Τέσσερις εκθέσεις και ένα νέο μουσείο για τη Μικρασιατική Καταστροφή

Τέσσερις εκθέσεις και ένα νέο μουσείο για τη Μικρασιατική Καταστροφή Facebook Twitter
Από τη Μικρασιατική Εκστρατεία. Μουσείο Μπενάκη / Φωτογραφικά Αρχεία LKS4700
0

Το 2022, έτος μνήμης της Μικρασιατικής Καταστροφής, η θλιβερή επέτειος έχει τιμηθεί με πληθώρα εκδηλώσεων σε όλη την Ελλάδα. Τέσσερις εκθέσεις που ξεκινούν το φθινόπωρο επιχειρούν μέσα από το δικό τους πρίσμα να κληροδοτήσουν στις επόμενες γενιές μαρτυρίες, ντοκουμέντα και έναν μεγάλο αριθμό αρχείων που έχουν κρατήσει ζωντανή στη μνήμη μας την ιστορία του ελληνισμού της Μικράς Ασίας, τις τραγικές ημέρες της καταστροφής αλλά και την εγκατάσταση των προσφύγων στην Ελλάδα, την απαράμιλλη πολιτισμική τους συνεισφορά στη διαμόρφωση της ελληνικής κουλτούρας και τον τρόπο ζωής μας μέχρι σήμερα.

Επιπλέον, ένα μουσείο που θα είναι αφιερωμένο στην ιστορία του προσφυγικού ελληνισμού, τους τόπους μνήμης και τις κοινωνίες των ανθρώπων θα ανοίξει τις πόρτες του στο γήπεδο της ΑΕΚ.

Κάθε έκθεση επιχειρεί να ρίξει ένα νέο βλέμμα στις σελίδες της ιστορίας και σε αυτήν τη σημαντική ιστορική στιγμή, μέσα από έναν πελώριο πλούτο αρχειακού υλικού και κειμηλίων που συναρτούν το ιστορικό νήμα τόπων μεγάλης οικονομικής δραστηριότητας και πνευματικής άνθησης, τις δραματικές ανατροπές και τις συγκρούσεις, την απώλεια και αυτό που μετέφεραν στην Ελλάδα, τη διατήρηση της συνοχής και την επιρροή τους στη σκέψη και την τέχνη.

Η εγκατάσταση και η ενσωμάτωση των εκπατρισμένων στην Ελλάδα, καθώς και η επίδραση που είχε η παρουσία τους σε πολλούς τομείς της ελληνικής κοινωνίας είναι ζητήματα στα οποία επικεντρώνεται η τρίτη και τελευταία ενότητα της έκθεσης, που ζωντανεύει την ακμή του ελληνισμού πριν τους διωγμούς, τη δραματική περίοδο 1919-1923, καθώς και την εγκατάσταση και ενσωμάτωση στην Ελλάδα.

Εκθέσεις Μικρασιατική καταστροφή Facebook Twitter
Αϊβαλί (Κυδωνίες). Η τελευταία τάξη του Κεντρικού Παρθεναγωγείου. Αριστερά, στην σειρά των καθηγητών, ο Αϊβαλιώτης λογοτέχνης και ζωγράφος Φώτης Κόντογλου. Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών

«Μικρά Ασία: Λάμψη - Καταστροφή - Ξεριζωμός – Δημιουργία», είναι ο τίτλος της επετειακής έκθεσης του Μουσείου Μπενάκη και του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών που θα διαρκέσει από τις 15/09/2022 έως τις 12/02/2023, ο οποίος αντανακλά το πνεύμα και τις ενότητες του χρονικού του μικρασιατικού ελληνισμού.

Στην πρώτη ενότητα ο επισκέπτης ξεκινά ένα ταξίδι που τον μυεί στη «λάμψη» του ελληνισμού της Μικράς Ασίας, από την Ιωνία και τα δυτικά παράλια, για να ταξιδέψει νοερά στην Καππαδοκία και τις νότιες επαρχίες, ενώ συνεχίζει διασχίζοντας τον Πόντο για να επιστρέψει προς δυσμάς, γύρω από την Κωνσταντινούπολη και να καταλήξει στην Ανατολική Θράκη.

