Ο καλλιτέχνης ως αριστερός;

Ο καλλιτέχνης ως αριστερός; Facebook Twitter
Στην εποχή όμως που θα ξεκινήσει μετά τη συρρίκνωση, την εξαφάνιση ή την περιθωριοποίηση των κομμουνιστικών κομμάτων, μια άλλη αριστερά είναι αυτή που κερδίζει έδαφος στους καλλιτέχνες. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0

ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΛΙΓΕΣ ΜΕΡΕΣ ΕΠΕΣΑ τυχαία σε ένα γαλλικό thread όπου κάποιος άνοιγε το θέμα με τη μορφή μιας ερώτησης: γιατί οι περισσότεροι καλλιτέχνες είναι αριστεροί; Στη ροή της συζήτησης παρατέθηκαν, δίχως βρισιές, αλλά με κάποια δόση ειρωνείας, τα πιο γνωστά επιχειρήματα για το θέμα. Από τη θεωρία που θέλει τους καλλιτέχνες να ελκύονται (ή να κολακεύονται) από την υπόσχεση γενναιόδωρων επιχορηγήσεων και κρατικής στήριξης μέχρι την εκτίμηση για την ευαισθησία του καλλιτέχνη απέναντι στις αδικίες και στις ανισότητες.

Αναπόφευκτα, κάποιοι βλέπουν στην αριστερή κλίση πολλών καλλιτεχνών τη μεταμφίεση ιδιοτελών συμφερόντων, άλλοι επιμένουν σε μια διάσταση ναρκισσιστικής ματαιοδοξίας και πολλοί, φυσικά, βλέπουν την απόδειξη ενός αυθεντικού ενδιαφέροντος για κάποιες απελευθερωτικές αξίες.

Το νήμα της συζήτησης δεν είναι καθόλου καινούργιο. Με τον έναν ή άλλον τρόπο ξετυλίγεται κάπου διακόσια χρόνια, από την εποχή του ευρωπαϊκού ρομαντισμού και των επαναστάσεων, και μέσα από χίλιες περιπέτειες έφτασε μέχρι τα δικά μας χρόνια του τεχνολογικού υπερεθνικού καπιταλισμού.

Υπήρξε, για παράδειγμα, ένα ιδιαίτερο κεφάλαιο στον εικοστό αιώνα όπου σεβαστό μέρος του καλλιτεχνικού κόσμου στράφηκε όχι απλώς και αορίστως στην κομμουνιστική ιδέα αλλά και στα ίδια τα κομμουνιστικά κόμματα. Σε χώρες όπως η Γαλλία, η Ελλάδα, η Ιταλία (όχι όμως η δυτική Γερμανία ή η Μεγάλη Βρετανία) ο αριστερός καλλιτέχνης ήταν κατά κύριο λόγο είτε φίλος είτε οπαδός ενός κομμουνιστικού κόμματος.

Αν το σκεφτούμε καλύτερα, ξαναγεννιέται το δίπολο που αντιπαραθέτει τη ρομαντική νεότητα σε έναν «αντικαλλιτεχνικό» κόσμο γέρων. Η αριστερά φιλοδοξεί να ενώσει τον ελευθεριακό εξεγερτισμό με τον κοινωνικό λαϊκισμό. Όλες τις  υπόλοιπες αντιπαθείς ιδιότητες τις «μεταφέρει» στους αντιπάλους της που εμφανίζονται έτσι σαν γεροντικά και αντιδραστικά σκιάχτρα.

