Κλάους-Μίκαελ Κουν: Οι ναζιστικές ρίζες του πιο πλούσιου Γερμανού στον κόσμο

Κλάους-Μίκαελ Κουν Facebook Twitter
Ο 87χρονος δισεκατομμυριούχος οφείλει την περιουσία του στην Kuehne + Nagel, τη μεγαλύτερη μεταφορική εταιρεία στον κόσμο, η οποία ιδρύθηκε από τον παππού του και τον Φρίντριχ Νάγκελ το 1890.
0

ENA ΑΠΟΓΕΥΜΑ ΠΕΜΠΤΗΣ στα μέσα Νοεμβρίου του 2023, ένας ηλικιωμένος άνδρας περπατούσε στο νεκροταφείο Ohlsdorf του Αμβούργου, το τέταρτο μεγαλύτερο νεκροταφείο στον κόσμο, για να επισκεφθεί τον τόπο ταφής του αγαπημένου του ποδοσφαιριστή, όταν παρατήρησε ότι ένας τάφος είχε βανδαλιστεί. Κάποιος είχε ψεκάσει με κόκκινο και μαύρο σπρέι τις λέξεις «Nazi Kapital» («Ναζιστική περιουσία») στην ταφόπλακα της οικογένειας Κουν [Kuehne], ενώ στην ταφόπλακα του Άλφρεντ Κουν είχε αναγραφεί ο περίεργος όρος «M-Aktion».

Δεν επρόκειτο για οποιουσδήποτε οικογενειακούς τάφους: Οι Κουν αποτελούν μια από τις πιο επιφανείς βιομηχανικές δυναστείες της Γερμανίας. Ο Κλάους-Μίκαελ Κουν, το μοναχοπαίδι του Άλφρεντ και της Μερσέντες Κουν, είναι ο πλουσιότερος άνθρωπος της χώρας, με περιουσία που εκτιμάται σε 44 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με το Bloomberg Billionaires Index. Ο 87χρονος δισεκατομμυριούχος οφείλει την περιουσία του στην Kuehne + Nagel, τη μεγαλύτερη μεταφορική εταιρεία στον κόσμο, η οποία ιδρύθηκε από τον παππού του και τον Φρίντριχ Νάγκελ το 1890.

Ο Κουν χρησιμοποίησε τον πλούτο του για να δημιουργήσει μια παγκόσμια αυτοκρατορία μεταφορών. Είναι επίσης ο μεγαλύτερος μέτοχος της γερμανικής αεροπορικής εταιρείας Lufthansa, του ναυτιλιακού κολοσσού Hapag-Lloyd, του διανομέα χημικών προϊόντων Brenntag, της ποδοσφαιρικής ομάδας HSV του Αμβούργου και της εταιρείας στην οποία ανήκουν οι λεωφορειακές γραμμές Greyhound της Βόρειας Αμερικής. Μόνο το 2023, σύμφωνα με το Bloomberg, επρόκειτο να βάλει στην τσέπη 4,5 δισεκατομμύρια δολάρια σε μερίσματα από την αυτοκρατορία του.

Μετά τον πόλεμο, οι αδελφοί Κουν κατάφεραν να διαφύγουν της τιμωρίας για τις δραστηριότητές τους κατά τη διάρκεια του Τρίτου Ράιχ, κυρίως λόγω των δεσμών τους με τις αμερικανικές, βρετανικές και γερμανικές μυστικές υπηρεσίες.

Ο Κουν, ο οποίος κάποτε περιέγραψε τον εαυτό του ως «εξαντλητικό, ανυπόμονο και δυσάρεστο» στις συνεργασίες του, προτιμά να μένει μόνος του, είτε στο κτήμα και το γραφείο του κοντά στη λίμνη της Ζυρίχης, είτε στο σαλέ του στις ελβετικές Άλπεις, είτε στο γιοτ του, είτε στη βίλα του στη Μαγιόρκα. Παρά το γεγονός ότι έχει την έδρα του στην Ελβετία εδώ και σχεδόν 50 χρόνια, ο Κουν έχει δηλώσει ότι οι ρίζες του παραμένουν στη γενέτειρά του, το Αμβούργο, όπου γεννήθηκε και μεγάλωσε.

Τη σύζυγό του, την Κριστίν τη γνώρισε αργά στη ζωή του, σε κάποιες διακοπές στα ελβετικά βουνά. Παντρεύτηκαν τον Δεκέμβριο του 1989, όταν εκείνος ήταν 52 ετών και εκείνη 51. Ο Κουν της γράφει ποιήματα για την επέτειο του γάμου τους και τα γενέθλιά της, όπως ο ίδιος δήλωσε στη γερμανική εφημερίδα Die Zeit. Μερικές φορές εκείνη του κάνει αυθόρμητα καντάδα με άριες του Πουτσίνι.

