Τι φέρνει στις προθήκες των βιβλιοπωλείων (και στα χέρια μας) ο Απρίλιος; Ποια βιβλία θα συνοδεύσουν τις πρώτες βόλτες στον ήλιο; Κάποιο καλό νέο υπάρχει; Αρκετά. Μεταξύ των οποίων ολοκαίνουριος Χωμενίδης και Ραπτόπουλος, αλλά και ποιητικές συλλογές και ιστορίες δράσης.
Νεαρό άσπρο ελάφι
Χ.Α. Χωμενίδης
Πατάκης
Πρώην συγγραφέας, πρώην άνθρωπος του κόσμου, πρώην όμορφος, ο Μηνάς Αβλάμης έχει αποσυρθεί εδώ και εφτά χρόνια στην Κέρκυρα. Έχει διαλέξει μια καθημερινότητα κενή από συγκινήσεις και από κραδασμούς. Είναι αποφασισμένος να μην την αλλάξει ποτέ και για κανένα λόγο. Το νεαρό άσπρο ελάφι θα τον ξαναβγάλει ξαφνικά στον δρόμο και θα τον οδηγήσει σε μια πόλη αλλόκοτη της Δυτικής Μακεδονίας. Εκεί θα έρθει αντιμέτωπος με ολόκληρο το παρελθόν του. Τα πιο δικά του πρόσωπα, οι πιο έντονες σχέσεις της ζωής του, θα τον κυκλώσουν για να τον δικάσουν ή για να τον συγχωρήσουν.
Συνδυάζοντας το ψυχεδελικό ύφος των παλιότερων βιβλίων του με την υπαρξιακή αγωνία των πιο πρόσφατων, ο Χ. Α. Χωμενίδης συνθέτει μία Nέκυια, μια προσωπική κατάβαση στον κόσμο των χαμένων μας παθών και απολαύσεων, που λίγο θέλουν για να ζωντανέψουν. Ή για να βρικολακιάσουν. Το "Νεαρό άσπρο ελάφι" είναι ένα μυθιστόρημα για τις παιδικές μας συγκινήσεις, για τους εφηβικούς μας έρωτες και για τις ενήλικες πανωλεθρίες μας. Στο τέλος όμως, το "Νεαρό άσπρο ελάφι" είναι ένας ύμνος στην αθανασία της αγάπης.
Εμείς οι θνητοί
Tα όρια της ιατρικής και τι έχει πράγματι σημασία, όταν το τέλος πλησιάζει
Atul Gawande
Μετάφραση: Λύο Καλοβυρνάς
Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης
Η ιστορία της ιατρικής στη σύγχρονη εποχή είναι μια πορεία αλλεπάλληλων επιτευγμάτων που βελτίωσαν θεαματικά την ποιότητα της ανθρώπινης ζωής και παρέτειναν εντυπωσιακά τη διάρκειά της. Ωστόσο, εμπρός στα αναπόφευκτα γηρατειά και στον θάνατο, η ιατρική στέκεται αμήχανη. Στο βιβλίο αυτό, ο Ατούλ Γκαουάντε συνδυάζει ανθρώπινες ιστορίες με την προσωπική του περιπλάνηση στο πεδίο της γηριατρικής και της οργανωμένης φροντίδας των ηλικιωμένων, ψάχνοντας για τις επιλογές που θα εξασφαλίζουν μια ζωή με αυτοτέλεια, χαρά και αξιοπρέπεια. Πρόκειται για μια αναζήτηση επίμονη, ειλικρινή και βαθιά συγκινητική.
Λεσβία
Βαγγέλης Ραπτόπουλος
Κέδρος
Η Βιβή είναι το παν για τη Μελίνα ώρες ώρες. Τις πιο πολλές, εδώ που τα λέμε. Τρομερή ανάσα ζωής, απόλυτη φιλία, αδελφή ψυχή, ώμος για ν’ ακουμπήσεις, σάρκα για να ποθήσεις. Είναι κάτι σαν γκόμενος, αλλά όχι μόνο, όχι απλώς, είναι κάτι κατά πολύ μεγαλύτερο. Γιατί η ερωτική ένωση με μια εκπρόσωπο του φύλου σου δεν είναι ένα απλό άθροισμα αρσενικού-θηλυκού. Δεν ισχυροποιεί μόνο τη θηλυκή πλευρά μέσα σου, αλλά και την πολλαπλασιάζει. Το νέο βιβλίο του Βαγγέλη Ραπτόπουλο είναι το χρονικό ενός παθιασμένου έρωτα ανάμεσα σε δυο φοιτήτριες. Και ταυτόχρονα το χρονικό ενός βιασμού. Η αθώα Μελίνα και η έμπειρη Βιβή, ένας ντοπαρισμένος χούλιγκαν, σημαδιακές συμπτώσεις, το βάσανο αλλά και το θαύμα, η πληγή αλλά και η δόξα της επιθυμίας.
Προβλήματα στον Παράδεισο
Ο κομμουνισμός μετά το τέλος της ιστορίας
Σλαβόι Ζίζεκ
Μεταίχμιο
Το τελευταίο διεισδυτικό δοκίμιο ενός από τους επιδραστικότερους σύγχρονους διανοητές, στο οποίο εξηγεί πώς βασιζόμενοι στα διδάγματα του κομμουνισμού μπορούμε να βρούμε τη λύση της κρίσης του καπιταλισμού.
Το βιβλίο ξετυλίγεται σε πέντε κεφάλαια. Ο συγγραφέας, ξεκινώντας από τη «διάγνωση» των βασικών αξόνων της παγκόσμιας καπιταλιστικής μηχανής, περνά στην «καρδιά» του συστήματος, δηλαδή στην αποσαφήνιση της ιδεολογίας που το καθιστά αποδεκτό από μας. Ακολουθεί η άποψή του για τις μελλοντικές εξελίξεις, τα πιθανά ρήγματα και τις διεξόδους. Το δοκίμιο ολοκληρώνεται με μια σειρά οργανωτικών μοντέλων-όπλων στον αγώνα για τη χειραφέτηση από τα δεσμά της καπιταλιστικής κρίσης.
Το κατορθωμένο σώμα
Ο ποιητής Άγγελος Σικελιανός (1884-1951)
Γαβριηλίδης
Το βιβλίο "Το κατορθωμένο σώμα - Ο ποιητής Άγγελος Σικελιανός", με εισαγωγή και ανθολόγηση του σικελιανικού έργου από τον ποιητή Γιώργο Βαρθαλίτη, είναι το δεύτερο της σειράς "Δύο αιώνες ελληνικής ποίησης" που εκδίδει το Ίδρυμα Τάκης Σινόπουλος - Σπουδαστήριο Νεοελληνικής Ποίησης, σε συνεργασία με τις εκδόσεις Γαβριηλίδης, στο πλαίσιο τριετούς κύκλου εκδηλώσεων που πραγματοποιούνται στην έδρα του Ιδρύματος.
Στο πλαίσιο του κύκλου αυτού σύγχρονοι Έλληνες ποιητές ανθολογούν και παρουσιάζουν την ελληνική ποίηση από τη μεγάλη ιστορική τομή του Αγώνα της Ανεξαρτησίας έως τις απαρχές του 21ου αιώνα επιχειρώντας το ανθολογικό πανόραμα σημαντικών εκπροσώπων της ελληνικής ποιητικής παραγωγής των 200 τελευταίων ετών.
Μεγαλοφυείς και αδικοχαμένοι
Αυτοί που αγαπούσαν οι θεοί
Παντελής Ζωιόπουλος
Αρμός
Οι μεγάλοι μαθηματικοί Euler, Gauss, Lagrange και Newton, πέθαναν αντιστοίχως σε ηλικία 76, 78, 79 και 85 ετών. Τι του 'ρθε του Evarist Galois να γλυκοκοιτάξει ΄κείνη την κοπελιά που ΄ταν μνηστή αξιωματικού; Και τι το θελε, ενώ ήξερε ότι ο αντίπαλός του ήταν ο καλύτερος σκοπευτής της Γαλλίας, να δεχθεί την πρόκληση για μονομαχία; Την ώρα που ψυχορραγούσε στο πεδίο της τιμής, ήταν μόνο 20χρονών. Γνωρίζοντας όμως τη μοίρα του, το προηγούμε βράδυ συνέταξε επιστολή για το φίλο του Auguste Chevalier με κάποιες σκέψεις και του παρέδωσε τα Άπαντα του εξ...60 σελίδων, να δώσει σε επιφανείς επιστήμονες της εποχής. Δεν έμαθε ποτέ ότι είχε εισέλθει στο Πάνθεον της Μαθηματικής Επιστήμης με τη μεγαλοφυή "θεωρία των ομάδων" που πρώτος εισήγαγε.
Το δοκίμιο αυτό προσπαθεί να εξηγήσει τη ζωή και το έργο ορισμένων ανθρώπων που πρόλαβαν να αφήσουν το αποτύπωμά τους ανεξίτηλο στις επιστήμες, τα γράμματα, τις τέχνες, του κινηματογράφου συμπεριλαμβανομένου, στο τραγούδι, τον αθλητισμό, τη διοίκηση, και άλλους τομείς της δημόσιας ζωής και έγραψαν το όνομά τους στις "Χρυσές Δέλτους" της Παγκόσμιας Ιστορίας, αν και πέθαναν πολύ νέοι.
Το κορίτσι με το κόκκινο παλτό
Kate Hamer
Μεταίχμιο
Η Κάρμελ πάντα ήταν διαφορετική. Η μητέρα της η Μπεθ, προσφάτως χωρισμένη, αγωνιά για την ιδιομορφία της κόρης της, καθώς προσπαθεί να ξαναχτίσει τη ζωή τους. Όταν πάνε με τη μικρή σε ένα τοπικό φεστιβάλ αφήγησης, ο χειρότερος φόβος της Μπεθ θα γίνει πραγματικότητα. Η Κάρμελ εξαφανίζεται. Η Μπεθ δεν μπορεί να δεχθεί το ενδεχόμενο ότι η κόρη της έχει χαθεί για πάντα και αγωνίζεται για την ανεύρεσή της. 'Ένα βιβλίο που θυμίζει ταινία δράσης και μυστηρίου και μπορεί να γίνει εθιστικό.
Οι ειδήσεις - Οδηγίες χρήσεως
Αλέν Ντε Μποττόν
Πατάκης
Όπως επεσήµανε ο Χέγκελ, οι κοινωνίες εκσυγχρονίζονται όταν οι ειδήσεις αντικαθιστούν τη θρησκεία ως βασική πηγή καθοδήγησης και ακρογωνιαίος λίθος κύρους. Στις ανεπτυγµένες οικονοµίες, οι ειδήσεις κατέχουν πλέον µία θέση ισχύος τουλάχιστον αντίστοιχη µε εκείνη που παλαιότερα απολάµβαναν τα δόγµατα.
Στο εντυπωσιακό νέο του βιβλίο ο Αλαίν Ντε Μποττόν παίρνει είκοσι πέντε αρχετυπικές ειδήσεις -από τη συντριβή ενός αεροσκάφους µέχρι µια δολοφονία, από τη συνέντευξη µε έναν διάσηµο ως ένα πολιτικό σκάνδαλο- και τις υποβάλλει σε µια ασυνήθιστα λεπτοµερή ανάλυση, εγείροντας ερωτήµατα όπως: πώς γίνεται οι ιστορίες καταστροφής να είναι συχνά τόσο εµψυχωτικές; Τι καθιστά την ερωτική ζωή των διάσηµων τόσο ενδιαφέρουσα; Γιατί απολαµβάνουµε την πτώση των πολιτικών; Για ποιο λόγο οι εξεγέρσεις σε µακρινές χώρες είναι συχνά τόσο... βαρετές;
Χέρτσογκ
Σάουλ Μπέλοου
Καστανιώτης
Για το γιο και την κόρη του ήταν ένας στοργικός αλλά κακός πατέρας. Για τους γονείς του ήταν ένα αχάριστο παιδί. Για την πατρίδα του ένας αδιάφορος πολίτης. Για τον αδερφό και την αδερφή του, στοργικός αλλά απόμακρος. Με τους φίλους του, ένας εγωίσταρος. Στην αγάπη, νωθρός. Στο μυαλό, κουτός. Σε ζητήματα δύναμης, παθητικός. Και όσον αφορά την ψυχή του, μια ζωή υπεκφυγές.
«Κι αν μου 'χει στρίψει, τι μ' αυτό», σκέφτηκε ο Μόουζες Χέρτσογκ. Έχοντας ήδη αποτύχει ως δάσκαλος και συγγραφέας, ως πατέρας και σύζυγος, ανακαλύπτει ξαφνικά πως δεν είναι απλώς το θύμα μιας οικογενειακής συνωμοσίας, στην οποία συμμετείχαν η δεύτερη σύζυγός του και ο καλύτερός του φίλος, αλλά, όπως όλοι μας, θύμα μιας ευρύτερης πλεκτάνης που στήνει καθημερινά σε βάρος μας ο σύγχρονος τρόπος ζωής. Ένα μόλις βήμα πριν από τη νευρική κατάρρευση, καταφέρνει να αντιπαρατεθεί στον κοινωνικό παραλογισμό και στην αναλγησία. Κι ο αναγνώστης δεν μπορεί παρά να ταυτιστεί μαζί του σε αυτή την αντιπαράθεση.
Αριστερά της "Αριστεράς"
Νίκος Β. Δόϊκος
Επίκεντρο
Ο Νίκος Δόϊκος διερευνά στα δοκίμιά του τα προβλήματα μετάβασης σε μια κοινωνιοκεντρική οργάνωση της πολιτικής και οικονομικής ζωής. Εντρυφεί σε μερικά δύσβατα και δύσκολα προβλήματα των καιρών, αναλύοντας την θέση της Αριστεράς στο νέο τοπίο των πολιτικοοικονομικών εξελίξεων. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στην πρόλογό του ο συγγραφέας, «πού να περισσέψει κατανόηση για κείνες τις αυτοαποκαλούμενες «αριστερές» πολιτικές δυνάμεις των οποίων η πολιτική πράξη, συμπεριφορά, ύφος, ήθος, παρουσία έχουν τόση σχέση με Αριστερά όση έχει η Τράπεζα του Βατικανού με την Επί του Όρους Ομιλία». Με τα κείμενά του προβάλλει τους άξονες των προβλημάτων, έτσι ώστε να λειτουργήσουν μάλλον ως ερεθίσματα συσπειρώσεων παρά ως ακαδημαϊκά θέσφατα.
Μαζί τους, κάποια από τα σκίτσα του συγγραφέα, τα «σκίτσα της φυλακής» όπως ο ίδιος τα αποκαλεί, δουλεμένα κατά την περίοδο της κράτησής του στη Δικτατορία.