Όταν όμως στα δικά μας χρόνια μιλάμε για την καλλιτεχνική αριστερά, είναι λάθος να στεκόμαστε σε κομματικές σχέσεις. Για ποια «αριστεροσύνη» μιλάμε; Είναι εμφανής η διαφορά των σύγχρονων τάσεων από τις πολιτικές στρατεύσεις των δημιουργών κατά τον εικοστό αιώνα: εκείνες έπαιρναν συχνά τον χαρακτήρα προσαρμογής του καλλιτέχνη σε πολιτικούς οργανισμούς οι οποίοι είχαν, κατά κανόνα, πιο συντηρητικό χαρακτήρα. Γι’ αυτό και η «στράτευση» που παραπέμπει σε μια έννοια πειθαρχημένης ένταξης χαρακτήριζε μια στάση που είναι σπάνια σήμερα.

Κάποτε, ο αιρετικός ή ελευθεριάζων ποιητής, ζωγράφος ή χορευτής έπρεπε να κρύβει ορισμένες τέτοιες πλευρές του για να προσαρμοστεί στην ηθική των κομμουνιστικών κομμάτων που ήταν, κατά βάση, μια ηθική σταλινική ή, όπως στην περίπτωση των ξέχωρων Ιταλών κομμουνιστών, ένας ανθρωπιστικός ιδεαλισμός. Οι σουρεαλιστικέςμοντερνίστικες και πιο σκοτεινές πλευρές «ντύνονταν» το καρό πουκάμισο της εργατικής-λαϊκής ιδεολογίας.

Παρά τον ριζοσπαστισμό της, η παλαιά αριστερά είχε επίσης περί πολλού τον ορθολογισμό και την πίστη στην επιστήμη, οπότε και οι καλλιτέχνες της όφειλαν να εμφανίζονται ως λυρικές ή επικές προσθήκες σε έναν ορθολογισμό που δεν είχε τίποτα το προκλητικό (απεναντίας, έφερνε παλαιές, κλασικές αστικές αξίες στην επικαιρότητα)

Στην εποχή όμως που θα ξεκινήσει μετά τη συρρίκνωση, την εξαφάνιση ή την περιθωριοποίηση των κομμουνιστικών κομμάτων, μια άλλη αριστερά είναι αυτή που κερδίζει έδαφος στους καλλιτέχνες. Στην ουσία ένα μείγμα πολιτισμικού υπερφιλελευθερισμού και αντιεξουσιαστικού διδακτισμού. Είναι μια αριστερά όπου επιστρέφει, εν μέρει, στο πιο παλιό μοτίβο: ο ρομαντικός, ανυπότακτος καλλιτέχνης που απεχθάνεται τον έμπορο, τον τεχνοκράτη και ιδίως τον φιλήσυχο, συντηρητικό αστό.

Αν το σκεφτούμε καλύτερα, ξαναγεννιέται το δίπολο που αντιπαραθέτει τη ρομαντική νεότητα σε έναν «αντικαλλιτεχνικό» κόσμο γέρων. Η αριστερά φιλοδοξεί να ενώσει τον ελευθεριακό εξεγερτισμό με τον κοινωνικό λαϊκισμό. Όλες τις υπόλοιπες αντιπαθείς ιδιότητες τις «μεταφέρει» στους αντιπάλους της που εμφανίζονται έτσι σαν γεροντικά και αντιδραστικά σκιάχτρα.

Το ερώτημα, λοιπόν, για το αν ο καλλιτέχνης είναι αριστερός μπορεί να έχει πολλές απαντήσεις. Τι γίνεται, ας πούμε, με τους πιο σιωπηλούς ή με όσα λένε στις ιδιωτικές τους κουβέντες πολλοί καλλιτέχνες που μπορεί να μην είναι καθόλου αριστεροί;

Νομίζω ότι δεν έχει μπει στη συζήτηση το γεγονός πως διαχρονικά είχαμε μεγάλο αριθμό ηθοποιών, ανθρώπων της μουσικής ή του θεάτρου, εικαστικών ή συγγραφέων που υπήρξαν πολιτικά συντηρητικοί ή αποξενωμένοι από ιδεολογικές και πολιτικές ευαισθησίες. Φαντάζομαι πως πολλοί τέτοιοι συνεχίζουν να υπάρχουν και σήμερα, πως και αυτοί φοίτησαν σε διάφορες σχολές θεάτρου ή καλλιτεχνικά εργαστήρια, αλλά, για κάποιους λόγους, δεν θα τους δούμε να μιλούν δημόσια.

