Masahisa Fukase: Ο άνθρωπος που φωτογράφιζε τη γυναίκα του και κοράκια Facebook Twitter

Masahisa Fukase: Ο άνθρωπος που φωτογράφιζε τη γυναίκα του και κοράκια

0

Oι εικόνες του Masahisa Fukase έχουν κόκκο, είναι σκοτεινές και ιμπρεσιονιστικές. Φωτογραφίζει σμήνη πουλιών από απόσταση, που μοιάζουν με μαύρες σιλουέτες ενάντια στον γκρίζο χειμερινό ουρανό. Άλλοτε τα φωτογραφίζει σε κατάσταση ηρεμίας, σε καλώδια, δέντρα φράκτες και καμινάδες.

Η οπτική αφήγηση του Fukase που κυριαρχεί είναι μια και βασανιστική. Η εικόνα των κορακιών. Το όραμά του είναι σκληρό, αδυσώπητα μονόχρωμο, ένα τραύμα. Ένα προσωπικό συναισθηματικό τραύμα. Ένας άνθρωπος που έχει χάσει την αγάπη και θρηνεί την απώλειά της. Ο Fukase ξεκίνησε την ενασχόλησή του με τα κοράκια όταν η γυναίκα του, Γιόκο, τον εγκατέλειψε. Τα κοράκια έγιναν η εμμονή του, με το σκοτάδι και τη μοναξιά τους. Η μοναξιά τους είναι το πένθος του.

Η κάμερα ήταν ο τρόπος του Φουκάσε να διατηρεί τον έλεγχο επάνω στην Γιόκο, αλλά και στον κόσμο γύρω του. Ήταν σαν να προσπαθούσε να παγώσει το χρόνο.

 

Ο Fukase γεννήθηκε το 1934 και ανήκε σε μια γενιά γιαπωνέζων φωτογράφων που ήρθαν στο προσκήνιο μέσα στη βαριά σκιά που έριξε ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος στη χώρα του. Στα τέλη της δεκαετίας του 50 εργάστηκε στη διαφήμιση για να χρηματοδοτήσει τα καλλιτεχνικά έργα του. Μια σειρά από απειλητικές εικόνες ενός διυλιστηρίου πετρελαίου και μια βάναυση απεικόνιση ένός σφαγείου (Oil Refinery Skies (1960), Kill the Pigs (1961).

Ο Fukase, σύμφωνα με την Γιόκο, είχε έντονο και εμμονικό χαρακτήρα με βίαιες εκρήξεις και αναλαμπές ενθουσιασμού μέσα σε μια παρατεταμένη νωθρότητα. Όταν χώρισαν υπέφερε από κρίσεις κατάθλιψης και μεγάλη κατανάλωση οινοπνεύματος.


O Ιάπωνας φωτογράφος επικεντρώνεται μανιωδώς στη σύζυγο του και μούσα του Yoko από την ημέρα που συναντήθηκαν μέχρι την ημέρα που έφυγε. Στη συνέχεια μεταπήδησε στα κοράκια - και δημιούργησε την καλύτερη φωτογραφική σύνθεση των τελευταίων 25 ετών

Masahisa Fukase: Ο άνθρωπος που φωτογράφιζε τη γυναίκα του και κοράκια Facebook Twitter
©Masahisa Fukase


Στην ιαπωνική μυθολογία τα κοράκια είναι διασπαστικές παρουσίες και προάγγελοι του κακού και του επικίνδυνου. Είναι και η πιο σκοτεινή περίοδος του φωτογράφου. Η ζωή και το έργο του δύσκολα διαχωρίζονται. Το βιβλίο του In The Solitude of Ravens του 1986, παραμένει πάντα το πιο ισχυρό έργο του, ένα είδος επιταφίου για μια ζωή πιο θλιβερή και πιο μαύρη ακόμα και από τις ίδιες τις φωτογραφίες του. Ψηφίστηκε σαν το καλύτερο φωτογραφικό βιβλίο των τελευταίων 25 χρόνων. Η Yoko είναι επίσης το αντικείμενο μιας συναρπαστικής σειράς που ονομάζεται From Window, του 1974. Είναι ένα σύνολο από στιγμιότυπα όπου δείχνουν την Γιόκο να κάνει γκριμάτσες ή έτσι απλά να κάθεται ή να του φωνάζει ή να εγκαταλείπει το διαμέρισμά τους. Επί 13 έργα που έζησαν μαζί, το έργο του είναι αποκλειστικά αφιερωμένο στη γυναίκα του. Πολλοί λένε ότι αυτή η εμμονή του μαζί της την οδήγησε στην απόφαση να τον εγκαταλείψει, ήταν σαν να θέλει να έχει κάποιος τον απόλυτο έλεγχο επάνω στον άλλο. Η κάμερα ήταν ο τρόπος του Φουκάσε να διατηρεί τον έλεγχο επάνω στην Γιόκο, αλλά και στον κόσμο γύρω του. Ήταν σαν να προσπαθούσε να παγώσει το χρόνο.

