ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Διαμαρτυρία για τα γλυπτά του Παρθενώνα στο Λονδίνο

Διαμαρτυρία για τα γλυπτά του Παρθενώνα στο Λονδίνο Facebook Twitter
15

Κάτι μοναδικό συνέβη το Σαββατοκύριακο στο Λονδίνο ξεπερνώντας, τουλάχιστον ως ιδέα, κάθε προηγούμενη εκδήλωση διαμαρτυρίας.

Η διεθνούς φήμης σοπράνο Σόνια Θεοδωρίδου συνοδευόμενη από έξι πανέμορφες Ελληνίδες ντυμένες στα λευκά, ως άλλες Καρυάτιδες, μπήκαν στο Βρετανικό μουσείο αναζητώντας την χαμένη «αδελφή τους», προκαλώντας το ενδιαφέρον τόσο των τουριστών αλλά και όσων επισκέπτονταν εκείνη την ώρα το μουσείο.

Μαζί τους ο διεθνούς φήμης μαέστρος Θεόδωρος Ορφανίδης και ο συνθέτης Παντελής Παυλίδης. Η αποστολή, αφού συντονισμένα έκανε μια βόλτα στην αίθουσα με τα Γλυπτά του Παρθενώνα, άρχισε να αναζητεί μέσα στο μουσείο την χαμένη Καρυάτιδα. Όταν την βρήκαν η συγκίνηση τους ήταν απερίγραπτη.

Διαμαρτυρία για τα γλυπτά του Παρθενώνα στο Λονδίνο Facebook Twitter

«Στα πλαίσια του κινήματος που έχουμε οργανώσει με τον άντρα μου τον Θεόδωρο Ορφανίδη, από το 2010, «Beautiful Greece» (Όμορφη Ελλάδα), με σκοπό να προσελκύσουμε την προσοχή του κόσμου και να ανατρέψουμε αυτό το αρνητικό κλίμα που έχει δημιουργηθεί για την χώρα μας, μέσα σε όλα θέλαμε να έρθουμε στο Λονδίνο. Με στόχο να παρουσιάσουμε ένα μοναδικό καλλιτεχνικό δρώμενο- διαμαρτυρία ώστε να βάλουμε και εμείς όχι μόνο το λιθαράκι αλλά μια κοτρόνα ολόκληρη για να μπορέσουν τα Γλυπτά του Παρθενώνα να επιστρέψουν στην πατρίδα μας. Εμείς είμαστε καλλιτέχνες δεν ήμαστε πολιτικοί. Δεν έχουμε τόσο μεγάλη δύναμη αλλά αυτό που ζήσαμε στο βρετανικό μουσείο μας έδειξε ότι μπορούμε να κάνουμε κάτι και μάλιστα πολύ μεγάλο», είπε στο ΑΠΕ - ΜΠΕ η σοπράνο Σόνια Θεοδωρίδου.

«Αυτό που είδα όταν μπήκαμε στο μουσείο, η σιωπή του κόσμου, του χιλιάδες κόσμου που ήταν εκεί και που μας άνοιγε τον δρόμο να περάσουμε ήταν κάτι το συγκλονιστικό. Θα μου μείνει αξέχαστο για όλη μου την ζωή»

Αργότερα η αποστολή γέμισε με σημαίες γωνιά του Χάιντ Πάρκ ζητώντας από τους Βρετανούς «να επιστρέψουν την Καρυάτιδα στην γη που την γέννησε». Παράλληλα, ανήμερα της Πεντηκοστής έξω από την εκκλησία της Αγίας Σοφίας στο Λονδίνο παρουσιάστηκε, μια μικρή σε διάρκεια αλλά σημαντική σε ουσία, μουσικό-θεατρική παράσταση σε μουσική του συνθέτη Παντελή Παυλίδη και σκηνοθεσία της Έλντας Πανοπούλου.

