Βρες χαμένους αρχαιολογικούς χώρους από τον υπολογιστή σου

Βρες χαμένους αρχαιολογικούς χώρους από τον υπολογιστή σου Facebook Twitter
Η GlobalXplorer καλεί τους εν δυνάμει Ιντιάνα Τζόουνς του 21ου αιώνα να ανακαλύψουν από την άνετη πολυθρόνα τους, πιθανές αρχαιολογικού ενδιαφέροντος περιοχές μέσα από δορυφορικές εικόνες, απλώς μαρκάροντας τες ως περιοχές ενδιαφέροντος.
0

Ο Ιντιάνα Τζόουνς στις αναζητήσεις του έπρεπε να ξεφύγει από λάκκους με φίδια, να φάει μυαλά πιθήκου και να έρθει αντιμέτωπος με τους Ναζί. Στη σύγχρονη εποχή ο νέος Ιντιάνα Τζόουνς δεν χρειάζεται να προσπαθήσει τόσο. Μπορεί να είναι σπίτι του, να φορά τις πιτζάμες του, να κοιτά θολές δορυφορικές εικόνες της επιφάνειας της γης από τον υπολογιστή του και μετά από 90 δευτερόλεπτα εκπαίδευσης να πατήσει την επιλογή "ναι" ή "όχι" στην ερώτηση: "Βλέπετε ίχνη από σκαμμένους λάκκους στην υπογραμμισμένη περιοχή;".  

Αυτή είναι η αρχαιολογία (η πολύ ερασιτεχνική εκδοχή της) της ψηφιακής εποχής. Ένα νέο εγχείρημα, η GlobalXplorer καλεί τους εν δυνάμει Ιντιάνα Τζόουνς του 21ου αιώνα  να ανακαλύψουν από την άνετη πολυθρόνα τους, πιθανές αρχαιολογικού ενδιαφέροντος περιοχές μέσα από δορυφορικές εικόνες, απλώς μαρκάροντας τις ως περιοχές ενδιαφέροντος.

Οι συσκευές που τοποθετούνται στα αεροπλάνα ή στα drones μάλλον σαρώνουν αντί να φωτογραφίζουν το έδαφος, λειτουργώντας σε επίπεδα όπως ακριβώς η μαγνητική τομογραφία

Η GlobalXplorer είναι η ιδέα της Sarah Parcak, μιας Αμερικανίδας αρχαιολόγου που ηγείται στον ραγδαία αναπτυσσόμενο τομέα της τηλεπισκόπησης. Η ίδια έχει χρησιμοποιήσει τέτοιου είδους εικόνες στο παρελθόν -και διάφορες τεχνικές για να εξετάσει τις εικόνες- και έχει ανακαλύψει χιλιάδες αρχαίους τάφους, πυραμίδες και οικισμούς. Εκείνη ήταν που ανακάλυψε το 2011, ολόκληρο το σχέδιο μιας πόλης στο Tanis, την αιγυπτιακή περιοχή που ήταν η φανταστική κατοικία της κιβωτού στη ταινία Raiders of the Lost Ark (Κυνηγοί της Χαμένης Κιβωτού).

Βρες χαμένους αρχαιολογικούς χώρους από τον υπολογιστή σου Facebook Twitter
Η Sarah Parcak

Η Sarah Parcak τώρα χρειάζεται βοήθεια και έχει επενδύσει το $1m του βραβείου TED για τον διαγωνισμό "world-changing projects" που κέρδισε το περασμένο έτος. Η πρώτη φάση για το εγχείρημά της περιλαμβάνει την επιθεώρηση δορυφορικών εικόνων του Περού για μία έκταση γης που καλύπτει περισσότερα από 200.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα. Οι πιθανές θέσεις ενδιαφέροντος που συγκεντρώνουν περισσότερους από 6 δείκτες μαρκάρονται για περαιτέρω έρευνα από επαγγελματίες. "Δημιουργούμε ένα στρατό με τους παγκόσμιους εξερευνητές του 21ου αιώνα για να ανακαλύψουμε και να προστατεύσουμε την ιστορία."εξήγησε κατά την έναρξη της λειτουργίας της GlobalXplorer.

Οι αρχαιολόγοι χρησιμοποιούν εδώ και δεκαετίες αεροφωτογραφίες, αλλά η πρόοδος της δορυφορικής και απεικονιστικής τεχνολογίας καθώς και η τεχνολογία των λέιζερ και των drones, έχουν προκαλέσει επανάσταση. Η Parcak ήταν σε θέση να ανακαλύψει για παράδειγμα, ρωμαϊκά αμφιθέατρα, μέσα από τον χειρισμό ψηφιακών εικόνων και να επισημάνει τις περιοχές που βρίσκονταν λόγω την ασθενέστερης ανάπτυξης των φυτών (τα φυτά ήταν πιο αδύναμα γιατί οι ρίζες τους εμποδίζονταν από τις πέτρες).


«Χρησιμοποιώ το Google Earth όλη την ώρα γιατί με βοηθάει να επισημάνω περιοχές», λέει ένας άλλος αρχαιολόγος, ο Dr Manuel Arroyo-Kalin, λέκτορας στο γεωαρχαιολογικό τμήμα του Ινστιτούτου Αρχαιολογίας στο University College London. Ο Arroyo-Kalin που ειδικεύεται στην περιοχή του Αμαζονίου έχει κι αυτός χρησιμοποιήσει δορυφορικές εικόνες που τον βοήθησαν να εντοπίσει γεωγλυφικά σε αποψιλωμένες περιοχές της ζούγκλας. Η συμβουλή που δίνει στο κοινό είναι να ψάχνει για ευθείες γραμμές ή γεωμετρικά τακτικά σχήματα που σπανίως υπάρχουν στη φύση. "Εμείς στη δική μας έρευνα, βρήκαμε γραμμές από σφαιροειδή ή τετραγωνισμένα χαντάκια".

