Summer Lovers

Summer Lovers Facebook Twitter
1

Δεν είναι το τέλος του κόσμου, φυσικά, αλλά πάντα αποτελούσε πηγή ενός μικροσυμπλέγματος κατωτερότητας ο τρόπος με τον οποίο έχει υποτιμηθεί τόσο πολύ το βαρύ γλυκό ελληνικό καλοκαίρι στις μεγάλες ξένες κινηματογραφικές παραγωγές.

Ειδικά σε σύγκριση με τα μεγαλεία που έχουν γνωρίσει άλλα επιφανή μεσογειακά θέρετρα που έγιναν -ειδικά στα ανέμελα '60s του πρώιμου ηδονισμού- το ιδανικό φόντο για τα κοντινά πλάνα των πιο λαμπερών πρωταγωνιστών: Η Περιφρόνηση του Γκοντάρ με την Μπριζίτ Μπαρντό να κάνει γυμνή ηλιοθεραπεία στην Κάζα Μαλαπάρτε στο Κάπρι, η Τζιν Σίμπεργκ (που πολλά χρόνια αργότερα και λίγο πριν το τέλος θα βολόδερνε σε μια γκρίζα Αθήνα για τις ανάγκες του μετριότατου θρίλερ του Κλοντ Σαμπρόλ Ο Δρόμος για την Κόρινθο) ως ηρωίδα του Καλημέρα, Θλίψη στη Νότια Γαλλία, να ξεχειλώνει στα όριά της την τυπολογία του κακομαθημένου πλουσιοκόριτσου στη μεταφορά του βιβλίου της Σαγκάν, η Τζούλι Κρίστι (πάλι στο Κάπρι) ως πρωτοποριακό it girl, αλλά και πρωτοποριακή αδελφομάνα στο Ντάρλινγκ, ο Αλέν Ντελόν ως Ρίπλει στην Ίσκια...

Εμείς τι είχαμε; Κάτι φολκλόρ ψίχουλα... Οι σταρ ερχόντουσαν για διακοπές αλλά δεν γύριζαν ταινίες. Και σίγουρα όχι ταινίες που να θέλει να ξαναδεί κανείς. Εν αρχή ήταν το Παιδί και το δελφίνι με τη Σοφία Λόρεν στην Ύδρα (Οι Γαμπροί της Ευτυχίας με τη Βασιλειάδου ανέδειξαν πολύ περισσότερο την κοσμοπολίτικη ιδέα του νησιού). Ακολούθησε ο Ζορμπάς - μια ταινία που δεν μοιάζει να γυρίστηκε στην Ελλάδα (και πολύ περισσότερο στην Κρήτη) αλλά σ' ένα μαυρόασπρο μεσογειακό καθαρτήριο, όπου οι ψυχές περιμένουν μάταια τη μεταγωγή τους στον τεχνικολόρ παράδεισο. Από τότε, ό,τι να 'ναι... Ο Έλληνας Μεγιστάνας, όπου ο επίτιμος πλέον Έλληνας Άντονι Κουίν παριστάνει το σωσία του Αριστοτέλη Ωνάση («Τεό Τομάσης» είναι το όνομά του στην ταινία), και προσπαθεί να αποπλανήσει τη σωσία της Τζάκι Κένεντι («Λιζ Κάσιντι»), την οποία υποδύεται η Ζακλίν Μπισέ. Χαρακτηριστικός μεταξύ τους διάλογος: «Είσαι κτήνος. Πώς τολμάς; Μπάσταρδε!». «Θεέ μου τι γυναίκα! Πάμε να κάνουμε έρωτα τώρα!». Πάντα διαθέσιμος ως μπρουτάλ εξωτικός τύπος προς ενοικίαση, ο Κουίν ήταν ο αγροίκος αντάρτης (αλλά στ' αλήθεια Έλληνας αξιωματικός) στα Κανόνια του Ναβαρόνε σε μια από τις καλύτερες εκδοχές κόμικ για τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο («Μάχη», «Κράνος», «Τανκς») στο σινεμά. Θα τον διαδεχόταν ο Τέλι Σαβάλας στην ανεκδιήγητη Απόδραση από την Αθήνα, ενώ τουλάχιστον το Μεντιτεράνεο -Ιταλοί χαβαλέδες στο Καστελόριζο επί Κατοχής, αρκετά χρόνια πριν γυριστεί το Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι στην Κεφαλονιά- είχε το άλλοθι της Βάνας Μπάρμπα ως έξοχο δείγμα χυμώδους ελληνικής ομορφιάς. Κατά τ' άλλα, χαζοχαρούμενος φτωχομπινέδικος εξωτισμός βρετανικής αντίληψης περί ιδανικών διακοπών (Σίρλει Βάλενταϊν, Μάμα Μία), μεγάλης διάρκειας διαφημιστικά σποτ για snorkeling (Απέραντο Γαλάζιο) και μόνο το φινάλε του πρώτου Bourne πριν μερικά χρόνια στη Μύκονο με τον Ματ Ντέιμον και τη Φράνκα Ποτέντε να ξανασμίγουν στο -«γυρισμένο» ως ερημική τοποθεσία- Sea Satin έμοιαζε να προβάλει με αισθητικές αξιώσεις το ελληνικό καλοκαίρι ως ιδανικό φόντο για χάπι εντ.

