H πραγματική (;) ιστορία του Αγίου Βαλεντίνου δεν ήταν τόσο ρομαντική

H πραγματική (;) ιστορία του Αγίου Βαλεντίνου δεν ήταν τόσο ρομαντική Facebook Twitter
Μια άλλη εκδοχή θέλει τον Βαλεντίνο να βρίσκει τον θάνατο επειδή βοηθούσε χριστιανούς να δραπετεύσουν και να σωθούν από τα πολύ δημοφιλή βασανιστήρια των Ρωμαίων εναντίον τους εκείνη την εποχή.
0

Μπορεί η μέρα του Αγίου Βαλεντίνου να είναι η αγαπημένη των απανταχού ερωτευμένων και των εμπόρων, μπορεί στις 14 κάθε Φεβρουαρίου να κάνουν ρεκόρ πωλήσεων αρκουδάκια, σοκολατάκια, λουλούδια και κάρτες (τα κέρδη από τα οποία μόνο στις ΗΠΑ φέτος άγγιξαν τα 18,2 εκ. δολάρια), όμως η ιστορία (και κυρίως το τέλος) του Αγίου της Αγάπης δεν υπήρξαν ακριβώς ρομαντικά. 

Ο Βαλεντίνος, πριν την αγιοποίηση του, ήταν ιερέας της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας, ο οποίος ξυλοκοπήθηκε, λιθοβολήθηκε και τελικώς αποκεφαλίστηκε μία 14η Φεβρουαρίου, πριν από 1700 χρόνια στη Ρώμη. Μία από τις εκδοχές της μυθώδους ζωής του Αγίου του Έρωτα, λέει ότι η αρχή του τέλους του ήταν η απόφαση του να παντρεύει κρυφά νεαρά ζευγάρια. Γιατί κρυφά; Διότι ο αυτοκράτορας Κλαύδιος Β' είχε απαγορεύσει στους στρατιώτες του να παντρεύονται, για να μην κλονίζεται η απόδοση τους.  

Μια άλλη εκδοχή θέλει τον Βαλεντίνο να βρίσκει τον θάνατο επειδή βοηθούσε χριστιανούς να δραπετεύσουν και να σωθούν από τα πολύ δημοφιλή βασανιστήρια των Ρωμαίων εναντίον τους εκείνη την εποχή. Όταν έκλεισαν τον ίδιον στη φυλακή και κατά τη διάρκεια της αγωνιώδους αναμονής, πριν την εκτέλεση του, λέγεται ότι θεράπευσε την κόρη του δεσμοφύλακα του. Η κοπέλα υπέφερε από τύφλωση, όμως, κατά τον θρύλο πάντα, κατάφερε να διαβάσει την επιστολή του Βαλεντίνου, λίγο πριν εκείνος εκτελεστεί. Η επιστολή τελείωνε με την υπογραφή "ο Βαλεντίνος σου", κλισέ κατάλοιπο που φτάνει ως τις μέρες μας.

Και πάλι, όμως, από αμιγώς ιστορική σκοπιά τα γεγονότα και τα πρόσωπα δεν είναι καθόλου ξεκάθαρα. "Για ποιον Βαλεντίνο μιλάμε;", αναρωτιούνται οι ιστορικοί. Για τον Άγιο Βαλεντίνο του Τέρνι ή για τον Άγιο Βαλεντίνο της Ρώμης; Ο λόγος γίνεται για το ίδιο πρόσωπο ή για δύο διαφορετικούς άντρες που έζησαν σε τελείως διαφορετικές χρονικές περιόδους του ίδιου αιώνα. Ακόμη και η ημερομηνία του θανάτου του δεν είναι σαφής. Άλλες πηγές αναφέρουν ότι εκτελέστηκε το 269, άλλες το 270 ή το 273 ή ακόμη και το 280 μ.Χ. 

Σε κάθε περίπτωση, ως ημερομηνία εορτασμού των παθών και της τραγικής κατάληξης του ορίστηκε η 14η Φεβρουαρίου από τον Πάπα Γελάσιο, το 496 μ.Χ. Οι ιστορικοί και πάλι έχουν τις αμφιβολίες τους γι' αυτή την αγιοποίηση. Μήπως δεν ήταν τα πάθη και τα μαρτύρια που υπέστη ο Άγιος το θέμα, αλλά η προσπάθεια της Χριστιανοσύνης να επιβληθεί με κάθε τρόπο στα ήθη και τα έθιμα των Ρωμαίων; Μήπως το ζητούμενο ήταν να εξαφανιστούν από τον χάρτη τα Λουπερκάλια, η γιορτή γονιμότητας που υπαγόρευε τη σεξουαλική συνεύρεση νεαρών ανδρών και γυναικών; Όπως και να 'χει, όποιος κι αν πραγματικά υπήρξε ο Βαλεντίνος, για ό,τι κι αν τελικά αγωνίστηκε και του άξιζε τέτοιο βίαιο τέλος, ο Βαλεντίνος παραμένει ο άγιος των αρραβωνιασμένων ζευγαριών, των ευτυχισμένων γάμων, του έρωτα, των εραστών και όσων αισθάνονται νέοι... 

Με στοιχεία από το Qz.com

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