ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Ο Δημήτρης Μεσσίνης φωτογραφίζει πρόσωπα όπως είναι, σε χρόνο που δεν μπορούν να αντιδράσουν

Ο Δημήτρης Μεσσίνης φωτογραφίζει πρόσωπα όπως είναι, σε χρόνο που δεν μπορούν να αντιδράσουν Facebook Twitter
0

 «Το πρόσωπο είναι ο καθρέφτης της ψυχής», πιστεύει ο Δημήτρης Μεσσίνης. Η έκθεσή του με τίτλο «Πρόσωπα» ξεκινά στις 15/9 στο Τελλόγλειο Θεσσαλονίκης. Θα διαρκέσει έως και τις 30/10 και στη συνέχεια θα περιοδεύσει ανά την Ελλάδα, για να κλείσει, τελικά, την πορεία της στην Αθήνα.

 

Στα «Πρόσωπα» θα υπάρχουν σχεδόν 90 έργα του (κάποια απ' αυτά παρουσιάζονται σήμερα στο LIFO.gr), που χρονολογούνται από το 1991 μέχρι σήμερα, τα οποία καθρεφτίζουν την καριέρα του στη διεθνή φωτοειδησεογραφία.

Πρόκειται για την πρώτη ατομική έκθεση του Έλληνα φωτοειδησεογράφου που κατά τη διάρκεια των τελευταίων 25 ετών έχει εργαστεί για διεθνή μέσα ενημέρωσης και έχει καλύψει το μεγαλύτερο μέρος των πολέμων και συγκρούσεων στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή, την Αφρική και την Ασία, ενώ κατά καιρούς υπήρξε συντονιστής στην ομάδα φωτογραφίας του Ευρωπαϊκού Πρακτορείου (EPA) και υπεύθυνος για όλη την ομάδα φωτογράφων του Associated Press. 

Μιλήσαμε μαζί του λίγο πριν από τα εγκαίνια της έκθεσής του στο Τελλόγλειο

Ο Δημήτρης Μεσσίνης φωτογραφίζει πρόσωπα όπως είναι, σε χρόνο που δεν μπορούν να αντιδράσουν Facebook Twitter
ΚΑΜΠΟΥΛ – ΑΦΓΑΝΙΣΤΑΝ, Νοέμβριος 2001. Ο τρίχρονος Άχμεντ Αχμετζάι βοηθάει τον πατέρα του στην συντήρηση του ερειπωμένο τάφου και τους κήπους του Μογγόλου αυτοκράτορα Babur.

— Κύριε Μεσσίνη, μ' αρέσει πάντα να μαθαίνω τι ήθελαν να γίνουν όταν ήταν μικροί οι άνθρωποι με τους οποίους μιλάω...

Λοιπόν, εγώ ήθελα να γίνω αξιωματικός του στρατού!

 

— Είναι προφανές πως δεν γίνατε τελικά.  

Δεν έγινα γιατί όταν μεγάλωσα λίγο κατάλαβα ότι πρέπει να κάθομαι συνέχεια «κλαρίνο» και να χαιρετώ ανωτέρους μέχρι να βγω στη σύνταξη. Κι αυτό δεν μου άρεσε καθόλου… Είμαι πολύ ελεύθερο πνεύμα για να μπορέσουν να με δαμάσουν, δεν είχα καμιά σχέση με αυτά τα πράγματα.

«Δεν είναι στημένα πορτρέτα όπου η προσπάθεια του φωτογραφιζόμενου είναι να δείξει τι θα ήθελε ο ίδιος ή ο φωτογράφος να είναι και όχι ό,τι πραγματικά είναι.
Είναι φωτογραφίες «κλεμμένες» θα μπορούσα να πω, σε χρόνο που δεν μπορεί να αντιδράσει ο φωτογραφιζόμενος, και απεικονίζουν το τι και ποιος ακριβώς είναι»


— Και πότε ξεκίνησε η σχέση σας με τη φωτογραφία;
Αρκετά αργά θα έλεγα. Ερασιτεχνικά βέβαια, μαζί με τον εξαίρετο φίλο Κλεάνθη Γρίβα, πολύ γνωστό συγγραφέα και ψυχίατρο. Ο Κλεάνθης εκείνη την εποχή αρθρογραφούσε στην εφημερίδα «Θεσσαλονίκη». Μια μέρα τράβηξα μια φωτογραφία με περιβαλλοντολογικό περιεχόμενο, βιομηχανική ρύπανση, και μου ζήτησε να του τη δώσω για ένα άρθρο που έγραφε. Το έκανα με χαρά, και όταν την άλλη μέρα είδα τη φωτογραφία μου εξώφυλλο... Αυτό ήταν, “coup de foudre”, που λένε και οι Γάλλοι. Τη μέρα εκείνη ουσιαστικά άρχισα να ερωτεύομαι τη φωτοειδησεογραφία. Με τον καιρό έγινε πάθος…

Ο Δημήτρης Μεσσίνης φωτογραφίζει πρόσωπα όπως είναι, σε χρόνο που δεν μπορούν να αντιδράσουν Facebook Twitter
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΕΛΛΑΣ, Σεπτέμβριος 2011. Διαδηλωτής συλλαμβάνεται από αστυνομικούς των Μ.Α.Τ. κατά την διάρκεια πορείας διαμαρτυρίας οδηγών ταξί στα εγκαίνια της Δ.Ε.Θ.
Ο Δημήτρης Μεσσίνης φωτογραφίζει πρόσωπα όπως είναι, σε χρόνο που δεν μπορούν να αντιδράσουν Facebook Twitter
ΣΕΛΤΙΚ ΣΟΥΓΙΟΥ – ΤΟΥΡΚΙΑ, Μαίος 2003. Μία τρομοκρατημένη μάνα ουρλιάζει αντικρύζοντας τα χαλάσματα του τετραόροφου παιδικού κοιτώνα, που κατέρρευσε από σεισμό σκοτώνοντας δεκάδες παιδιά.
Ο Δημήτρης Μεσσίνης φωτογραφίζει πρόσωπα όπως είναι, σε χρόνο που δεν μπορούν να αντιδράσουν Facebook Twitter
ΣΑΡΑΓΕΒΟ – ΒΟΣΝΙΑ ΕΡΖΕΓΟΒΙΝΗ, Σερβοβόσνιος κρατά στην αγκαλιά το παιδί του, πριν το μεταφέρουν για ασφάλεια στο Βελιγράδι, μετά τον διάδρομο ασφαλείας που άνοιξε ο ΟΗΕ στην εμπόλεμη ζώνη. Περισσότεροι από 700 πρόσφυγες, οι περισσότεροι από αυτούς γυναίκες, παιδιά και ηλικιωμένοι, εγκατέλειψαν το Σαράγιεβο την ημέρα εκείνη.

— Μου αρέσει που δεν χρησιμοποιείτε τις λέξεις «φωτορεπορτάζ» και «φωτορεπόρτερ». Αλήθεια, πώς ορίζετε εσείς το επάγγελμα του φωτοειδησεογράφου;

Κατ' αρχάς, είναι ένα επάγγελμα που αν δεν το ερωτευτείς δεν μπορείς να το ασκήσεις. Θέλει απόλυτη αφοσίωση, πάθος, ειλικρίνεια, συνεχές κυνηγητό της είδησης, μεγάλη ταχύτητα σκέψης και αντίληψης και απόλυτο επαγγελματισμό. Πρέπει να το καταλάβουν πολλοί νέοι συνάδελφοι, ότι άλλο φωτοειδησεογραφία και άλλο ακτιβισμός. Δεν συμβαδίζουν αυτά τα δύο. Στη δουλειά αυτή πρέπει να κρύβεις πολύ βαθιά μέσα σου τα συναισθήματα που νιώθεις.


— Τι θυμάστε απ’ την πρώτη σας αποστολή στα διεθνή μέτωπα;
Σαράγεβο, Νοέμβριος 1992. Τι να πρωτοθυμηθώ! Άπειρες ιστορίες. Πάντως, το πιο τρομακτικό ήταν να οδηγείς με ιλιγγιώδη ταχύτητα στην κεντρική λεωφόρο της πόλης, μερικές φορές και με 150 χλμ. την ώρα, για να αποφεύγουμε τις σφαίρες των Σερβοβόσνιων ελεύθερων σκοπευτών. Οι φήμες έλεγαν την εποχή εκείνη ότι το κεφάλι μας –φωτογράφου, δημοσιογράφου ή εικονολήπτη– είχε 500 γερμανικά μάρκα πριμοδότηση! Έχω φίλο από το Γαλλικό Πρακτορείο ο οποίος μεταφέρθηκε σε πολύ κακή κατάσταση από τους Γάλλους κυανόκρανους στη Γαλλία, γιατί οδηγώντας με πολύ μεγάλη ταχύτητα και δεχόμενος πυροβολισμούς έχασε τον έλεγχο και τσακίστηκε σε έναν τοίχο. Κατά κάποιον τρόπο ήμασταν επικηρυγμένοι.

