Οδοιπορικό στα ψυχιατρεία της Σερβίας και του Κοσσόβου Facebook Twitter
George Georgiou

Οδοιπορικό στα ψυχιατρεία της Σερβίας και του Κοσσόβου

1

Ο ελληνικής καταγωγής βρετανός φωτογράφος George Georgiou γεννήθηκε το 1961 στο Λονδίνο και είναι ευρύτερα γνωστός για τη δουλειά του στην Ανατολική Ευρώπη, στα Βαλκάνια, και ιδιαίτερα στην Τουρκία.

Έχει τιμηθεί με πλήθος διακρίσεων, έχει λάβει δύο φορές το βραβείο World Press Photo, το πρώτο βραβείο στην διοργάνωση Pictures of the Year International για το έργο του 'Istanbul Bombs' το 2004, ενώ έχει τιμηθεί και με το Nikon Press Award UK. Δουλειά του έχει εκτεθεί σε ολόκληρο τον κόσμο, ενώ το 2011 πήρε μέρος και στην μεγάλη έκθεση 'New Photography' στο Νεοϋορκέζικο ΜοΜa. Στην Ελλάδα τον γνωρίσαμε μέσα από το λεύκωμα "Τουρκία. Στη ρωγμή του χρόνου" από την Apeiron Photos (2010).

Κατά την επίσκεψη μου στη Σερβία έτυχε να δω ένα σχετικό ρεπορτάζ στην τηλεόραση. Αποφάσισα να επισκεφθώ τα ιδρύματα. Όταν το θέμα πήρε διαστάσεις από την τηλεόραση ο σέρβικος λαός σοκαρίστηκε και πολλές δωρεές πραγματοποιήθηκαν άμεσα.

Ο Georgiou δίδασκε για χρόνια φωτογραφία σε τροφίμους ψυχιατρικών κλινικών του Λονδίνου, και την περίοδο 1999-2002, στα πλαίσια ενός μεγαλύτερου project για τις συνέπειες της σύγκρουσης του ΝΑΤΟ με τη Σερβία, επισκέφθηκε τρία ψυχιατρικά ιδρύματα στη Σερβία και το Κόσσοβο. Παρά την εξοικείωση του με το αντικείμενο, αυτό που αντίκρισε ήταν συγκλονιστικό...

Οδοιπορικό στα ψυχιατρεία της Σερβίας και του Κοσσόβου Facebook Twitter
George Georgiou
Οδοιπορικό στα ψυχιατρεία της Σερβίας και του Κοσσόβου Facebook Twitter
George Georgiou

Μας εξιστορεί:

«Τα ιδρύματα αυτά ήταν "κρυμμένα" από το ευρύ κοινό. Κατά τη διάρκεια του καθεστώτος Μιλόσεβιτς τα κονδύλια που προορίζονταν για τα ψυχιατρεία δεν έφταναν ποτέ στον προορισμό τους και σταδιακά οι συνθήκες διαβίωσης έγιναν τρομακτικές: Βρωμιά, παντελής έλλειψη φροντίδας, μεταδοτικές ασθένειες, έλλειψη ιατρικής περίθαλψης και αποκατάστασης, μηδενική εποπτεία, και ένα εξωφρενικά χαμηλά αμειβόμενο προσωπικό.

Το χειρότερο όλων ήταν οι περιπτώσεις ασθενών που δεν θα έπρεπε έτσι κι αλλιώς να βρεθούν ποτέ σε μία ψυχιατρική κλινική. Άνθρωποι με απλές σωματικές αναπηρίες, με σύνδρομο Down, Ρομά, ορφανά, ή περιπτώσεις καθόλα υγειών ανθρώπων που είχαν την ατυχία να γεννηθούν σε αυτά τα ιδρύματα. Ζώντας σε αυτό το περιβάλλον πολλοί άρχισαν να εκδηλώνουν αυτοκαταστροφικές και άλλες διαταραχές. Υπήρχε ένα αγόρι, θύμα αυτοκινητιστικού ατυχήματος, που έχασε τα πόδια του και τους δυο γονείς του. Δεν είχε καμία ψυχική πάθηση παρ' όλα αυτά ζούσε σε ψυχιατρική κλινική για χρόνια...»

Οδοιπορικό στα ψυχιατρεία της Σερβίας και του Κοσσόβου Facebook Twitter
George Georgiou

Οι εικόνες του Georgiou δημοσιεύτηκαν σε πλήθος περιοδικών και εκθέσεων. Παρ' όλα αυτά δεν ήταν ο πρώτος που έκανε την αποκάλυψη.

