Η Λίζυ Τσιριμώκου επιλέγει πέντε σπουδαία βιβλία

Η Λίζυ Τσιριμώκου επιλέγει πέντε σπουδαία βιβλία Facebook Twitter
0
1. Άγγελος Ελεφάντης, ΜinimaMemorialia. H ιστορία του παππού μου, Πόλις, 2001

Ελάχιστα ενθυμήματα: Από τον ψυχωμένο παππού, την παλικαρού γιαγιά και τη φύτρα τους από τα ψηλά βουνά του Βελουχιού, χειμώνες και καλοκαίρια σε χρόνια δίσεκτα που έχτιζαν γερές αντοχές στους ανθρώπους (άνδρες και γυναίκες), τους δεμένους με τη γη τους. Ενθυμήσεις άγριες και ήμερες, αφηγημένες λιτά, δίχως αισθηματολογίες και εξιδανικεύσεις. Μάθημα ανθρωπογεωγραφίας και ιστορίας, έτσι όπως θα έπρεπε να διδάσκεται στο σχολείο. Ο αναγνώστης κατανοεί πού οφείλεται η αγωνιστική βούληση, το δημόσιο και το ιδιωτικό ήθος του συγγραφέα, από τους τελευταίους που δικαιούνται σήμερα τον τίτλο του διανοούμενου

2. Γιάννης Ρίτσος, Ποιήματα, ΙΔ΄ τόμος, Κέδρος, 2007

Η εν θερμώ, με επικαιρικούς όρους, πρόσληψη του έργου του αδίκησε τη μέγιστη προσφορά του στη σύγχρονη ποίηση. Καιρό τώρα, ευτυχώς, παρατηρείται μια επανεκτίμηση των στίχων του. Ο Ρίτσος είναι βαθύτατα εξομολογητικός και, εν πολλοίς, αυτοβιογραφικός, με πλήρη επίγνωση του τι λέει και τι κρύβει. Οι ανέκδοτες συλλογές του που έρχονται ακόμη στο φως το επιβεβαιώνουν, ξετυλίγοντας το ίδιο πάντα βιογραφικό κουβάρι με γενναίες δόσεις (αυτο)σαρκασμού: «Πώς άφησες να σου φορέσουν / ετούτα τα στενά χρυσά υποδήματα / στον κλειστό δρόμο»;

3. Μαρίνα Καραγάτση, Το ευχαριστημένο ή οι δικοί μου άνθρωποι, Άγρα, 2008

Πολυφωνικό (αυτο)βιογράφημα με σκηνοθετική μαεστρία και έντονα απομυθευτική διάθεση από μια κληρονόμο με διπλά βαρύ όνομα. Καταλύονται ισχυρά πρότυπα και φετιχοποιημένοι θεσμοί (η αειθαλής αστική οικογένεια, το φωτοστέφανο που περιβάλλει τον επιφανή συγγραφέα, ο φαλλογοκεντρισμός). Πίσω από τον Μίτια Καραγάτση προβάλλει ο καθημερινός και ανθρώπινος «Δημητράκης», δίπλα στη δική του αλήθεια κινούνται άλλοι μικρόκοσμοι, άλλες νοοτροπίες, συγκρούονται παραδόσεις και επιθυμίες. Σκιαγραφία μιας ολόκληρης εποχής από την καλή και την ανάποδη μεριά της, μοναδικές περιγραφές από την καθημερινότητα μιας αλλοτινής Αθήνας, μαρτυρίες για τα αρχοντολόγια και την αγροτιά της Άνδρου. Ένα ευρηματικό «οικογενειακό μυθιστόρημα» - και με την ψυχαναλυτική έννοια του όρου.

4. Art Spiegelman, Maus (1986), Zoobus, 2007

Καλός επαγγελματίας κομίστας, ο Spiegelman ξορκίζει το πένθος μετά την αυτοκτονία της μητέρας του και το θάνατο του πατέρα του, επιζώντων των ναζιστικών στρατοπέδων εξόντωσης, επιχειρώντας να διηγηθεί ξανά την περιπέτεια των Εβραίων γονιών μέσα από τις πατρικές αφηγήσεις. Προκύπτει ένα εξαίρετο σκιτσογραφικό μυθιστόρημα μεταξύ ρεαλισμού και συμβολισμού, σε ένα ασπρόμαυρο ζωόμορφο σύμπαν όπου οι Εβραίοι απεικονίζονται σαν ποντίκια, οι Γερμανοί σαν γάτες και οι Πολωνοί σαν γουρούνια: Ο αγώνας της εξουσίας και της επιβίωσης παίζεται μέχρις εσχάτων, οι ρόλοι του θύτη και του θύματος συχνά εναλλάσσονται, όπως ακριβώς γειτονεύει το δάκρυ με το γέλιο στη ζωή. Τρυφερό, σαρκαστικό και εξόχως κριτικό, αυτό το κωμικόδραμα θεωρείται ήδη κλασικό στον κόσμο των comics.

