Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη Facebook Twitter
Παρά τη ζεστασιά, τη γλυκάδα και την οικειότητα που εκπέμπει η φωνή και η εν γένει προσωπικότητά του, ο ίδιος παραμένει μια φιγούρα όχι ακριβώς αινιγματική, αλλά σίγουρα με χαρακτηριστική αίσθηση αυτοπροστασίας όσον αφορά τα προσωπικά του δεδομένα. Φωτό: Freddie F./ LIFO
0



ΚΑΠΟΥ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΑ διάφορα επετειακά/«σαν σήμερα» σημειώματα που κατακλύζουν καθημερινά το διαδίκτυο, υπενθυμίζοντας γενέθλια, θανάτους και πάσης φύσεως σημαδιακές ημερομηνίες, είδα ότι στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή που έκανε ο Γιάννης Πετρίδης στο κρατικό ραδιόφωνο το 1975. Ακόμα εκεί, στο Πρώτο Πρόγραμμα, βρίσκεται εδώ και σαράντα έξι έτη, όχι συναπτά, αφού για κάποια χρόνια είχε φύγει από την ΕΡΤ, αλλά πάντως μια ολόκληρη ζωή, ο άνθρωπος που, χωρίς καμία υπερβολή, ήταν αυτός που μας έμαθε να ακούμε μουσική, ενώ καλά-καλά δεν είχαμε βγει ακόμα από το αυγό. 


Ποτέ δεν θα ξεχάσω το στήσιμο και την προσμονή μέχρι να αρχίσει το «Ποπ Κλαμπ» ή το «Ροκ Κλαμπ» (τις Παρασκευές) στις 4 το απόγευμα στα χρόνια του ’80, ακούγοντας προηγουμένως ένα μεγάλο κομμάτι της εκπομπής που προηγούνταν με τις αναζητήσεις του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού για άτομα που είχαν χαθεί όταν ήταν παιδάκια στη Μικρασιατική Καταστροφή, στην Κατοχή ή στον Εμφύλιο.   


Τέτοια ώρα περίπου ήταν που τον ξανάκουσα τυχαία μετά από πολλά χρόνια το περασμένο καλοκαίρι στο αυτοκίνητο, σε μια εκπομπή του στην οποία είχε κάνει και ένα αναδρομικό αφιέρωμα στην πορεία του Sufjan Stevens, εκδηλώνοντας την απογοήτευσή του για το γεγονός ότι ο Αμερικανός τραγουδοποιός δεν είναι όσο διάσημος αρμόζει στο έργο του. Η φωνή του ήταν ίδια και απαράλλαχτη, όπως και ο φιλικός, έγκυρος και μεταδοτικός τρόπος με τον οποίον προωθούσε πάντα τους ενθουσιασμούς του.

Η φωνή του ήταν ίδια και απαράλλαχτη, όπως και ο φιλικός, έγκυρος και μεταδοτικός τρόπος με τον οποίο προωθούσε πάντα τους ενθουσιασμούς του. 


Παρά τη ζεστασιά, τη γλυκάδα και την οικειότητα που εκπέμπει η φωνή και η εν γένει προσωπικότητά του όλες αυτές τις δεκαετίες που έχει λειτουργήσει στη χώρα μας ως τοτέμ ή αλεξικέραυνο των μουσικών τάσεων, ο ίδιος παραμένει μια φιγούρα όχι ακριβώς αινιγματική, αλλά σίγουρα με χαρακτηριστική αίσθηση αυτοπροστασίας όσον αφορά τα προσωπικά του δεδομένα (ούτε καν την ηλικία του δεν θα βρεις πουθενά στο διαδίκτυο, όσο κι αν ψάξεις). 

679
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Αυτό το πέπλο μυστηριακής αίγλης που τον συνοδεύει δεν κατάφερε (ούτε καν επιχείρησε) να διαπεράσει εκείνο το ντοκιμαντέρ παραγωγής 2009 που γυρίστηκε για τον ίδιο και τη ζωή του υποτίθεται, με τίτλο Once in a lifetime, και τελικά δεν ήταν παρά ένας αχταρμάς διαφορετικών προθέσεων και διαθέσεων, όπου, μεταξύ άλλων, συμμετείχαν προσωπικότητες όπως ο Πέτρος Κωστόπουλος(!) και ο Πέτρος Ευθυμίου(!), οι οποίοι δεν αναφέρονταν καν στον Πετρίδη αλλά στο «ροκ» αορίστως και γενικώς.  


Ένα σαφώς πιο μαζεμένο και συγκροτημένο πορτρέτο του Πετρίδη μπορεί να παρακολουθήσει κανείς σε ένα ημίωρο Μονόγραμμα που γυρίστηκε το 2017 και υπάρχει ελεύθερο στο YouTube και στις πλατφόρμες της ΕΡΤ. Εκεί μαθαίνουμε κάτι λίγα για τα παιδικά του χρόνια, που βοηθούσε στο κουρείο του πατέρα του στη Ζωοδόχου Πηγής, για την πρώτη «πετριά» που έφαγε με τη μουσική, για τη στρατιωτική του θητεία στη Λάρισα, όπου έκανε τις πρώτες του εκπομπές, για τον Χατζιδάκι ως διευθυντή της ΕΡΤ (πριν αφοσιωθεί ειδικά στο Τρίτο), που τον έβγαλε από την πρωινή ζώνη επειδή αυτά που έπαιζε «ξένιζαν» τους εθνικόφρονες ακροατές, για την πασοκική διοίκηση αργότερα, που του είχε περιορίσει την εκπομπή από καθημερινή σε «Μέρα παρά μέρα», όπως προσωρινά είχε μετονομαστεί, επειδή έπαιζε πολλά «αμερικάνικα», για να έλθει όμως στα πράγματα ο Ιάκωβος Καμπανέλλης και να επαναφέρει την τάξη. 


