Ο διάσημος πίνακας «Θάνατος και ζωή» του Αυστριακού ζωγράφου Γκούσταφ Κλιμτ δέχθηκε επίθεση με μαύρο υγρό από ακτιβιστές για το κλίμα.
«Οι συντηρητές εργάζονται για να προσδιορίσουν αν ο πίνακας που προστατεύεται από γυαλί έχει υποστεί ζημιές», δήλωσε ο Κλάους Ποκόρνι, εκπρόσωπος του Μουσείου Leopold της Βιέννης.
Η ομάδα Letzte Generation [Τελευταία γενιά], στην οποία συμμετέχουν Γερμανοί και Αυστριακοί ακτιβιστές, ανέλαβε την ευθύνη για την ενέργεια ανεβάζοντας εικόνες στο Twitter.
Σε αυτές φαίνονται δύο άνδρες να βανδαλίζουν το έργο, με τον έναν να κολλάει το χέρι του και έναν άλλον να ρίχνει ένα «μαύρο, ελαιώδες υγρό» στο τζάμι μπροστά από το έργο πριν ακινητοποιηθεί από υπάλληλο του μουσείου.
«Σταματήστε την καταστροφή (της ανθρωπότητας) από την ενέργεια που προέρχεται από ορυκτά καύσιμα. Οδεύουμε ολοταχώς προς την κλιματική κόλαση», φώναξαν.
🛢️EILT: Klimt's "Tod und Leben" im Leopold Museum mit Öl überschüttet🛢️
— Letzte Generation Österreich (@letztegenAT) November 15, 2022
Menschen der Letzten Generation haben heute im Leopold Museum das Klimt-Gemälde "Tod und Leben" mit Öl überschüttet. Neue Öl- und Gasbohrungen sind ein Todesurteil für die Menschheit. pic.twitter.com/4QKAklB9Af
Η είσοδος ήταν ελεύθερη σήμερα στο πλαίσιο της ημέρας του Αγίου Λεοπόλδου, που χρηματοδοτήθηκε από τον αυστριακό πετρελαϊκό όμιλο OMV.
Η ομάδα αυτοπροσδιορίζεται ως «η πρώτη γενιά που θα αισθανθεί την έναρξη της κλιματικής κατάρρευσης- και η τελευταία που μπορεί ακόμη να τη σταματήσει».
🛢️Urgent: Oil thrown at Klimt's "Death and Life" in the Leopold Museum🛢️
— Letzte Generation Österreich (@letztegenAT) November 15, 2022
Today, people of Last Generation poured a black, oily liquid on Klimt's "Death and Life" in the Leopold Museum - new oil and gas drilling is a death sentence to humanity. pic.twitter.com/yNkzOsYaC4
Τις τελευταίες εβδομάδες μαχητικοί υποστηρικτές της υπόθεσης του περιβάλλοντος πολλαπλασίασαν τις ενέργειές τους σε όλο τον κόσμο με στόχο έργα τέχνης προκειμένου να προειδοποιήσουν την κοινή γνώμη για την υπερθέρμανση του κλίματος.
Για παράδειγμα, κόλλησαν τα χέρια τους σε έναν πίνακα του Γκόγια στη Μαδρίτη ή στη διάσημη μεταξοτυπία «Campbell's Soup» του Άντι Γουόρχολ που εκτίθεται στην Αυστραλία, πέταξαν ντοματόσουπα στα «Ηλιοτρόπια» του Βαν Γκογκ στο Λονδίνο και πουρέ πατάτας σε ένα έργο του Κλοντ Μονέ στο Πότσδαμ, κοντά στο Βερολίνο.
Παρότι τα έργα παρέμειναν άθικτα, το περιστατικό στα «Ηλιοτρόπια» προκάλεσε ελαφρές ζημιές στο πλαίσιο του πίνακα.
Σχεδόν εκατό διεθνή μουσεία, όπως το Πράδο στη Μαδρίτη, το Λούβρο στο Παρίσι ή το Μουσείο Γκούγκεναχαϊμ στη Νέα Υόρκη, δήλωσαν την περασμένη εβδομάδα «βαθιά συγκλονισμένα» από την απερίσκεπτη θέση σε κίνδυνο των «αναντικατάστατων» αυτών έργων.
Με πληροφορίες από AFP, Reuters