Unesco: Σχεδόν 100% ο κίνδυνος για τσουνάμι στη Μεσόγειο τα επόμενα 30 χρόνια- 5 πόλεις προετοιμάζονται

Unesco: Μασσαλία, Αλεξάνδρεια, Κωνσταντινούπολη και Κάννες προετοιμάζονται για μεσογειακό τσουνάμι Facebook Twitter
Φωτ.: EPA
0

Η πιθανότητα για ένα τσουνάμι στη Μεσόγειο τα επόμενα 30 χρόνια, με κύμα άνω του ενός μέτρο, αγγίζει το 100%. Αυτό δείχνουν τα στατιστικά, σύμφωνα με την Unesco. 

Για αυτό τον λόγο, επεκτείνεται σε πέντε πόλεις που βρίσκονται στη Μεσόγειο ή κοντά σε αυτή το πρόγραμμα ετοιμότητας για τσουνάμι της Unesco, που ήδη εφαρμόζεται πιλοτικά σε 40 κοινότητες, 21 χωρών. Το 78% των τσουνάμι προκαλούνται από σεισμική δραστηριότητα, το 10% από ηφαίστεια και κατολισθήσεις και το 2% από καιρικά φαινόμενα, σύμφωνα με την Unesco. 

Η Μασσαλία, η Αλεξάνδρεια, η Κωνσταντινούπολη, οι Κάννες και η Τσιπιόνα, πόλη στην Ισπανία κοντά στο Κάντιθ, εντάσσονται στο πρόγραμμα ετοιμότητας για τσουνάμι. 

Unesco: Μασσαλία, Αλεξάνδρεια, Κωνσταντινούπολη και Κάννες προετοιμάζονται για μεσογειακό τσουνάμι Facebook Twitter

Οι αρχές αυτών των πόλεων ήδη εργάζονται σε αυτή την προετοιμασία, μεταξύ άλλων με πινακίδες και σχέδια για την προειδοποίηση των τουριστών. «Θέλουμε οι κοινότητες για τις οποίες υπάρχει αποδεδειγμένος κίνδυνος να είναι 100% έτοιμες να αντιδράσουν έως το 2030. Θα έχουν χάρτες εκκένωσης, θα κάνουν ασκήσεις ετοιμότητας και θα έχουν σε ισχύ ειδοποιήσεις 24 ώρες το 24ωρο», δήλωσε ο Μπερνάρντο Αλιάγκα, ειδικός για τα τσουνάμι στην Unesco. 

Οι ειδοποιήσεις ενεργοποιούνται περίπου 10 λεπτά έπειτα από έναν σεισμό- ανέφερε ο Αλιάγκα- και θα έχουν οποιαδήποτε μορφή: από ανακοινώσεις μέσω μεγάφωνων μέχρι μηνύματα στο WhatsApp. «Αν είναι τοπικό τσουνάμι, έχεις 20 λεπτά το πολύ μέχρι να χτυπήσει το πρώτο κύμα. Το δεύτερο είναι μεγαλύτερο και έρχεται 40 λεπτά μετά το πρώτο. Έχεις ακόμη την πιθανότητα να ξεφύγεις», εξήγησε. 

«Ο κίνδυνος για τσουνάμι υποτιμάται στις περισσότερες περιοχές, συμπεριλαμβανομένης της Μεσογείου», τόνισε ο Αλιάγκα. «Τα γεγονότα δεν είναι πολύ συχνά και ο κίνδυνος δεν μεταφέρεται από τη μία γενιά στην άλλη. Πρέπει να στείλουμε αυτό το μήνυμα. Στη Mεσόγειο, δεν υπάρχει αμφιβολία. Το ερώτημα δεν είναι αν, αλλά πότε», ανέφερε χαρακτηριστικά. 

Τα τσουνάμι μόλις 1,5- 2 μέτρα ύψους μπορούν να σηκώσουν αυτοκίνητα από το έδαφος, ενώ μικρότερα κύματα μπορεί να δημιουργήσουν όγκους νερού που κινούνται με ταχύτητα 65 χιλιομέτρων την ώρα. 

Το ζήτημα, υπογράμμισε ο Αλιάγκα, δεν είναι μόνο οι προειδοποιήσεις. «Το δεύτερο κομμάτι είναι η ετοιμότητα της κοινότητας, πώς οι άνθρωποι συμπεριφέρονται και ενεργούν», συμπλήρωσε και τόνισε ότι σε αυτό θα πρέπει να γίνει μεγάλη πρόοδος. 

Ο ειδικός θύμισε την περίπτωση της Τίλι Σμιθ, μιας 10χρονης Βρετανίδας μαθήτριας, που οδήγησε σε ασφαλές σημείο 100 ανθρώπους, ανάμεσά τους την οικογένειά της, στο τσουνάμι του 2004. Στο σχολείο, ο δάσκαλος της γεωγραφίας τους είχε πει ότι πρέπει να φύγουν αμέσως από μία περιοχή, αν δουν το νερό να υποχωρούν. 