Σε κανέναν από τους δύο πάντως δεν αρέσουν οι άνδρες με μούσια, σύμφωνα με την Bild. Γι' αυτό και, όπως λένε οι φήμες, ο καπετάνιος της θαλαμηγού του μεγιστάνα, η οποία φέρει το όνομα Chrimi III (μια σύμπτυξη των μικρών ονομάτων του ζεύγους), εξαναγκάστηκε να ξυριστεί πριν αναλάβει εργασία.

Ο μόνος άνθρωπος που ο Κουν σέβεται περισσότερο από τη σύζυγό του είναι ο αείμνηστος πατέρας του, Άλφρεντ, τον οποίο διαδέχθηκε στη θέση του CEO της Kuehne + Nagel όταν ήταν 29 ετών. Το 1975 ο Κλάους-Μίκαελ και ο πατέρας του μετέφεραν την εταιρική έδρα και τα κεντρικά γραφεία της Kuehne + Nagel από τη Γερμανία σ’ ένα ελβετικό χωριουδάκι κοντά στη Ζυρίχη, για φορολογικούς λόγους. Η μόνη διακόσμηση στον τοίχο της αίθουσας συνεδριάσεων της Kuehne + Nagel είναι ένα πορτρέτο του Άλφρεντ. «Έμαθα τα πάντα σχεδόν απ’ αυτόν», έχει πει ο Κουν για τον πατέρα του. «Οι εταιρείες πρέπει να διοικούνται ατομικά, όπως μια οικογενειακή επιχείρηση».

Το ζήτημα όμως με τον Άλφρεντ είναι ότι έχτισε μέρος της οικογενειακής επιχείρησης επωφελούμενος από τις διώξεις και τη γενοκτονία των Εβραίων από το ναζιστικό καθεστώς.

Αφότου ο Αδόλφος Χίτλερ κατέλαβε την εξουσία στη Γερμανία, ο Άλφρεντ και ο αδελφός του Βέρνερ, εκδίωξαν τον Εβραίο μεγαλομέτοχο και συνεργάτη από την εταιρεία. Κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, η Kuehne + Nagel, με επικεφαλής τον Άλφρεντ και τον Βέρνερ, μετέφερε λεηλατημένη εβραϊκή περιουσία, κυρίως έπιπλα, βιβλία και έργα τέχνης, από την κατεχόμενη Δυτική Ευρώπη στη ναζιστική Γερμανία στο πλαίσιο της λεγόμενης «M-Aktion», συντομογραφία του «Möbelaktion», που μεταφράζεται ως «επιχείρηση μεταφοράς επίπλων».

Kuehne Facebook Twitter
Γκράφιτι στην ταφόπλακα της οικογένειας Κουν στο νεκροταφείο του Ohlsdorf το 2023.

Μέσα σε δύο χρόνια, μεταξύ 1942 και 1944, σχεδόν 70.000 σπίτια Εβραίων στις Κάτω Χώρες, τη Γαλλία, το Βέλγιο και το Λουξεμβούργο λεηλατήθηκαν συστηματικά, αφού οι κάτοικοί τους είχαν εκτοπιστεί με τρένα σε γκέτο και στρατόπεδα θανάτου. Η ομάδα εργασίας που επέβλεπε την επιχείρηση αυτή ήταν μέρος μιας ναζιστικής οργάνωσης που είχε ως στόχο την ιδιοποίηση της περιουσίας κατά τη διάρκεια του πολέμου και πήρε το όνομά της από τον Άλφρεντ Ρόζενμπεργκ, τον κύριο ιδεολόγο του Ναζιστικού Κόμματος.

Μετά τον πόλεμο, οι αδελφοί Κουν κατάφεραν να διαφύγουν της τιμωρίας για τις δραστηριότητές τους κατά τη διάρκεια του Τρίτου Ράιχ, κυρίως λόγω των δεσμών τους με τις αμερικανικές, βρετανικές και γερμανικές μυστικές υπηρεσίες.

Η Kuehne + Nagel είχε το μονοπώλιο στην «επιχείρηση μεταφοράς επίπλων», σύμφωνα με τον Φρανκ Μπάγιορ, επικεφαλής του Κέντρου Μελετών Ολοκαυτώματος στο Ινστιτούτο Σύγχρονης Ιστορίας του Μονάχου.

