To μέλλον είναι εδώ, κι έχει πολύ κίνηση (μέρος 1ο)

Facebook Twitter
0

Το σενάριο βασίζεται πάνω στο μυθιστόρημα Do Androids dream of Electric Sheep? του μεγάλου Philip Dick οπότε πες ότι η ιστορία είναι εξασφαλισμένη (όχι ότι δεν έχουν γίνει κακές ταινίες από καλά βιβλία). Η εικόνα όμως; Η ιστορία περιγράφει το μελλοντικό Los Angeles που έχει πάει κατά διαόλου, το νέφος, η φτώχια και η εγκληματικότητα έχουν πάρει το πάνω χέρι και οι σέρφερ είναι παρελθόν.

Πολλά bytes έχουν καταληφθεί αναλύοντας αυτή την ταινία κι αν μου επιτρέπεται να προσθέσω κι εγώ το ασήμαντο byte μου, (μπορείτε να πηδήξετε αυτή την παράγραφο) πιστεύω ότι οι εικόνες είναι ακόμα τρομαχτικές και μελλοντικές γιατί όποιος ασχολήθηκε με την εικόνα, ήταν πολύ σοφός στο να μην απομακρυνθεί πολύ από την πραγματικότητα του Los Angeles.

Άλλα τόσα βιβλία έχουν γραφτεί –και bytes καταληφθεί– για το φαινόμενο αυτής της πόλης και πραγματικά, δε χρειάζεται να προσθέσω εγώ κάτι. To make a long story short, που λένε κι εκεί, αυτή η πόλη είναι ένα αποτυχημένο πείραμα: κάποτε, σοφοί άνθρωποι είπαν: θα κάνουμε πολλές γειτονιές και αυτές θα επικοινωνούν μέσω τεράστιων αυτοκινητόδρομων. Έτσι δε θα έχουμε πηγμένο κέντρο, θα τα βρίσκεις όλα στη γειτονιά σου, και το πέρα δώθε στη δουλειά θα γίνεται με το αυτοκίνητο τσάκα τσάκα. Θα βάλουμε και μία δύο γραμμές λεωφορείων για τους φτωχούς που μας ποτίζουν τους κήπους και θα είμαστε μια χαρά. Σωστά; Ε, λάθος. Το 1920 ο πληθυσμός ήταν ένα εκατομμύριο, το 2011 14 εκατομμύρια. Προφανώς η εξέλιξη δεν ήταν (για άλλη μία φορά) γραμμική.

Τελικά δημιουργήθηκε η πόλη με το μεγαλύτερο πρόβλημα κίνησης στην Αμερική οπότε φαντάζομαι ότι και σε παγκόσμιο επίπεδο θα τα πήγαινε πολύ καλά. Λυπάμαι πραγματικά αυτούς που ζουν εκεί και γερνάνε μέσα στους αυτοκινητόδρομους που κάνουν την Κηφισίας να μοιάζει με σοκάκι. Οπότε καταλήγω: γιατί να φανταστείς το μέλλον αφού είναι ήδη εδώ;

Έτσι θα σκέφτηκαν και τα σαϊνια της ταινίας και χρησιμοποίησαν κτήρια που υπήρχαν ήδη. Κάποια από αυτά είναι τα εξής:

To ξενοδοχείο Bonaventure στο (έρημο και τρομαχτικό έτσι κι αλλιώς) downtown της πόλης εμφανίζεται σε διάφορες σκηνές. Έχει τα πιο γρήγορα και πιο ζαλιστικά ασανσέρ που είναι γυάλινα, είναι εξωτερικά και στο τέλος μισομπαίνουν και σε μία εσωτερική πισίνα. Δεν έχω ξανατρομάξει έτσι στη ζωή μου (μέσα σε ασανσέρ εννοώ).

Το κτήριο Bradbury το οποίο χτίστηκε για γραφεία, εξακολουθεί να στεγάζει γραφεία αλλά έχει παίξει και σε πολλές ταινίες, μεταξύ άλλων και στο Blade Runner. Εδώ βλέπουμε πως πίστευαν το 1921 ότι θα είναι τα πράγματα το 2011.

