Bruno: Πώς από μια ταινία της Disney δημιουργήθηκε το πρώτο μεγάλο χιτ του 2022

Πρέπει να μιλήσουμε για τον Bruno Facebook Twitter
Το «We don’t talk about Bruno» που ακούγεται στο φιλμ Encanto σπάει κάθε ρεκόρ και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού και τίποτα δεν φαίνεται ικανό να το ρίξει από την κορυφή, τουλάχιστον σύντομα.
0

ΚANEIΣ ΔΕΝ ΠΕΡΙΜΕΝΕ ότι το 2022 ένα τραγούδι από μια ταινία κινουμένων σχεδίων της Disney θα κυριαρχούσε στα αμερικανικά και βρετανικά τσαρτ για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα.

Το «We don’t talk about Bruno» που ακούγεται στο φιλμ Encanto σπάει κάθε ρεκόρ και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού και τίποτα δεν φαίνεται ικανό να το ρίξει από την κορυφή, τουλάχιστον σύντομα. Στη Βρετανία, μάλιστα, δεν είχε ξανασυμβεί να ανέβει τόσο ψηλά ένα κομμάτι από παιδική ταινία κινουμένων σχεδίων.

Και δεν είναι μόνο το συγκεκριμένο που κάνει αυτά τα τεράστια νούμερα, όλα τα τραγούδια του φιλμ φιγουράρουν σε υψηλές θέσεις, ενώ το σάουντρακ κατάφερε να αφήσει πίσω του πολυσυζητημένα άλμπουμ όπως το «30» της Adele που είχε σίγουρη την πρωτιά μετά από τόση προώθηση. Τελικά αρκέστηκε στις δεύτερες θέσεις. 

Παρά τον φαινομενικά ανάλαφρο τόνο του, κρύβει ένα σοβαρό μήνυμα. Μιλάει για ένα θέμα-ταμπού που βιώνουν οι περισσότερες οικογένειες, γι’ αυτά τα παρεξηγημένα μέλη στους κόλπους μιας οικογένειας που ξαφνικά γίνονται θέμα κουτσομπολιού επειδή δεν ταιριάζουν με τους υπόλοιπους ή αντιμετωπίζουν προβλήματα, έτσι τα απομακρύνουν – πιθανόν εξαιτίας της ψυχικής τους υγείας.

Η διεθνής επιτυχία του «Bruno» είναι ένα από αυτά τα αξιοπερίεργα των τσαρτ που δημιουργούν απορίες σε όποιον τα παρακολουθεί. Η ταινία κυκλοφόρησε πέρσι τον Νοέμβριο. Η υπόθεση του Encanto αφορά μια σπιρτόζα έφηβη, τη Mirabel Madrigal, που ζει σε μια μικρή κοινότητα στην Κολομβία μαζί με τη μαγική οικογένειά της – είναι η μόνη που δεν έχει κάποια ξεχωριστή ικανότητα.

Ο Bruno του τραγουδιού είναι ο απόκληρος θείος της, του οποίου η προφητική δύναμη τρόμαξε τόσο και τους συγγενείς του και τους κατοίκους της κοινότητας που αναγκάστηκαν να τον απομακρύνουν από τους κόλπους της, απομονώνοντάς τον. Στο κομμάτι ακούγονται όλες οι περίεργες ιστορίες και το κουτσομπολιό που τον ακολουθεί. 

Και αυτό είναι που κάνει την επιτυχία του τόσο ιδιάζουσα. Δεν πρόκειται για ένα σόλο κομμάτι από την ηρωίδα ή τον ήρωα της ταινίας, ούτε καν για μια συναισθηματική μπαλάντα από αυτές που συνηθίζει η Disney αλλά για ένα πολυφωνικό τραγούδι στον ρυθμό της σάλσα με κεντρικό θέμα έναν μεσήλικο άντρα. 

717
To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Ούτε ο δημιουργός του, ο ηθοποιός και συνθέτης Lin-Manuel Miranda που έχει καταγωγή από το Πουέρτο Ρίκο και το Μεξικό, πίστευε ότι το συγκεκριμένο τραγούδι θα δημιουργούσε τόσο ντόρο.

Όταν έπρεπε να στείλουν ένα κομμάτι αντιπροσωπευτικό της ταινίας για τις υποψηφιότητες των φετινών Όσκαρ, μαζί με το στούντιο αποφάσισαν να στειλουν το «Dos Oruguitas». Έτσι, ο «Bruno», παρά την τεράστια επιτυχία του, δεν θα έχει τη δυνατότητα να βραβευτεί εκεί. Είναι η δεύτερη φορά που ο Miranda συνθέτει μουσική για την Disney. Είχε γράψει τα τραγούδια για την ταινία Moana τo 2016.