Αν και όλοι υποδέχθηκαν με εξαιρετικό τρόπο αυτές τις μοναδικές εκδηλώσεις παρ΄ όλα αυτά θέμα φαίνεται να δημιούργησαν οι υπεύθυνοι της εκκλησίας της Αγίας Σοφίας όπως καταγγέλλει στο ΑΠΕ - ΜΠΕ η σοπράνο Σόνια Θεοδωρίδου. «Πρέπει δε να σας πω ότι οι «ειδήμονες» της εκκλησίας της Αγίας Σοφίας μας απαγόρευσαν να σταθούμε μπροστά στην εκκλησία. Δεν μας έδωσαν ούτε ρεύμα. Ρεύμα πήραμε από μια Σέρβα γειτόνισσα. Καρέκλα από το καφενείο. Μας απαγόρευσαν να σταθούμε ακόμη και μπροστά στην πόρτα της. Μας απαγόρευσαν να κάνουμε οτιδήποτε. Τον λόγο τον ξέρουν αυτοί. Φυσικά ο κόσμος ήρθε. Οι άνθρωποι από την εκκλησία έβγαιναν πολύ διστακτικά αλλά στο τέλος όλοι μας χειροκροτούσαν και αυτό είναι πολύ σπουδαίο για μας», επισημαίνει στο ΑΠΕ - ΜΠΕ με πικρία η κ. Θεοδωρίδου.

15

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουίτζι Μαντζιόνε: Λαϊκός ήρωας στα μάτια πολλών - Δέχεται χρήματα και γράμματα μέσα από τη φυλακή

Διεθνή / Λουίτζι Μαντζιόνε: Λαϊκός ήρωας στα μάτια πολλών - Δέχεται χρήματα και γράμματα μέσα από τη φυλακή

Οι αρχές καταδικάζουν την υποστήριξη που λαμβάνει ο Μαντζιόνε, με την Επίτροπο της NYPD, Jessica Tisch, να δηλώνει: «Η γιορτή υπέρ ενός ψυχρού εγκλήματος είναι σοκαριστική και αποτρόπαιη»
LIFO NEWSROOM
Επίθεση στο Μαγδεμβούργο: Τα δύο κρίσιμα ερωτήματα - Μυστήριο με το κίνητρο του δράστη

Διεθνή / Επίθεση στο Μαγδεμβούργο: Τα δύο κρίσιμα ερωτήματα - Μυστήριο με το κίνητρο του δράστη

Ο ύποπτος Ταλέμπ Α. οδηγήθηκε ενώπιον του ανακριτή - Τι έλεγε στο βίντεο που δημοσίευσε λίγο πριν νοικιάσει την μαύρη BMW X-5 και την οδηγήσει στη χριστουγεννιάτικη αγορά
LIFO NEWSROOM
Επίθεση στο Μαγδεμβούργο: Νέα στοιχεία για τον δράστη - Πότε και πώς έφτασε στη Γερμανία

Διεθνή / Επίθεση στο Μαγδεμβούργο: Νέα στοιχεία για τον δράστη - Πότε και πώς έφτασε στη Γερμανία

Είναι ψυχίατρος και είχε απασχολήσει τις αρχές ξανά στο παρελθόν - Από το τέλος Οκτωβρίου, απουσίαζε συνεχώς από την εργασία του είτε σε διακοπές είτε με αναρρωτική άδεια
LIFO NEWSROOM