Αυτή η τελευταία διάσταση είναι ίσως η πιο σημαντική: η ιδέα πως ο καλλιτέχνης είναι περίπου συνώνυμο του αριστερού οφείλεται, μεταξύ άλλων, και στο απλό γεγονός ότι κάποιοι γνωστοί ή λιγότερο γνωστοί, συνδικαλιστές ή όχι, στα social media όπως και σε πιο παραδοσιακά πεδία έκφρασης, υποστηρίζουν ανοιχτά αυτή την υπόθεση. Όπως και αλλού, είναι περισσότερο ορατές στην κοινωνία εκείνες οι απόψεις που δηλώνονται από τους φορείς τους με παρρησία και δεν κρύβονται πίσω από απουσίες, σιωπές ή «κατ’ ιδίαν» εξομολογήσεις.

Αν παλαιότερα η κομμουνιστική και αργότερα η πιο ασαφής φιλελεύθερη-αναρχίζουσα αριστερά έγιναν περισσότερο ορατές στους καλλιτεχνικούς χώρους, ήταν και ευθύνη όσων διαφωνούσαν ή ισχυρίζονταν πως είχαν διαφορετικές ιδέες. Πού είναι αυτές οι ιδέες; Τις περισσότερες φορές στάθηκαν αδύναμοι θεατές ή μοναχικά αγανακτισμένοι και δίχως τη διάθεση να δείξουν το πρόσωπό τους. Κανένας όμως δεν βρήκε τη θέση του στον δημόσιο χώρο των ιδεών μουρμουρίζοντας, απέχοντας ή περιμένοντας απλώς να περάσει η μπόρα.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΥΤΕΡΑ 20/06 - ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΙ-Αριστερά, δεξιά: Παλιές λέξεις, νέο νόημα

Βιβλία και Συγγραφείς / Αριστερά, δεξιά: Παλιές λέξεις, νέο νόημα

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με τον πολιτικό επιστήμονα και συγγραφέα Γιάννη Μπαλαμπανίδη για το βιβλίο του «Οι ιδέες της προόδου και της συντήρησης - Δοκίμιο για την πολιτική σε ρευστούς καιρούς».
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
70 καλλιτέχνες εμπνέονται από την Οκτωβριανή Επανάσταση

Εικαστικά / 70 καλλιτέχνες εμπνέονται από την Οκτωβριανή Επανάσταση

Το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης καταλαμβάνει το Eργοστάσιο της Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα με μια μεγάλη έκθεση με τον υποβλητικό τίτλο «Η Μνήμη της Επανάστασης»
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ο Μασκ δεν είναι Ναζί ακριβώς, αλλά μπορεί να είναι κάτι ακόμα χειρότερο»

Οπτική Γωνία / «Ο Μασκ δεν είναι Ναζί ακριβώς, αλλά μπορεί να είναι κάτι ακόμα χειρότερο»

Viral έχει γίνει η ανάρτηση του πρώην φίλου και συνεργάτη του Έλον Μασκ, Φίλιπ Λόου, επιφανή νευροεπιστήμονα, ιδρυτή της εταιρείας Neurovigil και εφευρέτη του iBrain, όπου γράφει μεταξύ άλλων ότι λίγη σημασία έχει τελικά αν κάποιος είναι πραγματικά Ναζί από τη στιγμή που ενεργεί ως Ναζί.
THE LIFO TEAM
«Αν κλείσει το TikTok, δεν θα θυμάσαι καν ποιος είμαι»

Social media / «Αν κλείσει το TikTok, δεν θα θυμάσαι καν ποιος είμαι»