Ο «Bruno» γεννήθηκε στο λεπτό. Κατά τη διάρκεια της εβδομαδιαίας βιντεοκλήσης, οι σκηνοθέτες της ταινίας ζήτησαν από τον Miranda να συνθέσει κάτι ρυθμικό και χορευτικό για να ανεβάσει την ενέργεια στο μέσον της ταινίας. Εκείνος τους έπαιξε αμέσως στο πιάνο τις τρεις πρώτες συγχορδίες του τραγουδιού. 

Εκ πρώτης όψεως, αν και η επιτυχία του φαίνεται απρόσμενη, τελικά δεν πρέπει να προκαλεί και τόσο μεγάλη εντύπωση – το αντίθετο. Οφείλεται σε έναν συνδυασμό στοιχείων και τάσεων που εμφανίζονται τελευταία στην ποπ κουλτούρα.

Θα μπορούσε κανείς να πει ότι πρόκειται για ένα παιδικό τραγούδι από μια δημοφιλή ταινία κινουμένων σχεδίων. Ή ότι είναι αυτό που ονομάζεται novelty song και υπήρχε από παλιά στα τσαρτ, κοινώς κολλητικό χαζοτράγουδο, ή και ότι μπορεί να γίνει meme, κάτι που είναι must στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή. Το μυστικό της επιτυχίας του όμως είναι πιο σύνθετη υπόθεση.

Πρέπει να μιλήσουμε για τον Bruno Facebook Twitter
Το «Bruno» ξεπέρασε μέχρι και το «Let it go» του Frozen το 2014, που θεωρήθηκε φαινόμενο την τελευταία δεκαετία. 

Η Disney είναι αυτήν τη στιγμή το μεγαλύτερο στούντιο στον κόσμο. Λίγο πριν χτυπήσει η πανδημία αγόρασε τα δικαιώματα της Marvel και του Star Wars, των πιο εμπορικών franchises της σύγχρονης εποχής και βρίσκεται πίσω από τις έντεκα από τις δεκαπέντε ταινίες που έκαναν τα περισσότερα streams το 2021.Δεν υπήρχε περίπτωση να κάνει κάτι ανάλογο και στη μουσική. 

Πριν από το «Bruno», το μοναδικό τραγούδι από παιδική ταινία του στούντιο που είχε καταφέρει να πάει στο Νο 1 του Hot100 ήταν το «A whole new world» από τον Aladdin το 1993. Το «Bruno» ξεπέρασε μέχρι και το «Let it go» του Frozen το 2014, που θεωρήθηκε φαινόμενο την τελευταία δεκαετία.

Εν μέρει, σε αυτό βοήθησε και το TikTok. Το κομμάτι έγινε πρώτα viral εκεί, κι αυτό είναι κάτι που επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τις σημερινές επιτυχίες. «Έχει θεατρικότητα, ιδιαιτερότητα, χιούμορ, έκπληξη και σε προσκαλεί να κάνεις roleplay», εν ολίγοις όλα όσα λατρεύουν στην κινέζικη πλατφόρμα, όπως γράφουν στο «Atlantic».

Επιπλέον, παρά τον φαινομενικά ανάλαφρο τόνο του, κρύβει ένα σοβαρό μήνυμα. Μιλάει για ένα θέμα-ταμπού που βιώνουν οι περισσότερες οικογένειες, γι’ αυτά τα παρεξηγημένα μέλη στους κόλπους τους που ξαφνικά γίνονται θέμα κουτσομπολιού επειδή δεν ταιριάζουν με τους υπόλοιπους ή αντιμετωπίζουν προβλήματα, έτσι τα απομακρύνουν – πιθανόν εξαιτίας της ψυχικής τους υγείας. Ο ακροατής ταυτίζεται αυτόματα. 

Δεν θα γινόταν, επίσης, τόσο σαρωτικό χιτ αν δεν υπήρχαν και τα λάτιν στοιχεία στον ρυθμό του. Ίσως να μην απασχολούσε τόσο πολύ κόσμο έξι χρόνια πριν από την εμφάνιση του «Despacito», δήλωσε η πρόεδρος του Billboard, Leila Cobo. Το «We don’t talk about Bruno» είχε την τύχη να βγει μια εποχή που η κυριαρχία της latin pop στα τσαρτ της Δύσης είναι πλέον αδιαμφισβήτητη. 

Τέλος, κανείς δεν πρέπει να ξεχνάει ότι βρισκόμαστε στην εποχή του streaming, όπου κάθε παιδί μπορεί να το βάζει να παίζει ασταμάτητα μέσα από το Spotify και τις ανάλογες μουσικές πλατφόρμες, κάτι που δεν μπορούσε να κάνει παλιότερα. Για τους ενήλικους μπορεί να ακούγεται σαν μαρτύριο, αλλά ελάχιστη σημασία έχει για τα πεντάχρονα, από τη στιγμή που θα τους κολλήσει κάτι. Και πού ξέρει κανείς, αυτό μπορεί να συμβεί και σε κάποιον μεγαλύτερο. 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM