Τότε που ο Ρόναλντ Ρέιγκαν είχε ηγηθεί μιας άλλης μεγάλης απεργίας των ηθοποιών

Τότε που ο Ρόναλντ Ρέιγκαν είχε ηγηθεί μιας άλλης μεγάλης απεργίας των ηθοποιών Facebook Twitter
Το πορτραίτο του πρώην προέδρου του σωματείου ηθοποιών Ρόναλντ Ρέιγκαν στα κεντρικά γραφεία του SAG-AFTRA. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Images
0


ΗΤΑΝ ΤΟ 1959
και οι συνομιλίες μεταξύ του σωματείου των ηθοποιών (SAG) και των κινηματογραφικών στούντιο είχαν βαλτώσει. Οι ηθοποιοί ζητούσαν αναδρομικές πληρωμές από τα τηλεοπτικά κανάλια που επαναλάμβαναν ταινίες στις οποίες είχαν εργαστεί. Οι παραγωγοί, επιδιώκοντας υψηλότερα κέρδη από τα νέα μέσα, αρνιόντουσαν έστω και να διαπραγματευτούν. Έτσι, το σωματείο αποφάσισε να καλέσει κάποιον που είχε αποσυρθεί από την ηγεσία του συνδικάτου αλλά διατηρούσε τις διασυνδέσεις του στο σύστημα: Τον Ρόναλντ Ρέιγκαν.

Ο Ρέιγκαν, ο οποίος δήλωνε Δημοκρατικός εκείνη την εποχή, είχε υπηρετήσει ως πρόεδρος του σωματείου των ηθοποιών από το 1947 έως το 1952, κερδίζοντας για τους ηθοποιούς της τηλεόρασης τις αναδρομικές πληρωμές που ζητούσαν οι ηθοποιοί του κινηματογράφου, βοηθώντας συγχρόνως να εδραιωθεί το Χόλιγουντ ως η νέα πρωτεύουσα της τηλεοπτικής παραγωγής.

Αφού συμφώνησε να επιστρέψει στην προεδρία του SAG το 1959, θα ηγείτο μιας απεργίας πέντε εβδομάδων που είχε ως αποτέλεσμα την δικαίωση των περισσότερων αιτημάτων των ηθοποιών της μεγάλης οθόνης. Οι σεναριογράφοι του Χόλιγουντ πραγματοποίησαν επίσης απεργία τότε ζητώντας κι εκείνοι να αμειφθούν για τις ταινίες που προβάλλονταν στην τηλεόραση –  η δική τους απεργία διήρκεσε 21 εβδομάδες.

Εκείνη την εποχή, οι δημιουργοί είχαν να αντιμετωπίσουν την μαζική διείσδυση ενός νέου μέσου, της τηλεόρασης. Τώρα αντιμετωπίζουν ένα παρόμοιο ζήτημα με τις πλατφόρμες streaming, συν τα υπαρξιακά ερωτήματα που εγείρει η τεχνητή νοημοσύνη.

Σε μια κίνηση που βλέπουμε να επαναλαμβάνεται αυτό το καλοκαίρι, οι διπλές απεργίες του 1960 έφεραν συγγραφείς και ηθοποιούς στην πρώτη γραμμή των απεργιακών κινητοποιήσεων, προκαλώντας παράλυση στο Χόλιγουντ. Και ο Ρέιγκαν ήταν μεταξύ εκείνων που τις τερμάτισαν.

«[Η συμφωνία] εγκρίθηκε με συντριπτική πλειοψηφία από τα μέλη», δηλώνει σήμερα στην Washington Post ο Γιούαν Μόργκαν, συγγραφέας του βιβλίου "Reagan: American Icon". «Ο Ρέιγκαν ήταν πολύ καλός διαπραγματευτής, δεν υπάρχει αμφιβολία γι' αυτό. Αργότερα θα αστειευόταν ότι οι διαπραγματεύσεις με τον Μιχαήλ Γκορμπατσόφ για τη μείωση των εξοπλισμών δεν ήταν τίποτα σε σύγκριση με τις αντίστοιχες με τους επικεφαλής των μεγάλων στούντιο».