Ο κίνδυνος για τσουνάμι στις μεσογειακές παράκτιες κοινότητες προβλέπεται να αυξηθεί, καθώς ανεβαίνει η στάθμη της θάλασσας. Ενώ κοινότητες στον Ειρηνικό και τον Ινδικό Ωκεανό- όπου συμβαίνουν τα περισσότερα τσουνάμι- έχουν συχνά επίγνωση των κινδύνων, αυτός υποτιμάται σε άλλες παραλιακές περιοχές, όπως στη Μεσόγειο, σύμφωνα με την Unesco. 

Το πρόγραμμα ετοιμότητας είναι στο πλαίσιο της ευρύτερης προσπάθειας της Unesco να διασφαλιστεί ότι όλες οι κοινότητες που διατρέχουν κίνδυνο θα γνωρίζουν έως το 2030 τι να κάνουν σε περίπτωση τσουνάμι. 

«Τα τσουνάμι του 2004 και του 2011 ήταν ένα καμπανάκι», δήλωσε ο Αλιάγκα. «Έχουμε κάνει πρόοδο από το 2004. Είμαστε πιο ασφαλείς σήμερα. Αλλά υπάρχουν κενά στην ετοιμότητα και πρέπει να βελτιωθούμε. Πρέπει να σιγουρευτούμε ότι οι επισκέπτες και οι κάτοικοι καταλαβαίνουν τις προειδοποιήσεις», συμπλήρωσε. 

Το τσουνάμι στον Ινδικό Ωκεανό το 2004, το πιο φονικό στην ιστορία, εκτιμάται ότι σκότωσε 230.000 ανθρώπους σε 14 χώρες. Το τσουνάμι του 2011 στην Ιαπωνία κόστισε τη ζωή σε 18.000 ανθρώπους. 

Από την τραγωδία του 2004, το κέντρο προειδοποίησης για τσουνάμι της Unesco στον Ειρηνικό, έχει ανταποκριθεί σε 125 περιστατικά. «Έχει γίνει δουλειά με τη δημιουργία 12 κέντρων προειδοποίησης που καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος των ωκεανών, συμπεριλαμβανομένης της Μεσογείου», εξήγησε ο Αλιάγκα. Τα κέντρα προειδοποίησης περιλαμβάνουν πέντε στη Μεσόγειο και στον βορειοατλαντικό ωκεανό, μεταξύ άλλων στην Ελλάδα, την Τουρκία, την Ιταλία, τη Γαλλία και την Πορτογαλία.

Με πληροφορίες από Guardian
 

Διεθνή
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Συντριβή αεροσκάφους στην Ουάσινγκτον: Ανακτήθηκαν τα «μαύρα κουτιά»

Διεθνή / Συντριβή αεροσκάφους στην Ουάσινγκτον: Ανακτήθηκαν τα «μαύρα κουτιά»

Αξιωματούχοι του NTSB τόνιζαν πως δεν διαθέτουν «επαρκή στοιχεία» για να μιλήσουν για τις αιτίες, συμπληρώνοντας πως η υπηρεσία λογαριάζει να δώσει στη δημοσιότητα προκαταρκτικό πόρισμα «εντός 30 ημερών»
LIFO NEWSROOM
Σουηδία: Υποψίες για «ξένη δύναμη» στη δολοφονία Ιρακινού πρόσφυγα που δικάζονταν για καύση του Κορανίου

Διεθνή / Σουηδία: Υποψίες για «ξένη δύναμη» στη δολοφονία Ιρακινού πρόσφυγα που δικάζονταν για καύση του Κορανίου

Πέντε άτομα συνελήφθησαν στη Σουηδία μετά τη δολοφονία του Ιρακινού πρόσφυγα και ακτιβιστή Σαλουάν Μομίκα, ο οποίος είχε προκαλέσει έντονες αντιδράσεις το 2023 καίγοντας αντίτυπα του Κορανίου σε δημόσιες διαδηλώσεις
LIFO NEWSROOM
Ο Τραμπ θέτει σε κίνδυνο τη δευτερεύουσα δραστηριότητα της Tesla αξίας 2,8 δισ. δολαρίων- Ποια είναι

Διεθνή / Ο Τραμπ θέτει σε κίνδυνο τη δευτερεύουσα δραστηριότητα της Tesla αξίας 2,8 δισ. δολαρίων- Ποια είναι

Η Tesla έχει αποκομίσει δισεκατομμύρια δολάρια την τελευταία δεκαετία πουλώντας ρυθμιστικά πιστοποιητικά σε άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν πληρούν τις αυστηρές κρατικές και ομοσπονδιακές προδιαγραφές για τις εκπομπές ρύπων
LIFO NEWSROOM
Ουάσινγκτον: «Δεν πιστεύουμε ότι υπάρχουν επιζώντες» - «Απολύτως αποτρέψιμη η σύγκρουση» λέει ο υπουργός Μεταφορών

Διεθνή / Ουάσινγκτον: «Δεν πιστεύουμε ότι υπάρχουν επιζώντες» - «Απολύτως αποτρέψιμη η σύγκρουση» λέει ο υπουργός Μεταφορών

Μέχρι στιγμής 28 νεκροί έχουν ανασυρθεί από το επιβατικό αεροσκάφος και ένας από το στρατιωτικό ελικόπτερο - Ο CEO της American Airlines επιρρίπτει την ευθύνη στο Black Hawk
LIFO NEWSROOM