σχόλια

5 σχόλια
Μου αρέσει να τονίζουμε την αρχαία Ελλάδα ποιος νοιάζεται για τα εκκλησιαστικά; Ας ξηλωθεί το παπαδαριό να πληρώσει φόρους, τώρα που πεινάει ο λαός.
Γιατί η αρχαία Ελλάδα μας βολεύει για να καλύψει την πνευματική πενία που μας βολοδέρνει. Ρώτα έναν απ´ αυτούς,που παπαγαλίζουν για την επιστροφή των γλυπτών, πότε χτίστηκε ο Παρθενώνας. Ουτε που θα ξέρει να σου απαντήσει.
Στα άκρα όλα εδώ δυστυχώς. Η φιλοπατρία ταυτίζεται με εθνικισμό και η προοδευτικότητα με αναρχία. Τα 2 αυτά συνδυάζονται πολύ απλά: όταν αγαπάς τη χώρα σου, θες να προοδεύσει. Αν δεν αγαπάς όμως τη χώρα σου, θες να έχεις τον κόσμο στον σκοταδισμό του Μεσαίωνα, γιατί σε βολεύει, ώστε να τους εκμεταλλεύεσαι και να τους κατευθύνεις, με σκοπό να έχεις κέρδος.
Προφανως η κυρια Θεοδωριδου, αγνοει και την διεθνη νομοθεσια ισχυουσα απο το 1973 οπως και το οτι η καρυατιδα δεν βρισκεται στο αιτημα επιστροφης. Μονο τα γλυπτα του παρθενωνα εχουν ζητηθει και αυτα χαριστικα εξαιτιας της παγκοσμιου εμβληματικοτητος μνημειου. Γραφικοτητες και αστοχια.
Δεν έχεις άδικο, μου θύμισες κάτι τύπους από Ελλάδα που πανε στο Βρετανικό Μουσείο και στο τμήμα με τα Ρωμαϊκα εκθέματα, αρχίζουν και λένε "σαν δε ντρέπονται αυτοί οι Αγγλοι, μας τα χουν κλέψει όλα!", χωρίς να ´χουν την επίγνωση οτι δεν είναι καν στο τμήμα Ελληνικών αρχαιοτήτων.
Ωραία... και λοιπόν;... Ο Πολιτισμένος κόσμος εξελίσσεται και μαζί με αυτόν οι διεθνείς νομοθεσίες του. Έτσι, όποιες νομοθεσίες με βάση την λογική αυτή εξέλιξη θεωρούνται ξεπερασμένες, ας αλλάξουν προς το καλύτερο.Με την γραφικότητα του επιχειρήματος θα συμφωνήσω. Με την αστοχία όμως όχι.
Χα! Θες να μιλήσουμε για το νομικό πλαίσιο που κατοχυρώνει τις αρχαιότητες στο Βρετανικό Μουσείο; Οι Βρετανοί θα τα δώσουν μόνο από καλή θέληση, που και πάλι αν ήμουν Ο διευθυντής του μουσείου δε θα το ρισκαρα καθόλου. Γιατί, το Βρετανικό Μουσείο υπάγεται στο αγγλικό κοινοβούλιο και αν πάθει κάτι το παραμικρό από τα εκθέματα, μπορεί να τραβήξει μήνυση ο κάθε Άγγλος πολίτης.Τώρα, η νομιμότητα της κατοχής των αρχαιοελληνικών εκθεμάτων βασίζεται στα χρυσόβουλα, κοινώς στην τζίφρα του Σουλτάνου. Τα χρυςόβουλα νομικά δε μπορεί να το αμφισβητίσει κανείς. Σ´οτι αφορά τα περιουσιακά, αν δεν υπάρχουν νομικά εγγραφα πριν την σύσταση του Ελληνικού κράτους, παίρνονται τοτε υποψιν, απο τα διεθνή και εγχώρια δικαστήρια , τα επίσημα έγγραφα πριν την ίδρυση σου Ελληνικού κράτους, κοινώς τα χρυσόβουλα. Και σ´αυτό πατάει και το Βρετανικό Μουσείο.Τώρα, αν όπως μερικοί έχουν την φαεινή ιδέα να αναθεωρήσουν τα χρυσόβουλα, που δεν νομίζω να γίνεται κι εύκολα, αυτό θα ´χει επιπλοκές και για πολίτες στην Ελλάδα. Για παράδειγμά, όποιος έχει γη ή άλλα περιουσιακά στοιχεία πριν το 1830 μπορεί και να τα χάσει. Αυτά τα λίγα.
