stegi

Η Σοφία Μαυραγάνη και η εικαστικός Τζάνις Ράφα στήνουν στη Μικρή Σκηνή της Στέγης μια σουρεαλιστική, ποιητική αλληγορία για τα όρια της συμβίωσης της ανθρώπινης και της μη ανθρώπινης φύσης, με επίκεντρο την εικόνα του αλόγου και τη σχέση σωμάτων που καβαλούν και καβαλικεύονται. Η στόχευσή τους; Το δικαίωμα του σώματος να παραμείνει ανεξερεύνητο, αδιευκρίνιστο και αδάμαστο.

Στο Horse me μαστίγια και στομίδες μπλέκονται σε μια παράδοξα ερωτική σύνθεση. Γλουτοί και ουρές δονούνται σε άριες και ηλεκτροπόπ ρυθμούς. Με χλιμιντρίσματα, καλπασμούς, πτώσεις, σαδιστικούς δεσμούς, βασανισμό, λατρεία και με τις φαντασιώσεις, τους πόθους και την ανάγκη του ανθρώπου να δαμάσει άλλα σώματα και να κυριαρχήσει, το έργο θέτει ερωτήματα σχετικά με τις χαρές και τις οδύνες που όλα τα όντα, άνθρωποι και ζώα, μπορούν να μοιραστούν.

«Η παράσταση ήταν μια αφορμή για μένα να μελετήσω και να αναμετρηθώ καλλιτεχνικά με τα μη οικεία αυτά αδιέξοδα. Ο άνθρωπος –λένε οι μελετητές ζώων– έχει προσπαθήσει να εντάξει τα ζώα στο σύστημα αξιών του. Οι υπερασπιστές των ζώων διεκδικούν τα δικαιώματα των ζώων, την αναβάθμιση της υπόστασής τους, την απόδοση σε αυτά γλωσσικών ικανοτήτων κ.λπ. Τα ζώα όμως μπορεί να μη θέλουν να ενταχθούν στο παράδειγμα το ανθρώπινο. Είναι τόσο σαθρό το οικοδόμημα του δυτικού πολιτισμού, που μόνο ό,τι έχει μείνει ανέγγιχτο ίσως φέρει τη γνώση μιας ουσιαστικής ανατροπής», λέει η Σοφία, με την Τζάνις να θεωρεί έννοια της συμβίωσης ανθρώπου και ζώου προβληματική.

«Τι εννοούμε όταν λέμε ότι συμβιώνουμε στον ίδιο χώρο με ένα ον με διαφορετικό σώμα, ανάγκες και ένστικτα;» λέει. «Οι περισσότερες μορφές της, όπως τις έχουμε ορίσει μέσα στο πλαίσιο της συντροφιάς, της διασκέδασης και της άθλησης (βλέπε ιππασία), είναι καταχρηστικές ως προς το ζώο και μη συναινετικές. Οι βαθμίδες της εξαπάτησης των ενστίκτων των ζώων και της παραβίασης των σωμάτων τους ποικίλλουν. Προκειμένου να τραφούν, να νιώσουν ασφάλεια, να μην πονέσουν, τα ζώα εγκλωβίζονται μέσα στο ανθρώπινο πλαίσιο. Όμως αυτό το πλαίσιο είναι ένα κατασκεύασμα δικών μας προσδοκιών και απολαύσεων που επιτρέπει να έχεις κατοικίδιο και συγχρόνως να τρως τα μωρά αγελάδων, κατσικιών και γουρουνιών στο τραπέζι του σπιτιού. Είναι μια τελείως διαστρεβλωμένη αντίληψη γύρω από την έννοια της συμβίωσης με τα ζώα και της πολιτικής και ηθικής μας θέσης απέναντι σε αυτά».

Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα Facebook Twitter
Near Misses Φωτ.: Pinelopi Gerasimou for Onassis Stegi

Στο Near Misses η Φωτεινή Σταματελοπούλου χορογραφεί στο -1 της Στέγης τη/το Δέσποινα Σανιδά-Κρεζία σε μια σόλο περφόρμανς/εικαστική εγκατάσταση σε συνεργασία με τους Δημήτρη Ταμπάκη και Πάνο Αλεξιάδη, εξετάζοντας το σώμα ως ένα πεδίο σύγκρουσης και ορίων – ένα εσωτερικευμένο αίσθημα οργής και επιμονής ξεδιπλώνεται και εξερευνά την αντίσταση και την αποδοχή. Πόσο μεγάλο πεδίο συγκρούσεων, αναδιατυπώσεων, εννοιών και αποδοχής είναι σήμερα το σώμα ρωτώ τη δημιουργό που υποστηρίζει πως «οι παγκόσμιες συνθήκες διαμορφώνουν ένα οριακό πεδίο ύπαρξης του σώματος. Πασχίζει, κουράζεται, παλεύει, ξεχνάει, κάποιες φορές αρρωσταίνει, άλλες υπάρχει όσο παρατηρεί το “κάθε εδώ”, προσπαθεί να συμβαδίσει, θυμάται και συνεχίζει να παλεύει, και σταματά να υπάρχει. Το σώμα μας, όσο και να θέλουμε να μας ακολουθεί πιστά, δεν υπακούει στους δικούς μας όρους. Αλλάζει διαρκώς και αποτυπώνει συνθήκες που καλούμαστε να διαπραγματευτούμε. Η ταυτότητα και η εικόνα του σώματός μας ψυχοκοινωνικά είναι συνεχώς ρευστή. Η παρατήρηση, η πρόληψη και ο χρόνος αντίληψης των αισθήσεων και των ορίων μας ανοίγουν πεδία αντίστασης και αποδοχής, ενώ η απομάκρυνση από την αποσιώπηση, το μοίρασμα εμπειριών, η διαπραγμάτευση με “κάθε δύσκολο” πεδίο συζήτησης είναι σημεία που φέρνουν ξανά το σώμα στην επιφάνεια, και αφού μπορέσουμε να αποδεχθούμε αυτό, θα μπορέσουμε να ακούσουμε καλύτερα και να μιλήσουμε όλο και πιο δυνατά».

Οι τρεις συνεργάτες εστίασαν στη διερεύνηση της λειτουργίας των προστατευτικών αντικειμένων, δράσεων και ήχων μέσα σε διαφορετικά εθνογραφικά πλαίσια. Ανοίγοντας ένα ευρύ πεδίο αναφορών κατέληξαν σε επιλογές που ενθάρρυναν και εμβάθυναν την ανάγκη να διατυπωθεί μια μεταιχμιακή κατάσταση οργής και σιωπής του σώματος απέναντι σε κάθε πιθανή θνητότητα. «Με τον Δημήτρη και τον Πάνο ξεκινήσαμε τη συνεργασία μας πριν από αρκετό καιρό, εστιάζοντας στα αντικείμενα που κατασκεύασε ο Δημήτρης και συνδυάστηκαν με ευρήματα προστατευτικών αντικειμένων από παζάρια για να δημιουργηθεί ένα “φορέσιμο αρχείο” που κουβαλάει το σώμα ως αναπόφευκτο βάρος, ενώ επεκτείνει τις δυνατότητές του ανά στιγμές. Ο Πάνος εξερεύνησε μαζί μας τις ακουστικές και ηχητικές δυνατότητες αυτών των μεταλλικών αντικειμένων, δίνοντας μουσικά θέματα που εξελίσσονται καθοδηγώντας τη σκηνική δράση».

Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα Facebook Twitter
Planet [wanderer] Φωτ.: Rahi Rezvani

Για την πρώτη του σκηνική εμφάνιση στη Στέγη ο εικονοκλάστης, διεθνούς κύρους χορογράφος και χορευτής Damien Jalet επέλεξε το έργο που ξεκίνησε να δημιουργεί στην Ιαπωνία στον απόηχο του καταστροφικού σεισμού και του τσουνάμι του 2011. Στο έργο έδωσε τελικά τον τίτλο Planet [wanderer] (Πλανήτης [περιπλανώμενος]), αντλώντας έμπνευση από τις έννοιες του αρχαιοελληνικού ρήματος «πλανάομαι-ῶμαι»: περιπλανιέμαι / χάνω τον δρόμο μου / σφάλλω.

850
To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης δημιουργεί, μαζί με τον Ιάπωνα εικαστικό Kohei Nawa, μια μνημειώδη εγκατάσταση, μια κοσμογονία εν κινήσει. Μεταξύ χορογραφίας και οπτικού πειραματισμού, εκθέτει το σώμα των χορευτών σε μια διαρκή αναμέτρηση με τα στοιχεία της φύσης, τον άνεμο, το νερό, το χώμα, τον καπνό, την ομίχλη, το φως, το σκοτάδι, σε διαφορετικής έντασης και ποιότητας υλικά, για να προκαλέσει με έναν σπλαχνικό και ονειρικό τρόπο τον δεσμό μεταξύ των ανθρώπων και του πλανήτη τους. Στη δημιουργία του συνδυάζει εξαιρετικά την αισθητική, την πρωτοποριακή του προσέγγιση στον χορό και τις καινοτόμες τεχνικές με την ουσία της ανθρώπινης εμπειρίας.