Ο Δημήτρης Μεσσίνης φωτογραφίζει πρόσωπα όπως είναι, σε χρόνο που δεν μπορούν να αντιδράσουν Facebook Twitter
ΡΑΜΑΛΑ – ΔΥΤΙΚΗ ΟΧΘΗ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗΣ, Μάρτιος 2002. Ο Ayman Jebril, κάμεραμαν της τηλεόρασης ABC, επεξεργάζεται έντρομος την κατεστραμμένη, από 7 σφαίρες κάμερά του. Μιά από τις σφαίρες καρφώθηκε κατ'ευθείαν στο κέντρο του φακού του μετά από επίθεση στο ξενοδοχείο από Ισραηλινό άρμα, όπου διέμεναν πολλοί δημοσιογράφοι.


— Ήταν αυτή, στο Σαράγεβο, η πιο επικίνδυνη αποστολή της καριέρας σας;
Κινδύνεψα πραγματικά στο παρά πέντε, που λένε, όμως όχι εκεί που θα μπορούσατε να φανταστείτε, όπως Αφγανιστάν, Πρώην Γιουγκοσλαβία, Ιράκ ή άλλα εμπόλεμα μέρη. Καλύπτοντας την Ιντιφάντα στα κατεχόμενα παλαιστινιακά εδάφη, στην πόλη Ραμάλα τον Μάρτιο του 2002, μια νύχτα έγινε εισβολή στην πόλη από τον ισραηλινό στρατό, με βαριά άρματα μάχης και τεθωρακισμένα οχήματα που καταλάβαν κύριες θέσεις. Πολύ κοντά στο ξενοδοχείο που έμεναν οι δημοσιογράφοι ήταν και ο καταυλισμός προσφύγων Al Amari τον οποίο και περικύκλωσαν με άρματα.
Καθ’ όλο το μήκος της σκάλας του ξενοδοχείου είχαν εγκαταστήσει οι οπερατέρ των διάφορων διεθνών μέσων τους τρίποδες και τις κάμερές τους. Κοντά σε αυτούς και εμείς. Μάλιστα, είχα καταφέρει να βρω θέση δίπλα στον τοίχο ώστε να μπορώ να προστατευτώ αν χρειαστεί.
Κατά τις τρεις τα χαράματα και χωρίς συγκεκριμένο λόγο ο πύργος του άρματος άρχισε να γυρνάει προς εμάς και ξαφνικά το πολυβόλο έριξε μια πολύ μεγάλη ριπή προς το μέρος μας! Ίσα που πρόλαβα και κρύφτηκα πίσω από τον τοίχο.
Όλοι οι άλλοι έπεσαν στο πάτωμα η όπου αλλού μπόρεσαν, έσπασαν οι σωλήνες νερού και δημιουργήθηκε μέγας πανικός. Η κάμερα του καναλιού ABC που ήταν ακριβώς δίπλα μου δέχτηκε επτά σφαίρες, η μία στο κέντρο του φακού. Και ο οπερατέρ, τυχερός που την ώρα εκείνη είχε φύγει από τη σκάλα και πήγε πιο μέσα να κάνει ένα τσιγάρο για να μη φαίνεται η καύτρα από έξω. Όπως βλέπετε, το κάπνισμα δεν βλάπτει μόνο την υγεία… μπορεί να σώσει και καμιά ζωή!
Η επίσημη δικαιολογία του στρατού ήταν ότι μας πέρασαν για ελεύθερους σκοπευτές! Η φωτογραφία του οπερατέρ του ABC είναι και μέρος της έκθεσης. Δείτε τα μάτια του για να καταλάβετε…

Ο Δημήτρης Μεσσίνης φωτογραφίζει πρόσωπα όπως είναι, σε χρόνο που δεν μπορούν να αντιδράσουν Facebook Twitter
ΑΘΗΝΑ – ΕΛΛΑΣ, Σεπτέμβριος 2013. Μια πωλήτρια καταστήματος κοσμημάτων σπρώχνει ταπεινωτικά με το πόδι νεαρή Ρομά, που παίζει ακορντεόν στον πεζόδρομο της Ακρόπολης, στο κέντρο της Αθήνας, την Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2013.