«Κατά την επίσκεψη μου στη Σερβία έτυχε να δω ένα σχετικό ρεπορτάζ στην τηλεόραση. Αποφάσισα να επισκεφθώ τα ιδρύματα. Όταν το θέμα πήρε διαστάσεις από την τηλεόραση ο σέρβικος λαός σοκαρίστηκε και πολλές δωρεές πραγματοποιήθηκαν άμεσα.

Η κατάσταση στο Κόσσοβο ήταν ακόμα χειρότερη. Όλα αυτά άλλαξαν όταν διεθνείς Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις παρενέβησαν. Το θετικό της όλης υπόθεσης ήταν ότι μετά τη φωτογράφιση για τη σειρά Hidden επικοινώνησα με μία Αμερικάνικη Μη Κυβερνητική Οργάνωση και το πρόβλημα έγινε ευρύτερα γνωστό. Βοήθεια άρχισε να έρχεται από ολόκληρο τον κόσμο.»

«Μέχρι το 2002 οπότε και επισκέφθηκα για τελευταία φορά τα ιδρύματα δημόσιες εκστρατείες ευαισθητοποίησης είχαν ήδη λάβει χώρα, πολλά χρήματα είχαν συγκεντρωθεί, και οι συνθήκες καλυτέρεψαν σε τεράστιο βαθμό. Το δυσκολότερο κομμάτι ήταν να μπορέσω να δημοσιεύσω τις φωτογραφίες στα Μέσα της δυτικής Ευρώπης μιας που θεωρούνταν πολύ σκληρές ή "δύσκολες". Αν ρωτάς εμένα όμως όλο αυτό είχε να κάνει με το πόσο αναπαυτικά κάθονται τα Μέσα πάνω στις διαφημίσεις τους...»

Και η διαμονή στην Αθήνα;

«Πρέπει να παραδεχτώ ότι ήταν λάθος η εγκατάσταση μου στην Αθήνα για κάποιο διάστημα. Η πόλη ήταν αρκετά μακριά από τα κύρια ενδιαφέροντα μου που ήταν τα βόρεια Βαλκάνια και η Τουρκία. Συνεπώς ταξίδευα σχεδόν συνέχεια εκτός Ελλάδας, παρόλο που διέμενα εκεί.»

Οδοιπορικό στα ψυχιατρεία της Σερβίας και του Κοσσόβου Facebook Twitter
George Georgiou
Οδοιπορικό στα ψυχιατρεία της Σερβίας και του Κοσσόβου Facebook Twitter
George Georgiou
Οδοιπορικό στα ψυχιατρεία της Σερβίας και του Κοσσόβου Facebook Twitter
George Georgiou
Οδοιπορικό στα ψυχιατρεία της Σερβίας και του Κοσσόβου Facebook Twitter
George Georgiou
Οδοιπορικό στα ψυχιατρεία της Σερβίας και του Κοσσόβου Facebook Twitter
George Georgiou
Οδοιπορικό στα ψυχιατρεία της Σερβίας και του Κοσσόβου Facebook Twitter
George Georgiou
Οδοιπορικό στα ψυχιατρεία της Σερβίας και του Κοσσόβου Facebook Twitter
Οδοιπορικό στα ψυχιατρεία της Σερβίας και του Κοσσόβου Facebook Twitter
George Georgiou
Οδοιπορικό στα ψυχιατρεία της Σερβίας και του Κοσσόβου Facebook Twitter
George Georgiou
Οδοιπορικό στα ψυχιατρεία της Σερβίας και του Κοσσόβου Facebook Twitter
George Georgiou
Οδοιπορικό στα ψυχιατρεία της Σερβίας και του Κοσσόβου Facebook Twitter
George Georgiou
Οδοιπορικό στα ψυχιατρεία της Σερβίας και του Κοσσόβου Facebook Twitter
George Georgiou
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT

σχόλια

1 σχόλια
Η φρίκη σε όλο της το μεγαλείο!Εικόνες που αντιπροσωπεύουν μια άλλη εποχή..έναν άλλο αιώνα όπου οι "διαφορετικοί" άνθρωποι περιθωριοποιούνταν και "θεραπεύονταν" σε τέτοιου είδους "ιδρύματα".Θα έπρεπε να έχουν εξαληφθεί ως τώρα.Τι να πω..Μακάρι να υπάρξει ευαισθητοποίηση και μια κάποια κινητοποίηση για αυτούς τους ανθρώπους όσο ακόμα θεωρούνται άνθρωποι.