Οκτώ πλάσματα περιφέρονται αέναα στο ίδιο ουράνιο σώμα σαν νομάδες καταδικασμένοι από τον νόμο της βαρύτητας. Οι περιπλανώμενες υπάρξεις μάς προκαλούν να εξετάσουμε τις έννοιες της μοναξιάς, της αβεβαιότητας και της αναζήτησης του νοήματος, ενώ το έργο εστιάζει και στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται και αντιμετωπίζουν το περιβάλλον τους, δημιουργώντας ένα φανταστικό όσο και αβέβαιο κόσμο στον οποίο όλα αλληλεπιδρούν.

Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα Facebook Twitter
Mist Φωτ.: Rahi Rezvani

Εκτός από το Planet [wanderer], στο φεστιβάλ θα μπορέσουμε να παρακολουθήσουμε και το Mist, τη διαθεματική ταινία χορού που ο Jalet γύρισε σε στενή συνεργασία με τον Ιάπωνα εικαστικό καλλιτέχνη Kohei Nawa και τον Ιρανό κινηματογραφιστή Rahi Rezvani, μαζί με το μοναδικό ανσάμπλ του Nederlands Dans Theater 1. Δημιουργήθηκε εν μέσω της πανδημίας του Covid-19 και αποτυπώνει την αίσθηση της παράδοσης σε μια ατμόσφαιρα θολή, αναδεικνύοντας παράλληλα μια υπερβατική ομορφιά που βυθίζει τους θεατές σε μια κατάσταση που μοιάζει με την ύπνωση. Ο χορογράφος κάνει τα σώματα να αναμετρηθούν με κάθε είδους υλικά προκειμένου να αποκαλύψει τη συνεχώς μεταβαλλόμενη φύση των μορφών της ζωής, διερευνώντας παράλληλα έναν οριακό χώρο μεταξύ επιστήμης και μυθολογίας.

Για 49 λεπτά το εμπνευσμένο από το φαινόμενο των συσσωρεύσεων ομίχλης στη θάλασσα έργο, το οποίο συχνά συνδέεται με την Ολλανδία όπου και γυρίστηκε, διερευνά τον εφήμερο χώρο μεταξύ πραγματικότητας και οφθαλμαπάτης μέσω μιας σωματικότητας που παραπέμπει στη δυναμική του νερού το οποίο εξατμίζεται, συμπυκνώνεται και πέφτει. Δεκαοκτώ σχεδόν γυμνοί χορευτές και χορεύτριες αλληλεπιδρούν, συγχρωτίζονται, εμφανίζονται και εξαφανίζονται μέσα σε μια την αχλή στο πλαίσιο μιας ενστικτώδους, σαρκικής αλλά και φασματικής χορογραφίας που ανακαλεί το σφουμάτο του Λεονάρντο ντα Βίντσι και εμπνέεται από ποικίλους μύθους για την πορεία των ψυχών μετά θάνατον, καθώς και από την παραδοσιακή ιαπωνική θρησκεία Σίντο.

Dance Days, Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, 4-6/4/2025, www.sgt.gr

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Τι σημαίνει ένα sold-out στην Επίδαυρο;

Θέατρο / Τι σημαίνει ένα sold-out στην Επίδαυρο;

Τι είναι αυτό που προσελκύει τους θεατές και προκαλεί τόσο μεγάλο ενδιαφέρον στο κοινό; Μήπως η μαζική προσέλευση πολλές φορές υπονομεύει την παράσταση; Το sold-out στην Επίδαυρο είναι συχνά αμφιλεγόμενο. Πολλοί το περιφρονούν, αλλά όλοι το επιθυμούν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τα πρόσωπα που άλλαξαν κάτι στον πολιτισμό και υπόσχονται πολλά ακόμα για το μέλλον

Portraits 2025 / Τα πρόσωπα που άλλαξαν κάτι στον πολιτισμό και υπόσχονται πολλά ακόμα για το μέλλον

Kάποιοι το κάνουν για χρόνια, άλλοι εμφανίζονται πρώτη φορά ή είναι ακόμα στην αρχή της θαυμαστής τους πορείας. Το μόνο σίγουρο είναι ότι το 2024 έκαναν τη διαφορά και απ' ό,τι φαίνεται το 2025 θα συνεχίσουν ακάθεκτοι. Η ομάδα της LifΟ μίλησε μαζί τους.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