Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Συναυλία Μαλερ Facebook Twitter
Ο Κουρεντζής είναι σίγουρο πως το κατάλαβε και κόπιασε για την ερμηνεία του στο Μέγαρο Μουσικής. Φωτ.: Χάρης Ακριβιάδης/Μέγαρο Μουσικής
0

Η αναμονή που προκαλεί μία συναυλία ενός έργου του Gustav Mahler συσχετίζεται άμεσα με την δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι μουσικοί και ο μαέστρος στην ερμηνεία του έργου του. Γιατί σε αντίθεση με αρκετούς κλασικούς συνθέτες το έργο του Mahler είναι (ακόμα;) ανοιχτό: επιδέχεται διαφορετικές προσεγγίσεις, έχει αμφιλεγόμενα σημεία, εμφανίζει περάσματα με εναλλακτικές οπτικές και εν τέλει το ίδιο του το έργο είναι δεκτικό σε πολύ περισσότερους ερμηνευτικούς πειραματισμούς από έναν Mozart ή έναν Haydn. 

Έτσι λοιπόν καλούμαστε να αναρωτηθουμε με τι είδους παρτιτουρα αναμετρήθηκε ο Θεόδωρος Κουρεντζής και η Ορχήστρα Utopia το Σαββατο 2 και την Κυριακή 3 Νοεμβρίου ερμηνεύοντας την Μουσική για Ορχήστρα ΙΧ του Jay Scharz και την 5η Συμφωνίας του Mahler. Είναι όντως βάσιμο να εξηγήσουμε τα γρανάζια της 5ης Συμφωνίας  σύμφωνα με το μηχανολογικό σχέδιο της βιογραφίας του συνθέτη. Είμαστε στο 1901, ο Mahler έχει αφήσει πίσω του την εποχή των Συμφωνιών του Μαγικού Κόρνου (2η, 3η και 4η) αρχίζει την σύνθεση της 5ης κατά την διάρκεια των θερινών του διακοπών, αντιμετωπίζει ένα επικίνδυνο για την ζωή του αιμορραγικό επεισόδιο, γνωρίζει την κατά πολύ μικρότερη του Alma Schindler και παντρεύονται. Από αυτήν την σίγουρα πυκνή και καθοριστική διετία παράγεται ένα μεστό και ώριμο έργο, η 5η συμφωνία: 5 μέρη, 2 πένθιμα, ένα μεταβατικό μα και κεντρικό στην μέση του έργου και δυο αισιόδοξα ως θριαμβευτικά. 

O βιεννέζος μουσικολόγος Richard Specht σημειώνει πως το έργο του Mahler δεν πρέπει απλώς να αντιμετωπίζεται ως μία ηχητική του ψυχοβιογραφία αλλά ως ένα αναστοχασμό και μία ετυμηγορία για τον ίδιο του τον εαυτό. Στην θεωρία της μουσικής αυτοβιογραφίας ερχεται να διαφωνήσει με σφοδρότητα ο Theodor Adorno: «Στον Mahler ακούγεται το βουητό ενός συλλογικού, το οποίο ταυτίζεται περίπου με την κίνηση των μαζών ή με την βία των εκατομμυρίων ανθρώπων που ακόμη και στην πιο αξιοθρήνητη ταινία κάνουν την εμφάνιση τους για λιγα δευτερόλεπτα»

Ο Κουρεντζής και η Utopia προσφέραν στο κοινό του Μεγάρου μία ειλικρινή κατάθεση ψυχής, αναπαριστώντας επι σκηνής ολο αυτό το μουσικό ψυχικό δράμα του Mahler, αυτό το βουητό ενός συλλογικού.

Αυτό το «βουητό ενός συλλογικού» είναι ο υπότιτλος της 5ης του Mahler και παρότι αυτήν την «βοή» την εχουμε ακούσει και σε προηγουμενες συμφωνίες, εδώ στην 5η έρχεται για πρώτη φορά με ωριμότητα, πυκνότητα και οικονομία κλίμακος. Ο συνθέτης αφήνει πίσω του την μεγάλη διάρκεια της 3ης συμφωνίας, τα χορωδιακά και τα τραγούδια της 2ης και της 4ης και χωρίς την γλωσσική πατερίτσα των στίχων και της ανθρώπινης φωνής, μόνη της η ορχήστρα έρχεται αντιμετωπη με ένα έργο που σύμφωνα με τον Mahler «δεν το κατάλαβε κανείς». 