Βρες χαμένους αρχαιολογικούς χώρους από τον υπολογιστή σου Facebook Twitter
Εικόνα από την Αίγυπτο

Η τελευταία τεχνολογία λέιζερ ή Lidar όπως αλλιώς λέγεται, σημαίνει ότι τα δάση και οι θάλασσες δεν αποτελούν πλέον εμπόδιο για τους εναέριους αρχαιολόγους. Οι συσκευές που τοποθετούνται στα αεροπλάνα ή στα drones μάλλον σαρώνουν αντί να φωτογραφίζουν το έδαφος, λειτουργώντας σε επίπεδα όπως ακριβώς η μαγνητική τομογραφία. Στην Αγγλία η τεχνική αυτή το περασμένο καλοκαίρι αποκάλυψε στοιχεία της προ-ρωμαϊκής εποχής στο Hampshire.

Ο Arroyo-Kalin δεν έχει δοκιμάσει ακόμη ο ίδιος την GlobalXplorer, αλλά υποστηρίζει την ιδέα καθώς θεωρεί ότι είναι ένας τρόπος να ευαισθητοποιηθεί το κοινό. Και υποστηρίζει ότι ενώ η τεχνολογική εξέλιξη έχει αλλάξει τα δεδομένα, εξακολουθεί να είναι απαραίτητη η ανθρώπινη επέμβαση στην έρευνα. «Σύντομα θα είμαστε σε θέση να χρησιμοποιούμε έναν αλγόριθμο για να το πετύχουμε, αλλά ακόμα έχουμε αρκετό δρόμο για να φτάσουμε εκεί».

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ιστορία μιας πόλης / Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ένας ναός που θυσιάστηκε για την ανάδειξη της Αρχαίας Αγοράς των Αθηνών και μια τοιχογραφία που «έζησε» μέχρι να ξαναβγεί στο φως. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τους Γιώργο Μαστρογιάννη, υπεύθυνο του εργαστηρίου συντήρησης του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών, και Γιάννη Παπαδόπουλο, διευθυντή των ανασκαφών στην Αρχαία Αγορά και καθηγητή αρχαιολογίας και φιλολογίας στο UCLA.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακατράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακαράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Γιατί η Αμαλία δεν κοιμήθηκε ποτέ μέσα στον κυρίως πύργο και γιατί ο Όθωνας δεν επισκεπτόταν το κτήμα; Ο Βασίλης Κουτσαβλής «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε ένα από τα πιο εντυπωσιακά και καλοδιατηρημένα μνημεία γοτθικού ρυθμού στην Ελλάδα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία είναι προϊόν παιδικής εργασίας λένε αρχαιολόγοι

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία φτιάχτηκαν από 8χρονα παιδιά, λένε αρχαιολόγοι

Οι αρχαιολόγοι ανέλυσαν 450 αγγεία που κατασκευάστηκαν στην Τελ Χάμα και διαπίστωσαν ότι τα δύο τρίτα των αγγείων κατασκευάζονταν από παιδιά ηλικίας επτά και οκτώ ετών
THE LIFO TEAM
Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Η έκθεση του Μουσείου Μπενάκη «Καρυά 1943. Καταναγκαστική εργασία και Ολοκαύτωμα» είναι αφιερωμένη σε μια άγνωστη πτυχή της εξόντωσης των Ελλήνων Εβραίων κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Ιστορία μιας πόλης / Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Φιξ, Μετς, Κλωναρίδη. Τρία τοπωνύμια, τρεις περιοχές της Αθήνας που σχετίζονται με τη ζυθοποιία. Επιχειρήσεις που έμαθαν στην αθηναϊκή κοινωνία να πίνει μπίρα, να την απολαμβάνει κατ’ οίκον ή σε πάρκα. H Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Βασίλη Νάστο για τη ζυθοποιία Κλωναρίδη και την εξέλιξη της περιοχής των Πατησίων.
THE LIFO TEAM
Οι «ερωτοφωλιές» στην Αθήνα του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Οι «ερωτοφωλιές» στην Αθήνα του Μεσοπολέμου

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Εύα Γανίδου και τον Τάσο Θεοφίλου για τις γκαρσονιέρες, τα σεπαρέ και τα απρόσμενα μέρη στην πόλη τα οποία επέλεγαν οι Αθηναίοι για τις ερωτικές συνευρέσεις τους.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Κλάους-Μίκαελ Κουν

Iστορία / Κλάους-Μίκαελ Κουν: Οι ναζιστικές ρίζες του πιο πλούσιου Γερμανού στον κόσμο

Ο πατέρας του Γερμανού μεγιστάνα έχτισε μεγάλο μέρος της οικογενειακής επιχείρησης επωφελούμενος από τις διώξεις και τη γενοκτονία των Εβραίων. Αντίθετα όμως με άλλες μεγάλες γερμανικές εταιρείες όπως η Volkswagen και η Deutsche Bank, η εταιρεία του αρνείται να ανοίξει τα σκοτεινά αρχεία της.
THE LIFO TEAM
Το εμβληματικό Παλατάκι της Θεσσαλονίκης όπως είναι σήμερα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το εμβληματικό Παλατάκι της Θεσσαλονίκης όπως είναι σήμερα

Το θρυλικό νεοκλασικό οίκημα με τη μαγευτική θέα, που φιλοξένησε αρχηγούς κρατών, βασιλείς και πρωθυπουργούς, αναβιώνει και μετατρέπεται σε έναν πολυχώρο πολιτισμού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