Η Λίζυ Τσιριμώκου επιλέγει πέντε σπουδαία βιβλία

Η Λίζυ Τσιριμώκου επιλέγει πέντε σπουδαία βιβλία Facebook Twitter
0
1. Άγγελος Ελεφάντης, ΜinimaMemorialia. H ιστορία του παππού μου, Πόλις, 2001

Ελάχιστα ενθυμήματα: Από τον ψυχωμένο παππού, την παλικαρού γιαγιά και τη φύτρα τους από τα ψηλά βουνά του Βελουχιού, χειμώνες και καλοκαίρια σε χρόνια δίσεκτα που έχτιζαν γερές αντοχές στους ανθρώπους (άνδρες και γυναίκες), τους δεμένους με τη γη τους. Ενθυμήσεις άγριες και ήμερες, αφηγημένες λιτά, δίχως αισθηματολογίες και εξιδανικεύσεις. Μάθημα ανθρωπογεωγραφίας και ιστορίας, έτσι όπως θα έπρεπε να διδάσκεται στο σχολείο. Ο αναγνώστης κατανοεί πού οφείλεται η αγωνιστική βούληση, το δημόσιο και το ιδιωτικό ήθος του συγγραφέα, από τους τελευταίους που δικαιούνται σήμερα τον τίτλο του διανοούμενου

2. Γιάννης Ρίτσος, Ποιήματα, ΙΔ΄ τόμος, Κέδρος, 2007

Η εν θερμώ, με επικαιρικούς όρους, πρόσληψη του έργου του αδίκησε τη μέγιστη προσφορά του στη σύγχρονη ποίηση. Καιρό τώρα, ευτυχώς, παρατηρείται μια επανεκτίμηση των στίχων του. Ο Ρίτσος είναι βαθύτατα εξομολογητικός και, εν πολλοίς, αυτοβιογραφικός, με πλήρη επίγνωση του τι λέει και τι κρύβει. Οι ανέκδοτες συλλογές του που έρχονται ακόμη στο φως το επιβεβαιώνουν, ξετυλίγοντας το ίδιο πάντα βιογραφικό κουβάρι με γενναίες δόσεις (αυτο)σαρκασμού: «Πώς άφησες να σου φορέσουν / ετούτα τα στενά χρυσά υποδήματα / στον κλειστό δρόμο»;

3. Μαρίνα Καραγάτση, Το ευχαριστημένο ή οι δικοί μου άνθρωποι, Άγρα, 2008

Πολυφωνικό (αυτο)βιογράφημα με σκηνοθετική μαεστρία και έντονα απομυθευτική διάθεση από μια κληρονόμο με διπλά βαρύ όνομα. Καταλύονται ισχυρά πρότυπα και φετιχοποιημένοι θεσμοί (η αειθαλής αστική οικογένεια, το φωτοστέφανο που περιβάλλει τον επιφανή συγγραφέα, ο φαλλογοκεντρισμός). Πίσω από τον Μίτια Καραγάτση προβάλλει ο καθημερινός και ανθρώπινος «Δημητράκης», δίπλα στη δική του αλήθεια κινούνται άλλοι μικρόκοσμοι, άλλες νοοτροπίες, συγκρούονται παραδόσεις και επιθυμίες. Σκιαγραφία μιας ολόκληρης εποχής από την καλή και την ανάποδη μεριά της, μοναδικές περιγραφές από την καθημερινότητα μιας αλλοτινής Αθήνας, μαρτυρίες για τα αρχοντολόγια και την αγροτιά της Άνδρου. Ένα ευρηματικό «οικογενειακό μυθιστόρημα» - και με την ψυχαναλυτική έννοια του όρου.

4. Art Spiegelman, Maus (1986), Zoobus, 2007

Καλός επαγγελματίας κομίστας, ο Spiegelman ξορκίζει το πένθος μετά την αυτοκτονία της μητέρας του και το θάνατο του πατέρα του, επιζώντων των ναζιστικών στρατοπέδων εξόντωσης, επιχειρώντας να διηγηθεί ξανά την περιπέτεια των Εβραίων γονιών μέσα από τις πατρικές αφηγήσεις. Προκύπτει ένα εξαίρετο σκιτσογραφικό μυθιστόρημα μεταξύ ρεαλισμού και συμβολισμού, σε ένα ασπρόμαυρο ζωόμορφο σύμπαν όπου οι Εβραίοι απεικονίζονται σαν ποντίκια, οι Γερμανοί σαν γάτες και οι Πολωνοί σαν γουρούνια: Ο αγώνας της εξουσίας και της επιβίωσης παίζεται μέχρις εσχάτων, οι ρόλοι του θύτη και του θύματος συχνά εναλλάσσονται, όπως ακριβώς γειτονεύει το δάκρυ με το γέλιο στη ζωή. Τρυφερό, σαρκαστικό και εξόχως κριτικό, αυτό το κωμικόδραμα θεωρείται ήδη κλασικό στον κόσμο των comics.