Συναυλία Μαλερ Facebook Twitter
Tο έργο του Mahler δεν πρέπει απλώς να αντιμετωπίζεται ως μία ηχητική του ψυχοβιογραφία αλλά ως ένας αναστοχασμός και μία ετυμηγορία για τον ίδιο του τον εαυτό.

Ο Κουρεντζής είναι σίγουρο πως το κατάλαβε και κόπιασε για την ερμηνεία του στο Μέγαρο Μουσικής. Και ο κόπος αυτός απέδωσε, παρά τις δυο προκαταλήψεις που εύκολα συνοδεύουν τον έλληνα αρχιμουσικό: αφενός οι προσηλωμένοι πιστοί στην κλασική μουσική σίγουρα πάντα θα ενοχλούνται από την χορευτική του, αν όχι θεατρική, παρουσία του στο ποντιουμ, αφετέρου οι λάτρεις του θα περιμένουν πάντα από αυτόν ένα συσκευασμένο θαύμα μυθιστορηματικών διαστάσεων με μαγικά κόλπα και ερωτισμό. Τίποτα από τα δυο: ο Κουρεντζής και η Utopia προσφέραν στο κοινό του Μεγάρου μία ειλικρινή κατάθεση ψυχής, αναπαριστώντας επι σκηνής ολο αυτό το μουσικό ψυχικό δράμα του Mahler, αυτό το βουητό ενός συλλογικού.

Γιατί σίγουρα ακούσαμε το πένθος της τρομπέτας στο πρώτο μέρος, στο αργό αυτό εμβατήριο που πήρε την ατομικότητα της θλίψης και την εξωτερίκευσε σε μία κοινωνική αντικειμενικότητα ενός συλλογικού θανάτου. Ακούσαμε την αγωνία του δεύτερου μέρους, του πιο προβληματικού μέρους της 5ης εκεί που ο συνθέτης φέρνει το ιδιο μουσικό το κείμενο στο φυσικά του όρια: ο μέσος ακροατής που θα δυσκολευτεί να κατανοήσει όλα αυτά τα υστερικά περάσματα, τις κομμένες φράσεις, τα μετέωρα μηνύματα, πρέπει να καταλάβει πως το μέρος αυτό κατασκευάστηκε με τα υλικά της αγχώδους διαταραχής: η δυσκολία της κατανόησης είναι μέρος του αρχιτεκτονήματος, και αυτό ήταν κάτι που υπηρέτησε η ορχήστρα.

Το τρίτο και κεντρικό μέρος, αυτό το πανέμορφο ειρωνικό Scherzo, πρέπει να γράφτηκε για τον Κουρεντζή: όσο και αν κάποιος βρίσκει προσποιητό από τον maestro να χορεύει πάνω στο ποντιουμ (μα είναι λιγότερο προσποιητό να κάθεται απολύτως ακίνητος επικαλούμενος την διάχυτη μαγεία, όπως τόσοι άλλοι μεγάλοι αρχιμουσικοί έχουν κάνει στο παρελθόν; ) ήταν απολαυστικό για την όραση αλλά και αποτελεσματικό για την ακοή. Η ορχήστρα παρέδωσε στο κοινό ένα τέλειο δείγμα του αμφίσημου Mahler: η χορευτική συνύπαρξη του σκοτεινού όχι απλώς με το αστείο αλλά με το τετριμμένο, η συγκατοίκηση του μεγαλειώδους με το γκροτέσκο, αλλά και μία μοχθηρή αποδόμηση του παραδοσιακού βιεννέζικου βαλς.