Το πιο πρόσφατο τρομοκρατικό χτύπημα -όχι ότι δεν φταίμε κι εμείς οι φραγκοφονιάδες που έχουμε αρνηθεί γυρίσματα καλών ταινιών επειδή δεν πλήρωναν αρκετά ή δεν διαφαινόταν άμεσο τουριστικό αντάλλαγμα- ήταν η ταινία της Νία Βαρντάλος My life in ruins (Έρωτας αλά ελληνικά, τι αμαρτίες πληρώνουμε...). Δεν το είδα, ούτε και κανένας άλλος νομίζω, εκτός από το σόι του Αλέξη Γεωργούλη ίσως, αλλά πάντως δεν μπορώ να φανταστώ ότι μπορεί να είναι πολύ χειρότερο από το τελευταίο χτύπημα του Γούντι Άλεν στην κατεχόμενη Ευρώπη με θύμα τη Βαρκελώνη (Βίκι Κριστίνα Μπαρτσελόνα). Ούτε το τριολέ των διάσημων σταρ δεν μπορούσε να σώσει αυτό το κακόγουστο γαϊτανάκι εξωτισμού και κραυγαλέων στερεοτύπων. Πόσο πιο ωραία και αθώα στην καταγραφή της κρίσης των ζευγαριών όταν βρεθούν αντιμέτωπα με τους πειρασμούς του «εκτός χρόνου» καλοκαιριού -και με πολύ πιο πειστικό ménage a trois- ήταν η ταινία Εραστές του Καλοκαιριού (1982), μια ταινία που αποθέωσε τη Σαντορίνη στα μάτια των Αμερικανών πιο πολύ κι από τις φωτογραφήσεις για τα εσώρουχα του Calvin Klein.

O Πίτερ Γκάλαχερ στο ρόλο του Μάικλ Πάπας (Αμερικανός τελειόφοιτος που επιλέγει μαζί με την κοπέλα του, την οποία υποδύεται η Ντάριλ Χάνα, την Οία για να εξορκίσει τη φαγούρα της πεντάχρονης σχέσης τους) αποτελεί μια από τις πιο κολακευτικές ενσαρκώσεις Ελληνοαμερικανού στο σινεμά, αλλά πέραν αυτού η ταινία στην ανέμελη ελαφρότητά της θίγει και κάποια καυτά ζητήματα για το αχαρτογράφητο ναρκοπέδιο των σχέσεων. Τι γίνεται όταν η δυναμική του ζευγαριού εκτροχιάζεται; Πώς διαχειρίζεται κανείς τη φθορά μια σχέσης πέντε χρόνων; Μα φυσικά συνάπτοντας ερωτικό τρίγωνο με μια βαρεμένη Γαλλίδα αρχαιολόγο και λιώνοντας με διάφορους Έλληνες χαβαλέδες στο «πιο όμορφο νησί του κόσμου».

Αν προσθέσει κανείς κάποια στοιχεία απενοχοποιημένου '70s σοφτ πορνό και ατάκες όπως αυτή τη μνημειώδη που εκστομίζει η μητέρα της Ντάριλ Χάνα, που φτάνει αιφνιδίως στο νησί και διαπιστώνει ότι θα ανέβει με γαϊδούρι στην Οία («μα πότε θα τελειώσουν επιτέλους την Ελλάδα;»), έχουμε την εξίσωση για την ιδανική καλοκαιρινή ταινία στην Ελλάδα, μια από τις ελάχιστες που πιάνουν αυτό το απελευθερωτικό πνεύμα του «μια ζωή την έχουμε και μέχρι το Σεπτέμβρη ποιος ζει, ποιος πεθαίνει». Ήταν μια αποκάλυψη για μας της πολύ πρώιμης εφηβείας. Αυτό είναι το μέρος. Και πράγματι η Σαντορίνη ήταν το μέρος στις πρώτες διακοπές μετά το σχολείο στα τέλη των '80s με τα ανεπανάληπτα ροκ (new rock) κλαμπ όπως το Shockwaves, η Casablanca και η Στροφή. Good times.

Shortcut
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
Ζορμπάς: Καλή ταινία αλλά λίγο ξεπερασμένη πλέονΟ Έλληνας Μεγιστάνας: Μόνο ως αντίδοτο στην αΫπνίαΤο μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι: Από τον σκηνοθέτη ενός συμπαθητικού ερωτευμένου Σέξπιρ με Νίκολας Κέιτζ να κάνει μπάνιο και ηλιοθεραπεία και Πενέλοπε Κρούζ να προσπαθεί να μιλήσει αγγλικάΈρωτας αλά ελληνικά: Απλά ΤΕΡΑΣ!!Απέραντο γαλάζιο: Από τις καλύτερες του Μπεσόν και από τις καλύτερες ταινίες γυρισμένες στην Ελλάδα!ΜΑΜΜΑ ΜΙΑ! Απλά RESPECT!! Mέριλ Στριπ και Αμαντα Σίφριλντ να τραγουδάνε ΑΒΒΑ σχεδόν για ένα δίωρο, από τα αγαπημένα μου μιούζικαλ και από τις ωραιότερες ένοχες απολαύσειςΕραστες του καλοκαιριού: Η ένοχη απόλαυση χτυπάει ΚΟΚΚΙΝΟ!!