Τότε που ο Ρόναλντ Ρέιγκαν είχε ηγηθεί μιας άλλης μεγάλης απεργίας των ηθοποιών Facebook Twitter
Λήξη διαπραγματεύσεων: Εκπρόσωποι των παραγωγών δίνουν τα χέρια στους ηθοποιούς Ρόναλντ Ρέιγκαν και Τσάρλτον Ίστον.

Εκείνη την εποχή, οι δημιουργοί είχαν να αντιμετωπίσουν την μαζική διείσδυση ενός νέου μέσου, της τηλεόρασης. Τώρα αντιμετωπίζουν ένα παρόμοιο ζήτημα με τις πλατφόρμες streaming, συν τα υπαρξιακά ερωτήματα που εγείρει η τεχνητή νοημοσύνη - ένας εκρηκτικός συνδυασμός που οδήγησε σε άλλη μια διπλή απεργία, όταν την περασμένη Πέμπτη τα σωματεία SAG και AFTRA (η Αμερικανική Ομοσπονδία Τηλεοπτικών και Ραδιοφωνικών Καλλιτεχνών συγχωνεύτηκε με το σωματείο των ηθοποιών πριν από μια δεκαετία) ευθυγραμμίστηκαν με την απεργία της σεναριογράφων που είχε ξεκινήσει τον Ιούνιο.   

Όταν ο Ρέιγκαν ξεκίνησε τις διαπραγματεύσεις, τα κινηματογραφικά στούντιο είχαν αρνηθεί ακόμα και να συζητήσουν για τα αιτήματα των ηθοποιών. Οι παραγωγοί υποστήριζαν τότε ότι οι ηθοποιοί είχαν πληρωθεί άπαξ για τη δουλειά τους και δεν θα έπρεπε να παίρνουν χρήματα ξανά και ξανά για την ίδια δουλειά. Μετά από ένα μήνα άκαρπων διαπραγματεύσεων, ο Ρίγκαν προκήρυξε ψηφοφορία για την έγκριση της απεργίας τον Φεβρουάριο του 1960. Τα μέλη της SAG αποχώρησαν από τα πλατό ένα μήνα αργότερα, στις 7 Μαρτίου.

Ο Ρέιγκαν επωφελήθηκε από τις μακροχρόνιες σχέσεις που διατηρούσε στη βιομηχανία - μεταξύ άλλων και με τον μέλλοντα επικεφαλής των Universal Studios, Λιου Γουόσερμαν, ο οποίος ήταν ο ατζέντης του. «Κανονικά ο Ρέιγκαν το 1960 δεν θα έπρεπε με τίποτα να είναι επικεφαλής των διαπραγματεύσεων εκ μέρους του SAG, διότι δεν ήταν μόνο ηθοποιός, αλλά και παραγωγός εκείνη την εποχή», λέει ο Μόργκαν. «Αυτό έγινε γνωστό μόνο εκ των υστέρων».

Κριτική ασκήθηκε επίσης από τον συνάδελφό του και επίσης αξιωματούχο της SAG, τον γνωστό ηθοποιό Τζέιμς Γκάρνερ. «Ήμουν αντιπρόεδρος του σωματείου όταν ο Ρέιγκαν ήταν πρόεδρός», θα έγραφε ο Γκάρνερ στα απομνημονεύματά του. «Τα καθήκοντά μου συνίσταντο στη συμμετοχή στις συνεδριάσεις και στην ψηφοφορία. Το μόνο πράγμα που θυμάμαι είναι ότι ο ‘Ρόνι’ δεν είχε ποτέ μια πρωτότυπη σκέψη και ότι έπρεπε να του λέμε τι να πει. Αυτός δεν είναι τρόπος να διοικείς ένα σωματείο, πόσο μάλλον μια πολιτεία ή μια χώρα».

Οι ηθοποιοί και τα στούντιο κατέληξαν σε συμφωνία μετά από πέντε εβδομάδες διαπραγματεύσεων. Οι ηθοποιοί θα αμείβονταν για ταινίες που παρήχθησαν μόνο από το 1960 και μετά. «Υπήρχε η αίσθηση ότι ο Ρέιγκαν είχε υποχωρήσει -και πάλι- υπό την πίεση της MCA [της εταιρείας που τον εκπροσωπούσε], επειδή η MCA ήθελε απεγνωσμένα να τερματίσει την απεργία», λέει ο Μόργκαν. «Υπήρχε η αίσθηση από ορισμένους από τους παλιούς αστέρες ότι όφειλε να είχε πιέσει περισσότερο».