«Ακόμη και στα πιο απομακρυσμένα μέρη, η εταιρεία που έκανε τις μεταφορές επίπλων ήταν πάντα η Kuehne + Nagel», λέει. «Η Kuehne + Nagel ανήκει στην ίδια κατηγορία εταιρειών όπως αυτές που πούλησαν το Zyklon B για χρήση στους θαλάμους αερίων ή που κατασκεύασαν τα κρεματόρια στα στρατόπεδα εξόντωσης. Η μεταφορά των κλεμμένων αγαθών των ανθρώπων μετά την απέλασή τους», προσθέτει, «είναι ένα είδος βρομοδουλειάς που ξεπερνά κατά πολύ οτιδήποτε μπορώ να κατανοήσω». Ωστόσο, ο ρόλος της εταιρείας και της οικογένειας του Κλάους-Μίκαελ Κουν στο Τρίτο Ράιχ είναι ελάχιστα γνωστός στον έξω κόσμο.

Μεγάλες γερμανικές εταιρικές φίρμες όπως η Deutsche Bank, η Volkswagen και η Bertelsmann άνοιξαν τα αρχεία τους πριν από χρόνια για να επιτρέψουν στους ιστορικούς να εξετάσουν τις δικές τους επικερδείς ναζιστικές συνεργασίες. Οι μελέτες που ανατέθηκαν έφεραν στο φως ότι η Deutsche Bank βοήθησε στην απαλλοτρίωση εκατοντάδων επιχειρήσεων εβραϊκής ιδιοκτησίας και βοήθησε στη χρηματοδότηση της κατασκευής του Άουσβιτς, ότι δεκάδες χιλιάδες άνδρες και γυναίκες χρησιμοποιήθηκαν ως είλωτες για τη μαζική παραγωγή όπλων στο εργοστάσιο της Volkswagen και ότι η Bertelsmann δημοσίευσε αντισημιτική λογοτεχνία και εκμεταλλεύτηκε ως σκλάβους εβραίους εργαζόμενους.

Το 2000 οι τρεις κολοσσοί συμπεριλήφθηκαν σε μια λίστα με πάνω από 6.500 γερμανικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης και της Kuehne + Nagel, οι οποίες συμφώνησαν να καταβάλουν περίπου 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια σε ένα ταμείο οικονομικών αποζημιώσεων για τους επιζώντες από τα στρατόπεδα και τα εργοστάσια καταναγκαστικής εργασίας και τους κληρονόμους τους. Αντίθετα από τις άλλες εταιρείες όμως, η Kuehne + Nagel δεν άνοιξε ποτέ τα αρχεία της.

Η άρνηση του Κουν να αναμετρηθεί δημοσίως με το ναζιστικό παρελθόν της οικογένειάς του και της εταιρείας του, ενισχύει το «αναθεωρητικό» κίνημα που εκφράζεται από την σύγχρονη ακροδεξιά, λέει ο Χένινγκ Μπλέιλ, διευθυντής του Ιδρύματος Χάινριχ Μπελ στη Βρέμη, μιας δεξαμενής σκέψης που συνδέεται με το γερμανικό Κόμμα των Πρασίνων. Από το 2015, ο Μπλέιλ διερευνά τις δραστηριότητες της Kuehne + Nagel κατά την περίοδο του πολέμου. Οι αναθεωρητικές αφηγήσεις για το παρελθόν της Γερμανίας αναδεικνύονται σε περίοπτη θέση από το AfD. Η ακροδεξιά στη Γερμανία, την Αυστρία, τη Γαλλία και πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες χρησιμοποιεί τον ιστορικό αναθεωρητισμό για να χειραγωγήσει την αφήγηση γύρω από τη περίοδο των Ναζί και τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, προκειμένου να προωθήσει την πολιτική της ατζέντα.

«Ακόμη και τις προηγούμενες δεκαετίες, ήταν απαράδεκτη η άρνηση του Κουν να αντιμετωπίσει με ειλικρίνεια τις πράξεις της οικογένειάς του κατά τη διάρκεια της ναζιστικής εποχής», λέει ο Μπλέιλ. «Τώρα είναι ακόμη μεγαλύτερο το ζήτημα, διότι η στάση του Κουν τον τοποθετεί στις τάξεις εκείνων που θέλουν να ‘απαλλάξουν’ τη γερμανική ιστορία από το ναζιστικό παρελθόν της».

Με στοιχεία από Vanity Fair

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S