ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Στην κεντρική συνοικία Αλ Σάτμπι έζησε ο ποιητής 26 ολόκληρα χρόνια. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη

0

«Σαν έτοιμος από καιρό, σα θαρραλέος, σαν που ταιριάζει σε που αξιώθηκες μια τέτοια πόλη… αποχαιρέτα την, την Αλεξάνδρεια που χάνεις», γράφει ο Κ.Π. Καβάφης σε ένα από τα γνωστότερα ποιήματά του για την πόλη που τόσο αγάπησε, κι ας τη χαρακτήριζε «αποπνικτική», την πόλη όπου γεννήθηκε κι έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του και όπου έμελλε να αφήσει την τελευταία του πνοή.

Στην κεντρική συνοικία Αλ Σάτμπι, όπου βρίσκεται και το λεγόμενο «Ελληνικό Τετράγωνο», στο Νο 4 της οδού που τότε λεγόταν Rue Lepsius, αργότερα Sharm El-Sheikh και σήμερα φέρει το όνομά του, έζησε ο ποιητής 26 ολόκληρα χρόνια. Πρόκειται για ένα εκλεκτιστικό κτίριο των αρχών του 20ού αιώνα, στο ισόγειο του οποίου λειτουργούσε για πολλά χρόνια ένας οίκος ανοχής από τους πολλούς που βρίσκονταν τότε στη γειτονιά Atarin – η διάχυτη ατμόσφαιρα ενός έστω αγοραίου ερωτισμού γοήτευε τον ποιητή, δεν επρόκειτο πάντως για κάποια κακόφημη γειτονιά όπως έχει ειπωθεί, μια και η Αλεξάνδρεια εκείνης της εποχής ήταν πιο κοσμοπολίτισσα και ελευθέρια στα ήθη της.

Αργότερα στο ισόγειο εγκαταστάθηκε ο Αλέκος Σεγκόπουλος, νεαρός τότε ευνοούμενος και μετέπειτα γενικός κληρονόμος του ποιητή –βεβαίως και του αρχείου του– μαζί με τη φιλόλογο σύζυγό του Ρίκα.

Έναν αιώνα και κάτι από τον θάνατό του ο Κ.Π. Καβάφης «επιστρέφει» στη γενέτειρά του έχοντας πλέον την παγκόσμια αναγνώριση αλλά και την εκτίμηση των σύγχρονων Αλεξανδρινών.

Μετά τον θάνατο του ποιητή το διαμέρισμά του μετατράπηκε σε πανδοχείο και το κτίριο με τον καιρό έπιασε να ρημάζει ωσότου ο Κωστής Μοσκώφ, μορφωτικός ακόλουθος της ελληνικής πρεσβείας στην Αίγυπτο, πρωτοστάτησε στη μετατροπή του σε μουσείο Καβάφη. Τη «σκυτάλη» μετά τον θάνατο εκείνου πήρε το Ίδρυμα Ωνάση, που σε συνεργασία με το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού και κόντρα σε λογής αντιξοότητες κατάφερε να αποκαταστήσει πλήρως τόσο το διαμέρισμα του ποιητή όσο και το κτίριο ολόκληρο, καθιστώντας το ήδη πόλο έλξης για τους απανταχού λάτρεις του, όπως μας λέει η ξεναγός μας, Μαριάννα Χριστοφή, εκπρόσωπος του «αδελφού» Αρχείου Καβάφη της οδού Φρυνίχου στην Πλάκα που εγκαινιάστηκε πέρσι τον Νοέμβριο.

Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Ο χώρος περιλαμβάνει οκτώ θεματικές ενότητες, όσα και τα δωμάτια. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Τότε ήταν να εγκαινιαστεί επίσημα και η Οικεία Καβάφη στην Αλεξάνδρεια, όμως αναβλήθηκε εξαιτίας του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς που ξέσπασε στο μεταξύ, ενός πολέμου που δυστυχώς συνεχίζεται, λαμβάνοντας γενοκτονικές διαστάσεις. Ήξερε βέβαια κι ο ποιητής από πολέμους, η εξέγερση του 1882 στην Αίγυπτο κατά των Άγγλων και ο επακόλουθος βομβαρδισμός της Αλεξάνδρειας είχαν αναγκάσει την οικογένειά του να καταφύγει προσωρινά στην Κωνσταντινούπολη.  

