ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Τα μοναχικά σπίτια της Πορτογαλίας Facebook Twitter

Τα μοναχικά σπίτια της Πορτογαλίας

1

 Ο Manuel Pita ή Sejkko όπως είναι γνωστός στο διαδίκτυο, φωτογραφίζει (και επεξεργάζεται) με το κινητό του τηλέφωνο παραδοσιακά εγκαταλελειμμένα σπίτια της Πορτογαλίας τα οποία παρουσιάζει στο δημοφιλή λογαριασμό του στο  Instagram. Ο Sejkko, ένας ταλαντούχος και πολύ δημιουργικός επιστήμονας με μία εντυπωσιακά αισιόδοξη φιλοσοφία για τη ζωή, ξεκίνησε τη σειρά του "Lonely Houses" στο οπτικό του ημερολόγιο στο Instagram το 2012. Μοιράστηκε μαζί μας τις φωτογραφίες του και τις ενδιαφέρουσες απόψεις του για τη τέχνη και τον μαγικό ρεαλισμό της ζωής.

— Πες μας λίγα πράγματα για σένα.

Είμαι ο Manuel Pita, είμαι επιστήμονας με διδακτορικό στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης και της γνωστικής επιστήμης. Ήμουν ένα από εκείνα τα παιδιά που προκαλούσαν πονοκέφαλο στους καθηγητές του επαγγελματικού προσανατολισμού γιατί είχαν κλίση τόσο στην επιστήμη όσο και στην τέχνη.

— Πώς ξεκίνησες να φωτογραφίζεις;

Κατά κάποιο τρόπο η ιστορία μου με την φωτογραφία ξεκίνησε παρατηρώντας τον μπαμπά μου με εκείνη τη φωτογραφική μηχανή -μία polaroid-  στα χέρια του να καταγράφει τη ζωή μας καθώς μεγάλωνα. Δεν είχε τίποτε τεχνικά απαιτητικό, ούτε ελιτίστικο στον τρόπο που το έκανε. Ήταν ακριβώς μέσα στο ίδιο πνεύμα που ξεκίνησε το Instagram χρόνια αργότερα, αυθόρμητο, στιγμιαίο. Η πραγματική μου είσοδος στο κόσμο της φωτογραφίας ξεκίνησε με το Instagram. Και συνέβη ακριβώς μετά από μία πολύ οδυνηρή ερωτική απογοήτευση που θα μπορούσε να με οδηγήσει σε πολύ σκοτεινούς δρόμους αλλά αποφάσισα -όπως ακριβώς είχε πει η Carry Fisher- «να μαζέψω τα κομμάτια μου και να τα κάνω τέχνη».

Η πραγματική μου είσοδος στο κόσμο της φωτογραφίας ξεκίνησε με το Instagram. Και συνέβη ακριβώς μετά από μία πολύ οδυνηρή ερωτική απογοήτευση που θα μπορούσε να με οδηγήσει σε πολύ σκοτεινούς δρόμους αλλά αποφάσισα -όπως ακριβώς είχε πει η Carry Fisher- «να μαζέψω τα κομμάτια μου και να τα κάνω τέχνη».


— Έχεις σπουδάσει Φιλοσοφία, Τεχνητή Νοημοσύνη και Γνωσιακή Επιστήμη. Πώς διαπλέκεται με την τέχνη το σύνολο των σπουδών σου;

Θυμάμαι σαν έφηβος να κοιτάζω έργα τέχνης και να σκέφτομαι ότι τα έργα είναι το μέσο που σε οδηγεί σε κάποιο μήνυμα. Ένα μήνυμα βαθύ, με ρίζες. Δεν έβλεπα τη φόρμα ως περιεχόμενό  αλλά σαν μία πόρτα που σε οδηγούσε στο περιεχόμενο. Πολλές φορές παρατηρούσα έργα τέχνης και κατέβαλα μεγάλη προσπάθεια να ανακαλύψω τις πόρτες που θα με οδηγούσαν στις ρίζες του έργου και στο μήνυμα του. Μερικές φορές τα κατάφερνα και έμενα εκστασιασμένος. Άλλες φορές προσπαθούσα πολύ και ήμουν επίσης εκστασιασμένος. Άλλες πάλι, δεν έβρισκα πόρτες και δεν ήξερα αν έπρεπε να ρίξω το φταίξιμο σε μένα τον ίδιο ή στο γεγονός ότι δεν υπήρχε τίποτε βαθύτερο να δω, καμία πόρτα που θα με οδηγούσε κάπου. Πάντα κοιτούσα την τέχνη με έναν πολύ επιστημονικό τρόπο.

