Trans Euro Express

Trans Euro Express Facebook Twitter
0

Ένας φίλοςμου βρέθηκε στη Χαϊδελβέργη την ημέρατης πρόκρισης της εθνικής Γερμανίαςεπί της Πορτογαλίας. Μια από τις σπάνιεςφορές που επικράτησε ο σωματότυποςέναντι της τεχνικής σε μια διοργάνωσημε ωραία ματς γενικά και τον πέλεκυ τηςποδοσφαιρικής δικαιοσύνης να πέφτειβαρύς στα κεφάλια τόσο των κορεσμένωνcelebrities όσων και των «άμπαλων» (όσοπάντως κι αν χαίρεται κανείς με τηφρεσκάδα, το ταλέντο και τη δυναμικήτης ρώσικης ομάδας, υπάρχει και η ανάποδηόψη: κι άλλο νερό στο μύλο του Πούτιν;).Στη Γερμανία λοιπόν είδε από πρώτο χέριτους πρωτοφανείς και έξαλλους πανηγυρισμούςτων νεαρών οπαδών στους δρόμους τηςπόλης. Είδε επίσης και τους «ώριμους»πολίτες να παρατηρούν με σοκ, δέος καιβδελυγμία αυτές τις πανηγυρικέςεκδηλώσεις με τις σημαίες και τα πανό,λες και ήταν μάρτυρες της κυοφορίας τουΤέταρτου Ράιχ. Πού να ακούγανε και τουςΈλληνες σπορτκάστερ που επιμένουν ναχρησιμοποιούν μιλιταριστική ορολογίατου Β' Παγκοσμίου Πολέμου και μιλάνε(και γράφουν) ακόμα για την «επέλασητων Πάντσερ» και άλλα τέτοια. Γερμανοίμε σημαίες στους δρόμους: Υγιές φαινόμενοκαι δείγμα απελευθέρωσης από τα ενοχικάσυμπλέγματα ή σύμπτωμα υποχώρησης σεακραίες εθνικιστικές συμπεριφορές;  

Μάλλον τοπρώτο. Μπούχτισαν οι νεολαίοι με τοβάρος της «πιο πολιτισμένης χώρας»της Ευρώπης. Πόσω μάλλον όταν πρέπει ναανέχονται να βλέπουν τους δύο βασικούςεπιθετικούς τους να παίζουν εναντίονμιας άλλης χώρας (της Πολωνίας) και ναμην πανηγυρίζουν τα γκολ που της βάζουνεπειδή αισθάνονται συναισθηματικάδεμένοι μ' αυτή την αντίπαλη χώρα, αφούεκεί γεννήθηκαν. Και να τους χειροκροτούνκιόλας γι' αυτό, αφού έτσι επιβάλλει οσύγχρονος ποδοσφαιρικός πολιτισμός.Παρeάνοια. Και οι εγχώριοι φοβικοίκουλτουριάρηδες -που φρίκαραν με τονκοσμάκη που πανηγύριζε στο προηγούμενοEuro- χειροκροτούν επίσης τέτοιες ανόητεςσυμπεριφορές. Δεν έχει να κάνει μεπατριωτικά ένστικτα η υποστήριξη τηςΕθνικής όσο με τις μνήμες από την εποχήπου ήσουν παιδάκι (αγοράκι), έπαιζεςμπάλα και φανταζόσουν ότι σε επέλεγανγια το αντιπροσωπευτικό συγκρότημα τηςχώρας σου με μοναδικά κριτήρια την αξίασου και το γεγονός ότι γεννήθηκες σ'αυτήν τη χώρα. Ούτε το μπάτζετ (όπωςστους συλλόγους), ούτε κάποιοι νομάδεςΒραζιλιάνοι μπορούσαν να σου κόψουν τοδρόμο. Αυτό είναι όλο με την εθνικήομάδα. Υπάρχουν βέβαια και οι ακόμα πιοβλάκες συμπατριώτες μας, οι οποίοι πριντέσσερα χρόνια τράβαγαν τις πιο ακραίεςεθνικιστικές κορώνες και τώρα εγκαλούντους Τούρκους για πατριωτικό παροξυσμόκαι βίαιη καφρίλα. «Turkey is the new Greece»,όπως αναπόφευκτα θα γράψει κάποιοςτεμπέλης Βρετανός αθλητικογράφος.Τελικά όμως μάλλον δεν ζηλεύουμε τόσοτην ομάδα της Τουρκίας όσο το γεγονόςότι έχουν προπονητή - ηγέτη σαρξ εκ τηςσαρκός τους, τον Φατίχ Τερίμ. Διότι οπροπονητής είναι το «πρόσωπο»τελικά, ο διευθυντής (όχι ο CEO), οπρωθυπουργός, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας,ο αρχιεπίσκοπος.   

Το ποδόσφαιροείναι μυθολογία, είναι επίμονο φολκλόρ:Αφαίρεσε την ίντριγκα, τις φήμες, τοπαρασκήνιο, τις προσωπικότητες, το δράμακαι τι μένει; Έντεκα εναντίον έντεκα(άσχετα αν στο τέλος το παίρνουν οιΓερμανοί ή όχι). Αυτό που χρειάζεται ηΕθνική Ελλάδας είναι όχι μόνο έναναρχιμηχανικό σφριγηλής ομαδικότητας,όπως υπήρξε ο Γερμανός, αλλά έναν καλόΈλληνα προπονητή με προσωπικότητα. Καιφιλοσοφία. Σαν τον Τερίμ. Ή σαν τοναείμνηστο Μπράιαν Κλαφ -οι ίδιοι οιΆγγλοι βέβαια τον φοβόντουσαν- με τονυπαρξιακό ρασιοναλισμό του («Δενπιστεύω στην τύχη, είμαι σοσιαλιστής»έλεγε) να φωνάζει ενάντια στις σέντρεςκαι τις γιόμες: «Αν ο θεός ήθελε ναπαίζουμε ποδόσφαιρο στα σύννεφα, θατους είχε βάλει χορτάρι».

Το πιοκοντά που έχουμε φτάσει σε τέτοιεςπροσωπικότητες είναι ο Νίκος Αλέφαντος,ο οποίος τελικά είναι πιθανό νααναγνωριστεί από την ιστορία ως μιαπερίπτωση ανθρώπου αδικημένου από τονεαυτό του και τις εμμονές του («μέχρινα μαρκάρουν οι δικοί μας, οι Τούρκοιέφτασαν στο Σύνταγμα» ήταν πάντα μιααπό τις πλέον παροιμιώδεις φράσειςτου). Ατυχήσαμε όμως κατά το παρελθόν.Ούτε Έλληνας Τερίμ, ούτε Έλληνας ΜπράιανΚλαφ. Και δεν αναγνωρίζουμε ακόμα τηνειρωνεία ότι ο Ρεχάγκελ έχει το όνοματου Όθωνος, του πρώτου βασιλιά που είχεέρθει ως μεταγραφή απελπισίας στονεοσύστατο ελληνικό κράτος. Και τουδώσαμε και το γελοίο παρατσούκλι«Ρεχακλής». Δηλαδή, έλεος. Κι ανδεν μπορούμε να έχουμε αντίστοιχο Τερίμ(είναι αργά πια μάλλον), ας βρούμε τοναντίστοιχο Γιοακόμ Λεβ. Με ελληνικόεπίθετο (σόρι Ντούσαν).

Shortcut
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