ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

Boeing: Τι αποκάλυψε για την ασφάλεια των αεροσκαφών ο πληροφοριοδότης, πριν πεθάνει μυστηριωδώς

Boeing: Τι αποκάλυψε πριν πεθάνει μυστηριωδώς ο πληροφοριοδότης για την ασφάλεια των αεροσκαφών Facebook Twitter
0

Για για «αμέτρητες» παραβιάσεις στον τομέα της ασφάλειας των αεροσκαφών της Boeing, μίλησε στην τελευταία του κατάθεση πριν βρεθεί νεκρός, ο πληροφοριοδότης John Barnett.

Ο John Barnett, πρώην υπάλληλος της Boeing, βρέθηκε νεκρός τον Μάρτιο μέσα στο αυτοκίνητό του, κατηγόρησε την εταιρεία για «αμέτρητες» παραβιάσεις της αμερικανικής νομοθεσίας στον τομέα της ασφάλειας, στην τελευταία του κατάθεση, που δόθηκε λίγο πριν τον θάνατό του. Ο John Barnett ισχυρίστηκε ότι η εταιρεία προσπάθησε να «εξαλείψει» τις επιθεωρήσεις ποιοτικού ελέγχου στο εργοστάσιο όπου κατασκευάζονται Boeing 787.

Ο 62χρονος John Barnett είχε εργαστεί ως διευθυντής ποιοτικού ελέγχου και είχε καταθέσει επισήμως κατά της Boeing. Ο θάνατός του, μετά από δύο ημέρες κατάθεσης κατά της Boeing, προήλθε από «τραύμα από πυροβόλο όπλο», που προκάλεσε ο ίδιος στον εαυτό του, σύμφωνα με τις αμερικανικές αρχές - δηλαδή, αποδίδεται σε αυτοκτονία. Η Boeing εξέφρασε τη λύπη της για τον θάνατο του Barnett και είπε ότι τα ζητήματα που έθεσε εκείνος εξετάστηκαν και αντιμετωπίστηκαν.

Τα πρότυπα ασφαλείας του γίγαντα της αεροναυπηγική βρίσκονται επί του παρόντος στο επίκεντρο, εν μέρει και λόγω του περιστατικού τον Ιανουάριο με το αεροσκάφος της Alaska Airlines, όταν μια πόρτα αποκολλήθηκε από ένα ολοκαίνουργιο 737 Max λίγο μετά την απογείωση.

Το αντίγραφο της κατάθεσης του Barnett δόθηκε τώρα στη δημοσιότητα από τους δικηγόρους του και συνολικά έχει περισσότερες από 140 σελίδες. Ο Barnett είχε εργαστεί για την Boeing για περισσότερα από 30 χρόνια πριν από τη συνταξιοδότησή του για λόγους υγείας το 2017. Στη συνέχεια κατέθεσε μήνυση κατά της εταιρείας, ισχυριζόμενος ότι είχε υποστεί αντίποινα από τους διευθυντές αφού έθεσε μια σειρά σοβαρών ανησυχιών για την ασφάλεια των αεροσκαφών, μια κατηγορία που η εταιρεία αρνείται.

Το μεγαλύτερο μέρος της κατάθεσης του Barnett επικεντρώνεται στην περίοδο από το 2010 και μετά, αφότου είχε μετακομίσει από τις εγκαταστάσεις της Boeing στο Έβερετ της Ουάσιγκτον σε ένα ολοκαίνουργιο εργοστάσιο τότε, στο Βόρειο Τσάρλεστον. Το εργοστάσιο είχε δημιουργηθεί για να βοηθήσει στη συναρμολόγηση του 787 Dreamliner, ενός αεροσκάφους τελευταίας τεχνολογίας που χρησιμοποιείται κυρίως σε ταξίδια μεγάλων αποστάσεων.

Ο Barnett είχε δηλώσει παλαιότερα στο BBC και σε άλλα ΜΜΕ ότι οι διευθυντές στο Τσάρλεστον ιδίως αγνοούσαν συνήθως τις επίσημες διαδικασίες προκειμένου να κατασκευάσουν αεροπλάνα όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Στην κατάθεσή του, παρείχε περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με αυτούς τους ισχυρισμούς, για να υποστηρίξει τη νομική του καταγγελία ότι είχε «εξευτελιστεί, ταπεινωθεί και περιφρονηθεί» από ανώτερα διευθυντικά στελέχη, τα οποία τον είχαν υποβάλει σε εκστρατεία αντιποίνων και δημιούργησαν ένα «εχθρικό εργασιακό περιβάλλον» ως αποτέλεσμα των πράξεών του.

