Αφιέρωμα στον Κώστα Πασχάλη

Αφιέρωμα στον Κώστα Πασχάλη Facebook Twitter
0

Η Εθνική Λυρική Σκηνή τιμά έναν από τους σπουδαιότερους Έλληνες βαρύτονους, τον Κώστα Πασχάλη, με ένα μεγάλο αφιέρωμα, την Πέμπτη 24 Οκτωβρίου 2019 στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο ΚΠΙΣΝ. Συμμετέχουν οι διεθνώς καταξιωμένοι Έλληνες μονωδοί Δημήτρης Πακσόγλου, Δημήτρης Πλατανιάς, Τάσης Χριστογιαννόπουλος, Χριστόφορος Σταμπόγλης. Την Ορχήστρα της ΕΛΣ διευθύνει ο Λουκάς Καρυτινός, ενώ την καλλιτεχνική επιμέλεια υπογράφει η διάσημη Ρουμάνα υψίφωνος και σύζυγος του Κώστα Πασχάλη Μαρίνα Κρίλοβιτς.

Στο πλαίσιο του εορτασμού των 80 ετών της, η Εθνική Λυρική Σκηνή τιμά έναν σπουδαίο καλλιτέχνη που συνδέθηκε ιδιαιτέρως με την ιστορία της και τίμησε την τέχνη της όπερας στα πέρατα του κόσμου. Ο Κώστας Πασχάλης γεννήθηκε το 1929 και ήδη από το 1947 συμμετείχε στη Χορωδία της ΕΛΣ. Το 1951, μόλις στα 22 του, έκανε την πρώτη του μεγάλη επιτυχία ερμηνεύοντας τον Ριγολέττο. Η μεστή για την ηλικία φωνή του, η άρτια τεχνική, η σωστή αναπνοή και άρθρωσή του, αλλά και η συνολική σκηνική παρουσία του, έκαναν μεγάλη εντύπωση, με αποτέλεσμα να αναλάβει απαιτητικούς πρωταγωνιστικούς ρόλους σε διάσημες όπερες των Βέρντι, Μότσαρτ, Λεονκαβάλλο, Μασκάνι, Ροσσίνι, Ντονιτσέττι, Καλομοίρη.

Το 1958 ξεκίνησε θριαμβευτικά τη διεθνή του σταδιοδρομία με μια ιστορική παράσταση του Χορού μεταμφιεσμένων του Βέρντι στη Βιέννη, σε μουσική διεύθυνση του Δημήτρη Μητρόπουλου. Αμέσως μετά ο Χέρμπερτ φον Κάραγιαν, καλλιτεχνικός διευθυντής της Κρατικής Όπερας της Βιέννης, του προσέφερε συμβόλαιο συνεργασίας. Στην κορυφαία βιεννέζικη όπερα έδωσε πάνω από 650 παραστάσεις μέσα σε 25 χρόνια, μια σπάνια διαδρομή για την οποία τιμήθηκε και από την αυστριακή κυβέρνηση.

Η σταδιοδρομία του στον παγκόσμιο οπερατικό χάρτη θεωρείται έως και σήμερα μοναδική. Από τα μέσα της δεκαετίας του '60 διέπρεψε στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα και φεστιβάλ όπερας του πλανήτη όπως, μεταξύ άλλων, Μετροπόλιταν Νέας Υόρκης, Σκάλα του Μιλάνου, Βασιλική Όπερα του Λονδίνου, Ρώμη, Φλωρεντία, Μόναχο, Ντάλλας, Χιούστον, Σαν Φρανσίσκο, αλλά και στα φεστιβάλ του Ζάλτσμπουργκ και του Γκλάιντμπορν. Μια από τις δεκάδες αποθεωτικές κριτικές που έλαβε στην καριέρα του, από τους London Sunday Times για την ερμηνεία του στον Μάκβεθ το 1964 στο Γκλάιντμπορν, ανέφερε: «Η φωνή του είναι φαινομενικά ανεξάντλητης δύναμης, αξιοσημείωτης συνοχής και ακρίβειας. Αποπνέει μια ευγένεια που πλησιάζει το θεϊκό...».

Παράλληλα με τη διεθνή του πορεία, ο Κώστας Πασχάλης δεν έλειψε ποτέ από την Εθνική Λυρική Σκηνή και το ελληνικό κοινό, το οποίο τον αγάπησε με πάθος. Στο Ολύμπια και στο Ηρώδειο αποθεώθηκε σε ρόλους όπως Ντον Τζοβάννι, Σκάρπια, Σιμόν Μποκκανέγκρα, Ναμπούκκο, Μάκβεθ, Ντον Κάρλο (Ερνάνης) κ.ά., ενώ στις δεκαετίες του '80 και του '90 υπέγραψε τη σκηνοθεσία σε πολλές παραγωγές όπερας στην ΕΛΣ.

Την καλλιτεχνική περίοδο 1988/89 διετέλεσε Γενικός Διευθυντής της ΕΛΣ, ενώ η τελευταία του εμφάνιση πάνω στη σκηνή του μοναδικού ελληνικού λυρικού θεάτρου ήταν το 1995/96 με τον Σιμόν Μποκκανέγκρα.

Η βελούδινη, σκούρα και αρρενωπή φωνή του, η ωραία φραστική του τραγουδιού, η έκφραση των ματιών του και η λαμπερή σκηνική παρουσία του ήταν τα στοιχεία που τον έκαναν διάσημο σε όλο τον κόσμο. Ο Κώστας Πασχάλης υπήρξε ένας συναρπαστικός βαρύτονος, καθηλωτικός σε κάθε ερμηνεία του, ενώ την ίδια στιγμή η στάση του σώματός του αντανακλούσε τον ψυχισμό κάθε ρόλου που έπρεπε να αποδώσει. Έφυγε από τη ζωή στην Αθήνα στις 9 Φεβρουαρίου 2007. Σύζυγός του υπήρξε η διεθνώς καταξιωμένη υψίφωνος Μαρίνα Κρίλοβιτς.

Στο αφιέρωμα της 24ης Οκτωβρίου, το οποίο επιμελήθηκε η Μαρίνα Κρίλοβιτς, συμμετέχουν οι διεθνώς αναγνωρισμένοι Έλληνες μονωδοί Δημήτρης Πακσόγλου, Δημήτρης Πλατανιάς, Τάσης Χριστογιαννόπουλος και Χριστόφορος Σταμπόγλης, οι οποίοι θα ερμηνεύσουν αποσπάσματα από όπερες των Βέρντι, Πουτσίνι, Ροσσίνι, Μασνέ κ.ά. Την Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής θα διευθύνει ο Λουκάς Καρυτινός.

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