Σε μια Αλεξάνδρεια έρημη μεν από τουρίστες εξαιτίας αυτών των εξελίξεων αλλά πάντα δραστήρια και ζωντανή έγιναν εντέλει χθες τα επίσημα εγκαίνια παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου, της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, του Έλληνα πρέσβη στο Κάιρο Νίκου Παπαγγεωργίου, του Αιγυπτιώτη προέδρου τους Ιδρύματος Ωνάση Αντώνη Παπαδημητρίου, του Πατριάρχη Αλεξανδρείας Θεοδώρου Β’, της επιστημονικής επιτροπής του Αρχείου Καβάφη, του Δ.Σ. του Ιδρύματος Ωνάση και αντιπροσωπείας μελών του Δ.Σ. του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού, των διευθυντριών Πολιτισμού και Παιδείας του Ιδρύματος Ωνάση Αφροδίτης Παναγιωτάκου και Έφης Τσιότσιου και της Μαριάννας Χριστοφή.

Ο χώρος περιλαμβάνει οκτώ θεματικές ενότητες, όσα και τα δωμάτια, καθεμία οργανικά συνδεδεμένη με ένα καβαφικό ποίημα: «Ο παγκόσμιος ποιητής», όπως αποτυπώνεται στις μεταφράσεις του έργου του σε περισσότερες από τριάντα γλώσσες –μεταφράσεις ποιημάτων του είχαν γίνει ήδη όσο ζούσε στα γαλλικά, αγγλικά και ολλανδικά–, «Πάντα η Αλεξάνδρεια είναι», που εστιάζει βέβαια στη στενή σχέση του ποιητή με την πόλη με άξονα 21 τοπόσημα, «Γενεαλογία και προσωπική ζωή» μέσα από προσωπικά έγγραφα (ημερολόγια, επιστολές κ.λπ., βιβλία επίσης) αλλά και την προσπάθεια να συστήσει το οικογενειακό του δέντρο με το οποίο είχε παθιαστεί –ακόμα και έναν φανταστικό θυρεό της οικογένειας είχαν σχεδιάσει με τον αδελφό του Παύλο–, «Το σαλόνι, μια αναδημιουργία» με έπιπλα-αναπαραστάσεις των αυθεντικών στον χώρο που συνήθιζε να υποδέχεται τους φίλους του – μύθος ήταν ο «μονήρης βίος», ο Καβάφης ήταν ιδιαίτερα κοινωνικός και πνευματώδης συζητητής, αγαπούσε επίσης το ποτό αλλά και τον τζόγο, έστω σε ερασιτεχνικά πλαίσια. Το σαλόνι αυτό τίμησαν μεταξύ άλλων περισσότερο ή λιγότερο γνωστών επισκεπτών οι Ν. Καζαντζάκης, Κ. Ουράνης, Φ. Μαρινέτι και Ε.Μ. Φόρστερ.

Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Στη «συνομιλία» του ποιητή με σύγχρονους εικαστικούς, μουσικούς και κινηματογραφιστές εστιάζει η ενότητα «Ο Καβάφης σήμερα» (ανάμεσά τους οι Γιάννης Κυριακίδης, Farida El Gazzar, βίντεο έργα-αναθέσεις του Ιδρύματος στα πλαίσια του φεστιβάλ Archive of Desire που έγινε πέρσι στη Νέα Υόρκη, καθώς επίσης βίντεο των Εύης Καλογεροπούλου, Χρήστου Σαρρή σε συνεργασία με κρατουμένους στις ελληνικές φυλακές, Elena Park κ.ά. αλλά και ενορχηστρώσεις ποιημάτων του από καλλιτέχνες όπως η Laurie Anderson), ενώ στην αλληλογραφία του με προσωπικότητες της εποχής αλλά και στις αναφορές άλλων ανθρώπων των γραμμάτων και των τεχνών σε αυτόν –από τον Σικελιανό, τον Μαλάνο, τον Λαπαθιώτη, τον Μπρεχτ και τον Ε.Μ. Φόρστερ μέχρι τον Τσαρούχη, τον Ρίτσο, τον Έντουαρντ Σαΐντ, τον Λέοναρντ Γουλφ και τον Ρίτσαρντ Ντόκινς– ρίχνει φως η ενότητα «Καβαφικοί Διάλογοι».