— Έχετε πει: «Όταν δουλεύω είμαι παγερός, δεν αφήνω ποτέ τη μηχανή κάτω, όταν κοιτώ τις εικόνες είναι δικό μου θέμα αν θα κλάψω». Τι εννοούσατε;
Ακριβώς αυτό που προανέφερα. Πρώτα οι εικόνες, γιατί γι' αυτό είμαι εκεί που είμαι, αν χρειαστεί θα βοηθήσω ανθρώπους και το βράδυ που είσαι μόνος και «κάνεις ταμείο» με τον εαυτό σου μπορείς να χαλαρώσεις και να αφήσεις και ένα δάκρυ να κυλήσει.

Πρέπει να το καταλάβουν πολλοί νέοι συνάδελφοι, ότι άλλο φωτοειδησεογραφία και άλλο ακτιβισμός. Δεν συμβαδίζουν αυτά τα δύο. Στη δουλειά αυτή πρέπει να κρύβεις πολύ βαθιά μέσα σου τα συναισθήματα που νιώθεις.

— Πιστεύετε ότι ο φωτοειδησεογράφος πρέπει να επεμβαίνει και να βοηθάει σ' όσα γίνονται μπροστά του ή να βγάζει μόνο φωτογραφίες;

Η δουλειά του είναι να καταγράφει πρώτα το τι γίνεται. Μετά μπορεί κάλλιστα να προσφέρει βοήθεια αν χρειαστεί.

Ο Δημήτρης Μεσσίνης φωτογραφίζει πρόσωπα όπως είναι, σε χρόνο που δεν μπορούν να αντιδράσουν Facebook Twitter
ΡΑΤΣΑΚ – ΚΟΣΟΒΟ, Ιανουάριος, 2000. Η Sherife Sila , 62 ετών, αφηγείται τη Σερβική επίθεση που έγινε ένα χρόνο πριν, τον Ιανουαρίου του 1999, από τις δυνάμεις της Σερβικής αστυνομίας κατά του Αλβανόφωνου χωριού Ράτσακ στο Κόσοβο, όπου ο σύζυγός της και οι δύο γιοι της ήταν μεταξύ των 45 ανθρώπων που σκοτώθηκαν. Η πράξη αυτή προκάλεσε την στρατιωτική επέμβαση του ΝΑΤΟ.

— Θυμάμαι τουλάχιστον μία φορά που βοηθήσατε και μερικές φορές μια φωτογραφία έχει άμεσο αποτέλεσμα, ειδικά τώρα που μοιράζονται μέσω των social media. Θέλετε να μας πείτε δυο λόγια γι' αυτή που είχατε βγάλει κοντά στην Ακρόπολη, όπου γυναίκα κλοτσούσε κοριτσάκι που έπαιζε ακορντεόν;
Τυχαία περνούσα από το σημείο και είδα μια «κυρία» με το περιοδικό «VOGUE» στο χέρι να κλοτσάει μια μικρή Ρομά που έπαιζε ακορντεόν, μπροστά στα έκπληκτα μάτια των τουριστών. Μετά την αστραπιαία φωτογράφηση μπήκα ανάμεσα σε αυτήν και στο παιδί, στολίζοντας με αρκετά «γαλλικά» την «κυρία» που δούλευε σε παρακείμενο χρυσοχοείο του πεζόδρομου της Αδριανού. Την ενοχλούσε, μου είπε, το ότι δεν έκοβε αποδείξεις η μικρή! (εδώ γελάμε). Η ιστορία έχει πάει στα δικαστήρια, διότι ασκήθηκε δίωξη εναντίον της και η πρώτη δίκη δεν έγινε λόγω ωραρίου.

Ο Δημήτρης Μεσσίνης φωτογραφίζει πρόσωπα όπως είναι, σε χρόνο που δεν μπορούν να αντιδράσουν Facebook Twitter
ΜΙΤΡΟΒΙΤΣΑ – ΚΟΣΟΒΟ, Μάρτιος 2000. Αλβανόφωνος του Κοσόβου περιμένει στην σειρά έξω από την τράπεζα, για να λάβει το μηνιαίο βοήθημα του Ο.Η.Ε. των 17 $ στην διαιρεμένη από τους Σέρβους και Αλβανούς πόλη της Μιτροβίτσας.
Ο Δημήτρης Μεσσίνης φωτογραφίζει πρόσωπα όπως είναι, σε χρόνο που δεν μπορούν να αντιδράσουν Facebook Twitter
ΜΠΡΟΥΖΝΙΚ – ΚΟΣΟΒΟ, Ιούνιος 1999. Ο μαχητής του Απελευθερωτικού Στρατού του Κοσσυφοπεδίου (UCK) Brahim Manovi κλαίει γονατιστός στο χώρο του φερόμενου ως μαζικού τάφου που περιέχει τις σορούς 60 Αλβανών, που σκοτώθηκαν από τις σερβικές δυνάμεις στις 4 και 5 Ιουνίου 1999 στο χωριό της Bruznik, περίπου 30 χιλιόμετρα βόρεια της Πρίστινα.