Κι εδώ όπως εμφανίζεται στην ταινία:

Η Union Station που στην ταινία έχει μεταμφιεστεί ως αστυνομικό τμήμα:

Το ξενοδοχείο Yukon, που στην πραγματικότητα είναι το κτήριο της Panamerican (κι έχει παίξει και στο Se7en):

Kαι το σπίτι του Deckart, το οποίο λέγεται Ennis House και αποτελεί μέρος της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της πόλης. Χτίστηκε το 1921 από μπετόν που έχει πάρει αυτό το σχήμα μέσα σε καλούπια σχηματίζοντας "τσιμεντόλιθους". Η κατοικία αυτή τώρα είναι άδεια και χρειάζεται κατεπειγόντως συντήρηση αλλά λόγω κρίσης (αν και το πρόβλημα έχει ξεκινήσει πολύ πριν) μπορεί να σωθεί μόνο με ιδιωτική πρωτοβουλία. Από ιδιωτική πρωτοβουλία θα έλεγε κανείς ότι σκίζουν εκεί, κι όμως, το κτήριο παραπαίει.

Στην ταινία εμφανίζεται λίγο το εξωτερικό σε μια γρήγορη λήψη. Το εσωτερικό είναι γυρισμένο σε στούντιο αλλά με καλούπια που έχουν κατασκευαστεί στο αυθεντικό κτήριο. Μάλιστα κάπου διάβασα ότι μπορείς να αγοράσεις αυτά τα καλούπια για να φτιάξεις ένα δικό σου σετ Blade Runner. Αν θέλεις.

(συνεχίζεται αύριο...)

Φωτογραφία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Φωτογραφία / 100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Κατέγραψε την πραγματική Αμερική, έβρισκε τους πιο συναρπαστικούς χαρακτήρες ανάμεσα στους λιγότερο προνομιούχους, κατάφερε να αλλάξει για πάντα την πορεία της φωτογραφίας και του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Μάρτιν Παρ επιστρέφει για να φωτογραφίσει το ελληνικό καλοκαίρι

Φωτογραφία / Ο Μάρτιν Παρ ετοιμάζεται να φωτογραφίσει ξανά το ελληνικό καλοκαίρι

Ένας από τους πιο σημαντικούς Βρετανούς φωτογράφους θα εκθέσει έργα του στο Hyper Hypo και θα υπογράψει βιβλία και αναμνηστικά που θα είναι διαθέσιμα για όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού.
M. HULOT
Η φωτογραφική γλώσσα της Erieta Attali για το εφήμερο των τοπίων

ADM 2024: New Vision / Η φωτογραφική γλώσσα της Erieta Attali για το εφήμερο των τοπίων

Έχει αφιερώσει πάνω από δύο δεκαετίες στην εξερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στην αρχιτεκτονική και το τοπίο και το πρωτοποριακό καλλιτεχνικό της έργο έχει χαράξει μια νέα πορεία στην αρχιτεκτονική φωτογραφία.
ERIETA ATTALI
Photography - A Queer History

Φωτογραφία / Η queer πλευρά της φωτογραφίας σε μια μνημειακή φωτογραφική έκδοση

Δύο Βρετανοί ιστορικοί τέχνης επιμελήθηκαν το «Photography – A Queer History», μια πολυεπίπεδη συλλογή αφιερωμένη στη φωτογραφία που προκαλεί τις κατεστημένες αντιλήψεις για τη σεξουαλικότητα, την ταυτότητα και την έκφραση φύλου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο φωτογράφος της γκέι γενιάς που αποδεκατίστηκε από το AIDS

Φωτογραφία / Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο φωτογράφος της γκέι γενιάς που αποδεκατίστηκε από το AIDS

Τα «πειρατικά» του πορτρέτα, τα στιγμιότυπα τεμπέλικης ανεμελιάς στις ετοιμόρροπες προβλήτες του West Side αποτελούν μαρτυρία μιας εποχής και μιας κοινότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Travelogue: Ένα φωτογραφικό λεύκωμα για τις ελληνικές επινοήσεις που λύνουν καθημερινά προβλήματα

Φωτογραφία / Travelogue: Ένα φωτογραφικό λεύκωμα αφιερωμένο στις λαϊκές ευρεσιτεχνίες

Μια πρωτότυπη συλλογή DIY κατασκευών από «ανώνυμους» designers, από διάφορα σημεία της Ελλάδας, που δίνουν λύσεις σε καθημερινά προβλήματα και ανάγκες, «πατέντες» με τις οποίες συνυπάρχουμε εδώ και χρόνια χωρίς απαραίτητα να το συνειδητοποιούμε.
M. HULOT