«Δεν έχουμε χρόνο να ακολουθήσουμε διαδικασίες, κατασκευάζουμε αεροπλάνα»

Βασικό μέρος της κατάθεσής του επικεντρώθηκε στην υποτιθέμενη παραποίηση αρχείων που αφορούσαν προβλήματα στη διαδικασία παραγωγής και ειδικότερα την καταγραφή ελαττωματικών ή κατώτερων εξαρτημάτων. Ισχυρίστηκε ότι οι εργαζόμενοι δέχονταν πιέσεις να παρακάμψουν τη θέσπιση διαδικασιών, που καθορίζονται στο Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας της ίδιας της Boeing, για να εξοικονομήσουν χρόνο. Μια συνηθισμένη αντίληψη μέσα στο εργοστάσιο, είπε, ήταν: «Δεν έχουμε χρόνο να ακολουθήσουμε διαδικασίες, κατασκευάζουμε αεροπλάνα».

Αυτό, είπε, είχε επιτρέψει «πολλά» ελαττωματικά εξαρτήματα να μπουν στη γραμμή παραγωγής, ενώ άλλα είχαν απλώς χαθεί. Αυτά περιελάμβαναν δύο μεγάλα τμήματα ατράκτου αεροσκάφους, τα οποία «δεν υπήρχαν πουθενά», όπως αναφέρει στην κατάθεσή του. Σε μια συγκεκριμένη περίπτωση, ο Barnett ισχυρίστηκε ότι ένας μολυσμένος και ελαττωματικός σωλήνας που είχε σχεδιαστεί για να λειτουργεί σε ένα σύστημα οξυγόνου, είχε ανακτηθεί από κάδο απορριμμάτων και ενδεχομένως να είχε εγκατασταθεί σε ένα αεροσκάφος που αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε υπηρεσία, δηλαδή εκτελεί κανονικά πτήσεις. Τέτοια μέρη θα έπρεπε κανονικά να αποστειρώνονται προσεκτικά για να μειωθεί ο κίνδυνος ανεπιθύμητων χημικών αντιδράσεων. Χωρίς αυτό, είπε, υπήρχε κίνδυνος, αν ενεργοποιηθεί το σύστημα, ακόμα και να προκληθεί έκρηξη που θα «προκαλούσε την πτώση του αεροπλάνου».

Ο ίδιος επιμένει ότι υπήρξαν «αμέτρητες» περιπτώσεις στις οποίες είχαν παραποιηθεί έγγραφα από τη Boeing και συμφώνησε με την πρόταση του δικηγόρου του ότι κάθε παραβίαση της διαδικασίας ισοδυναμούσε με «ποινικό αδίκημα και κακούργημα». Ο Barnett άσκησε επίσης βαθιά κριτική σε αυτό που είδε στο εργοστάσιο της Νότιας Καρολίνας ως μια προσπάθεια να μειωθούν οι επιθεωρήσεις ποιοτικού ελέγχου και πάλι για να επιταχυνθεί η διαδικασία παραγωγής. «Έτσι, η τάση, πιθανώς για τα τελευταία 15 με 20 χρόνια, στη Boeing είναι να εξαλειφθούν οι ποιοτικές [επιθεωρήσεις]», είπε ο ίδιος στην κατάθεσή του. 

Boeing: Λαμβάναμε και λαμβάνουμε σοβαρά υπόψιν όλους τους ισχυρισμούς - Δεν διαπιστώθηκαν προβλήματα 

Οι δικηγόροι της ίδιας της Boeing επικεντρώθηκαν περισσότερο στους ισχυρισμούς του Barnett ότι είχε δεχτεί αντίποινα και φάνηκε να αμφισβητούν τον ισχυρισμό του ότι οι ανησυχίες του για την ασφάλεια δεν είχαν ληφθεί σοβαρά υπόψη εκείνη τη στιγμή. Σε δήλωση προς το BBC, η Boeing είπε: «Λυπούμαστε για τον θάνατο του κ. Barnett και οι σκέψεις μας συνεχίζουν να είναι με την οικογένεια και τους φίλους του. Η Boeing εξέτασε και εξετάζει ζητήματα ποιότητας που έθεσε ο κ. Barnett πριν συνταξιοδοτηθεί το 2017, καθώς και άλλα ζητήματα ποιότητας που αναφέρονται στην καταγγελία. Η μηχανική ανάλυση έδειξε ότι τα ζητήματα που έθεσε δεν επηρέασαν την ασφάλεια των αεροπλάνων».