— Υπάρχουν φορές που δεν δημοσιεύσατε δυνατές φωτογραφίες; Αν δεν κάνω λάθος, είχατε μιλήσει κάποτε για όταν στο Κόσοβο το 1999 καταλάβατε ότι κάποιος προέτρεπε τα γυναικόπαιδα να κλάψουν…
Ναι, έγινε και αυτό. Καταχείμωνο με μείον 15 βαθμούς Κελσίου έπεσα σε ένα κονβόι Αλβανόφωνων με τρακτέρ φορτωμένα με γυναικόπαιδα, να προσπαθούν εσπευσμένα να εγκαταλείψουν το χωριό τους. Δεν υπήρχαν εχθρικές κινήσεις εκείνη τη στιγμή. Δίπλα στα τρακτέρ ήταν ένας άνδρας που φώναζε συνέχεια και δυνατά και επιτακτικά τη λέξη καζ (qaj). Τη στιγμή εκείνη δεν έδωσα σημασία. Αργότερα που γυρίσαμε με τον συνάδελφο Ρουμάνο οπερατέρ στο ξενοδοχείο, του ζήτησα να παίξει λίγο στο βίντεο τη στιγμή που αυτός φώναζε. Ρώτησα τον μεταφραστή μας τι σημαίνει η λέξη που εκφωνεί και μου απαντάει: τίποτα το σημαντικό. Δεν μου άρεσε όμως το βλέμμα του και κατέβηκα να ρωτήσω τον μεταφραστή του BBC. Η απάντησή του ήταν ότι τους έδινε επιτακτικά εντολή να κλάψουν, ήταν ένα στημένο σκηνικό. Αν και το είχαμε αποκλειστικό, ο οπερατέρ πήρε την κασέτα του και εγώ το φιλμ μου και κατευθείαν στα σκουπίδια. Θέλει πάρα πολλή προσοχή με τους ντόπιους συνεργάτες που χρησιμοποιείς.

Ο Δημήτρης Μεσσίνης φωτογραφίζει πρόσωπα όπως είναι, σε χρόνο που δεν μπορούν να αντιδράσουν Facebook Twitter
ΑΘΗΝΑ – ΕΛΛΑΣ, Φεβρουάριος 2012. Τυφλή διαδηλώτρια φωνάζει συνθήματα κατά της λιτότητας κοντά στο γραφείο του Πρωθυπουργού, τα οποία είναι γραμμένα σε Μπράιγ.
Ο Δημήτρης Μεσσίνης φωτογραφίζει πρόσωπα όπως είναι, σε χρόνο που δεν μπορούν να αντιδράσουν Facebook Twitter
ΑΘΗΝΑ – ΕΛΛΑΣ, Απρίλιος 2010. Υποστηρικτές του Νίκου Μαζιώτη φωνάζουν συνθήματα, καθώς εξέρχεται με μεγάλη αστυνομική συνοδεία από το γραφείο του εισαγγελέα, όταν συνελήφθη ως μέλος της Ελληνικής τρομοκρατικής οργάνωσης «Επαναστατικός Αγώνας».
Ο Δημήτρης Μεσσίνης φωτογραφίζει πρόσωπα όπως είναι, σε χρόνο που δεν μπορούν να αντιδράσουν Facebook Twitter
ΒΗΘΛΕΕΜ – ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗ, Δεκέμβριος 2010. Έλληνας ορθόδοξος Ιερέας εισέρχεται στον αυστηρά φρουρούμενο από την Παλαιστινιακή αστυνομία Ιερό Ναό της Γεννήσεως, κατά τη διάρκεια της ετήσιας τελετής Καθαρισμού, όπου σημειώνονται συχνά επεισόδια μεταξύ Ελληνορθοδόξων και Αρμενίων Ιερέων.
Ο Δημήτρης Μεσσίνης φωτογραφίζει πρόσωπα όπως είναι, σε χρόνο που δεν μπορούν να αντιδράσουν Facebook Twitter
ΑΘΗΝΑ – ΕΛΛΑΣ, Σεπτέμβριος 2015. Νεαρός Αφγανός πρόσφυγας περιμένει μαζί με την οικογένειά του στην Πλατεία Βικτωρίας, να βρει τρόπο μετάβασης για την Ιδομένη και την κεντρική Ευρώπη.


