Δανιήλ Χαρμς: ένα από τα πιο καλοκρυμμένα μυστικά της παγκόσμιας λογοτεχνίας

Δανιήλ Χαρμς: ένα από τα πιο καλοκρυμμένα μυστικά της παγκόσμιας λογοτεχνίας Facebook Twitter
0

1. Ο ΧΑΡΜΣ. Ο Δανιήλ Χαρμς ήταν ένα από τα πιο καλοκρυμμένα μυστικά της παγκόσμιας λογοτεχνίας, ένας (δίχως να το θέλει, βέβαια) Παρίας της Παγκόσμιας Πολιτείας των Ποιητών - και ποιητή θεωρώ κάθε λίαν πρωτότυπο χρήστη των λέξεων, ώστε να παράγονται σύμπαντα νέα και να φωτίζονται με λυτρωτικό τρόπο τα παλαιά. Ο Χαρμς γεννήθηκε στην Αγία Πετρούπολη το 1905. Το όνομά του: Δανιήλ Ιβάνοβιτς Γιουβατσόφ. Ήδη από την εφηβεία του διακρίνεται στους κύκλους της ρωσικής πρωτοπορίας. Ποιητής, θεατρικός συγγραφέας, σκιτσογράφος. Το 1927 συμμετέχει στην ίδρυση της  Ένωσης Πραγματικής Τέχνης (ΟΥΜΠΕΡΙΟΥ). Τέσσερα χρόνια μετά θα συλληφθεί με την κατηγορία της εμπλοκής σε παράνομη αντισοβιετική ένωση λογοτεχνών, θα ταλαιπωρηθεί αγρίως, θα αφεθεί ελεύθερος, αλλά θα μπουζουριαστεί εκ νέου, το 1941, για -άκουσον! άκουσον!- ντεφετιστική προπαγάνδα. Τον Φεβρουάριο του 1942 θ’ αφήσει την τελευταία του πνοή, μάλλον από ασιτία, στο ψυχιατρική πτέρυγα των φυλακών του Λένινγκραντ.

2. Ο ΧΑΡΜΣ ΚΙ ΕΜΕΙΣ. Πέρα από την ιστορία άθλιων κακουχιών και βαναυσοτήτων που υπέστη ένας λαμπρός καλλιτέχνης μόνο και μόνο επειδή ήταν λαμπρός καλλιτέχνης, ο Χαρμς κεντρίζει και κερδίζει το ενδιαφέρον μας για τη στιλπνή και στίλβουσα μοντερνιτέ του λόγου του, για ένα είδος εκτυφλωτικών λογικών ακροβασιών που μας εξοικειώνουν με το παράλογο του κόσμου, για την τόσο ελεύθερη κι επινοητική παιδικότητα που θάλλει σχεδόν σε κάθε του φράση. Συγγενής, χωρίς ενδεχομένως να το γνωρίζει ή να το επιδιώκει, με το πνεύμα του ντανταϊσμού, με τα ξεχαρβαλώματα που επιχείρησαν ο Τριστάν Τζαρά και οι φίλοι του στην (τότε) καθεστηκυία και σκληρυσμένη αστική μενταλιτέ. Ο Χαρμς συνθέτει και αποσυνθέτει ακατάπαυτα, σαν παιδί, με δίχως ιδιοτέλεια, θα λέγαμε λαϊκά, με δίχως δόλο. Έτσι, για να εκφράσει, φαντάζομαι σκάζοντας στα γέλια προτού χύσει και δάκρυα πικρά, απελπισίας δάκρυα, την παλαβομάρα του κόσμου. Τον γνώρισα, και αισθάνομαι ευγνώμων, χάρη στον φίλο Περικλή Δουβίτσα που ανέλαβε τις εκδόσεις Νεφέλη όταν έφυγε για τους λειμώνες του ουρανού ο επίσης φίλος Γιάννης Δουβίτσας. Και ο Περικλής, με τη σειρά του, εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του προς την εξαίσια μεταφράστρια Ροδούλα Παππά, η οποία μόχθησε (και το απόλαυσε, είμαι σίγουρος) να γυρίσει το λεκτικό πανηγύρι του Δανιήλ Χαρμς στα ελληνικά. Γαλάζιο Τετράδιο λέγεται το βιβλίο, Δανιήλ Χαρμς ο συγγραφέας, Ροδούλα Παππά η μεταφράστρια, Νεφέλη ο εκδοτικός οίκος. Πεντακόσιες είκοσι πέντε σελίδες, γεμάτες καθάριο χρυσάφι. Ένας αμύθητος λογοτεχνικός πλούτος. Ένα πανίσχυρο οπλοστάσιο χιούμορ και καταιγιστικής φιλοσοφίας. Απολαύστε ένα μικρό ποτ-πουρί από το Γαλάζιο Τετράδιο!

3. ΟΙ ΧΑΡΜΣ ΚΑΙ ΟΙ ΛΕΞΕΙΣ ΤΟΥ: «Να γράφεις ποιήματα που, αν τα πετάξεις στο παράθυρο, θα σπάσει το τζάμι» (σ. 281). «Ώστε: θεμελιώδη συστατικά της ύπαρξης αποτελούν τρία στοιχεία: αυτό, το εμπόδιο, και εκείνο» (σ. 103). «Κάθε σοφία είναι καλή, εφόσον κάποιος την έχει καταλάβει. Σοφία που δεν την κατάλαβε κανείς μπορεί να πιάσει σκόνη» (σ. 208). «Σήμερα δεν έγραψα τίποτα. Δεν πειράζει» (σ. 212). «Από τη βόλτα γυρίζω στο σπίτι / Κι αναφωνώ ξαφνικά: Ω, Θεία Δίκη! Είμαι στους δρόμους τέσσερις μέρες με το ρολόι / Τι θα πει τώρα για μένα το σόι;» (σ. 214). «Πιρούνι είναι αυτό; Ή άγγελος; Ή εκατό ρούβλια;» (σ. 282). «Ό,τι έγραψα ως τώρα το έγραψε ένας άνθρωπος. Αν ο Θεός δώσει να ζήσω κι άλλο, θα ξαναγράψω. Κι ό,τι γράψω, θα το γράψει ένας άλλος άνθρωπος» (σ. 291). «Αν αφήσουμε στην άκρη τους αρχαίους, για τους οποίους δεν μπορώ να έχω άποψη, τότε μένουν μόνο πέντε ποιητές που ήταν πραγματικά ιδιοφυΐες, και δύο απ’ αυτούς είναι Ρώσοι. Οι πέντε ποιητές είναι οι εξής: Δάντης, Σαίξπηρ, Γκαίτε, Πούσκιν και Γκόγκολ» (σ. 307).

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Βιβλίο / Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Στον Μανταμάδο οι γυναίκες του Φυσιολατρικού–Ανθρωπιστικού Συλλόγου «Ηλιαχτίδα» δημιούργησαν ένα βιβλίο που συνδυάζει τη νοσταλγία της παράδοσης με τις γευστικές μνήμες της τοπικής κουζίνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