Στη δεύτερη ενότητα παρακολουθεί την εποχή των διωγμών που διαδέχεται αυτήν της ακμής, το τέλος του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου και των Συνθηκών, την περίοδο της ελληνικής απόβασης, την Καταστροφή του 1922, καθώς και την έξοδο των προσφύγων. Η εγκατάσταση και η ενσωμάτωση των εκπατρισμένων στην Ελλάδα, καθώς και η επίδραση που είχε η παρουσία τους σε πολλούς τομείς της ελληνικής κοινωνίας είναι ζητήματα στα οποία επικεντρώνεται η τρίτη και τελευταία ενότητα της έκθεσης, που ζωντανεύει την ακμή του ελληνισμού πριν τους διωγμούς, τη δραματική περίοδο 1919-1923, καθώς και την εγκατάσταση και ενσωμάτωση στην Ελλάδα με περισσότερα από 1.000 εκθέματα και πάνω από 500 φωτογραφίες.

Εκθέσεις Μικρασιατική καταστροφή Facebook Twitter
Σταυρός αγιασμού από την Κερμίρα Καισαρείας, 18ος αιώνας. Ασήμι επίχρυσο, σμάλτο, μαργαριτάρια, γυάλινοι λίθοι, ξυλόγλυπτος πυρήνας. Μουσείο Μπενάκη
Εκθέσεις Μικρασιατική καταστροφή Facebook Twitter
Από τη Μικρασιατική Εκστρατεία, 1922. Ενθύμιο Κιουτάχειας. Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών

Ένα τμήμα του επιλόγου της έκθεσης είναι αφιερωμένο στην ίδρυση του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών το 1930, ενός από τα σημαντικότερα επιστημονικά ιδρύματα έρευνας της ιστορίας και του πολιτισμού των Μικρασιατών Ελλήνων, από τη Μέλπω και τον Οκτάβιο Μερλιέ. Το αρχείο προφορικής ιστορίας του είναι μοναδικό. Συγκροτήθηκε με βάση τις μαρτυρίες περισσοτέρων από 5.000 εκπατρισμένων πρώτης γενιάς, ενώ το μουσικό λαογραφικό του αρχείο περιέχει σπάνιες ηχογραφήσεις, αδημοσίευτα χειρόγραφα και έγγραφα. Το χρονικό αυτό περιγράφεται μέσα από έργα τέχνης, εικόνες, εκκλησιαστικά, πολεμικά και προσωπικά κειμήλια, ενδυμασίες, κοσμήματα, χειροτεχνήματα, χάρτες, φωτογραφίες, αρχειακό και κινηματογραφικό υλικό, εφημερίδες, επιστολές, κάρτες και πολλά άλλα τεκμήρια. Την αφήγηση συμπληρώνουν αποσπάσματα από προσωπικές μαρτυρίες, ζωντανεύοντας τις εικόνες και τα σιωπηλά αντικείμενα.

Η έκθεση θα φιλοξενηθεί στο Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138. Την επιμέλειά της έχει η ιστορικός τέχνης Εβίτα Αράπογλου, σε συνεργασία με τον διευθυντή του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών, ακαδημαϊκό Πασχάλη Κιτρομηλίδη, και τους ερευνητές του κέντρου, τον επιστημονικό διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη, δρα Γιώργη Μαγγίνη, και τους επιμελητές του μουσείου, καθώς και πολλούς ακόμη επιστημονικούς συνεργάτες.

Εκθέσεις Μικρασιατική καταστροφή Facebook Twitter
Πόντος. Το γυμναστήριο της Σινώπης, 1909-1910. Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών

«Θεσσαλονίκη 1922: Μνημεία και Πρόσφυγες» τιτλοφορείται η έκθεση εικόνων και θρησκευτικών κειμήλιων που εγκαινιάζεται στη Ροτόντα της Θεσσαλονίκης στις 9 Σεπτεμβρίου και θα διαρκέσει μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2022.

