Η αβάσταχτη κοινοτοπία του ελληνικού «συντηρητισμού»

Η αβάσταχτη κοινοτοπία του ελληνικού «συντηρητισμού» Facebook Twitter
Κανένας πολιτικός λόγος δεν μπορεί να αρκεστεί σε μία μόνο κοινωνική και πολιτισμική ζώνη, σε μία ηλικιακή ή μορφωτική περιοχή, σε αποκλειστικά και περιορισμένα ακροατήρια. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΟΙ ΛΟΓΟΙ ΤΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΥΤΙΑ προς το έθνος της τρίτης ηλικίας, τα εθνο-θρησκευτικά σκετς του Στέφανου Κασσελάκη, οι συμβολισμοί γύρω από το πρόσωπο και την ιστορία του Φώτη (Φρέντι) Μπελέρη, οι τακτικές ανακοινώσεις για αύξηση των ποινών και τα θαυμαστικά σχόλια στον ΣΚΑΪ για αντι-drone θόλους και νέα εξοπλιστικά αποκτήματα, όλα αυτά –και άλλα παρόμοια– συνοδεύουν την πορεία προς τις ευρωπαϊκές εκλογές. 

Αυτό που αφήνουν να φανεί τα παραπάνω σήματα είναι σαφές: επενδύουν στο υπέδαφος ενός κοινωνικού συντηρητισμού που λέγεται πως έχει έρεισμα και απήχηση. Αρκετά νεύματα από την κυβέρνηση (κυρίως) αλλά και από την αντιπολίτευση (δευτερευόντως) κολακεύουν αυτό το οποίο, κατά τα άλλα, λοιδορούν.

Ξέρουμε το σενάριο που βλέπει ως στρατηγική νίκης τις εκάστοτε συμμαχίες των «μοντέρνων» και των «αρχαίων». Τι υποδεικνύει σήμερα αυτό το σενάριο; Ότι οι θιασώτες της συμπεριληπτικής ψηφιακής Ελλάδας χρειάζονται τους βαθείς πατριώτες, οι γκλόμπαλ έχουν ανάγκη τους λόκαλ, οι νεο-μεσοαστοί τον πιο παραδοσιακό λαό. Παραλλαγές της συνταγής βρίσκει κανείς στην κεντροδεξιά, στην κεντροαριστερά, στη λεγόμενη πατριωτική αριστερά και αλλού.

Η εργαλειοθήκη του κοινότοπου ελληνικού συντηρητισμού, εξαντλημένη από καιρό, δείχνει, παρ' όλα αυτά, σημάδια ανάστασης. Πώς αλλιώς θα βρισκόταν υποψήφιος ευρωβουλευτής το 2024 να διαφημίζει την πιθανότατα θριαμβευτική του εκτόξευση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με το σύνθημα «πατρίς-θρησκεία-οικογένεια»;

Από μια άποψη, η ιδέα δείχνει λογική και σωστή. Κανένας πολιτικός λόγος δεν μπορεί να αρκεστεί σε μία μόνο κοινωνική και πολιτισμική ζώνη, σε μία ηλικιακή ή μορφωτική περιοχή, σε αποκλειστικά και περιορισμένα ακροατήρια. Ο πολιτικός λόγος και οι εκκλήσεις του απευθύνονται «ευρύτερα».

Υπάρχουν όμως πολλά ερωτήματα για το τι παίζεται αυτό τον καιρό στη χώρα μας, για το τι είδους μηνύματα στέλνονται στους πολίτες. Η γνωστή δικαιολογία είναι πως έτσι πρέπει να πολιτεύεται κανείς, αν θέλει περισσότερες ψήφους. Αν, ας πούμε, πάμε και στα θεωρητικά σχήματα, ο φιλελευθερισμός δεν μπορεί χωρίς έναν συντηρητικό εθνο-θρησκευτικό διάκοσμο και ακόμα και ο σοσιαλισμός χρειάζεται πλέον, εκτός από το TikTok, και τις περίφημες πατροπαράδοτες αξίες του Έλληνα.

