ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Ο Φίλιπ Σ. Χόφμαν πάει βαρκάδα

Ο Φίλιπ Σ. Χόφμαν πάει βαρκάδα Facebook Twitter
Το γνώριμο ατσούμπαλο σουλούπι, το πρόσωπο που μοιάζει μεγαλύτερο από την ηλικία του, αλλά συγχρόνως και αιώνια αγορίστικο, το αδιόρατα μελαγχολικό βλέμμα, σαν να βρίσκεται σε μόνιμη σύνδεση με κάποια βαθιά, πικρή αλήθεια...
0

«Οι άλλοι άνθρωποι, όπως έχω διαβάσει, φυλάνε σαν θησαυρό τις πολύτιμες αναμνήσεις της ζωής τους: εκείνο το χάραμα που κάποιος ανέβηκε στον Παρθενώνα, εκείνο το καλοκαιρινό σούρουπο που κάποιος άλλος γνώρισε ένα μοναχικό κορίτσι στο Σέντραλ Παρκ, γνωριμία που εξελίχθηκε σε μια γλυκιά και φυσιολογική σχέση, όπως λένε στα βιβλία. Κι εγώ γνώρισα κάποτε ένα κορίτσι στο Σέντραλ Παρκ, αλλά δεν θυμάμαι και πολλά πράγματα από τη συνάντηση. Αυτό που θυμάμαι πάντα είναι τον Τζον Γουέιν στην Ταχυδρομική Άμαξα να σκοτώνει τρεις με μια καραμπίνα την ώρα που πέφτει στον σκονισμένο δρόμο, και το γατάκι που βρίσκει τον Όρσον Γουέλς στο κατώφλι της πόρτας στον Τρίτο Άνθρωπο». Το απόσπασμα είναι από το Moviegoer (1961), την πρώτη και πιο γνωστή νουβέλα του Αμερικανού συγγραφέα Γουόκερ Πέρσι, και μου 'ρχεται στο μυαλό όποτε σκέφτομαι τον μέγιστο των ηθοποιών Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν, που πέθανε στα 46 του με μια σύριγγα στο χέρι σαν σήμερα (2 Φεβρουαρίου) πριν από δύο χρόνια, και που τον συνάντησα ένα σούρουπο στο Σέντραλ Παρκ τον Μάιο του 2009. Αυτό θα το θυμάμαι πάντα, πιο πολύ και από τις αξέχαστες εμφανίσεις του σε τόσο πολλές ταινίες που απογείωσε με το απόκοσμο ταλέντο του.

Πολύ σύντομα καταλάβαμε ότι βρισκόταν εκεί ως σκηνοθέτης και πρωταγωνιστής (εξού και η κρίση πανικού) της πρώτης και μοναδικής ταινίας που γύρισε ο ίδιος.


Είναι αυτός; Μα, δεν μπορεί... Κι όμως είναι. Το γνώριμο ατσούμπαλο σουλούπι, το πρόσωπο που μοιάζει μεγαλύτερο από την ηλικία του, αλλά συγχρόνως και αιώνια αγορίστικο, το αδιόρατα μελαγχολικό βλέμμα, σαν να βρίσκεται σε μόνιμη σύνδεση με κάποια βαθιά, πικρή αλήθεια. Μα, τι κάνει εκεί, πίσω από το παγκάκι, ευάλωτος και αποτραβηγμένος, όπως στις ταινίες; Κλαίει; Σαν να κλαίει φαίνεται. Δεν έκλαιγε ακριβώς, αλλά μια κρίση πανικού την περνούσε σίγουρα. «Συγγνώμη, δεν είστε ο...;». «Όλα καλά;». «Ναι, ναι, ευχαριστώ, συγγνώμη πρέπει να πάω πίσω». Πολύ σύντομα καταλάβαμε ότι βρισκόταν εκεί ως σκηνοθέτης και πρωταγωνιστής (εξού και η κρίση πανικού) της πρώτης και μοναδικής ταινίας που γύρισε ο ίδιος. Ήταν το Jack goes boating (Ο Τζακ πάει βαρκάδα), μια άξια, και γλυκόπικρη που λένε, ρομαντική κομεντί που είδα χρόνια μετά, ελπίζοντας ότι θα μ' έβρισκα ξαφνικά στο βάθος κάποιου κάδρου (το σετ ήταν ανοιχτό και πολλοί γίναμε ανεπίσημοι κομπάρσοι κωπηλατώντας με τις βάρκες στη λίμνη), αλλά, δυστυχώς, δεν έμειναν και πολλές σκηνές από εκείνο το οδυνηρό μάλλον για τον ίδιο γύρισμα. Η είδηση του αιφνίδιου θανάτου του ήταν ένα σοκ, ειδικά εξαιτίας των περιστάσεων. Πρεζάκι που ξανακύλησε; Μα, πώς δηλαδή; Αυτός έμοιαζε να φιλτράρει μεγαλοπρεπώς δαίμονες και διεγέρσεις στους ρόλους. Ναι, λες και μπορεί να ξέρει κανείς.

Έναν χρόνο περίπου μετά το μοιραίο, ο ποιητής Nick Flynn έγραψε το παρακάτω ποίημα (ξέρω ότι είναι εντελώς σαν πεζό, αλλά, εντάξει, μην αλλάξουμε θέμα) με τίτλο «Philip Seymour Hoffman»: «Πέρσι το καλοκαίρι βρήκα παραχωμένο κάπου στο διαμέρισμά μου ένα μικρό κουτί, ένα κουτί γεμάτο με Vicodin αρκετά για να με σκοτώσουν. Θα έπαιρνα όρκο ότι το είχα πετάξει χρόνια πριν, αλλά προφανώς όχι. Έμεινα να κοιτάζω τα λευκά χάπια αρκετή ώρα, ακόμα και φωτογραφία τα τράβηξα, πριν (τελικά, οριστικά) τα πετάξω. Ήμουν καθαρός (ξανά) για κάποια χρόνια όταν βρήκα εκείνο το κουτί, όλοι οι εθισμένοι όμως έχουν ένα –μικρό κουτί, μεταφορικό ή πραγματικό– κρυμμένο κάπου. Πριν τα ρίξω στη λεκάνη της τουαλέτας, τα κράτησα για λίγο στην παλάμη μου, κι αναλογίστηκα με δέος ότι κάποια στιγμή στο όχι –και– τόσο μακρινό παρελθόν μού είχε φανεί καλή ιδέα να καβατζώσω κάπου ένα κουτί με χάπια. Για μια ώρα ανάγκης, είχα πει στον εαυτό μου. Τι είδους ανάγκη; Μπορεί, ας πούμε, να πάθαινα καμιά μόλυνση σε δόντι Κυριακή βράδυ. Το κουτάκι θα με βοηθούσε ν' αντέξω τον πόνο μέχρι να πάει ο οδοντίατρος στη δουλειά του το πρωί. Αυτό μου έλεγε ο μισός μου εγκέφαλος, ενώ ο άλλος μισός ήξερε ότι κοιτάζοντας το κουτί με τα χάπια ήταν σαν να βλέπω μια φωτογραφία του εαυτού μου, ενώ στέκεται στην άκρη μιας γέφυρας, μιας γέφυρας που βρίσκεται στη γνώριμη σκοτεινή γειτονιά του μυαλού μου, σ' εκείνο το φιλικό μέρος όπου μπορώ με κάποιον τρόπο να πιστέψω ότι το γάμα τα όλα είναι μια ικανοποιητική απόκριση στη ζωή».

0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