Στη διάρκεια αυτού του διακριτικού πορτρέτου δεν παύει να τονίζει πόσο τυχερός νιώθει που έκανε τα παιδικά του όνειρα πραγματικότητα και που ως νέος έζησε στην εποχή που αναδείχτηκε το μεγαλείο όχι μόνο των Beatles αλλά και του Θεοδωράκη και του Χατζιδάκι. Μόνο στο τέλος, όμως, επιτρέπει στον θεατή να πάρει μια ιδέα της ψυχοσύνθεσης και της κοσμοθεωρίας του, κι αυτή μέσω ενός τσιτάτου του Κέρουακ, το οποίο, όπως λέει, τον αντιπροσωπεύει απόλυτα: «Για να δρέψεις την πραγματικότητα, ζήσε μ’ έναν παιδιάστικο, στοχαστικό και ανέμελο τρόπο στο δάσος της μοναξιάς».  

Μονόγραμμα: Γιάννης Πετρίδης

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μιχάλης Τσιντσίνης: «Σοβαρή ενημέρωση δεν σημαίνει και ξενέρωτη» Ή «Δεν λείπει η άποψη αλλά η έρευνα και η νηφάλια σκέψη»

Συνέντευξη / Μιχάλης Τσιντσίνης: «Σοβαρή ενημέρωση δεν σημαίνει και ξενέρωτη»

Ο διευθυντής σύνταξης της κυριακάτικης έκδοσης της «Καθημερινής» δίνει την πρώτη του συνέντευξη και μιλά για το μέλλον των εντύπων, την ποιοτική δημοσιογραφία, τα social media αλλά και την κριτική που έχει δεχθεί κατά καιρούς το μέσο στο οποίο εργάζεται. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήθελε και τι πέτυχε με τον ανασχηματισμό ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Βασιλική Σιούτη / Τι ήθελε και τι πέτυχε με τον ανασχηματισμό ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Το Μέγαρο Μαξίμου πόνταρε στο επικοινωνιακό φρεσκάρισμα της κυβέρνησης, αλλά, αντί γι’ αυτό, βρέθηκε να αντιμετωπίζει νέες κρίσεις που προέκυψαν από τον ανασχηματισμό.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ναυάγιο Sea Diamond: Νέα δικαστική συνέχεια από τον δήμο Θήρας

Ρεπορτάζ / Ναυάγιο Sea Diamond: Ξανά στις δικαστικές αίθουσες

Δεκαοκτώ ολόκληρα χρόνια από τη δραματική βύθιση του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond στην καλντέρα της Σαντορίνης, η υπόθεση εξακολουθεί να εξετάζεται. Την Πέμπτη, στο Αστικό Εφετείο Πειραιά, θα υπάρξει νέα συνέχεια.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Λυκούργος Πορφύρης: «Αν το βασικό σου κριτήριο στα σεξουαλικά σου θέλω είναι η ομορφιά, νομίζω ότι μάλλον κάνεις πολύ βαρετό σεξ»

Κοκέτα / Λυκούργος Πορφύρης: «Η ταμπέλα του όμορφου υπάρχει ως φετίχ για τον αλφισμό»

Ο Λυκούργος είναι καλλιτέχνης και queer ακτιβιστής γύρω από την αναπηρία που ζει μεταξύ Όσλο και Αθήνας, βασικά, είναι ένας πολύ ωραίος τύπος και μας τα είπε όλα έτσι ακριβώς όπως τα σκέφτεται. 
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
tsafos

Βασιλική Σιούτη / Η αντιπολίτευση ζητά κι άλλη αποπομπή μετά τον Δοξιάδη

Το θέμα του Αρίστου Δοξιάδη μοιάζει να κλείνει με την παραίτησή του, η αντιπολίτευση όμως τώρα ζητά την αποπομπή και του υφυπουργού Ενέργειας, Νίκου Τσάφου, στην οποία θα επιμείνει. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η Χρυσαλένια- Ηλιοστάλαχτη θα πάει εκδρομή

Οπτική Γωνία / Γιατί όλο και περισσότεροι γονείς κάνουν τα πάντα για να στείλουν το παιδί τους σε ένα ιδιωτικό σχολείο

Τι μεσολάβησε και αυτήν τη στιγμή, παρά την οικονομική στενότητα, τα ιδιωτικά σχολεία (που κοστίζουν μαζί με τα μεταφορικά από 6.000 έως 16.000 ευρώ τον χρόνο) έχουν λίστα αναμονής;
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΤΡΙΒΟΛΗ
Η Ζωή που τα λέει έξω από τα δόντια…

Οπτική Γωνία / Η Ζωή που «τα λέει έξω από τα δόντια»

Η Κωνσταντοπούλου είναι ίσως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα μιας συνολικής πολιτικής παρακμής που δεν συναντάται μόνο στη χώρα μας, για την οποία ευθύνη έχουν όσοι την ανέδειξαν ως πολιτική περσόνα και τώρα βλέπουν την πλάτη της στις δημοσκοπήσεις…
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