Δεν στεκόμαστε όμως απέναντι σε αυτούς τους αχταρμάδες επειδή αναζητούμε κάποια ιδεολογική ή αισθητική καθαρότητα. Υποθέτουμε, παρ' όλα αυτά, ότι η πολιτική ευρυχωρία δεν είναι το ίδιο πράγμα με τη σύγχυση. Ότι η συσπείρωση ευρύτερων δυνάμεων (κομψός όρος που συχνά κρύβει διάφορα παράδοξα) δεν πρέπει να είναι σήμα ιδεολογικής διάλυσης ή πολιτικού πανικού.

Διότι πρέπει να υπολογίσουμε και κάτι ακόμα που σχετίζεται με αυτή την ιστορική περίοδο και το φάσμα της συγκυρίας (και στην υπόλοιπη Ευρώπη και σε μας): το παιχνίδι με δεξιο-συντηρητικές φαντασιώσεις δεν είναι πια ένα ανώδυνο τέχνασμα που πρέπει μάλιστα να συγχωρείται για λόγους εκλογικών υπολογισμών. Δεν είναι ρεαλισμός να παραχωρεί κανείς τη λαϊκότητα στον χοντροκομμένο δεξιό λαϊκισμό για να συγκρατεί ως δικά του τα πιο «προωθημένα» αστικά στρώματα στο κέντρο.

Αυτό είναι κυνική περιφρόνηση του λαού και μια μορφή οίησης και κουτοπονηριάς. Να πιστεύει, δηλαδή, κανείς πως σκεπάζει τα κοινωνικά παράπονα με κάποιες δόσεις F-35, με τον μελοδραματικό υπερπατριωτισμό του Αυτιά ή με υποσχέσεις δεκάχρονων εγκλεισμών πίσω από τα σίδερα. Ή, από την άλλη, να νομίζει πως με διάφορες δηλώσεις πίστης και παράδοσης μπορεί να «λανσάρει» τον ΣΥΡΙΖΑ ως επιλογή του λεγόμενου μέσου Έλληνα πατριώτη.

Όλα αυτά είναι εν τέλει εξελίξεις που τραυματίζουν ακόμα περισσότερο τη συρρικνωμένη πολιτική παιδεία των Ελλήνων. Με τη βοήθεια αυτών των «σημάτων» από τον πολιτικό κόσμο παγιώνεται και μεγαλώνει η σύγχυση των απαντήσεων στις έρευνες της κοινής γνώμης, όπως στην πρόσφατη της διαΝΕΟσις. Αν έχουν μάλιστα ένα κοινό όλες οι έρευνες, είναι η ελάχιστη εμπιστοσύνη στους πολιτικούς θεσμούς. Ιδίως στα κόμματα, στα συνδικάτα και στις οργανωμένες συλλογικότητες. Μόλις ένα σκαλί πάνω από τα μίντια, που βρίσκονται στον βυθό.

Βλέπουμε ότι η πορεία προς τις ευρωεκλογές δεν επιτρέπει άλλους διαλόγους. Όσοι συζητούν πολιτικά είναι μειοψηφικοί ή εκτός κύριου ρεύματος, ενώ οι πολλοί στέκουν αδιάφορα στο πλάι, περιμένοντας το χάζι της μάχης των αρχηγών στο TikTok.

Η εργαλειοθήκη του κοινότοπου ελληνικού συντηρητισμού, εξαντλημένη από καιρό, δείχνει, παρ' όλα αυτά, σημάδια ανάστασης. Πώς αλλιώς θα βρισκόταν υποψήφιος ευρωβουλευτής το 2024 να διαφημίζει την πιθανότατα θριαμβευτική του εκτόξευση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με το σύνθημα «πατρίς-θρησκεία-οικογένεια»;

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ο Μασκ δεν είναι Ναζί ακριβώς, αλλά μπορεί να είναι κάτι ακόμα χειρότερο»

Οπτική Γωνία / «Ο Μασκ δεν είναι Ναζί ακριβώς, αλλά μπορεί να είναι κάτι ακόμα χειρότερο»

Viral έχει γίνει η ανάρτηση του πρώην φίλου και συνεργάτη του Έλον Μασκ, Φίλιπ Λόου, επιφανή νευροεπιστήμονα, ιδρυτή της εταιρείας Neurovigil και εφευρέτη του iBrain, όπου γράφει μεταξύ άλλων ότι λίγη σημασία έχει τελικά αν κάποιος είναι πραγματικά Ναζί από τη στιγμή που ενεργεί ως Ναζί.
THE LIFO TEAM
«Αν κλείσει το TikTok, δεν θα θυμάσαι καν ποιος είμαι»

Social media / «Αν κλείσει το TikTok, δεν θα θυμάσαι καν ποιος είμαι»

Ο σεφ Eraldo μιλά για τους ρατσιστικούς χαρακτηρισμούς που επανοικειοποιείται και χρησιμοποιεί ως «όπλο» στα viral βίντεό του στο TikTok, αλλά και για την πιθανότητα η εφαρμογή μια μέρα απλώς να εξαφανιστεί.
ΠΕΝΝΥ ΜΑΣΤΟΡΑΚΟΥ
Τέμπη: Πού βρισκόμαστε δύο χρόνια μετά

Βασιλική Σιούτη / Τέμπη: Πού βρισκόμαστε δύο χρόνια μετά

Η δικαστική έρευνα είναι σε εξέλιξη, αλλά η κοινωνία πιέζει να αποδοθούν ευθύνες στους υπαίτιους. Τα αναπάντητα ερωτήματα είναι αρκετά και η κυβέρνηση δεν έχει πείσει πως έχει κάνει ό,τι χρειάζεται για να διευκολύνει την έρευνα της Δικαιοσύνης.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο Κηφισός και τα αντιπλημμυρικά έργα στην Αττική «μπάζουν νερά»;

Ρεπορτάζ / Ο Κηφισός και τα αντιπλημμυρικά έργα στην Αττική «μπάζουν νερά»;

Πώς ιεραρχούνται τα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας στην Αττική; Είναι στη σωστή κατεύθυνση; Θα ήταν εφικτό ο πλημμυρικός κίνδυνος να αντιμετωπιστεί με λύσεις βασισμένες στη φύση, και τι μπορεί να γίνει στον Κηφισό;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ναι, δεν υπάρχουν μόνο δύο φύλα»

Οπτική Γωνία / «Όχι, δεν υπάρχουν μόνο δύο φύλα»

Το επικοινωνιολόγ@ Jay Ραΐσης και η κλινική ψυχολόγος, συνιδρύτρια του Orlando LGBT+, Νάνσυ Παπαθανασίου εξηγούν γιατί το κοινωνικό φύλο είναι ένα κατασκεύασμα και πώς η ρητορική μίσους κανονικοποιεί και ενδυναμώνει την άσκηση κάθε είδους βίας στην καθημερινότητα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ανελκυστήρες: Τα ατυχήματα και τα θολά σημεία

Ρεπορτάζ / Δημόσιοι ανελκυστήρες: Τα ατυχήματα και το περίπλοκο νομικό πλαίσιο

Γιατί χιλιάδες ανελκυστήρες είναι άγνωστοι σήμερα στην πολιτεία; Τι συμβαίνει με τις συμβάσεις συντήρησης και πιστοποίησής τους; Με αφορμή τα πρόσφατα ατυχήματα σε δύο νοσοκομεία, αναζητήσαμε απαντήσεις.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Το εκκρεμές του Μαξίμου και η τυραννία της μειοψηφίας και της πλειοψηφίας 

Βασιλική Σιούτη / Το εκκρεμές του Μαξίμου και η τυραννία της μειοψηφίας και της πλειοψηφίας 

Μία μέρα μετά την ορκωμοσία του Τραμπ ο πρωθυπουργός δήλωσε πως τυχαίνει να πιστεύει κι αυτός ότι υπάρχουν δύο φύλα, το αρσενικό και το θηλυκό. Πριν από δύο χρόνια όμως έλεγε άλλα. Τι πιστεύει τελικά; 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