— Για ποια φωτογραφία που έχετε τραβήξει είστε πιο περήφανος;
Μια παγκόσμια αποκλειστικότητα που έκανα τον Οκτώβριο του 2000. Η πρώτη επίθεση της AL KAIDA  κατά αμερικανικού στόχου. Την επίθεση «αλά Μπουμπουλίνα» κατά του αμερικανικού καταδρομικού «USS COLE» στο λιμάνι του Άντεν της Υεμένης. Κατάφερα να μπω χωρίς καν βίζα στη χώρα και να είμαι ο μόνος φωτογράφος για τρεις ολόκληρες μέρες. Οι φωτογραφίες συνεχίζουν και δημοσιεύονται ακόμη και σήμερα, μιας και εκκρεμεί η δίκη στην Αμερική. Ετοιμάζομαι να γράψω και ένα βιβλίο γι’ αυτή την ιστορία σύντομα.

Υπήρξαν «ντοκουμέντα» που τραβήχτηκαν από ερασιτέχνες με τηλέφωνα και χρησιμοποιήθηκαν από τα ΜΜΕ. Αυτό δεν σε κάνει όμως φωτοειδησεογράφο. Θέλει πολύ κόπο, πείσμα, θέληση και φυσικά πάθος. Δείτε πόσοι ξεκίνησαν και πόσο λίγοι έμειναν στο επάγγελμα...

— Ο γιος σας, Άρης Μεσσίνης, είναι επίσης εξαιρετικός φωτοειδησεογράφος. 
Είναι εξαιρετικός, και μάλιστα μόλις έλαβε και το βραβείο μεγάλου κύρους «VISA D’OR NEWS» στο ετήσιο διεθνές φεστιβάλ φωτοειδησεογραφίας στο Perpignan της Γαλλίας. Είναι η μεγαλύτερη ετήσια διεθνής εκδήλωση του χώρου μας.

— Το περιμένατε ότι θα ακολουθήσει την ίδια δουλειά με εσάς;

Από μικρός γυρνούσε δίπλα μου και σιγά σιγά τράβηξε τον δικό του δύσκολο δρόμο. Δεν χωράει νεποτισμός σ’ αυτή τη δουλειά. Ή αξίζεις ή όχι. Έχει πολύ προσωπικό στiλ και δεν ακολουθεί τη «μόδα».

— Αλήθεια, ανησυχείτε όταν βρίσκεται σε αποστολές;

Αν δεν ανησυχούσα εγώ που ξέρω πώς είναι εκεί έξω θα ήμουν για σκότωμα. Είναι μεγάλος, γνωρίζει τους κινδύνους και προσπαθεί να είναι όσο πιο ασφαλής γίνεται.

Ο Δημήτρης Μεσσίνης φωτογραφίζει πρόσωπα όπως είναι, σε χρόνο που δεν μπορούν να αντιδράσουν Facebook Twitter
ΡΑΦΑ – ΛΩΡΙΔΑ ΤΗΣ ΓΑΖΑΣ, Ιανουάριος 2002. Μια μικρή Παλαιστίνια κρατώντας ένα παπούτσι περνά μπροστά από γκρεμισμένα σπίτια, που ισοπέδωσαν μπουλντόζες του Ισραηλινού στρατού στον προσφυγικό καταυλισμό Ράφα, στη νότια Λωρίδα της Γάζας, στα σύνορα με την Αίγυπτο.
Ο Δημήτρης Μεσσίνης φωτογραφίζει πρόσωπα όπως είναι, σε χρόνο που δεν μπορούν να αντιδράσουν Facebook Twitter
ΑΘΗΝΑ – ΕΛΛΑΣ, Φεβρουάριος 2012. Μια γυναίκα με το παιδί της αγκαλιά ικετεύει για ελεημοσύνη στο κέντρο της Αθήνας, κατά την διάρκεια της οικονομικής κρίσης.
Ο Δημήτρης Μεσσίνης φωτογραφίζει πρόσωπα όπως είναι, σε χρόνο που δεν μπορούν να αντιδράσουν Facebook Twitter
ΚΑΜΠΟΥΛ – ΑΦΓΑΝΙΣΤΑΝ, Δεκέμβριος 1996. Αφγανός μαχητής Ταλιμπάν στέκει μπροστά στο ρουκετοβόλο των 122 χιλ. στο μέτωπο, βόρεια της Καμπούλ.
Ο Δημήτρης Μεσσίνης φωτογραφίζει πρόσωπα όπως είναι, σε χρόνο που δεν μπορούν να αντιδράσουν Facebook Twitter
ΠΟΝΤΟΥΙΕΒΟ – ΚΟΣΟΒΟ, Ιούνιος 1999. Σέρβοι μαχητές εγκαταλείπουν την πόλη της Ποντούιεβο, βόρεια της Πρίστινα, μετά την είσοδο στο Κόσοβο των Νατοϊκών στρατευμάτων.
Ο Δημήτρης Μεσσίνης φωτογραφίζει πρόσωπα όπως είναι, σε χρόνο που δεν μπορούν να αντιδράσουν Facebook Twitter
ΙΔΟΜΕΝΗ – ΕΛΛΑΣ, Μάρτιος 2016. Νεαρή Σύρια πρόσφυγας κρατά αγκαλιά το μικρό της αδελφάκι πάνω στις γραμμές του τραίνου, περιμένοντας μάταια το άνοιγμα των συνόρων με την Π.Δ.Μ.Γ.


— Στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών του ΑΠΘ θα παρουσιαστεί η πρώτη ατομική σας έκθεση. Μιλήστε μας για το πώς επιλέξατε τα έργα.
Τα θέματα που έχω καλύψει είναι πάρα πολλά. Διάλεξα μια θεματική διαχρονική, ανεξαρτήτως θέματος, που είναι η απεικόνιση προσώπων σε πραγματικές στιγμές χαράς, φόβου, δυστυχίας, πόνου, απελπισίας ή και τρόμου.
Δεν είναι στημένα πορτρέτα όπου η προσπάθεια του φωτογραφιζόμενου είναι να δείξει τι θα ήθελε ο ίδιος ή ο φωτογράφος να είναι και όχι ό,τι πραγματικά είναι.
Είναι φωτογραφίες «κλεμμένες» θα μπορούσα να πω, σε χρόνο που δεν μπορεί να αντιδράσει ο φωτογραφιζόμενος, και απεικονίζουν το τι και ποιος ακριβώς είναι. Γι’ αυτό και λέω στην έκθεση ότι το πρόσωπο είναι ο καθρέφτης της ψυχής.

Ο Δημήτρης Μεσσίνης φωτογραφίζει πρόσωπα όπως είναι, σε χρόνο που δεν μπορούν να αντιδράσουν Facebook Twitter
ΤΕΤΟΒΟ – Π.Δ.Μ.Γ., Μάρτιος 2001. Αξιωματικός των ειδικών δυνάμεων της αστυνομίας της Π.Δ.Μ.Γ. βάζει το χέρι του μπροστά στην κάμερα σε μια προσπάθεια να αποτρέψει την φωτογράφισή του, κατά την διάρκεια αιματηρών ταραχών με τους Αλβανόφωνους.
Ο Δημήτρης Μεσσίνης φωτογραφίζει πρόσωπα όπως είναι, σε χρόνο που δεν μπορούν να αντιδράσουν Facebook Twitter
ΒΛΟΡΑ – ΑΛΒΑΝΙΑ, Φεβρουάριος 1997. Μια θυμωμένη γυναίκα φωνάζει συνθήματα κατά της κυβέρνησης, κατά τη διάρκεια διαδήλωσης στη Βλόρα, διαμαρτυρόμενη για την απώλεια των χρημάτων της, μετά το σκάνδαλο των επενδυτικών πυραμίδων.
Ο Δημήτρης Μεσσίνης φωτογραφίζει πρόσωπα όπως είναι, σε χρόνο που δεν μπορούν να αντιδράσουν Facebook Twitter
ΤΟΡΚΧΑΜ – ΑΦΓΑΝΙΣΤΑΝ, Οκτώβριος 2001. Ένας μαχητής των Ταλιμπάν φέρει αντιαρματικό ρουκετοβόλο στο Torkham του Αφγανιστάν, συνοριακό σταθμό με το Πακιστάν.


— Τι πιστεύετε πως θα φέρει το μέλλον για τη δουλειά του φωτοειδησεογράφου; Η τεχνολογία (που κάνει τον καθένα μας εν δυνάμει φωτορεπόρτερ, με ό,τι αυτό συνεπάγεται) θα βοηθήσει ή θα δυσχεράνει το έργο σας;
Η τεχνολογία έχει βοηθήσει πολύ το επάγγελμα. Πριν από δεκαπέντε χρόνια πηγαίναμε σε αποστολή με εκατό κιλά εξοπλισμό και σήμερα με ένα μικρό σακίδιο. Το ότι μπορεί ο καθένας να κάνει μια φωτό με ένα smartphone δεν λέει κάτι. Υπήρξαν «ντοκουμέντα» που τραβήχτηκαν από ερασιτέχνες με τηλέφωνα και χρησιμοποιήθηκαν από τα ΜΜΕ. Αυτό δεν σημαίνει όμως τίποτα. Δεν σε κάνει φωτοειδησεογράφο… Θέλει πολύ κόπο, πείσμα, θέληση και φυσικά πάθος γι' αυτό το επάγγελμα. Δείτε πόσοι ξεκίνησαν και πόσο λίγοι έμειναν στο επάγγελμα...