Ο σεφ Eraldo μιλά για τους ρατσιστικούς χαρακτηρισμούς που επανοικειοποιείται και χρησιμοποιεί ως «όπλο» στα viral βίντεό του στο TikTok, αλλά και για την πιθανότητα η εφαρμογή μια μέρα απλώς να εξαφανιστεί.
ΠΕΝΝΥ ΜΑΣΤΟΡΑΚΟΥ
Τέμπη: Πού βρισκόμαστε δύο χρόνια μετά

Βασιλική Σιούτη / Τέμπη: Πού βρισκόμαστε δύο χρόνια μετά

Η δικαστική έρευνα είναι σε εξέλιξη, αλλά η κοινωνία πιέζει να αποδοθούν ευθύνες στους υπαίτιους. Τα αναπάντητα ερωτήματα είναι αρκετά και η κυβέρνηση δεν έχει πείσει πως έχει κάνει ό,τι χρειάζεται για να διευκολύνει την έρευνα της Δικαιοσύνης.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο Κηφισός και τα αντιπλημμυρικά έργα στην Αττική «μπάζουν νερά»;

Ρεπορτάζ / Ο Κηφισός και τα αντιπλημμυρικά έργα στην Αττική «μπάζουν νερά»;

Πώς ιεραρχούνται τα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας στην Αττική; Είναι στη σωστή κατεύθυνση; Θα ήταν εφικτό ο πλημμυρικός κίνδυνος να αντιμετωπιστεί με λύσεις βασισμένες στη φύση, και τι μπορεί να γίνει στον Κηφισό;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ναι, δεν υπάρχουν μόνο δύο φύλα»

Οπτική Γωνία / «Όχι, δεν υπάρχουν μόνο δύο φύλα»

Το επικοινωνιολόγ@ Jay Ραΐσης και η κλινική ψυχολόγος, συνιδρύτρια του Orlando LGBT+, Νάνσυ Παπαθανασίου εξηγούν γιατί το κοινωνικό φύλο είναι ένα κατασκεύασμα και πώς η ρητορική μίσους κανονικοποιεί και ενδυναμώνει την άσκηση κάθε είδους βίας στην καθημερινότητα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ανελκυστήρες: Τα ατυχήματα και τα θολά σημεία

Ρεπορτάζ / Δημόσιοι ανελκυστήρες: Τα ατυχήματα και το περίπλοκο νομικό πλαίσιο

Γιατί χιλιάδες ανελκυστήρες είναι άγνωστοι σήμερα στην πολιτεία; Τι συμβαίνει με τις συμβάσεις συντήρησης και πιστοποίησής τους; Με αφορμή τα πρόσφατα ατυχήματα σε δύο νοσοκομεία, αναζητήσαμε απαντήσεις.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Το εκκρεμές του Μαξίμου και η τυραννία της μειοψηφίας και της πλειοψηφίας 

Βασιλική Σιούτη / Το εκκρεμές του Μαξίμου και η τυραννία της μειοψηφίας και της πλειοψηφίας 

Μία μέρα μετά την ορκωμοσία του Τραμπ ο πρωθυπουργός δήλωσε πως τυχαίνει να πιστεύει κι αυτός ότι υπάρχουν δύο φύλα, το αρσενικό και το θηλυκό. Πριν από δύο χρόνια όμως έλεγε άλλα. Τι πιστεύει τελικά; 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Το τέλος ταφής και το χάος της ανακύκλωσης

Ρεπορτάζ / Το τέλος ταφής απορριμμάτων και το χάος της ανακύκλωσης

Την κορυφή του παγόβουνου της αδιέξοδης διαχείρισης των απορριμμάτων στην Αττική  φαίνεται να αποτελεί το τέλος ταφής απορριμμάτων, τα χρήματα, δηλαδή, που είναι υποχρεωμένοι να πληρώσουν οι δήμοι για τις ποσότητες των σκουπιδιών που κατευθύνουν στην ταφή και δεν ανακυκλώνουν.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