Χειρόγραφα ποιημάτων, έντυπες αυτοσχέδιες DIY εκδόσεις, κείμενα, άρθρα, μελέτες, σημειώσεις, επιστολές και φωτογραφίες του ποιητή περιλαμβάνει το αφιερωμένο στο αρχείο του δωμάτιο που από το 2019 ψηφιοποιήθηκε πλήρως από το Ίδρυμα Ωνάση ενώ στιγμιότυπα της ιστορίας του διαμερίσματος, «άγρυπνος φρουρός» του οποίου είναι ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 ο Μοχάμεντ, προσωπική επιλογή του Κωστή Μοσκώφ και μόνιμος έκτοτε κάτοικός του, «ανιχνεύει» η όγδοη και τελευταία ενότητα.

Έναν αιώνα και κάτι από τον θάνατό του ο Κ.Π. Καβάφης «επιστρέφει» στη γενέτειρά του έχοντας πλέον την παγκόσμια αναγνώριση αλλά και την εκτίμηση των σύγχρονων Αλεξανδρινών που δικαιολογημένα τον θεωρούν επίσης «δικό τους» τις τελευταίες δεκαετίες, οπότε έγινε και στην Αίγυπτο ευρύτερα γνωστός. Και η Αλεξάνδρεια αυτή δεν είναι η «χαμένη» του «Απολείπειν ο θεός Αντώνιον» αλλά εκείνη που ξανακερδίζει χάρη στην αποκατεστημένη πλήρως και ανοικτή στο κοινό πλέον Οικεία του. Ένα πραγματικά αξιέπαινο έργο που, όπως σημείωσε και ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση, δεν αποσκοπεί σε μια απλή αναπαράσταση ή την αναβίωση μιας μνήμης αλλά στην απόδοση μιας αίσθησης, μιας γεύσης της καθημερινότητας του ποιητή και της ατμόσφαιρας που τον περιέβαλλε.

Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Ο Πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση Αντώνης Παπαδημητρίου και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Οικία Καβάφη
Οδός Κ. Π. Καβάφη 4, Αλεξάνδρεια, Αίγυπτος
2ος όροφος 
Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Κυριακή, 10:00-17:00
Είσοδος ελεύθερη
Διαβάστε περισσότερα στο onassis.org

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Καβάφης στην Αθήνα

Σαν Σήμερα / Η ιδιαίτερη, «περίπλοκη και κάπως αμφιλεγόμενη» σχέση του Καβάφη με την Αθήνα

Σαν σήμερα το 1933 πεθαίνει ο Καβάφης στην Αλεξάνδρεια: Η έντονη και πολυκύμαντη σχέση του με την Αθήνα αναδεικνύεται στην έκθεση του νεοαφιχθέντος Αρχείου Καβάφη στη Φρυνίχου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσες μελοποιήσεις των ποιημάτων του Καβάφη υπάρχουν;

Μουσική / Πόσες μελοποιήσεις των ποιημάτων του Καβάφη υπάρχουν;

Ο Καβάφης μελοποιείται απ’ όλων των ειδών τους συνθέτες, και από τους λεγόμενους «κλασικούς» και «σύγχρονους κλασικούς», τους αβανγκάρντ και τους πρωτοποριακούς, μα και από τους «λαϊκούς», τους «έντεχνους». Είναι, δε, αυτονόητο πως το φάσμα είναι ευρύτατο και βεβαίως δύσκολο να καλυφθεί στη λεπτομέρειά του στο πλαίσιο ενός άρθρου. Αναφέρουμε όμως τα σημαντικότερα. 
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Ο αναγνώστης Καβάφης

Βιβλίο / Τι διάβαζε ο Καβάφης;

Ποιο ήταν το αναγνωστικό προφίλ του Καβάφη και πώς προκύπτει μέσα από πιθανά διαβάσματά του και κυρίως μέσα από τα βιβλία που κοσμούσαν τη βιβλιοθήκη του; Οι Αλέξανδρος Κατσιγιάννης, επίκουρος καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, και Σοφία Ζησιμοπούλου, φιλόλογος-διδάκτωρ της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, επιμελητές και οι δύο του έργου της τεκμηρίωσης και ψηφιοποίησης της βιβλιοθήκης Καβάφη, μιας πρωτοβουλίας του Ιδρύματος Ωνάση, εξηγούν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Ιστορία μιας πόλης / Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Τι μαθαίνουμε από τις ιδιωτικές και τι από τις δημόσιες επιγραφές των Αθηναίων; Πώς αποτύπωναν τον δημόσιο και πολιτικό βίο; Τι μας αποκαλύπτουν για την προσωπική ζωή των κατοίκων της πόλης; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ηχητικά Άρθρα / Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ποιοι ήταν οι Ζιλιερόν και πώς βρέθηκαν στην Ελλάδα; Γιατί υπήρξε καθοριστική η σχέση του Ε. Ζιλιερόν με τον Ε. Σλήμαν; Πώς κλήθηκε να συνεργαστεί με τον Άθρουρ στις ανασκαφές της Κνωσού; Ποια είναι η συνδρομή των καλλιτεχνών Ζιλιερόν στην ελληνική αρχαιολογία; Και τι ακριβώς είναι το «αρχείο Ζιλιερόν»;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριασίου πεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριάσιου Πεδίου

