Κοντεύουν 26 χρόνια από την κυκλοφορία του Blue Lines των Massive Attack (το 1991 που είχε βγει είχαν πετάξει το «attack», ήταν σκέτο «massive», λόγω του πολέμου στον Κόλπο) και όσο γκόθικ, σκοτεινοί και προσωπικοί και αν έγιναν στην πορεία, όσο κι αν εξελίχθηκαν ηχητικά και με όποιους και αν συνεργάστηκαν τα επόμενα χρόνια, ακόμα και αν έβγαλαν καλύτερα άλμπουμ, το σοκ του Blue Lines δεν το επανέλαβαν ποτέ. Κι αν έπρεπε να διαλέξω έναν δίσκο από την καριέρα τους, θα ήταν αυτός και μόνο, για πολλούς λόγους. Ένας από αυτούς είναι το «Be Thankful For What You’ve Got». Το έμαθα με τη φωνή τoυ Tony Bryan -που είχε τραγουδήσει και το πρώτο single τους, το «Any Love», το οποίο δεν υπήρχε στο άλμπουμ-, αλλά η πρώτη εκτέλεση του William De Vaughn είναι ακόμα καλύτερη, σπουδαία.
Ο William De Vaughn έγραψε ένα κομμάτι με τίτλο «A Cadillac Don't Come Easy» το ’70, που το ξαναδούλεψε και το κυκλοφόρησε το 1972 με τον τίτλο «Be Thankful For What You’ve Got», ηχογραφώντας το στα Sigma Studios στην Φιλαδέλφεια, με παραγωγούς τον Frank Fioravanti και τον σαξοφωνίστα John Davis. Οι δύο τελευταίοι είναι υπεύθυνοι για το δυνατό groove με την «βελούδινη» τζαζ ενορχήστρωση, που είναι εκπληκτική και ακούγεται εντελώς σύγχρονη, κι ας έχουν περάσει 45 χρόνια από τότε. Οι μουσικοί που έπαιξαν στο κομμάτι μπορεί να ακούγονται πλέον σαν άχρηστες λεπτομέρειες, αλλά ήταν μερικοί από τους σπουδαιότερους του ήχου της Φιλαδέλφειας, μέλη της ομάδας Mother Father Sister Brother που χρησιμοποιούνταν ως session μουσικοί στις ηχογραφήσεις που έκαναν στα Sigma Studios μεγάλα σόουλ συγκροτήματα των ’70s (ο κιθαρίστας Norman Harris, ο ντράμερ Earl Young, ο μπασίστας Ron Baker, ο βιμπραφωνίστας Vince Montana, ενώ δεύτερα φωνητικά κάνει η χορωδία της αδερφής του Allan Felder που δούλεψε υποδειγματικά την ανάμιξη των φωνών).
Ο καημένος ο William De Vaughn, παρόλο που πούλησε σχεδόν δύο εκατομμύρια με το single του κομματιού και ανέβηκε μέχρι το νούμερο ένα του R&B chart, έμεινε one hit wonder γιατί δεν επανέλαβε την επιτυχία και ακόμα χειρότερα, οι περισσότεροι χρεώνουν λάθος το κομμάτι στον Curtis Mayfield. Η αλήθεια είναι ότι μοιάζουν τόσο πολύ οι φωνές τους και ο ήχος τους που θα μπορούσε να είναι άνετα να είναι κομμάτι του Mayfield (αν ψάξεις στο YouTube, θα το βρεις και ως δικό του κομμάτι).
«Τον φτωχό τον William De Vaughn», γράφει κάποιος σε κριτική στο Amazon, «δεν θα τον θυμούνται για τίποτα άλλο, και πάντα οι πωλητές στα δισκάδικα θα τον μπερδεύουν με τον Curtis Mayfield. To ‘Be Thankful For What You’ve Got’ είναι ένα υπέροχο σόουλ κομμάτι που όλοι γνωρίζουν, όλοι το αγαπούν, αλλά κανείς δεν γνωρίζει ποιος το έχει ηχογραφήσει. Το καλοκαίρι του 1974 η φράση “Diamond in the back, sunroof top, digging the scene with a gangster lean” ήταν στο στόμα όλων στην Αμερική και ο De Vaughn ήταν κάτι σαν θρύλος χωρίς να λέει κανείς το όνομά του».
Στο 7ιντσο δισκάκι υπάρχει το πρώτο μισό του κομματιού, με τους στίχους, ενώ η δεύτερη πλευρά, είναι ινστρουμένταλ, με το ρεφρέν να εμφανίζεται λίγο πριν τέλος. Συνολικά είναι 7 λεπτά -ολόκληρο το κομμάτι υπάρχει στο εκπληκτικό ομώνυμο άλμπουμ που είχε βγάλει ο William De Vaughn το 1974, λίγους μήνες μετά την επιτυχία του τραγουδιού. Τα σχεδόν θρησκευτικά κομμάτια τον έκαναν δημοφιλή στους σταθμούς που έπαιζαν γκόσπελ, γνώρισε κι άλλη μια μεγάλη επιτυχία την ίδια χρονιά με το «Blood Is Thicker than Water» και μια μικρότερη με το «Give the Little Man a Great Big Hand» και μετά εξαφανίστηκε. Το 1980 ξαναδούλεψε το «Be Thankful For What You’ve Got» και το ξανακυκλοφόρησε σε πιο φάνκι εκτέλεση, ακούστηκε κάπως και μετά χάθηκε εντελώς. Εκτός από τους Massive Attack το κομμάτι το έχουν διασκευάσει ο Arthur Lee και οι Love στο άλμπουμ Reel to Real το 1974, έγινε μια μεγάλη ρέγγε επιτυχία από τον Donovan Carless και μετά από τον Bunny Clarke (σε παραγωγή Lee "Scratch" Perry), το έχουν πει οι Yo La Tengo και το έχουν σαμπλάρει ένα σωρό, από τους N.W.A. και τον Ice Cube μέχρι την Rihanna.
Ολόκληρο το εξαιρετικό άλμπουμ του William είναι αυτό:
Το «Be Thankful For What You’ve Got» ήταν ένα από τα τέσσερα πρώτα κομμάτια που ηχογραφήθηκαν για το Blue Lines των Massive Attack και ο 3D δεν το ήθελε στο άλμπουμ γιατί το θεωρούσε πολύ «μαλακό» και «ρετρό» για τα γούστα του. Τελικά, όχι μόνο το συμπεριέλαβαν, αλλά το κυκλοφόρησαν και σε single στο remix του Paul Oakenfold, την εκτέλεση που ακούγεται και στο video που σκηνοθέτησε ο Baillie Walsh, το οποίο δεν το έδειξαν ποτέ ολόκληρο τα κανάλια της τηλεόρασης επειδή χαρακτηρίστηκε «ακατάλληλο για κάτω των 18» από την BBFC (την επιτροπή λογοκρισίας).
Ολόκληρο το βίντεο είναι από κάτω (και απαντήσεις για το ποια -ή ποιος;- είναι η χορεύτρια μπορείς να διαβάσεις εδώ).
Be Thankful For What You’ve Got from Massive Attack on Vimeo.
σχόλια