ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Αφιέρωμα στο βερολινέζικο καμπαρέ Die Katakombe.

Αφιέρωμα στο βερολινέζικο καμπαρέ Die Katakombe. Facebook Twitter
1

Φωτογραφία από το ντοκιμαντέρ Cabaret-Berlin - Die wilde Bühne 1919-1933 (Καμπαρέ του Βερολίνου - Η άγρια σκηνή) της γαλλίδας σκηνοθέτιδας  Fabienne Rousso-Lenoir. Γυρισμένη το 2010, η ταινία χρησιμοποιεί ανέκδοτο αρχειακό υλικό για να αναβιώσει τη χρυσή περίοδο του βερολινέζικου καμπαρέ, με μία ιδιαίτερη μνεία στο Tingel-Tangel-Theater που φιλοξενούσε την "'Αγρια Σκηνή" της ηθοποιού και τραγουδίστριας Trude Hesterberg. Βλ. alldownloadmovies.com.

Ο Werner Finck. Από τα ιδρυτικά μέλη του πολιτικο-λογοτεχνικού καμπαρέ Die Katakombe (Οι Κατακόμβες), και η ψυχή του ως κονφερανσιέ. Το καμπαρέ άνοιξε  το 1929 και έκλεισε από τη Gestapo το 1935. Αριστ. φωτ. του Alexander Binder (1925). Από το βιβλίο του Volker Kühn: Die zehnte Muse - 111 Jahre Kabarett, Köln, 1993. Βλ. Wikimedia Commons. Δεξ. φωτ. του 1937  Βλ.  Performing Arts - Artes Escénicas.

 

Φωτογραφίες από την ταινία Cabaret-Berlin - Die wilde Bühne 1919-1933. Κάτω αριστ., η Louise Brooks στην ταινία Το Κουτί της Πανδώρας του Georg Wilhelm Pabst. Bl.  filmlinc.com, thejewishmuseum.org, zapitano.de και notrecinema.com.

 

Ταμπέλα τοποθετημένη στο Βερολίνο στο σημείο όπου φυλακίστηκε ο  Werner Finck μετά το κλείσιμο του καμπαρέ του, πριν οδηγηθεί στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Esterwegen. Οι φωτογραφίες δείχνουν μία σκηνή από πρόβα, από ταινία με παρτενέρ τη Lil Dagover, και ένα αστυνομικό σημείωμα που αναφέρει πως στις Κατακόμβες συχνάζουν πολλοί Εβραίοι, οι οποίοι επιδίδονται και σε πολιτική κριτική. Το ναζιστικό καθεστώς παρακολουθούσε στενά τα καμπαρέ που ήταν συχνά εστίες αμφισβήτησης. Στις Κατακόμβες, ο Werner Finck συνήθιζε να ρωτάει τους Ναζί αν έπρεπε να μιλάει πιο αργά για να μπορούν να τον καταλαβαίνουν... Βλ. infactoweb.flickr.

 

Ο Goebbels μόλις αντιλαμβάνεται πως ο ανταποκριτής του περιοδικού Life είναι ο ...Εβραίος Alfred Eisenstaedt. Βλ.imgur.com και tristesse deluxe.flickr.

 

Hermann Göring, Julius Streicher, Joseph Goebbels (1937). Bl. Today in History και h-abitual.tumblr.

 

H ηθοποιός Käthe Dorsch. Φίλη του Werner Finck, μεσολάβησε προς τον Hermann Göring για να δωθεί χάρη στον Finck . Μετά από δύο μήνες εγκλεισμού σε στρατόπεδο συγκέντρωσης, ο Werner Finck αφέθηκε ελεύθερος με τον όρο να μην ξαναεμφανιστεί σε καμπαρέ για ένα χρόνο. Βλ. Truus, Bob & Jan too!

 

Μετά τον πόλεμο, ο Werner Finck άνοιξε δύο ακόμη καμπαρέ, το Nebelhorn στη Ζυρίχη και το Mausefalle στη Στουτγκάρδη. Βλ. baslerkunst.ch.