Κοιταξτε να δειτε..στο Βρετανικο Μουσειο τα ελληνικα μαρμαρα και γλυπτα δεν παρουσιαζονται ως βρετανικα, αλλα ως ελληνικα.Δεν τα κακομεταζειριζονται, απλως τα συντηρουν και παρουσιαζουν και προφανως ελκυουν πολυ κοσμο και εχω την εντυπωση οτι οι επισκεψεις ειναι δωρεαν.ΩΣΤΟΣΟ, καθε γλυπτο, μαρμαρο, αντικειμενο οφειλει να βρισκεται στον τοπο του!Ρωτηστε μουσειολογους, μουσειοπαιδαγωγους!Αρχικα, δεεν προκαλει το ιδιο δεος η Καρυατιδα στη Βρετανια με την Καρυατιδα στο μουσειο της Ακροπολης.Δεδομενου οτι πλεον και τα μαρμαρα, αγαλματα, αντικειμενα κλπ εχουν "δικαιωματα" ιδιαιτερα μετα το 1970 περιπου, οποτε και απαγορευτηκε η νομιμη αγοραπωλησια τους, το μουσειο της Ακροπολης αποτελει πλεον αδιασειστο επιχειρημα της επιστροφης των μαρμαρων μας.Δεν ειναι απλα αντικειμενα, ειναι η ταυτοτητα μας, ο πολιτισμος μας, η κουλτουρα μας.Οφειλουμε να διεκδικησουμε την εθνικη μα ς κληρονομια με μεγαλυτερο σθενος.Ωστοσο, καταλαβαινετε οτι αν γινει κατι τετοιο, θα ξεσηκωθουν ολοι οι λαοι προκειμενου να διεκδικησουν τα δικα τους αντικειμενα, κατι το οποιο θα προκαλεσει πανικο και επεισοδια.Δεν ειναι τοσο απλο οσο φαινεται αλλα δεν ειναι αδυνατον.
Η θεώρηση προς την οποία κλίνω είναι αυτή που δίνει έμφαση στη σημασία της ενότητας ενός έργου. Όσον αφορά τα λεγόμενα "Ελγίνεια', αυτό ισχύει στο έπακρο. Έχουμε δηλαδή εμείς τα μισά μάρμαρα, και τα μισά λείπουν. Είναι τιμή προς το μνημείο - και όχι ειδικά προς την Ελλάδα - η συνένωσή του σε ένα μουσείο, και μάλιστα λίγα βήματα από το κτίσμα από το οποίο προήλθε η ζωφόρος.Είχα ξεχάσει αυτό που σημειώνει παρακάτω ο/η decremir, ότι την καρυάτιδα δεν την διεκδικούμε καν - αν και θα το έβρισκα δίκαιο, αφού κι εκείνη αποτελεί τμήμα του Ερεχθείου.Αντίθετα, διάσημα γλυπτά όπως η Αφροδίτη και η Νίκη (στο Λούβρο) είναι αυθύπαρκτα, και δεν βρίσκω προβληματική την παραμονή τους εκεί. Θεωρώ ότι το ζήτημα δεν είναι ο επαναπατρισμός μνημείων, αλλά μόνον η συμπλήρωσή τους. Το ίδιο θα υποστήριζα για οποιοδήποτε τμήμα μηνμείου, πχ αιγυπτιακού ή ινδουιστικού, το οποίο βρίσκεται μακριά από το υπόλοιπο κτίσμα. Όχι όμως για αγάλματα, πίνακες ή κινητά ευρήματα (εξάλλου τότε θα μιλούσαμε για πραγματικό ξήλωμα πολλών μουσείων, η αντίδραση θα ήταν τεράστια, δεν θα επέστρεφε ποτέ τίποτα, ούτε τα πλέον στοιχειώδη).
Νομίζω είναι πολύ σωστή η προσέγγιση σου επι του θέματος. Υπάρχει κάτι όμως που πρόσφατα συνειδητοποίησα μετά την παρατήρηση μίας μουσειολόγου. Το νέο μουσείο της ακρόπολης υπάρχει μόνο και μόνο επειδή υπάρχει η ακρόπολη. Αν δεν υπήρχε αυτή το μουσείο από μόνο του δεν θα είχε λόγω ύπαρξης, γι’ αυτό σχεδιάστηκε. Ο επισκέπτης βλέποντας τα εκθέματα, βλέπει παράλληλα και την ακρόπολη και κάνει τη σύνδεση κατά κάποιο τρόπο. Έχοντας πάει λοιπόν στο Βρετανικό μουσείο, πρώτον έχω να δηλώσω ότι μεγάλη απογοήτευση από το πώς παρουσιάζονταν τα εκθέματα αλλά και την εικόνα του κτιρίου και δεύτερον το γεγονός ότι έμενα μου έμοιασε σαν μία τεράστια αποθήκη. Τα εκθεματα που υπάρχουν εκεί είναι τεράστιας σημασίας αλλά είναι ξένα και σε μερικές περιπτώσεις θα έλεγα στοιβαγμένα. Κανένα από αυτά δεν αναδεικνύεται στο 100% όπως αν βρίσκονταν στον τόπο προέλευσής τους.
Iris απαντω σε σενα γιατι η Baira δεν εχει ¨απαντηση σε σχολιο".Λοιπον Baira ελπιζω να το δεις.Αναφερεσαι αν καταλαβα στην κυρια Γκαζη Ανδρομαχη, λεκτορα Μουσειολογιας στο Παντειο πανεπιστημιο, οπου μεσα σε μια εμπεριστατωμενη μελετη γυρω απο το μουσειο της Ακροπολης κατεληξε στο γεγονος αυτο που ειπες, οτι δηλαδη, το μουσειο φτιαχτηκε για να εξυπηρετησει μονο αυτο που πρεσβευει το ιδιο το μουσειο.Εκανε μια υπεροχη κριτικη χωρις σκοπιμοτητες ,αλλα ως μια πραξη αγαπης προς τη βελτιωση της εσωτερικης μουσειολογικης λογικης.Αν παρατηρησετε, μεσα στο μουσειο δεν υπαρχει τιποτα που να αναφερει τη ζωη στην Αθηνα π.χ,και γενικα τιποτα που να περικλειει κατι περισσοτερο απο τον ιδιο τον Παρθενωνα.Αλλωστε το ονομα που εδωσε στην κριτικη της αυτη θεωρηση ειναι :"To αυταρεσκο βλεμμα του μουσειου".Μπορει να αποτελει υπεροχο δημιουργημα, με συγχρονα μεσα, και ασφαλως ενα πανεμορφο κτιριο, αλλα αν παρατηρησετε, οπως ειπε και αυτη δεν εχει καν μεριμνα για τα ατομα ιδιαιτερων κοινωνικων ομαδων με ειδικες εγκαταστασεις κλπ κλπ κλπ.Και για τους λιγο πιο ψαγμενους, οσο μοντερνο το παρουσιαζουν τοσο πιο παραδοσιακη εχει αποδειχτει η μορφη της καταταξης των εκθεματων.Το βιντεο βρισκεται σε αυτο το link αν μιλαμε για την ιδια μουσειολογο και δεν υπαρχει αμφιβολια οτι εχει πεσει μεσα σε ολα, κατ εμε.Αυτα απο εμενα!!http://www.blod.gr/lectures/Pages/viewlecture.aspx?LectureID=77
Νομίζω ότι είμαι ο Σκρουτζ των χάπενινγκ. Όλα μου ξυνίζουν. Δεν ξέρω, μάλλον είναι που, ενώ είμαι 100% υπέρ της επιστροφής των μαρμάρων, τα επιχειρήματα που προβάλλω υπέρ αυτής στηρίζονται 100% σε λογικές (κατλα την κρίση μου πάντα) επαγωγές, και 0% σε συναισθηματισμούς.Ίσως γι'αυτό τέτοιου τύπου δρώμενα μου φαίνονται πάντα κάπως γραφικά, μελό μην πω... Δηλαδή συγγνώμη, μπήκαν οι "Καρυάτιδες" τώρα και έψαχναν την "αδελφή" τους; Μήπως τραγουδούσαν και "Του νεκρού γιου"; Δε μπορώ να αγνοήσω τις καλές προθέσεις, αλλά αναρωτιέμαι πόσο βοηθούν πραγματικά τέτοιου τύπου κινήσεις.