Η έκθεση εστιάζει αφενός στη χρήση των θρησκευτικών μνημείων ως προσωρινή στέγη των προσφύγων, όταν αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τις εστίες τους, αφετέρου στη μεταφορά και διάσωση από τις προσφυγικές οικογένειες πολλών κειμηλίων, κυρίως φορητών εικόνων, από τις περιοχές προέλευσής τους, όπως την Ανατολική Θράκη, την Κωνσταντινούπολη και τη Μικρά Ασία, με την παρουσίαση, για πρώτη φορά σε έκθεση, 36 εικόνων και θρησκευτικών κειμήλιων.

Στην πρώτη ενότητα της έκθεσης με τίτλο «Οι πρόσφυγες στα μνημεία της Θεσσαλονίκης», μέσα από πλούσιο εικονογραφικό υλικό, ταχυδρομικά δελτάρια και αποκόμματα εφημερίδων αποτυπώνεται η εικόνα της πόλης κατά την κρίσιμη δεκαετία 1912-1922, στη διάρκεια της οποίας, τα μνημεία, μετά την απελευθέρωση, έγιναν τόποι εγκατάστασης πολλών προσφύγων, είτε από τις βαλκανικές χώρες (1912-1917) είτε πυρόπληκτων μετά την πυρκαγιά του 1917, είτε της Μικρασιατικής Καταστροφής (1919-1922), που αποτελεί και την κορύφωση της περιόδου αυτής. Στο δεύτερο μέρος της ίδιας ενότητας παρουσιάζεται η Μικρασιατική Εκστρατεία και ειδικότερα η απομάκρυνση των προσφύγων από την Ανατολική Θράκη, καθώς και το ταξίδι της προσφυγιάς προς τη Θεσσαλονίκη.

Εκθέσεις Μικρασιατική καταστροφή Facebook Twitter
Η έκθεση εγκαινιάζεται στη Ροτόντα της Θεσσαλονίκης στις 9 Σεπτεμβρίου και θα διαρκέσει μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2022

Η ενότητα ολοκληρώνεται με την εγκατάσταση στην πόλη, και ειδικότερα στην περιοχή της ακρόπολης, όπου χτίστηκε σειρά πρόχειρων κατασκευών και οικιών σε επαφή με τα βυζαντινά οχυρωματικά τείχη, αλλά και σε ναούς, και ιδίως στον ναό της Αχειροποιήτου.

Στη δεύτερη ενότητα, «Κειμήλια προσφύγων», παρουσιάζονται κειμήλια που έφεραν μαζί τους οι πρόσφυγες, όπως φορητές εικόνες που ανήκουν σε ιδιώτες για τους οποίους η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης εξέδωσε απόφαση κυριότητας σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία και παλαίτυπα από την ιδιωτική συλλογή του Αριστείδη Κεσόπουλου. Παράλληλα, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης συνεργάστηκε με τις Ιερές Μητροπόλεις Θεσσαλονίκης, Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς, καθώς και Νεαπόλεως και Σταυρούπολεως, οι οποίες δάνεισαν για την έκθεση εικόνες και εξαπτέρυγα που δώρισαν σε αυτές πρόσφυγες από την Ανατολική Θράκη και τη Μικρά Ασία και κοσμούν σήμερα τους ναούς τους.
Η έκθεση διοργανώνεται από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης.

Δύο εκθέσεις για τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή στο Μουσείο της Πόλης του Βόλου υπενθυμίζουν τον ρόλο που έπαιξε η θεσσαλική πόλη η οποία υποδέχθηκε τον μεγαλύτερο αριθμό Μικρασιατών προσφύγων στη Θεσσαλία και την Κεντρική Ελλάδα γενικότερα. «Από την Πατρίδα: Τεκμήρια και μνήμες» είναι ο τίτλος της έκθεσης που παρουσιάζει αυθεντικά τεκμήρια από τη ζωή στη Μικρά Ασία και προφορικές μαρτυρίες προσφύγων πρώτης και δεύτερης γενιάς, και θα λειτουργήσει από τις 9 Δεκεμβρίου 2022 έως τις 26 Μαρτίου 2023.

Ο Βόλος λειτούργησε ως τόπος αστικής αποκατάστασης προσφύγων, καθώς σε τρεις βασικούς οικιστικούς πυρήνες στις παρυφές της πόλης, στους συνοικισμούς Ιωλκού, Παλιού Λιμεναρχείου και Νέας Ιωνίας, εγκαταστάθηκαν  περίπου 14.000 πρόσφυγες, αυξάνοντας αναπάντεχα τον πληθυσμό της πόλης κατά 30%. Πάνω από το 80% των προσφύγων ήταν Μικρασιάτες, πολλοί από τους οποίους προωθήθηκαν εκεί μετά από μικρή ενδιάμεση παραμονή στα νησιά του βορείου Αιγαίου, στον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη.