5. Marjane Satrapi, Περσέπολις (2000), Ηλίβατον, 2006

Πολυεπίπεδο στοίχημα για την Ιρανή συγγραφέα: να καταγγείλει τον ακραίο αυταρχισμό που διέπει το δημόσιο και τον ιδιωτικό βίο στη χώρα της (καθεστώς Σάχη, ανατροπή του από το μισαλλόδοξο φανατισμό των μουλάδων), να αποδώσει την ιδιαίτερη καταπίεση της γυναίκας σε αυτόν το δεσποτικό κόσμο, να σκιαγραφήσει την πολιτισμική αντίθεση μεταξύ Δύσης και Ανατολής, να διασώσει τη μαγεία του διαφορετικού όταν το πλανητικό σύμπαν τείνει να εξομοιωθεί. Το ασπρόμαυρο περίτεχνο σκίτσο τονίζει διαρκώς τις αντιθέσεις, τις δυσκολίες της ενηλικίωσης, της χειραφέτησης. Εικόνες τρυφερές, σκληρές, σουρεαλιστικής απογείωσης και οξυμένης πολιτικής συνείδησης. Αγαπήθηκε ως αυτοβιογραφική σειρά comics, ενθουσίασε με τη μεταφορά της στη μεγάλη οθόνη ως ταινία κινουμένων σχεδίων. Οι νέες τεχνικές στην υπηρεσία της μεγάλης τέχνης.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Διονύσης Σαββόπουλος: σύζυγος, πατέρας, τραγουδοποιός

Βιβλίο / Ο Διονύσης Σαββόπουλος: σύζυγος, πατέρας, τραγουδοποιός

Στην πιο de profundis στιγμή της ζωής του ο συνθέτης γράφει το αυτοβιογραφικό «Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα», αποκαλύπτοντας σαν σε προσευχή τις πιο προσωπικές, τρωτές στιγμές του, ζητώντας συγγνώμη από τους οικείους του και ομολογώντας ότι η έμπνευση συμπορεύεται με τη θνητότητα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαριάννα Κορομηλά «Η Μαρία των Μογγόλων»

Το Πίσω Ράφι / Για όλες τις Μαρίες που «δωρίστηκαν» σε βαρβάρους και άξεστους

Ψάχνοντας και γράφοντας για τη Μαρία των Μογγόλων, η Μαριάννα Κορομηλά ήρθε αντιμέτωπη με όλες εκείνες τις παραγνωρισμένες γυναικείες μορφές της Ιστορίας. Το αποτέλεσμα ήταν ένα ανένταχτο και φεμινιστικό βιβλίο που συζητήθηκε έντονα μόλις κυκλοφόρησε.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Βιβλίο / «O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Ο ιδιοφυής μουσικός έφυγε αναπάντεχα στα 44 του, αφήνοντας πίσω του ανεκπλήρωτα σχέδια. Ο Αλέξανδρος Αδαμόπουλος, ο οποίος ουσιαστικά δεν τον γνώρισε ποτέ, αλλά η ζωή τα έφερε έτσι ώστε να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διάσωση του έργου του, υπογράφει σήμερα το πιο ενημερωμένο βιβλίο για εκείνον.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Portraits 2025 / Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Η ολοκλήρωση της περίφημης «Τριλογίας του Δράκου της Πρέσπας» αποδεικνύει ότι πρόκειται για μια από τις πιο απρόβλεπτες, ουσιαστικές και συνεπείς συγγραφείς μας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CHECK GIA 3/1 εκδόσεις δωμα

Portraits 2025 / Εκδόσεις Δώμα: «Θέλαμε να δούμε αν το κοινό μας θα ανταποκριθεί σε πιο βαριά πράγματα ή αν θα μας γυρίσει την πλάτη»

Μετά από εφτά χρόνια λειτουργίας και εξήντα προσεκτικά επιλεγμένους τίτλους, η Μαριλένα Καραμολέγκου και ο Θάνος Σαμαρτζής εξακολουθούν να πειραματίζονται, σαν να προτείνουν βιβλία σε φίλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Claude Pujade-Renaud

Το Πίσω Ράφι / «Οι γυναίκες του λαθροθήρα»: Μια εντελώς διαφορετική οπτική σε ένα θρυλικό ερωτικό τρίγωνο

Η Claude Pujade-Renaud ανατέμνει την ιστορία της σχέσης του Τεντ Χιουζ με τη Σίλβια Πλαθ και την Άσια Ουέβιλ δημιουργώντας ένα ερεθιστικό ψηφιδωτό από δεκάδες διαφορετικές αφηγήσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Βιβλίο / Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Κι αν η Μέση Γη εξυψώθηκε στη φαντασμαγορία που όλοι γνωρίζουμε μέσα απ’ τις ταινίες του Πίτερ Τζάκσον, δεν ξεχνάμε ποτέ εκείνη τη στιγμή της πρώτης βραδινής ανάγνωσης, των απρόσμενων αράδων που σχημάτισαν αμέσως ένα σύμπαν αυτονόητο.
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Βιβλίο / Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Η νέα, εμπλουτισμένη και αναθεωρημένη έκδοση των «Σονέτων» από τους Αντίποδες, σε μετάφραση Ερρίκου Σοφρά, αναδεικνύει τη διαρκή ανάγκη του ποιητή για ελευθερία και καινοτομία, που φτάνει να καταργεί ακόμα και τις ποιητικές και κοινωνικές συμβάσεις.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι 10 συν 2 ξένοι τίτλοι της χρονιάς

Βιβλίο / 12 μεταφρασμένα βιβλία που ξεχώρισαν το 2024

Mια millennial συγραφέας και το μεταφεμινιστικό της μυθιστόρημα, η μεταφορά ενός κλασικού βιβλίου σε graphic novel, αυτοβιογραφίες, η επανασύνδεση της ανθρώπινης και της φυσικής ιστορίας σε 900 σελίδες: αυτοί είναι οι ξένοι τίτλοι που ξεχωρίσαμε τη χρονιά που πέρασε.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Βιβλίο / Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Στον Μανταμάδο οι γυναίκες του Φυσιολατρικού–Ανθρωπιστικού Συλλόγου «Ηλιαχτίδα» δημιούργησαν ένα βιβλίο που συνδυάζει τη νοσταλγία της παράδοσης με τις γευστικές μνήμες της τοπικής κουζίνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