Αργότερα πέρασα αρκετό χρόνο σκεπτόμενος το θέμα της διαίσθησης. Το να αφήνεις την τέχνη να κάνει δηλώσεις χωρίς συγκεκριμένες προθέσεις, χωρίς ρίζες, χωρίς σκόπιμα μηνύματα. Και τότε ανακάλυψα ένα άλλο θαύμα. Μερικές φορές ένα έργο τέχνης από μόνο του είναι αυτό που θα σου πει την ιστορία, τις ρίζες και την επιστήμη του. Για μένα η τέχνη και η επιστήμη στέκονται μαζί, κρατώντας η μία το χέρι της άλλης.

Τα μοναχικά σπίτια της Πορτογαλίας Facebook Twitter

— Χρησιμοποιείς το ψευδώνυμο Seijkko. Τι ακριβώς αυτό;

 Προέρχεται από την ιαπωνική λέξη kanji (έχω μία περίεργη σχέση με την Ιαπωνία παρόλο που δεν την έχω επισκεφθεί ποτέ). Σημαίνει το "ειλικρινές παιδί". Για μένα αυτό είναι κάτι πολύ σημαντικό. Θυμάμαι ότι ως παιδί ο κόσμος ήταν κάτι μαγικό, ήταν γεμάτος από μαγικά στοιχεία. Το βάσανο της πραγματικής ζωής και το γεγονός της ενηλικίωσής μου με έκανε να ξεχάσω αυτή την αίσθηση μαγείας που είχα για τον κόσμο. Ώσπου μια μέρα αποφάσισα ότι η αφήγηση της ιστορίας μου θα έπρεπε να είναι συνδεδεμένη με αυτά τα στοιχεία της παιδικής μου ηλικίας. Ξεκίνησα λοιπόν και πάλι να αναζητώ την μαγεία στην καθημερινή ζωή 

— Περιγράφεις τη δουλειά σου ως μαγικό ρεαλισμό. Πώς ακριβώς τον εννοείς; 

 Η καλλιτεχνική μου δουλειά δεν είναι τίποτε άλλο παρά η έκφραση των όσων πιστεύω: ότι δημιουργούμε την πραγματικότητα με τον τρόπο  που την αντιλαμβανόμαστε, με τις σκέψεις που επιτρέπουμε στον εαυτό μας και τα συναισθήματα που επιτρέπουμε να ανθίσουν μέσα μας. Ο μαγικός ρεαλισμός για μένα είναι κάτι πολύ απλό. Κάποιες φορές κάθεσαι δίπλα στη θάλασσα και τρως ένα παγωτό. Και είναι απλώς αυτό. Αλλά κάποιες φορές το αεράκι φυσάει με ένα συγκεκριμένο τρόπο, η αλμύρα και το φως σε κάνουν να  συντονιστείς σε μια διαφορετική συχνότητα όπου τα καθημερινά γεγονότα και οι νόμοι της φυσικής δείχνουν θαυμαστοί και μαγικοί. Είναι κάτι που μπορεί να συμβεί στον καθένα μας.

— Πώς ξεκίνησε το πρότζεκτ με τα μοναχικά σπίτια; Κοιτώντας τις εικόνες σου σκέφτομαι ότι εξιδανικεύεις τη μοναξιά...

Το πρότζεκτ ξεκίνησε με ζωγραφιές μου όταν ήμουν παιδί, αλλά στη μορφή που το βλέπουν οι άνθρωποι σήμερα ξεκίνησε με το iPhone μου στην ιδιαίτερη πατρίδα μου την Μαδέρα, όταν φωτογράφισα ένα εγκαταλελειμμένο παραδοσιακό σπίτι και το ανέβασα στο instagram. Δεν είμαι σίγουρος πως προσπάθησα να εξιδανικεύσω τη μοναξιά αλλά υπάρχει όντως ένα μήνυμα στη σειρά με τα σπίτια. Ότι όλα πάνε καλά όταν αισθανόμαστε καλά μέσα μας και είμαστε ευχαριστημένοι με τον εαυτό μας. Όταν έχουμε συναίσθηση της μαγείας του κόσμου τότε βγάζουμε τον καλύτερό μας εαυτό προς τα έξω.