Εκθέσεις Μικρασιατική καταστροφή Facebook Twitter
Πρόσφυγες σε αποθήκες, 1925. Συλλογή πολιτιστικού συλλόγου Μικρασιατών Μαγνησίας το Εγγλεζοχώρι.

Βίαια ξεριζωμένοι από τον τόπο τους, όσοι μπόρεσαν, έφεραν ελάχιστα πράγματα μαζί τους, έχοντας για χρόνια μετά την ελπίδα ότι κάποτε θα επέστρεφαν, κάτι που δεν έγινε. Όμως, παραδόθηκαν στην οικογενειακή και τη συλλογική τους μνήμη οι προφορικές μαρτυρίες των παππούδων της πρώτης γενιάς προσφύγων, οι οποίοι ακούραστα μιλούσαν για την πατρίδα και τη ζωή εκεί.

Η επέτειος των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή είναι αφορμή αλλά και ευκαιρία να συλλεχθεί ό,τι έχει ακόμη διασωθεί από την άυλη και υλική πολιτιστική κληρονομιά της πρώτης γενιάς προσφύγων. Συγκεντρώνονται για την έκθεση τεκμήρια που έφεραν μαζί τους οι πρόσφυγες από την πατρίδα, όπως φωτογραφίες πρωτότυπες, ρούχα, αξεσουάρ, στρωσίδια, κεντήματα, εικόνες, ευαγγέλια, κοσμήματα, φυλαχτά, τάματα, είδη καθημερινής χρήσης, πιστοποιητικά ταυτοπροσωπίας, επαγγελματικά εργαλεία, παιχνίδια, διακοσμητικά αντικείμενα, νομίσματα-χαρτονομίσματα, μικροέπιπλα, αλλά και προφορικές μαρτυρίες από τους πρόσφυγες των επόμενων γενιών σχετικές με την οικογένειά τους, τις μνήμες που έχουν παραδοθεί από γενιά σε γενιά για την ιστορία της οικογένειας, την καθημερινή ζωή στον τόπο καταγωγής τους, καθώς και το ταξίδι προς τον Βόλο, τη νέα πατρίδα.

Εκθέσεις Μικρασιατική καταστροφή Facebook Twitter
Ποδιάς Νίκος, Βλέμματα από το παρελθόν, 2015

Παράλληλα, στις 9 Σεπτεμβρίου ξεκινά η έκθεση «Meta-κίνηση ΙΙ. Αναπαραστάσεις με αφορμή τους Μικρασιάτες πρόσφυγες στον Βόλο» που αποτελεί μια εικαστική προσέγγιση των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή και την εγκατάσταση χιλιάδων προσφύγων στην πόλη του Βόλου, στην οποία συμμετέχουν 21 εικαστικοί, που πραγματεύονται ζητήματα συνδεδεμένα με τη βιαιότητα που βίωσε ο ελληνισμός της Μ. Ασίας, με τον ρόλο των συμμάχων σε αυτήν τη διένεξη, την καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, τις ψυχολογικές αναταράξεις που προκλήθηκαν, τις δυσκολίες της μετάβασης στη νέα πατρίδα, το αστικό περιβάλλον που τους υποδέχτηκε. Συμμετέχουν οι εικαστικοί: Αγραφιώτη Λίλα, Ανανιάδης Γιώργος, Αρκουδογιάννη Ευρυδίκη, Γκουτενσβάγκερ Έρρικα, Γιακμογλίδου Νεκταρία, Όλγα-Mαρία, Καμόσου Ελπινίκη, Κασσαβέτη Κατερίνα, Καφίδα Ιωάννα, Κρατίδης Αναστάσιος, Μαυροειδή Βάντα, Νικολού Βιβή, Παπαϊωάννου Κλειώ, Πιάτου Άννα, Ποδιάς Νίκος, Πριοβόλου Βούλα, Τέκα Aντιγόνη, Τερλίδου Ιωάννα, Σαμαρά Κατερίνα, Χατζηθεοδώρου Έλενα, Χατζηνικολάου Μαρία Ανδρομάχη.

