Αφιέρωμα στον Κώστα Πασχάλη

Αφιέρωμα στον Κώστα Πασχάλη Facebook Twitter
0

Η Εθνική Λυρική Σκηνή τιμά έναν από τους σπουδαιότερους Έλληνες βαρύτονους, τον Κώστα Πασχάλη, με ένα μεγάλο αφιέρωμα, την Πέμπτη 24 Οκτωβρίου 2019 στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο ΚΠΙΣΝ. Συμμετέχουν οι διεθνώς καταξιωμένοι Έλληνες μονωδοί Δημήτρης Πακσόγλου, Δημήτρης Πλατανιάς, Τάσης Χριστογιαννόπουλος, Χριστόφορος Σταμπόγλης. Την Ορχήστρα της ΕΛΣ διευθύνει ο Λουκάς Καρυτινός, ενώ την καλλιτεχνική επιμέλεια υπογράφει η διάσημη Ρουμάνα υψίφωνος και σύζυγος του Κώστα Πασχάλη Μαρίνα Κρίλοβιτς.

Στο πλαίσιο του εορτασμού των 80 ετών της, η Εθνική Λυρική Σκηνή τιμά έναν σπουδαίο καλλιτέχνη που συνδέθηκε ιδιαιτέρως με την ιστορία της και τίμησε την τέχνη της όπερας στα πέρατα του κόσμου. Ο Κώστας Πασχάλης γεννήθηκε το 1929 και ήδη από το 1947 συμμετείχε στη Χορωδία της ΕΛΣ. Το 1951, μόλις στα 22 του, έκανε την πρώτη του μεγάλη επιτυχία ερμηνεύοντας τον Ριγολέττο. Η μεστή για την ηλικία φωνή του, η άρτια τεχνική, η σωστή αναπνοή και άρθρωσή του, αλλά και η συνολική σκηνική παρουσία του, έκαναν μεγάλη εντύπωση, με αποτέλεσμα να αναλάβει απαιτητικούς πρωταγωνιστικούς ρόλους σε διάσημες όπερες των Βέρντι, Μότσαρτ, Λεονκαβάλλο, Μασκάνι, Ροσσίνι, Ντονιτσέττι, Καλομοίρη.

Το 1958 ξεκίνησε θριαμβευτικά τη διεθνή του σταδιοδρομία με μια ιστορική παράσταση του Χορού μεταμφιεσμένων του Βέρντι στη Βιέννη, σε μουσική διεύθυνση του Δημήτρη Μητρόπουλου. Αμέσως μετά ο Χέρμπερτ φον Κάραγιαν, καλλιτεχνικός διευθυντής της Κρατικής Όπερας της Βιέννης, του προσέφερε συμβόλαιο συνεργασίας. Στην κορυφαία βιεννέζικη όπερα έδωσε πάνω από 650 παραστάσεις μέσα σε 25 χρόνια, μια σπάνια διαδρομή για την οποία τιμήθηκε και από την αυστριακή κυβέρνηση.

Η σταδιοδρομία του στον παγκόσμιο οπερατικό χάρτη θεωρείται έως και σήμερα μοναδική. Από τα μέσα της δεκαετίας του '60 διέπρεψε στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα και φεστιβάλ όπερας του πλανήτη όπως, μεταξύ άλλων, Μετροπόλιταν Νέας Υόρκης, Σκάλα του Μιλάνου, Βασιλική Όπερα του Λονδίνου, Ρώμη, Φλωρεντία, Μόναχο, Ντάλλας, Χιούστον, Σαν Φρανσίσκο, αλλά και στα φεστιβάλ του Ζάλτσμπουργκ και του Γκλάιντμπορν. Μια από τις δεκάδες αποθεωτικές κριτικές που έλαβε στην καριέρα του, από τους London Sunday Times για την ερμηνεία του στον Μάκβεθ το 1964 στο Γκλάιντμπορν, ανέφερε: «Η φωνή του είναι φαινομενικά ανεξάντλητης δύναμης, αξιοσημείωτης συνοχής και ακρίβειας. Αποπνέει μια ευγένεια που πλησιάζει το θεϊκό...».

Παράλληλα με τη διεθνή του πορεία, ο Κώστας Πασχάλης δεν έλειψε ποτέ από την Εθνική Λυρική Σκηνή και το ελληνικό κοινό, το οποίο τον αγάπησε με πάθος. Στο Ολύμπια και στο Ηρώδειο αποθεώθηκε σε ρόλους όπως Ντον Τζοβάννι, Σκάρπια, Σιμόν Μποκκανέγκρα, Ναμπούκκο, Μάκβεθ, Ντον Κάρλο (Ερνάνης) κ.ά., ενώ στις δεκαετίες του '80 και του '90 υπέγραψε τη σκηνοθεσία σε πολλές παραγωγές όπερας στην ΕΛΣ.

Την καλλιτεχνική περίοδο 1988/89 διετέλεσε Γενικός Διευθυντής της ΕΛΣ, ενώ η τελευταία του εμφάνιση πάνω στη σκηνή του μοναδικού ελληνικού λυρικού θεάτρου ήταν το 1995/96 με τον Σιμόν Μποκκανέγκρα.

Η βελούδινη, σκούρα και αρρενωπή φωνή του, η ωραία φραστική του τραγουδιού, η έκφραση των ματιών του και η λαμπερή σκηνική παρουσία του ήταν τα στοιχεία που τον έκαναν διάσημο σε όλο τον κόσμο. Ο Κώστας Πασχάλης υπήρξε ένας συναρπαστικός βαρύτονος, καθηλωτικός σε κάθε ερμηνεία του, ενώ την ίδια στιγμή η στάση του σώματός του αντανακλούσε τον ψυχισμό κάθε ρόλου που έπρεπε να αποδώσει. Έφυγε από τη ζωή στην Αθήνα στις 9 Φεβρουαρίου 2007. Σύζυγός του υπήρξε η διεθνώς καταξιωμένη υψίφωνος Μαρίνα Κρίλοβιτς.

Στο αφιέρωμα της 24ης Οκτωβρίου, το οποίο επιμελήθηκε η Μαρίνα Κρίλοβιτς, συμμετέχουν οι διεθνώς αναγνωρισμένοι Έλληνες μονωδοί Δημήτρης Πακσόγλου, Δημήτρης Πλατανιάς, Τάσης Χριστογιαννόπουλος και Χριστόφορος Σταμπόγλης, οι οποίοι θα ερμηνεύσουν αποσπάσματα από όπερες των Βέρντι, Πουτσίνι, Ροσσίνι, Μασνέ κ.ά. Την Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής θα διευθύνει ο Λουκάς Καρυτινός.

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