Την ίδια περίοδο ο Ρόναλντ Ρέιγκαν απομακρύνθηκε από τις Δημοκρατικές του ρίζες και στήριξε στις προεδρικές εκλογές του 1960 τον Ρίτσαρντ Νίξον. Αμέσως μετά, έγινε και επίσημα μέλος του Ρεπουμπλικανικού κόμματος.

Με στοιχεία από The Washington Post

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
 «Εσύ, θείο, δεν θα φύγεις, θα μείνεις εδώ μαζί μου!» ή Γιάννα Δεληγιάννη: «Βρίσκω την ουσία μόνο στο να στηρίζει ο ένας τον άλλον». ή Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής.

Οθόνες / Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής

Η κινηματογραφίστρια και πρόεδρος της Cinemathesis μιλά για την πρωτοβουλία της να υλοποιεί κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά σε απομακρυσμένα δημοτικά σχολεία της άγονης γραμμής, το όραμα και το αποτύπωμα της δράσης της, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το τι λείπει από την τυπική εκπαίδευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Pulp Fiction / Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Είναι η τεχνική αρτιότητα μιας αστυνομικής σειράς με επίκαιρο κοινωνικό θέμα που της χαρίζει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό; Ή μήπως η πραγματική δύναμη πηγάζει από τον φόβο των γονιών για τις εγκληματικές παραλείψεις και, κυρίως, για την άγνοιά τους απέναντι στα κρυφά σημάδια του ψηφιακού κόσμου;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Οθόνες / Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Ο γιος της ηθοποιού Σάρα Μάιλς ήταν τεσσάρων ετών όταν βρέθηκε νεκρός ο μάνατζερ και πρώην εραστής της μητέρας του. Οι υποψίες είχαν πέσει τότε πάνω στον συμπρωταγωνιστή της Μπαρτ Ρέινολντς. 51 χρόνια αργότερα, ο Μπολτ προσπαθεί να θυμηθεί τι συνέβη.
LIFO NEWSROOM
Το Παιδί Τραύμα επιλέγει τις 10 αγαπημένες του ταινίες

Μυθολογίες / «Το Festen έχει επηρεάσει τους στίχους μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Παιδιού Τραύματος

Χάνεκε αλλά και Αγγελόπουλος, «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» αλλά και «Aftersun», το Παιδί Τραύμα επιλέγει 10 ταινίες που κυμαίνονται από τον ωμό ρεαλισμό και τη βία μέχρι τον θρίαμβο της ποίησης και της τρυφερότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Το Netflix έχει γίνει ο παράδεισος της εύκολης ψυχαγωγίας, αλλά για τους πραγματικούς σινεφίλ κρύβει και έναν άλλο κόσμο. Αυτή είναι μια λίστα με ταινίες που απαιτούν προσοχή και αφοσίωση, που αξίζουν τον κόπο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movies

Οθόνες / Η Χιονάτη και 8 καλύτεροι λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένα υποψήφιο για Όσκαρ animation για ενήλικες, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Αριάν Λαμπέντ και μια τολμηρή ταινία για την προσφυγική εμπειρία, γυρισμένη στην Αθήνα, είναι μερικές από τις προτάσεις της εβδομάδας που θα σας αποζημιώσουν.
THE LIFO TEAM
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Σε μια άγνωστη χώρα»: Μια τολμηρή ταινία, γυρισμένη στην Αθήνα

Οθόνες / «Πιστεύει κανείς ότι οι Παλαιστίνιοι θα ξεχάσουν και θα συμβιβαστούν με την απώλεια;»

Ωμή, διεισδυτική, αφτιασίδωτη, η ταινία «To a land unknown» εστιάζει στο προσφυγικό και ιδιαίτερα στους Παλαιστίνιους πρόσφυγες στην Ελλάδα. Ο σκηνοθέτης Μαντί Φλάιφελ μίλησε στη LifO για όλα τα ζητήματα που θίγει η εξαιρετική και με έντονο ελληνικό «χρώμα» ταινία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