Η φιλμογραφία του Werner Finck περιλαμβάνει πάνω από 50 ταινίες, οι περισσότερες άγνωστες εκτός από τη διάσημη ταινία Lola Montès (1955) του γάλλου σκηνοθέτη Max Ophüls. Ο Werner Finck  εμφανιζόταν σ' αυτές κυρίως σε μικρούς ρόλους. Στη φωτογραφία αριστερά από την ταινία Lola Montès, διακρίνονται οι Anton Walbrook, Martine Carol, Max Ophüls και Werner Fink. Βλ. fantomas-en-cavale.tumblr καιcartelespeliculas.com.

 

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης  Hans Deppe (πάνω) και ο σκηνοθέτης και παραγωγός Robert Adolf Stemmle υπήρξαν μαζί με τον Werner Finck και κάποιους άλλους ακόμη συνιδρυτές του καμπαρέ Οι Κατακόμβες. Βλ. europeanfilmgateway.eu, cyranos.ch και bilddatenbank.khm.

 

Το βερολινέζικο καμπαρέ Der KomikerKadeKo) παρουσίαζε μία γκλάμουρ παράσταση πιο κοντά στο μιούζικ χολ με ηθοποιούς και χορευτές ντυμένους με φανταχτερά κοστούμια. Οι Κατακόμβες το ανταγωνίζονταν με ένα πρόγραμμα που έδινε έμφαση στην πολιτική σάτιρα, τα λογοπαίγνια και τα αστεία με ελλειπτικά νοήματα. Οι ηθοποιοί του, που φoρούσαν καθημερινά ρούχα (κυρίως baggy pants) δεν δίσταζαν -στην αρχή τουλάχιστον- να διακωμωδούν ευθέως τον Χίτλερ και το ναζιστικό χαιρετισμό. Βλ.berlin.de.

Το μεγαλοπρεπές Kaffee Tauentzienpalast. Βλ. Cabaret Berlin.

 

Η τραγουδίστρια Gitta Alpert (πρώτο πλάνο) με μερικούς καλεσμένους του ετήσιου χορού των δημοσιογράφων του Βερολίνου. Από το βιβλίο Berlin Kaleidoscop 1910-30 του Friedrich Wilhelm Lehmann, Heinz Moos Verlag, Berlin, 1962. Βλ. kingsacademy.com.

 

Το καμπαρέ Collosseum. Βλ. E-Bay.

Καμπαρέ στο προάστιο του Βερολίνου Westend (1927). Βλ. janwillemsen.flickr.

 

Το καμπαρέ Silhouette, όπου σύχναζαν αστέρες του κινηματογράφου, κοσμικοί, και ευγενείς εκατομμυριούχοι. 'Ηταν ένα από τα λίγα κλαμπ της εποχής της Βαιμάρης που ενθάρρυνε τις αλλαγές ρόλων μεταξύ αντρών και γυναικών. Φωτ. Edition Gauglitz. Βλ. Cabaret Berlin.

 

Tο καμπαρέ Jockey παρουσίαζε ένα μουσικό πρόγραμμα που αναμείγνυε τζαζ κομμάτια, κλασικά λαικά τραγούδια και έργα του Bach και του Mozart. Μεταξύ των διάσημων θαμώνων του ήταν συμπεριλαμβάνονταν και οι Jean Cocteau, Andre Gide, Ernest Hemingway και Marlene Dietrich.  Βλ. Cabaret Berlin.

 

Η αίθουσα του Jockey. Φωτ. Edition Gauglitz. Βλ. Cabaret Berlin.

 

Η Marlene Dietrich το 1930 με τον Friedrich Holländer, συνθέτη (μεταξύ άλλων και της μουσικής της ταινίας Ο Γαλάζιος 'Αγγελος του Josef von Sternberg), σκηνοθέτη και δημιουργό του Tingel-Tangel-Theater που στέγασε την "'Αγρια Σκηνή". Βλ. Cabaret Berlin.

 

Απόκριες σε καμπαρέ του Βερολίνου (1929). Φωτ. Bildarchiv Preussischer Kulturbesitz. Βλ. kingsacademy.com.

 

Οι Chokolate Kids στο Βερολίνο. "Για πρώτη φορά στην Ευρώπη". Βλ. kingsacademy.com. Δεξ., διαφήμιση για το λεσβιακό κλαμπ Monokel (μεταξύ 1900 και 1933 δημιουργήθηκαν 30 παρόμοια στο Βερολίνο). Φωτ. Bildarchiv Preussischer Kulturbesitz. Βλ. kingsacademy.com

 

Το Eldorado, ένα gay bar του Βερολίνου. Φωτ.Bildarchiv Preussischer Kulturbesitz. Βλ. kingsacademy.com.