Εκθέσεις Μικρασιατική καταστροφή Facebook Twitter
Χατζηνικολάου Μαρία Ανδρομάχη, Το κενό. Εγκατάσταση μεταβλητών διαστάσεων, επεξεργασμένες αρχειακές φωτογραφίες, αρχειακό έγγραφο (ΓΑΚ Μαγνησίας), πέτρα, καπνιά. 2022
Εκθέσεις Μικρασιατική καταστροφή Facebook Twitter
Χατζηνικολάου Μαρία Ανδρομάχη, Το κενό. Εγκατάσταση μεταβλητών διαστάσεων, επεξεργασμένες αρχειακές φωτογραφίες, αρχειακό έγγραφο (ΓΑΚ Μαγνησίας), πέτρα, καπνιά. 2022

Σε λίγες ημέρες θα ανοίξει τις πόρτες του το Μουσείο Προσφυγικού Ελληνισμού του Κέντρου Αθλητισμού, Μνήμης και Πολιτισμού «Αγία Σοφία» στο γήπεδο της ΑΕΚ. Σκοπός του είναι η προβολή της ιστορίας και του πολιτισμού των Ελλήνων της Μ. Ασίας, της Κωνσταντινούπολης και της Ανατολικής Θράκης έως το 1922, καθώς και η ανάδειξη της εγκατάστασης του προσφυγικού κόσμου στην Ελλάδα μετά το 1922 και της συμβολής του στην πρόοδο και εξέλιξη της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας.

Το μουσείο χωροθετείται στις εγκαταστάσεις της ΑΕΚ σε ειδικό χώρο που έχει διαμορφωθεί βάσει αντίστοιχης μουσειολογικής και μουσειογραφικής μελέτης και εδώ και χρόνια συγκεντρώνει και συντηρεί τεκμήρια της ιστορικής κληρονομιάς των προσφύγων. Οι θεματικές ενότητες του μουσείου περιλαμβάνουν τους «Τόπους μνήμης»: οι εστίες του ελληνισμού στη Μ. Ασία, στον Πόντο και στη Θράκη, Οι κοινωνίες των ανθρώπων, Η πολιτική κατάσταση τις τελευταίες δεκαετίες του 19ου αιώνα και των αρχών του 20ού αιώνα, Η γενοκτονία και οι διωγμοί των Ελλήνων του Πόντου και της Μ. Ασίας, Το χρονικό της Καταστροφής, Τα καραβάνια των προσφύγων και οι πρώτες εγκαταστάσεις στην Ελλάδα, Προσφυγική εγκατάσταση, αποκατάσταση και πρωτοπορία και Αντικείμενα μνήμης αφηγούνται.

Τα εκφραστικά μέσα της έκθεσης περιλαμβάνουν ψηφιακές εκτυπώσεις που θα καλύπτουν μεγάλες επιφάνειες, προθήκες έκθεσης υλικών εκθεμάτων και προβολές βίντεο με ή χωρίς εκφώνηση, παρουσίαση βίντεο σε οθόνες υψηλής ευκρίνειας και διαδραστικές πολυμεσικές εφαρμογές μέσα από ηλεκτρονικούς υπολογιστές που θα έχουν τη δυνατότητα εύκολης προσθαφαίρεσης πληροφοριών και υλικού από απόσταση, ενώ η παρουσίαση του υλικού θα γίνεται στα ελληνικά και αγγλικά.