Η Boeing, επίσης, επέστησε την προσοχή σε μια απόφαση του 2020 για την περίπτωση του Barnett, στην οποία η Διοίκηση Επαγγελματικής Ασφάλειας και Υγείας των ΗΠΑ κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η εταιρεία δεν είχε παραβιάσει τη νομοθεσία για την προστασία των πληροφοριοδοτών. Στη δήλωση της Boeing προς το BBC αναφέρεται επίσης: «Εκτιμούμε τους υπαλλήλους που υψώνουν τη φωνή τους και έχουμε συστήματα που τους ενθαρρύνουμε να μιλούν εμπιστευτικά ή ανώνυμα. Για να διασφαλίσουμε την ασφάλεια, την ποιότητα και τη συμμόρφωση των προϊόντων μας, διερευνούμε όλους τους ισχυρισμούς για ανάρμοστη συμπεριφορά. Στη συνέχεια εργαζόμαστε επιμελώς για να τους αντιμετωπίσουμε και να κάνουμε βελτιώσεις».

Η αγωγή του Barnett αναμένεται να έχει συνέχεια, καθώς η διαδικασία θα προχωρήσει από τη μητέρα του Vicky Stokes και τον αδελφό του Rodney Barnett, ως εκπροσώπων του. Η υπόθεση αναμένεται να εκδικαστεί τον Σεπτέμβριο.

Με πληροφορίες από BBC

Διεθνή
0

ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Άντονι Μπλίνκεν θα προσπαθήσει να λήξει τον πόλεμο σε Γάζα και Λίβανο μέχρι τη λήξη της θητείας του

Διεθνή / Ο Άντονι Μπλίνκεν θα προσπαθήσει να λήξει τον πόλεμο σε Γάζα και Λίβανο μέχρι τη λήξη της θητείας του

«Θα επιμείνουμε στις προσπάθειες για τον τερματισμό του πολέμου στη Γάζα και στον Λίβανο, καθώς και για την αύξηση της ανθρωπιστικής βοήθειας στην περιοχή» επισήμανε ο Άντονι Μπλίνκεν
LIFO NEWSROOM
Η Ιρλανδία κατηγορεί το Ισραήλ για γενοκτονία - Συντάσσεται με τη Νότια Αφρική και προσφεύγει στη Χάγη

Διεθνή / Η Ιρλανδία κατηγορεί το Ισραήλ για γενοκτονία - Συντάσσεται με τη Νότια Αφρική και προσφεύγει στη Χάγη

Το ιρλανδικό κοινοβούλιο ενέκρινε μια μη δεσμευτική πρόταση που συμφωνεί ότι «η γενοκτονία διαπράττεται μπροστά στα μάτια μας από το Ισραήλ στη Γάζα».
LIFO NEWSROOM
«Χρησιμοποιούνται σαν ταξί»: Η αλματώδης αύξηση των ιδιωτικών πτήσεων εκτοξεύει τις εκπομπές που θερμαίνουν το κλίμα

Διεθνή / «Χρησιμοποιούνται σαν ταξί»: Η αλματώδης αύξηση των ιδιωτικών πτήσεων εκτοξεύει τις εκπομπές που θερμαίνουν το κλίμα

Μεταξύ 2019 και 2023, παρακολουθήθηκαν σχεδόν 19 εκατομμύρια πτήσεις από περίπου 25.000 ιδιωτικά αεροσκάφη, με πολλά από αυτά να πραγματοποιούν διαδρομές κάτω των 500 χιλιομέτρων
LIFO NEWSROOM
Πόσα έβγαλαν σε μία μέρα οι 5 πλουσιότεροι επιχειρηματίες από την νίκη του Τραμπ

Διεθνή / Αυτοί οι 5 δισεκατομμυριούχοι έβγαλαν εξωφρενικά κέρδη από τη νίκη του Τραμπ

«Ζαλίζουν» τα κέρδη που αποκόμισαν πέντε από τους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου τα τελευταία 24ωρα, καθώς η Wall Street έκανε «ράλι», έπειτα από την εκλογική νίκη του Ντόναλντ Τραμπ, που εκτιμάται ότι θα φέρει οικονομική ευημερία
LIFO NEWSROOM
Nissan: Κάνει 9.000 απολύσεις στο πλαίσιο σχεδίου «έκτακτης ανάγκης»

Διεθνή / Η Nissan κάνει 9.000 απολύσεις λόγω της απειλής από τις αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα

Η Nissan αναγκάστηκε να λάβει «επείγοντα μέτρα», καθώς ο ανταγωνισμός από τις κινεζικές εταιρίες στον κλάδο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων βάζει «δύσκολα» στις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες 
LIFO NEWSROOM