Συναυλία Μαλερ Facebook Twitter
Ο Κουρεντζής και η Utopia προσφέραν στο κοινό του Μεγάρου μία ειλικρινή κατάθεση ψυχής, αναπαριστώντας επι σκηνής ολο αυτό το μουσικό ψυχικό δράμα του Mahler, αυτό το βουητό ενός συλλογικού. Φωτ.: Χάρης Ακριβιάδης/Μέγαρο Μουσικής

Αν δεν ακολουθούσε το Adagietto του 4ου μέρους, θα λεγαμε πως στο τρίτο μέρος η ορχήστρα προσέφερε την καρδιά της. Γιατί πραγματικά στο 4ο μέρος, σε αυτό το λυρικό ποίημα που άφησε ιστορία όχι μόνο στην μουσική αλλά και στον κινηματογράφο (βλέπε Θάνατος στην Βενετία), ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή. Δεν ύμνησε απλώς το ωραίο, δεν τραγουδησε για την αγάπη, αλλά έφερε στην σκηνή την ίδια την αγάπη βυθίζοντας το ακροατήριο στο όνειρο. Από το οποίο όνειρο το κοινό ξύπνησε με το παιχνιδιάρικο κόρνο του 5ου μέρους που με βροντώδη τρόπο ανακάλεσε το ημιτελές γιορτινό θέμα που φευγαλέα πέρασε και σύντομα πνίγηκε στο δεύτερο μέρος και πλέον αναστημένο επανέρχεται, και ξεδιπλώνεται και παιανίζει, επιβεβαιώνοντας το «βουητό ενός συλλογικού» του Adorno. 

Ας επιστρέψουμε όμως στο πρώτο έργο του προγράμματος της συναυλίας, την Μουσική για Ορχήστρα ΙΧ του Jay Schwart. Ο Κουρεντζής τόλμησε και παρουσίασε για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό το νέο αυτό έργο (παρουσιάστηκε στο Βερολινο μόλις πριν 15 μέρες σε παγκόσμια πρώτη) το οποίο μιλάει για το ζήτημα της μετανάστευσης και της αναζήτησης ταυτότητας. Ένα διαφορετικό συλλογικό, αυτό της ξενιτιάς, τοποθετείται στο αγχωτικό τοπίο του Schartz, το βουητό μίας ανθρωπιστικής κρίσης διαπερνά την ορχήστρα η οποία υπηρετεί με ευλάβεια την σύνδεση των δυο έργων του πρόγραμματος. Η λεπτότητα της εκτέλεσης έπεισε πως τα δυο έργα συνομιλούν, παρά τον αιώνα που τους χωρίζει και μπορούν να προκαλέσουν στον ακροατή της ίδιας ποιότητας οριακά συναισθήματα και εικόνες.

Συναυλία Μαλερ Facebook Twitter
Δεν ήταν απλώς κόλπο και εφεύρημα η επιλογή του encore. Ήταν ένα ζωντανό επιχείρημα πως το σώμα της μουσικής ανα τους αιώνες είναι ένα και μοναδικό. Φωτ.: Χάρης Ακριβιάδης/Μέγαρο Μουσικής

Η συλλογικότητα, την οποία επικαλείται ο Adorno στα εργα του Mahler, μας προσφέρθηκε από τον Κουρεντζή με έναν τελείως διαφορετικό και σίγουρα ευφυη τρόπο, σε ότι αφορά την επιλογή του encore: το χορωδιακό από την καντάτα με αριθμό καταλόγου έργου 147 οδήγησε το κοινό του Μεγάρου στην εκκλησία. Από τις νεοτερικές και επικαιρες αγωνίες του Schwartz το κοινό οδηγήθηκε γλυκά 4 αιώνες πίσω στην θρησκευτική μαγεία του Bach και στις κοινότητες που τότε η μουσική του απευθύνονταν. Δεν ήταν απλώς κόλπο και εφεύρημα η επιλογή του encore. Ήταν ένα ζωντανό επιχείρημα πως το σώμα της μουσικής ανα τους αιώνες είναι ένα και μοναδικό. 

Η σχέση της βιογραφίας του καλλιτέχνη και του έργου του εμπεριέχει μία διαρκή και ανοιχτή συζήτηση. Στην περίπτωση του Mahler η σχέση αυτή είναι ικανοποιητική ως εκκίνηση αλλά γρήγορα εξαντλεί την δυναμική της, αφού το έργο του γρήγορα μετριέται ως κάτι πολύ μεγαλύτερο από τον ίδιο ως προσωπικότητα. Και πάλι σωστά επισημάνει ο Adorno: όλο το έργο του Mahler είναι ένα εγερτήριο, ήρωας του είναι ο λιποτάκτης.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