Από την αρχαιότητα το Θριάσιο πεδίο συνδέεται με δύο εξέχουσες γυναικείες θεότητες: τη Δήμητρα και την Κόρη, την Περσεφόνη. Τι συμβαίνει όμως κατά τα υστερότερα χρόνια στην περιοχή; Πόσο μητριαρχική τελικά υπήρξε η τοπική κοινωνία; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Πέστροβα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Άγαλμα που ανακαλύφθηκε στον τάφο της Κλεοπάτρας αποκαλύπτει το πραγματικό της πρόσωπο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Άγαλμα που ανακαλύφθηκε σε αιγυπτιακό ναό αποκαλύπτει το πραγματικό πρόσωπο της Κλεοπάτρας

Ορισμένοι αρχαιολόγοι διαφωνούν, σημειώνοντας ότι τα χαρακτηριστικά του προσώπου διαφέρουν σημαντικά από τις γνωστές απεικονίσεις της Κλεοπάτρας
THE LIFO TEAM
Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο φως η ανασκαφή

Βρέθηκαν περίπου 1.035 θραύσματα ιστορικών έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένων ευρημάτων από ασβεστολιθικά αγάλματα, τμήματα μεσαιωνικού χώρου λατρείας (jubé) και μιας σαρκοφάγου που αποδίδεται στον Αναγεννησιακό ποιητή Ζοακίμ ντυ Μπελαί
THE LIFO TEAM
Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Η έκθεση «Silk Roads» στο Βρετανικό Μουσείο αφηγείται μια ιστορία σύνδεσης πολιτισμών και ηπείρων, αιώνες πριν από τον παγκοσμιοποιημένο κόσμο που γνωρίζουμε σήμερα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Αρχαιολογία & Ιστορία / Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Με πολύτιμα και άγνωστα αντικείμενα από όλο το Αιγαίο η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης επιχειρεί να ερμηνεύσει το παρελθόν όλου του Αρχιπελάγους μέσα από τα μάτια των γυναικών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς αιώνες»

Ιστορία μιας πόλης / Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς Αιώνες»

Ποια είναι τα νέα αρχαιολογικά δεδομένα για την Αθήνα κατά την Εποχή του Σιδήρου; Η αρχαιολόγος Αλεξάνδρα Αλεξανδρίδου μιλά για τα ευρήματα -ταφικά έθιμα, πήλινα αγγεία και αρχαιολογικά στοιχεία- που αποκαλύπτουν κάποιες ιδιαίτερες προτιμήσεις των κατοίκων της Ακαδημίας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολόγοι από τη Βρετανία και το Ιράκ πιστεύουν ότι είναι ο τόπος μιας μάχης του έβδομου αιώνα που έγινε καθοριστική για τη διάδοση του Ισλάμ
THE LIFO TEAM
Κόλιν Ρένφριου, ο «λόρδος» της Κέρου

Απώλειες / Κόλιν Ρένφριου (1937-2024): Ο «λόρδος» της Κέρου

Αποδήμησε χθες ένας από τους πλέον επιφανείς αρχαιολόγους που στην Ελλάδα έγινε περισσότερο γνωστός για τις ανασκαφές του στην Κέρο και στο Δασκαλιό και για τη συμβολή του στη λύση του «μυστηρίου» που κάλυπτε για δεκαετίες τα ευρήματα των θέσεων αυτών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Η κρήνη της Πέργης φέρνει νερό από τον κοντινό ποταμό Κέστρο στην Παμφυλία της Μικράς Ασίας - Τα σχέδια των Τούρκων αρχαιολόγων για πλήρη αποκατάστασή της
ΠΕΤΡΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