Τα μοναχικά σπίτια της Πορτογαλίας Facebook Twitter

— Ποιους καλλιτέχνες θαυμάζεις;

Πολλούς. Παρακολουθώ τη δουλειά της Bjork εδώ και χρόνια. Ο Wes Anderson είναι μεγάλη πηγή έμπνευσης τόσο αισθητικά όσο και εννοιολογικά. Λατρεύω τη δουλειά της Loretta Lux, τη φωτογραφία της Sally Mann, της Mary Ellen Mark και της Vivian Maier. Τα Fados της  Amalia Rodrigues. Ένα από τα πράγματα που θα κάνω φέτος είναι να οργανώσω μία βάση δεδομένων για τους καλλιτέχνες που θαυμάζω και για τους λόγους που τους θαυμάζω και να το αναρτήσω στο blog μου. 

— Τι σχεδιάζεις τώρα;

Ξεκίνησα πρόσφατα ένα online κατάστημα για εκτυπώσεις έργων τέχνης που περιλαμβάνουν και έτοιμα έργα. Οι άνθρωποι μου λένε εδώ και χρόνια ότι θέλουν ποιοτικά αντίγραφα της δουλειάς μου. Μου πήρε κάποιο χρόνο να το ισορροπήσω αλλά τελικά τα κατάφερα και είναι καταπληκτικό.

Τον επόμενο μήνα συνδυάζοντας το υπόβαθρό μου στη γνωστική επιστήμη με τη φωτογραφική μου δουλειά θα συμμετέχω σε συνεδρίες διαχείρισης ζωής στη Λισαβόνα που χρησιμοποιούν την παραδοσιακή διαδικασία του να φωτογραφίζεις πορτρέτα ως μέρος της συμβουλευτικής διαδικασίας. Η προοπτική αυτή με ενθουσιάζει και ανυπομονώ να ξεκινήσω. Το να βοηθάω ανθρώπους ήταν πάντα πολύ αναζωογονητικό και σημαντικό για μένα.

Δουλεύω επίσης σε ένα κάπως μυστικό πρότζεκτ σχετικά με την φωτογράφιση του συναισθηματικού τοπίου των ανθρώπων. Το εγχείρημα αυτό δεν θα ενταχθεί στην ψηφιακή κοινωνική σφαίρα αλλά αντιθέτως θα γεννηθεί φυσικά, στο χώρο μιας γκαλερί.

— Ποιο είναι το πρότζεκτ των ονείρων σου;

Θα ήθελα όσο τίποτε άλλο να περάσω ένα-δύο χρόνια φωτογραφίζοντας σπίτια σε όλο τον πλανήτη. Ίσως μ' αυτό το τρόπο να ανακαλύψω κάποιες πανανθρώπινες αλήθειες που όλοι πρέπει να θυμόμαστε που και που:)

Περισσότερα για τον Manuel Pita ή Sejkko μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα του web: http://sejkko.com, ή μπορείτε να τον ακολουθήσετε στους λογαριασμούς του στο Instagram: http://instagram.com/sejkko και στο Facebook http://fb.com/sejkko

Τα μοναχικά σπίτια της Πορτογαλίας Facebook Twitter
Τα μοναχικά σπίτια της Πορτογαλίας Facebook Twitter
Τα μοναχικά σπίτια της Πορτογαλίας Facebook Twitter
Τα μοναχικά σπίτια της Πορτογαλίας Facebook Twitter
Τα μοναχικά σπίτια της Πορτογαλίας Facebook Twitter
Τα μοναχικά σπίτια της Πορτογαλίας Facebook Twitter
Τα μοναχικά σπίτια της Πορτογαλίας Facebook Twitter
Τα μοναχικά σπίτια της Πορτογαλίας Facebook Twitter
Τα μοναχικά σπίτια της Πορτογαλίας Facebook Twitter
Τα μοναχικά σπίτια της Πορτογαλίας Facebook Twitter
Τα μοναχικά σπίτια της Πορτογαλίας Facebook Twitter
Τα μοναχικά σπίτια της Πορτογαλίας Facebook Twitter
Τα μοναχικά σπίτια της Πορτογαλίας Facebook Twitter
Τα μοναχικά σπίτια της Πορτογαλίας Facebook Twitter
Τα μοναχικά σπίτια της Πορτογαλίας Facebook Twitter
Τα μοναχικά σπίτια της Πορτογαλίας Facebook Twitter
Τα μοναχικά σπίτια της Πορτογαλίας Facebook Twitter
Τα μοναχικά σπίτια της Πορτογαλίας Facebook Twitter
Τα μοναχικά σπίτια της Πορτογαλίας Facebook Twitter
Τα μοναχικά σπίτια της Πορτογαλίας Facebook Twitter
Τα μοναχικά σπίτια της Πορτογαλίας Facebook Twitter
1

Μαρούσα Θωμά

Γεννήθηκε στη Λέσβο. Υπεύθυνη του Lightbox στο LIFO.gr.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