 

Ο Δημήτρης Μεσσίνης φωτογραφίζει πρόσωπα όπως είναι, σε χρόνο που δεν μπορούν να αντιδράσουν Facebook Twitter
ΑΘΗΝΑ – ΕΛΛΑΣ, Μάιος 2016. Αθηναία διαδηλωτής συμμετέχει σε πορεία κατά του νέου ασφαλιστικου νόμου, γνωστού και ως νόμου Κατρούγκαλου.

 

Ο Δημήτρης Μεσσίνης φωτογραφίζει πρόσωπα όπως είναι, σε χρόνο που δεν μπορούν να αντιδράσουν Facebook Twitter
ΙΔΟΜΕΝΗ – ΕΛΛΑΣ, Δεκέμβριος 2015. Νεαρός Σύριος περιμένει την σειρά του να περάσει τα σύνορα της Π.Δ.Μ.Γ. λίγες μέρες, προτού αυτά κλείσουν οριστικά.

 

Ο Δημήτρης Μεσσίνης φωτογραφίζει πρόσωπα όπως είναι, σε χρόνο που δεν μπορούν να αντιδράσουν Facebook Twitter
ΙΔΟΜΕΝΗ – ΕΛΛΑΣ, Μάρτιος 2016. Μικρή Σύρια πρόσφυγας περιμένει μάταια να ανοίξουν τα σύνορα της Π.Δ.Μ.Γ. για να μεταβεί στην Βόρεια Ευρώπη.

 

Ο Δημήτρης Μεσσίνης φωτογραφίζει πρόσωπα όπως είναι, σε χρόνο που δεν μπορούν να αντιδράσουν Facebook Twitter
ΑΘΗΝΑ – ΕΛΛΑΣ, Ιούλιος 2015. Οπαδός του ΣΥΡΙΖΑ περιμένει μπροστά σε μια γιγάντια οθόνη στην Πλατεία Κλαθμώνος τα αποτελέσματα του δημοψηφίσματος.

 

— Υπάρχει κάτι που θα θέλατε να είχατε φωτογραφίσει αλλά δεν μπορέσατε;

Πάρα πολλά πράγματα. Όσο κινούμαι θα προσπαθώ. Σας είπα, είναι απλά πάθος.

Ο Δημήτρης Μεσσίνης φωτογραφίζει πρόσωπα όπως είναι, σε χρόνο που δεν μπορούν να αντιδράσουν Facebook Twitter
ΚΑΜΠΟΥΛ – ΑΦΓΑΝΙΣΤΑΝ, Οκτώβριος 2001. Jawad, 13 ετών,ο μοναδικός επιζών της οικογένειάς του, που σκοτώθηκε σε Αμερικανικό βομβαρδισμό στα βόρεια προάστεια της Καμπούλ, την Κυριακή 28 Οκτωβρίου 2001.
Ο Δημήτρης Μεσσίνης φωτογραφίζει πρόσωπα όπως είναι, σε χρόνο που δεν μπορούν να αντιδράσουν Facebook Twitter
ΚΑΜΠΟΥΛ - AΦΓΑΝΙΣΤΑΝ, Νοέμβριος 2001. Μία γυναίκα τυλιγμένη σε μπούργκα περιμένει την οικογένειά της έξω από το μαυσωλείο του πρώην αυτοκράτορα Mughal κατά την διάρκεια των Αμερικανικών βομβαρδισμών.
Ο Δημήτρης Μεσσίνης φωτογραφίζει πρόσωπα όπως είναι, σε χρόνο που δεν μπορούν να αντιδράσουν Facebook Twitter
ΑΘΗΝΑ – ΕΛΛΑΣ, Φεβρουάριος 2011. Αστυνομικός της ομάδας ΔΕΛΤΑ καίγεται μετά από ρίψη μολότοφ εναντίον του, από διαδηλωτές στο κέντρο της Πλατείας Συντάγματος.
0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