Μπορεί η μέρα του Αγίου Βαλεντίνου να είναι η αγαπημένη των απανταχού ερωτευμένων και των εμπόρων, μπορεί στις 14 κάθε Φεβρουαρίου να κάνουν ρεκόρ πωλήσεων αρκουδάκια, σοκολατάκια, λουλούδια και κάρτες (τα κέρδη από τα οποία μόνο στις ΗΠΑ φέτος άγγιξαν τα 18,2 εκ. δολάρια), όμως η ιστορία (και κυρίως το τέλος) του Αγίου της Αγάπης δεν υπήρξαν ακριβώς ρομαντικά.
Ο Βαλεντίνος, πριν την αγιοποίηση του, ήταν ιερέας της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας, ο οποίος ξυλοκοπήθηκε, λιθοβολήθηκε και τελικώς αποκεφαλίστηκε μία 14η Φεβρουαρίου, πριν από 1700 χρόνια στη Ρώμη. Μία από τις εκδοχές της μυθώδους ζωής του Αγίου του Έρωτα, λέει ότι η αρχή του τέλους του ήταν η απόφαση του να παντρεύει κρυφά νεαρά ζευγάρια. Γιατί κρυφά; Διότι ο αυτοκράτορας Κλαύδιος Β' είχε απαγορεύσει στους στρατιώτες του να παντρεύονται, για να μην κλονίζεται η απόδοση τους.
Μια άλλη εκδοχή θέλει τον Βαλεντίνο να βρίσκει τον θάνατο επειδή βοηθούσε χριστιανούς να δραπετεύσουν και να σωθούν από τα πολύ δημοφιλή βασανιστήρια των Ρωμαίων εναντίον τους εκείνη την εποχή. Όταν έκλεισαν τον ίδιον στη φυλακή και κατά τη διάρκεια της αγωνιώδους αναμονής, πριν την εκτέλεση του, λέγεται ότι θεράπευσε την κόρη του δεσμοφύλακα του. Η κοπέλα υπέφερε από τύφλωση, όμως, κατά τον θρύλο πάντα, κατάφερε να διαβάσει την επιστολή του Βαλεντίνου, λίγο πριν εκείνος εκτελεστεί. Η επιστολή τελείωνε με την υπογραφή "ο Βαλεντίνος σου", κλισέ κατάλοιπο που φτάνει ως τις μέρες μας.
Και πάλι, όμως, από αμιγώς ιστορική σκοπιά τα γεγονότα και τα πρόσωπα δεν είναι καθόλου ξεκάθαρα. "Για ποιον Βαλεντίνο μιλάμε;", αναρωτιούνται οι ιστορικοί. Για τον Άγιο Βαλεντίνο του Τέρνι ή για τον Άγιο Βαλεντίνο της Ρώμης; Ο λόγος γίνεται για το ίδιο πρόσωπο ή για δύο διαφορετικούς άντρες που έζησαν σε τελείως διαφορετικές χρονικές περιόδους του ίδιου αιώνα. Ακόμη και η ημερομηνία του θανάτου του δεν είναι σαφής. Άλλες πηγές αναφέρουν ότι εκτελέστηκε το 269, άλλες το 270 ή το 273 ή ακόμη και το 280 μ.Χ.
Σε κάθε περίπτωση, ως ημερομηνία εορτασμού των παθών και της τραγικής κατάληξης του ορίστηκε η 14η Φεβρουαρίου από τον Πάπα Γελάσιο, το 496 μ.Χ. Οι ιστορικοί και πάλι έχουν τις αμφιβολίες τους γι' αυτή την αγιοποίηση. Μήπως δεν ήταν τα πάθη και τα μαρτύρια που υπέστη ο Άγιος το θέμα, αλλά η προσπάθεια της Χριστιανοσύνης να επιβληθεί με κάθε τρόπο στα ήθη και τα έθιμα των Ρωμαίων; Μήπως το ζητούμενο ήταν να εξαφανιστούν από τον χάρτη τα Λουπερκάλια, η γιορτή γονιμότητας που υπαγόρευε τη σεξουαλική συνεύρεση νεαρών ανδρών και γυναικών; Όπως και να 'χει, όποιος κι αν πραγματικά υπήρξε ο Βαλεντίνος, για ό,τι κι αν τελικά αγωνίστηκε και του άξιζε τέτοιο βίαιο τέλος, ο Βαλεντίνος παραμένει ο άγιος των αρραβωνιασμένων ζευγαριών, των ευτυχισμένων γάμων, του έρωτα, των εραστών και όσων αισθάνονται νέοι...
Με στοιχεία από το Qz.com