Το 1992 o Fukase υπέστη κρανιοεγκεφαλική κάκωση από μια πτώση στα σκαλοπάτια του αγαπημένου του μπαρ Golden Gai στην περιοχή της Σιντζούκου, στο Τόκιο, και έπεσε σε κώμα για 20 χρόνια. Πέθανε το 2012. -Α. Μποζώνη

Masahisa Fukase: Ο άνθρωπος που φωτογράφιζε τη γυναίκα του και κοράκια Facebook Twitter
©Masahisa Fukase
Masahisa Fukase: Ο άνθρωπος που φωτογράφιζε τη γυναίκα του και κοράκια Facebook Twitter
©Masahisa Fukase
Masahisa Fukase: Ο άνθρωπος που φωτογράφιζε τη γυναίκα του και κοράκια Facebook Twitter
©Masahisa Fukase
Masahisa Fukase: Ο άνθρωπος που φωτογράφιζε τη γυναίκα του και κοράκια Facebook Twitter
©Masahisa Fukase
Masahisa Fukase: Ο άνθρωπος που φωτογράφιζε τη γυναίκα του και κοράκια Facebook Twitter
©Masahisa Fukase
Masahisa Fukase: Ο άνθρωπος που φωτογράφιζε τη γυναίκα του και κοράκια Facebook Twitter
©Masahisa Fukase
Masahisa Fukase: Ο άνθρωπος που φωτογράφιζε τη γυναίκα του και κοράκια Facebook Twitter
Masahisa Fukase: Ο άνθρωπος που φωτογράφιζε τη γυναίκα του και κοράκια Facebook Twitter
©Masahisa Fukase
Masahisa Fukase: Ο άνθρωπος που φωτογράφιζε τη γυναίκα του και κοράκια Facebook Twitter
©Masahisa Fukase
Masahisa Fukase: Ο άνθρωπος που φωτογράφιζε τη γυναίκα του και κοράκια Facebook Twitter
©Masahisa Fukase
Masahisa Fukase: Ο άνθρωπος που φωτογράφιζε τη γυναίκα του και κοράκια Facebook Twitter
©Masahisa Fukase

© LIFO 2015

Φωτογραφία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Φωτογραφία / Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Οι νικητές του δεύτερου ετήσιου Διαγωνισμού Φωτογραφίας Φύσης παρουσιάζουν εκπληκτικές εικόνες που κόβουν την ανάσα και αποκαλύπτουν τη ζωή στον πλανήτη μας. Ο φετινός διαγωνισμός αναδεικνύει τη δύναμη της φωτογραφίας να αποτυπώνει τοπία, την άγρια ζωή και τη λεπτή ισορροπία που διατηρεί τη ζωή στη Γη.
THE LIFO TEAM
«Η ζωή είναι παράξενη και αστεία» - Μία ταινία για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Βρετανού φωτογράφου Martin Parr

Φωτογραφία / Η ζωή και το έργο του φωτογράφου Martin Parr γίνονται ντοκιμαντέρ

«Προσπαθώ να δείξω τα πράγματα που θεωρώ ενδιαφέροντα και μερικές φορές είναι αστεία. Οι άνθρωποι είναι αστείοι, οπότε πώς γίνεται να μην είναι και το έργο αστείο; Δεν θεωρώ τον εαυτό μου χιουμοριστικό φωτογράφο, αλλά η ζωή είναι παράξενη και αστεία».
THE LIFO TEAM
Τάκης Τλούπας: Ο φωτογράφος που αποτύπωσε μοναδικά την «ασπρόμαυρη» Ελλάδα

Φωτογραφία / Η απλότητα και η δύναμη των προγόνων μας στις φωτογραφίες του Τάκη Τλούπα

Η ιστορία του φωτογράφου που απαθανάτισε το δριμύ μεγαλείο της ελληνικής φύσης και τους φτωχούς ανθρώπους που έφτιαξαν κόσμο απ' τα χρειώδη: Μιλούν στη LIFO η κόρη του, Βάνια Τλούπα, και η εκδότρια Ραχήλ Μισδραχή–Καπόν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