 

Κλαμπ για κυρίες Violetta. Βλ. Cabaret Berlin.

 

Ο κωμικός ηθοποιός του θεάτρου, του κινηματογράφου και του καμπαρέ Wilhelm Bendow. Βλ. Cabaret Berlin.

 

Λογοκριμένη φωτογραφία χορευτριών του βερολινέζικου Apollo Theater σε ένα ταμπλό βιβάν που μιμείται τα αγάλματα της Πύλης του  Βρανδεμβούργου. Steinfeld Archiv - Institut für Theater-Wissenschaft, Cologne University. Βλ. kingsacademy.com.

 

Αριστ., χορεύτριες σε καμπαρέ της λεωφόρου Kurfürstendamm (1927). Βλ. janwillemsen.flickr. Δεξ., μία κάτοικος του Βερολίνου ανάβει φωτιά στην κουζίνα της με "πληθωρικά" μάρκα. Βλ. kingsacademy.com.

 

Αριστ. δίσκος με το Τραγούδι των Ανέργων του διάσημου γερμανού συνθέτη Hanns Eisler. Ο Eisler συγκαταλεγόταν για ένα διάστημα ανάμεσα στους βασικούς συνεργάτες του Werner Finck και του καμπαρέ Κατακόμβες. Δεξ., άνεργοι λιμενεργάτες στο Αμβούργο το 1931. Βλ. rotefahne.eu.

Ο ηθοποιός Theo Lingen. Εμφανιζόταν στις Κατακόμβες.  Βλ.misshonoriaglossoptumblr και Truus, Bob & Jan too!/flickr.

 

Ο ηθοποιός Rudolf Platte. Εμφανιζόταν στις Κατακόμβες. Bl.vebidoo.de και Truus, Bob & Jan too!/flickr.

 

Η ηθοποιός Ursula Herking. Εμφανιζόταν στις Κατακόμβες. Βλ. cinema.de eBay και deutsche-synchronsprecher.de.

 

Η ηθοποιός και τραγουδίστρια Isa Vermehren. Κλειστήκε στα ναζιστικά στρατόπεδα επειδή ο αδερφός της προσχώρησε στους Συμμάχους. Μετά τον πόλεμο, έγινε καλόγρια στο τάγμα Societas Sacratissimi Cordis Jesu. Βλ. albis-international.de.

Η Isa Vermehren στο καμπαρέ και στη μονή. Βλ. isa-vermehren.de Denken macht frei, και Amazon.

 

O γερμανός ηθοποίος, τραγουδιστής και σκηνοθέτης Ernst Busch. Συνεργάστηκε με τον Werner Finck και τις Κατακόμβες. Αριστ., σκηνή από την ταινία Kuhle Wampe oder: Wem gehört die Welt? (Κρύες (στη βερολινέζικη αργκό) κοιλιές ή : σε ποιον ανήκει ο κόσμος ;), όπου ο Ernst Busch είχε τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Η ταινία αυτή, που έφερε την υπογραφή των Slátan Dudow, Bertolt Brecht και Ernst Ottwald ήταν η πρώτη ανοιχτά κομμουνιστική ταινία της εποχής της Βαιμάρης. Bl. absolutmedien.de και Wikimedia Commons (για το πορτρέτο του 1946).

 

Kuhle Wampe (1932). Βλ. bureauforopenculture.org, ergatikilesxi.wordpress.com.

 

 Kuhle Wampe (1932). Bl. absolutmedien.de, sevenart.gr.

 

Η ηθοποιός και τραγουδίστρια Kate Kühl. Συνεργάστηκε με τις Κατακόμβες και την 'Αγρια Σκηνή. Βλ. Erinnerungsort και Radio Valencia.

 

Ο συνθέτης Hanns Eisler. Το φθινόπωρο του 1929, εμφανίστηκε στη σκηνή του καμπαρέ Κατακόμβες, όπου ερμήνευε μαζί με τον ηθοποιό  Ernst Busch το Τραγούδι των Ανέργων. Το 1938, μετανάστευσε στην Αμερική, και ξανασυναντήθηκε το 1942 με τον παλιό του φίλο και συνεργάτη Bertold Brecht, για τα έργα του οποίου είχε γράψει τη μουσική. Η καριέρα του στην Αμερική (και ειδικά στο Hollywood) διακόπηκε από τον Ψυχρό Πόλεμο. Μπήκε στη Μαύρη Λίστα του McCarthy ως "Karl Marx της μουσικής' και σοβιετικός πράκτορας, την ίδια ώρα που ο κομμουνιστικός Τύπος τον κατάγγελνε ως "γερμανό τροτσκιστή". Φωτ. Life. Βλ. blog.naver.com και byricardomarcenaroi.blogspot.com.

 

Ο Hanns Eisler με τον Bertold Brecht το 1950. Βλ. Wikimedia Commons.

 

Die Wilde Bühne. Η "'Αγρια Σκηνή" της Trude Hesterberg (πριν το "μεγάφωνο της τέχνης της" αφουγκραστεί τους νέους καιρούς και την οδηγήσει στο ναζιαστικό κόμμα). Βλ. Cabaret Berlin.

 

Η γερμανίδα ηθοποιός και τραγουδίστρια Margo Lion, σταρ της 'Αγριας Σκηνής της Trude Hesterberg. Η Margo Lion έγινε ιδιαίτερα γνωστή από τον ρόλο της "Pirate Jenny" που ερμήνευσε στην κινηματογραφική μεταφορά από τον G.W. Pabst της 'Οπερας της Πεντάρας των Bertolt Brecht και Kurt Weill. Βλ. circomelies.com. και Cabaret Berlin.

 

Η Margo Lion. Βλ. Cabaret Berlin.

 

Η μόνη ίσως φορά που ο Bertold Brecht εμφανίστηκε ο ίδιος πάνω σε σκηνή του καμπαρέ ήταν το Γενάρη του 1922 στην 'Αγρια Σκηνή και για έξι νύχτες, όπου ερμήνευε δύο τραγούδια : τo Jakob Apfelböck (ιστορία ενός αγοριού που σκοτώσε τους γονείς του) και τη γκροτέσκα Μπαλάντα του Νεκρού Στρατιώτη που σκανδάλισε το κοινό στην πρώτη της εκτέλεση, αναγκάζοντας την Trude Hesterberg να τραβήξει την κουρτίνα για να ηρεμήσουν τα πνεύματα.'Ηταν τότε 24 ετών. Βλ. Cabaret Berlin και Solitary Dog Sculptor. Αριστ., ο Bertold Brecht με τον πρωταθλητή του μποξ Paul Samson-Körner το 1926. Βλ.  Christian García Bello.

 

Βλ. membranachristianbooks.com.

Αρχαιολογία & Ιστορία
1

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μικρά Ασία: Αποκρυπτογραφήθηκε αρχαία φρυγική επιγραφή - Τα ελληνικά γράμματα και το «μήνυμά» της

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μικρά Ασία: Αποκρυπτογραφήθηκε αρχαία φρυγική επιγραφή - Τα ελληνικά γράμματα και το «μήνυμά» της

Το μνημείο Ασλάν Καγιά (Βράχος του Λέοντος), ένα μνημείο 2.600 ετών που παρουσιάζει μορφές σφίγγας και μια εικόνα θηλυκής θεότητας που πλαισιώνεται από λιοντάρια
THE LIFO TEAM
Ναυάγιο Αντικυθήρων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων, ένας θησαυρός της ενάλιας αρχαιολογίας

Η έκθεση «Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων: 124 χρόνια υποβρύχιας αρχαιολογικής έρευνας» παρουσιάζει τις πιο σύγχρονες αποκαλύψεις και ευρήματα για το θρυλικό ναυάγιο, προσφέροντας την πληρέστερη μέχρι σήμερα καταγραφή της ιστορίας του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ποιοι ήταν οι οικισμοί που αναπτύχθηκαν στην αθηναϊκή πεδιάδα επί Οθωμανών; Ποιες είναι οι πηγές, τα σωζόμενα μνημεία, τα χωριά και τα μοναστήρια που απλώνονται στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Πάλλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Warwick δείχνει ότι η άνοδος του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας ξεκίνησε τουλάχιστον έναν αιώνα νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε
THE LIFO TEAM
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM

σχόλια

1 σχόλια