Εκθέσεις Μικρασιατική καταστροφή Facebook Twitter
Το μουσείο χωροθετείται στις εγκαταστάσεις της ΑΕΚ σε ειδικό χώρο που έχει διαμορφωθεί βάσει αντίστοιχης μουσειολογικής και μουσειογραφικής μελέτης και εδώ και χρόνια συγκεντρώνει και συντηρεί τεκμήρια της ιστορικής κληρονομιάς των προσφύγων.
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Επετειακή Έκθεση «Θεσσαλονίκη 1922: Μνημεία και Πρόσφυγες»στη Ροτόντα

Πολιτισμός / Όταν οι μικρασιάτες πρόσφυγες ζούσαν μέσα στη Ροτόντα

Πολλοί πρόσφυγες εγκαταστάθηκαν στην Άνω Πόλη, κτίζοντας παράγκες σε επαφή με τα κάστρα, ενώ αρκετοί βρήκαν καταφύγιο στο κέντρο της πόλης, στους ναούς, με επίκεντρο τον ναό της Παναγίας Αχειροποιήτου, σε σχολεία, τεμένη και εμπορικές στοές.
THE LIFO TEAM
γιαννακοπουλος

Επέτειος / 1922: Για εμάς ήταν Μικρασιατική Καταστροφή. Για την Τουρκία θρίαμβος. Για τον υπόλοιπο κόσμο τι ήταν;

Αυτό που για εμάς είναι η Μικρασιατική Καταστροφή στην απέναντι πλευρά του Αιγαίου γιορτάζεται ως θρίαμβος. Στον υπόλοιπο κόσμο τι πιστεύουν ότι έγινε το 1922; Ένα συνέδριο στη Σάμο μελετά τις συνέπειες, τις αναλογίες και τον παγκόσμιο αντίκτυπο εκείνων των γεγονότων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Έλληνες και Τούρκοι πρέπει να ξαναγράψουν τα βιβλία της Ιστορίας χωρίς μύθους»

Εμινέ Γεσίμ Μπεντλέκ / «Έλληνες και Τούρκοι πρέπει να ξαναγράψουν τα βιβλία της Ιστορίας χωρίς μύθους»

Η πρώην επίκουρη καθηγήτρια Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Bingöl της Τουρκίας μιλά στη LiFO για τις σχέσεις Ελλάδας – Τουρκίας με αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου της «Η ανταλλαγή πληθυσμών του 1923 - Τραύμα και φαντασιακές κοινότητες σε Ελλάδα και Τουρκία».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μνήμες προσφύγων. Οι Μικρασιάτες πρόσφυγες στον Βόλο», ένα λεύκωμα για την ιστορία μιας πόλης

Βιβλίο / «Μνήμες προσφύγων. Οι Μικρασιάτες πρόσφυγες στον Βόλο»: Ένα λεύκωμα για την ιστορία μιας πόλης

Μέσα από φωτογραφίες, αρχειακό υλικό, προφορικές μαρτυρίες και δημοσιεύματα για την περίοδο της εγκατάστασης των προσφύγων, αναδεικνύεται η διαρκής ανθρώπινη προσπάθεια και εργασία των 13.000 Μικρασιατών που εγκαταστάθηκαν στη βιομηχανική πόλη του Βόλου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μικρά Ασία: Αποκρυπτογραφήθηκε αρχαία φρυγική επιγραφή - Τα ελληνικά γράμματα και το «μήνυμά» της

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μικρά Ασία: Αποκρυπτογραφήθηκε αρχαία φρυγική επιγραφή - Τα ελληνικά γράμματα και το «μήνυμά» της

Το μνημείο Ασλάν Καγιά (Βράχος του Λέοντος), ένα μνημείο 2.600 ετών που παρουσιάζει μορφές σφίγγας και μια εικόνα θηλυκής θεότητας που πλαισιώνεται από λιοντάρια
THE LIFO TEAM
Ναυάγιο Αντικυθήρων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων, ένας θησαυρός της ενάλιας αρχαιολογίας

Η έκθεση «Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων: 124 χρόνια υποβρύχιας αρχαιολογικής έρευνας» παρουσιάζει τις πιο σύγχρονες αποκαλύψεις και ευρήματα για το θρυλικό ναυάγιο, προσφέροντας την πληρέστερη μέχρι σήμερα καταγραφή της ιστορίας του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ποιοι ήταν οι οικισμοί που αναπτύχθηκαν στην αθηναϊκή πεδιάδα επί Οθωμανών; Ποιες είναι οι πηγές, τα σωζόμενα μνημεία, τα χωριά και τα μοναστήρια που απλώνονται στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Πάλλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Warwick δείχνει ότι η άνοδος του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας ξεκίνησε τουλάχιστον έναν αιώνα νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε
THE LIFO TEAM
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM