Το χρυσοποίκιλτο θαύμα των μεσαιωνικών χειρογράφων Facebook Twitter

Το χρυσοποίκιλτο θαύμα των μεσαιωνικών χειρογράφων

0
Το χρυσοποίκιλτο θαύμα των μεσαιωνικών χειρογράφων Facebook Twitter
"Αυτή η έκθεση θέλει να ανατρέψει την πεποίθηση ότι το παρελθόν είναι μονότονο. Ο μεσαίωνας ήταν κορεσμένος στα χρώματα".

Η έκθεση γιορτάζει την διακοσιοστή επέτειο του Fitzwilliam Museum με μια εκπληκτική επίδειξη 150 φωτισμένων χειρόγραφων από την πλούσια συλλογή του. Η γκάμα περιλαμβάνει από βιβλία προσευχών των ευρωπαϊκών βασιλικών οικογενειών και εμπόρων μέχρι τοπικούς θησαυρούς όπως το ψαλτήριο Macclesfield, πάπυρους αλχημιστών, το γαμήλιο δώρο μια δούκισσας και το αλφαβητάρι μιας πεντάχρονης πριγκίπισσας.

Τα χειρόγραφα ήταν η καρδιά της συλλογής του Viscount Fitzwilliam με την οποία εγκαθιδρύθηκε το μουσείο το 1816. Πολλά από αυτά εκτίθενται σήμερα για πρώτη φορά. Τα χειρόγραφα μπορεί κάποιος να τα δει μόνο στο μουσείο εξαιτίας ενός όρου στην διαθήκη του Fitzwilliam ο οποίος απαγόρευε να φύγουν εκτός του κτηρίου και αποκαλύπτει τα άγχη του ιδρυτή που είχε συλλέξει τους θησαυρούς του στα απόνερα της Γαλλικής Επανάστασης. Η έκθεση Colour: The Art and Science of Illuminated Manuscript στο Fitzwilliam Museum στο Cambridge εγκαινιάζεται στις 30 Ιουλίου και θα διαρκέσει ως τις 30 Δεκεμβρίου.

―Μαρούσα Θωμά

 

Το χρυσοποίκιλτο θαύμα των μεσαιωνικών χειρογράφων Facebook Twitter
Η έκθεση Colour: The Art and Science of Illuminated Manuscript στο Fitzwilliam Museum στο Cambridge εγκαινιάζεται στις 30 Ιουλίου και θα διαρκέσει ως τις 30 Δεκεμβρίου. Χειρόγραφο:Το αρχικό γράμμα από την "Είσοδο στην Ιερουσαλήμ", 14010-1420. Cristoforo Cortese, Ιταλία.

Το χρυσοποίκιλτο θαύμα των μεσαιωνικών χειρογράφων Facebook Twitter
Η έκθεση συγκεντρώνει έργα απ' όλη την Ευρώπη πολύ πριν την εφεύρεση του τυπογραφείου, όταν ακόμα ο γραπτός λόγος ήταν σπάνιος.Χειρόγραφο: Το Ψαλτήρι του Macclesfield (1330–1340), το "Χρίσμα του Δαβίδ", Ανατολική Αγγλία (πιθανώς Norwich ), Αγγλία.
Το χρυσοποίκιλτο θαύμα των μεσαιωνικών χειρογράφων Facebook Twitter
"Οι κορυφαίοι καλλιτέχνες του Μεσαίωνα και των αρχών της Αναγέννησης δεν αντιμετώπιζαν τη τέχνη και τη επιστήμη ως αντίθετες έννοιες", λέει η επιμελήτρια της έκθεσης Stella Panayotova. "Αντλώντας πληροφορίες από ποικίλες πηγές γνώσης, προχωρούσαν σε πειράματα με υλικά και τεχνικές για να δημιουργήσουν όμορφα έργα." Χειρόγραφο: Το εισαγωγικό γράμμα στο "Louis XII, η Θεραπεία των Αρρώστων" (1500), Παρίσι, βόρεια Γαλλία.
Το χρυσοποίκιλτο θαύμα των μεσαιωνικών χειρογράφων Facebook Twitter
Η ομάδα επιστημών του Fitzwilliam – όπου κάποια από τα έργα δεν επιτρέπεται να φύγουν – χρησιμοποίησε μοντέρνες τεχνολογίες για να αναλύσει τις εικόνες. Χειρόγραφο: "Το Βιβλίο των Ωρών" (1480–1490), εικονογράφηση του Vante di Gabriello di Vante Attavanti.
Το χρυσοποίκιλτο θαύμα των μεσαιωνικών χειρογράφων Facebook Twitter
Η επιστήμονας Δρ Paola Ricciardi χρησιμοποίησε απεικονίσεις και φασματοσκοπική ανάλυση για να κατανοήσει τον λόγο του λαμπυρίσματος των εικόνων. Χειρόγραφο: Εισαγωγικό γράμμα σε ένα βιβλίο χορωδίας: "Ο Βασιλιάς Δαβίδ γονατίζει για να προσευχηθεί" (1490-1500 ), Ρώμη και Μπολόνια, Ιταλία
Το χρυσοποίκιλτο θαύμα των μεσαιωνικών χειρογράφων Facebook Twitter
Η ανάλυση έδειξε υλικά όπως κρόκους αυγών στις εικόνες. Χειρόγραφο: "St Lawrence" (1390), έργο του Don Silvestro dei Gherarducci, Niccolo Rosselli, Φλωρεντία, Ιταλία.
Το χρυσοποίκιλτο θαύμα των μεσαιωνικών χειρογράφων Facebook Twitter
Κάποια άλλα έργα έχουν σμάλτο, μία λεπτή υαλώδης επίστρωση. Χειρόγραφο: "Η Δημιουργία του Ουρανού και της Γης" (1460-1477), έργο του Pellegrino di Mariano Rossini, Σιέννα, Ιταλία.
Το χρυσοποίκιλτο θαύμα των μεσαιωνικών χειρογράφων Facebook Twitter
Μια άλλη ανακάλυψη είναι ένα πολλών αιώνων εξώφυλλο με εικονογράφηση του Αδάμ και της Εύας. Το ζευγάρι είχε αρχικά ζωγραφιστεί γυμνό για την Γαλλίδα βασίλισσα Άννα της Βρετάνης, στη συνέχεια όμως επικαλύφθηκε. Η υπέρυθρη απεικόνισή του έχει ως στόχο την αποκατάστασή του στην αρχική του μορφή. Χειρόγραφο: Αρχικό γράμμα σχηματισμένο από πράσινα κλαδιά σε χρυσό έδαφος:"Λατρεία του Παιδιού" (1500), Τιρόλο, Ιταλία.
Το χρυσοποίκιλτο θαύμα των μεσαιωνικών χειρογράφων Facebook Twitter
"Αυτή η έκθεση θέλει να ανατρέψει ένα μεγάλο κλισέ: την πεποίθηση ότι το παρελθόν είναι μονότονο. Ο μεσαίωνας ήταν κορεσμένος στα χρώματα", λέει ο Jonathan Jones. Χειρόγραφο: Αρχικό γράμμα μεσα σε κύκλο με διάφορες σκηνές: ο Ιωάννης ο Βαπτιστής, Ερημίτης Αγίων και σκηνές από τα Πάθη του Χριστού (1490-1500), Μπολόνια, Ιταλία.
Το χρυσοποίκιλτο θαύμα των μεσαιωνικών χειρογράφων Facebook Twitter
Το χρώμα ήταν επιφορτισμένο με νοήματα. Οι άνθρωποι φορούσαν εραλδικά ρούχα και κρατούσαν λάβαρα. Μινιατούρα από το Βιβλίο των Ωρών: "Ανάληψη" (1490-1500) από τον Jean Poyer , Tours, Γαλλία.
Το χρυσοποίκιλτο θαύμα των μεσαιωνικών χειρογράφων Facebook Twitter
Είναι ένα είδος εξπρεσσιονιστικής τέχνης γεμάτης συγκίνηση όπως ένας πίνακας του Van Gogh. Δημιουργήθηκε την εποχή του μεσαίωνα όταν οι καλλίτέχνες δεν ήταν διασημότητες αλλά έβαζαν την ψυχή τους στο έργο τους. Χειρόγραφο: Μινιατούρα που δείχνει την Παναγία να περιβάλλεται από τους Αποστόλους (1480-1490), Hainaut, Valenciennes, βόρεια Γαλλία.
Το χρυσοποίκιλτο θαύμα των μεσαιωνικών χειρογράφων Facebook Twitter
Είναι μύθος ότι τα χρυσοποίκιλτα χειρόγραφα είχαν αμιγώς θρησκευτικό περιεχόμενο. Συχνά χρησιμοποιούνταν και για πιο γήινα και επιστημονικά κείμενα. Χειρόγραφο: Βιβλίο των Ωρών, η "Χρήση της Ρώμης", οι "Τρεις Ζωντανοί και οι Τρεις Νεκροί", (1490-1510), δυτική Γαλλία.


Το χρυσοποίκιλτο θαύμα των μεσαιωνικών χειρογράφων Facebook Twitter
"Δεν ήταν μόνο τα όμορφα χρώματα που με δυσκόλευσαν να ξεκολλήσω απ' αυτή την έκθεση", λέει ο Jonathan Jones, "αλλά η αγωνία και η έκσταση του χρυσοποίκιλτου παρελθόντος".Χειρόγραφο: "Η Κοίμηση της Θεοτόκου" (1420), Master of Murano Gradual (active c 1420–1440), Βενετία, Ιταλία.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

Φωτογραφία / Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

«Η ζωή τους γινόταν όλο και πιο δύσκολη. Δεν ήθελαν να πάνε σε οίκο ευγηρίας και κανένας από τους δύο δεν ήθελε να ζήσει χωρίς τον άλλον. Έτσι έφυγαν από τη ζωή μαζί». Η πιο προσωπική φωτογραφία του Martin Roemers
THE LIFO TEAM
Αποτυπώνοντας την ολοκληρωτική χαρά του ποδοσφαίρου σε μια και μόνο στιγμή