5. Marjane Satrapi, Περσέπολις (2000), Ηλίβατον, 2006

Πολυεπίπεδο στοίχημα για την Ιρανή συγγραφέα: να καταγγείλει τον ακραίο αυταρχισμό που διέπει το δημόσιο και τον ιδιωτικό βίο στη χώρα της (καθεστώς Σάχη, ανατροπή του από το μισαλλόδοξο φανατισμό των μουλάδων), να αποδώσει την ιδιαίτερη καταπίεση της γυναίκας σε αυτόν το δεσποτικό κόσμο, να σκιαγραφήσει την πολιτισμική αντίθεση μεταξύ Δύσης και Ανατολής, να διασώσει τη μαγεία του διαφορετικού όταν το πλανητικό σύμπαν τείνει να εξομοιωθεί. Το ασπρόμαυρο περίτεχνο σκίτσο τονίζει διαρκώς τις αντιθέσεις, τις δυσκολίες της ενηλικίωσης, της χειραφέτησης. Εικόνες τρυφερές, σκληρές, σουρεαλιστικής απογείωσης και οξυμένης πολιτικής συνείδησης. Αγαπήθηκε ως αυτοβιογραφική σειρά comics, ενθουσίασε με τη μεταφορά της στη μεγάλη οθόνη ως ταινία κινουμένων σχεδίων. Οι νέες τεχνικές στην υπηρεσία της μεγάλης τέχνης.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Διαβάζοντας για την Αμερική του Τραμπ

Βιβλίο / Διαβάζοντας για την Αμερική του Τραμπ

Μόλις μία εβδομάδα μετά τις αμερικανικές εκλογές, βιβλία δυστοπικού περιεχομένου και πολιτικής θεωρίας εκτοξεύτηκαν στις πρώτες θέσεις των παγκόσμιων πωλήσεων, αποδεικνύοντας ότι η ανάγνωση παραμένει το ένα και μοναδικό όπλο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Βιβλίο / Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Υπεύθυνη για τα πιο πολύτιμα αποκτήματα της ιδιωτικής συλλογής του διάσημου τραπεζίτη, η απέριττα κομψή βιβλιοθηκάριος Μπελ ντα Κόστα Γκριν ήταν μαύρη αλλά εμφανιζόταν ως λευκή στον αφρό της υψηλής κοινωνίας μέχρι και τον θάνατό της το 1950.
THE LIFO TEAM
Leslie Absher: «Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι» 

Βιβλίο / Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι, συγγραφέας

Η Αμερικανίδα δημοσιογράφος Leslie Absher μάς ξεναγεί στο «Σπίτι με τα μυστικά», εκθέτοντας ταυτόχρονα την προσωπική της πορεία προς την απελευθέρωση, την «ελληνική» της εμπειρία και τις εντυπώσεις της από τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Πολυτεχνείο - Ένα παραμύθι που δεν λέει παραμύθια»

Βιβλίο / Το Πολυτεχνείο έγινε κόμικ: Μια νέα έκδοση για μια μονίμως επίκαιρη εξέγερση

Παραμονές της φετινής επετείου της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, οι εκδόσεις Red ‘n’ Noir κυκλοφόρησαν ένα έξοχο κόμικ αφιερωμένο σε αυτή, που το υπογράφουν ο συγγραφέας Γιώργος Κτενάς και ο σκιτσογράφος John Antono.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τον Μάλκολμ Λόουρι και το «Κάτω από το ηφαίστειο»

Βιβλίο / Το μεγαλόπνοο «Κάτω από το ηφαίστειο» του Μάλκολμ Λόουρι, μια προφητεία για την αποσύνθεση του κόσμου

Οι αναλογίες μεταξύ του μυθιστορηματικού βίου του Βρετανού συγγραφέα και του κορυφαίου έργου του είναι παραπάνω από δραματικές, όπως και αυτές μεταξύ της υπαρξιακής πτώσης του και του σημερινού, αδιέξοδου κόσμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Βιβλίο / Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Στο νέο του βιβλίο, «Ψέματα που μας έμαθαν για αλήθειες», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα, ο Νικόλας Σμυρνάκης καταρρίπτει 23 μύθους που μας καταπιέζουν, βοηθώντας μας να ζήσουμε ουσιαστικότερα.
ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Βιβλίο / Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Μια διαφωτιστική συζήτηση με τον γνωστό δικηγόρο παρ’ Αρείω Πάγω και συγγραφέα με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του ΛΟΑΤΚΙ + Δικαιώματα & Ελευθερίες (εκδ. Σάκκουλα), ένα μνημειώδες όσο και πολύτιμο βοήθημα για κάθε ενδιαφερόμενο άτομο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βασιλική Πέτσα: «Αυτό που μας πάει μπροστά δεν είναι η πρόοδος αλλά η αγάπη»

Βιβλίο / Η Βασιλική Πέτσα έγραψε ένα μεστό μυθιστόρημα με αφορμή μια ποδοσφαιρική τραγωδία

Η ακαδημαϊκός άφησε για λίγο το βλέμμα του κριτή και υιοθέτησε αυτό του συγγραφέα, καταλήγοντας να γράψει μια ιστορία για το συλλογικό τραύμα που έρχεται να προστεθεί στις ατομικές τραγωδίες και για τη σημασία της φιλικής αγάπης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Βιβλίο / «Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Μια αναδρομή στην έξοχη, προκλητική όσο και «προφητική» νουβέλα του Ουίλιαμ Μπάροουζ στην οποία βασίστηκε η πολυαναμενόμενη ταινία του Λούκα Γκουαντανίνο που βγαίνει σύντομα στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