Φωτογραφία / Αποτυπώνοντας την έκσταση του ποδοσφαίρου σε μερικά κλικ

Ο φωτογράφος André Coelho βρέθηκε στο στάδιο Nilton Santos στο Ρίο ντε Τζανέιρο, που ήταν γεμάτο με χιλιάδες οπαδούς της Μποταφόγκο που δεν μπόρεσαν να ταξιδέψουν για να δουν την αγαπημένη τους ομάδα από κοντά.
THE LIFO TEAM
Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Νίκος Οικονομόπουλος / Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Σε μια σπάνια συνέντευξή του, ο διεθνούς φήμης φωτογράφος του Magnum μιλά στον M. Hulot για την συναρπαστική φωτογραφική του ανέλιξη και τις σκέψεις του πάνω στα αιώνια διλήμματα της τέχνης του.
M. HULOT
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt

Spyros Rennt / «Το κουίρ είναι το βάρος που σηκώνουμε απέναντι στην κοινωνία που δεν μας αγκαλιάζει»

Φίλοι, γνωστοί, άγνωστοι, εραστές: Στο τέταρτο φωτογραφικό του βιβλίο «Intertwined», ο Έλληνας καλλιτέχνης Spyros Rennt στρέφει το βλέμμα του προς μια πιο ήσυχη πλευρά της κουίρ επαφής.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η Ελλάδα που πρωτοείδα ήταν βουτηγμένη στη φτώχεια» ή «Γνώρισα/πρόλαβα μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». ή «Οι άνθρωποι στα νησιά δεν γνώριζαν καν τι σημαίνει τουρίστας»

Οι Αθηναίοι / «Τώρα η γλώσσα του Οδυσσέα είναι η γλώσσα μου. Και το Αιγαίο είναι η θάλασσά μου»

Γεννημένος στο Σικάγο, η αληθινή αλλαγή στη ζωή του ήρθε όταν ταξίδεψε για πρώτη φορά στα ελληνικά νησιά και την Αθήνα το 1954. Αποτύπωσε φωτογραφικά «τα χρόνια της ελπίδας σε μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». Σήμερα, εκφράζει την ανησυχία του για τα όμορφα τοπία της και τις γειτονιές, όπως η Πλάκα, που «είναι γεμάτες από καταστήματα με σουβενίρ». Ο φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι φωτογραφίες της Χλόης Ακριθάκη γίνονται έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Φωτογραφία / Μια έκθεση για τους πολύ προσωπικούς χώρους των καλλιτεχνών

Η έκθεση «Συναντήσεις» της Χλόης Ακριθάκη στο Μουσείο Μπενάκη είναι μια σειρά φωτογραφιών που ξεκινά το 1992, στο ατελιέ του πατέρα της, και φτάνει μέχρι σήμερα, με την ίδια να επισκέπτεται φίλους εικαστικούς κατά τη διάρκεια της δουλειάς τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Φωτογραφία / Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Οι νικητές του δεύτερου ετήσιου Διαγωνισμού Φωτογραφίας Φύσης παρουσιάζουν εκπληκτικές εικόνες που κόβουν την ανάσα και αποκαλύπτουν τη ζωή στον πλανήτη μας. Ο φετινός διαγωνισμός αναδεικνύει τη δύναμη της φωτογραφίας να αποτυπώνει τοπία, την άγρια ζωή και τη λεπτή ισορροπία που διατηρεί τη ζωή στη Γη.
THE LIFO TEAM
«Η ζωή είναι παράξενη και αστεία» - Μία ταινία για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Βρετανού φωτογράφου Martin Parr

Φωτογραφία / Η ζωή και το έργο του φωτογράφου Martin Parr γίνονται ντοκιμαντέρ

«Προσπαθώ να δείξω τα πράγματα που θεωρώ ενδιαφέροντα και μερικές φορές είναι αστεία. Οι άνθρωποι είναι αστείοι, οπότε πώς γίνεται να μην είναι και το έργο αστείο; Δεν θεωρώ τον εαυτό μου χιουμοριστικό φωτογράφο, αλλά η ζωή είναι παράξενη και αστεία».
THE LIFO TEAM
Τάκης Τλούπας: Ο φωτογράφος που αποτύπωσε μοναδικά την «ασπρόμαυρη» Ελλάδα

Φωτογραφία / Η απλότητα και η δύναμη των προγόνων μας στις φωτογραφίες του Τάκη Τλούπα

Η ιστορία του φωτογράφου που απαθανάτισε το δριμύ μεγαλείο της ελληνικής φύσης και τους φτωχούς ανθρώπους που έφτιαξαν κόσμο απ' τα χρειώδη: Μιλούν στη LIFO η κόρη του, Βάνια Τλούπα, και η εκδότρια Ραχήλ Μισδραχή–Καπόν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