Ο Mike Kelley και το «Κάστρο της Μοναξιάς» του στην Αθήνα

Ο Mike Kelley και το «Κάστρο της Μοναξιάς» του στην Αθήνα Facebook Twitter
Mike Kelley, Kandor #5, 2007. Βίντεο μεταφερμένο σε DVD, ξύλο, γυαλί, καουτσούκ, μέταλλο, πλαστικό, ρητίνη, Έκδοση ½. Συλλογή Ringier, Ελβετία. Installation View ©PanosKokkinias
0

Ο Σούπερμαν είναι ο πρώτος υπερήρωας που γεννήθηκε και αγαπήθηκε από τα κόμικς. Καταγόταν από τον εξωπλανήτη Κρύπτον, ο οποίος θα καταστρεφόταν και γι' αυτό, όταν ο Σούπερμαν ήταν μωρό, ο πατέρας του τον φυγάδευσε στη Γη. Ωστόσο, ο μύθος καταλήγει στο ότι η Καντόρ, η γενέτειρα του Σούπερμαν στον Κρύπτον, δεν αφανίστηκε τελικά, παρά υπέστη δραματική σμίκρυνση και στη συνέχεια εμφιάλωση από έναν κακό. Έτσι, ο Σούπερμαν κατάφερε να την περισώσει και να τη συντηρεί μέσα σε γυάλινο κώδωνα, που ήταν το Κάστρο της Μοναξιάς.


Έκτοτε, αυτό αποτελούσε σύμβολο του χαμένου παρελθόντος του και του συναισθήματος ψυχικής αποσύνδεσής του από τον πλανήτη Γη που τον υιοθέτησε. Ο Σούπερμαν μπορεί να είναι ευσυνείδητος και απολύτως λειτουργικός, εντούτοις έχει μεγάλο πρόβλημα, γιατί νιώθει τη μνήμη και τη λήθη να του στήνουν τραυματικές παγίδες και γιατί αισθάνεται ότι η ψυχή του είναι άστεγη και πως η επιστροφή της στον μυθικό οίκο της ιδανικής ευτυχίας θα είναι μονίμως ανέφικτη.

Η δουλειά του δεν αφορά μόνο όσους βιώνουν πραγματικό και ζοφερό εκπατρισμό, αλλά και όσους –πολύ περισσότερους– νιώθουν να έχουν απολέσει τη σύνδεση με ό,τι αναγνώριζαν ως οικείο.


Ο Mike Kelley, με τα έργα του από λούτρινα ζωάκια και τις πάνινες κούκλες του που στέκονται όλα τους στον χώρο ως εάν να αποκτούσαν υλική υπόσταση οι χαμένες αναμνήσεις της αγνότητάς μας, καθώς και με τις γλυπτικές αναπαραστάσεις της μυθικής Καντόρ και του Κάστρου της Μοναξιάς, επανερχόταν πάντα στον πόνο που προκαλεί η αίσθηση της ψυχικής απατρίας.

Ο Mike Kelley και το «Κάστρο της Μοναξιάς» του στην Αθήνα Facebook Twitter
Από αριστερά προς τα δεξιά: Mike Kelley, Estral Star #3, 1989, Έτοιμες λούτρινες μαϊμούδες, δεμένες, κατασκευασμένες από βαμβάκι, νήματα, βάτες, πλαστικό δαχτυλίδι, μικρό κουδούνι, βελούδινη ζώνη. Συλλογή Ringier, Ελβετία. // Untitled, 1990, Δύο υφασμάτινες κούκλες ραμμένες μεταξύ τους. Συλλογή Δ.Δασκαλόπουλου // Double Figure (Hairy), 1990, Λούτρινα ζώα. Συλλογή Mark Grotjahn & Jennifer Guidi

Σήμερα η δουλειά του φαντάζει ακόμα πιο καίρια και συγκινητική, επειδή η αίσθηση αυτή έχει γενικευτεί και δεν αφορά μόνο όσους βιώνουν πραγματικό και ζοφερό εκπατρισμό, αλλά και όσους –πολύ περισσότερους– νιώθουν να έχουν απολέσει τη σύνδεση με ό,τι αναγνώριζαν ως οικείο.


Ο Mike Kelley (1954-2012) γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Ντιτρόιτ. Το 1978 αποφοίτησε από την περίφημη σχολή καλών τεχνών CalArts στην Καλιφόρνια. Μαζί με τους Paul McCarthy και Raymond Pettibon, μεταξύ άλλων, ανήκει στους δημιουργούς του καλλιτεχνικού σπινθήρα που καθόρισε την ταυτότητα της εικαστικής σκηνής του Λος Άντζελες τη δεκαετία του '80.


Την έκθεσή του στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης έχει επιμεληθεί ο Douglas Fogle και είναι μια παραγωγή του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ, σε συνεργασία με την Πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αθήνα.

Ο Mike Kelley και το «Κάστρο της Μοναξιάς» του στην Αθήνα Facebook Twitter
Από αριστερά προς τα δεξιά: Mike Kelley, Girl, 1989, Ακρυλικό σε χαρτί. LAC // Ah...Youth!, 1990, 8 Cibachromes, Έκδοση 3/10. Συλλογή Ringier, Ελβετία // Transplant, 1990, Μεικτή τεχνική. Συλλογή Δ.Δασκαλόπουλου. // Arena #8 (Leopard), 1990,Λούτρινα ζώα, κουβέρτα. Με την ευγενική παραχώρηση της Συλλογής Inigo Philbrick Λονδίνο
Ο Mike Kelley και το «Κάστρο της Μοναξιάς» του στην Αθήνα Facebook Twitter
Mike Kelley, Empathy Displacement: Humanoid Morphology #4, 1990, Ακρυλικό σε πάνελ και χειροποίητη κούκλα σε βαμμένο κουτί από ξύλο και γυαλί. Συλλογή Δ.Δασκαλόπουλου
Ο Mike Kelley και το «Κάστρο της Μοναξιάς» του στην Αθήνα Facebook Twitter
Από εμπρός προς τα πίσω: Mike Kelley, Transplant, 1990, Μεικτή τεχνική. Συλλογή Δ.Δασκαλόπουλου // Ah...Youth!, 1990, 8 Cibachromes, Έκδοση 3/10. Συλλογή Ringier, Ελβετία

Info:

Mike Kelley: Fortress of Solitude

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Μέγαρο Σταθάτου, Βασ. Σοφίας & Ηροδότου 1, Αθήνα

Διάρκεια: 16 Νοεμβρίου 2017 – 25 Φεβρουαρίου 2018

Εγκαίνια: 16 Νοεμβρίου 2017, 19:00

Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα–Τετάρτη–Παρασκευή–Σάββατο: 10:00–17:00

Πέμπτη: 10:00–20:00, Κυριακή: 11:00–17:00

Τρίτη: κλειστά

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στο νεοκλασικό οίκημα της οδού Καπλανών 11 με τα έργα του Κωστή Βελώνη

Εικαστικά / Στο νεοκλασικό οίκημα της οδού Καπλανών 11 με τα έργα του Κωστή Βελώνη

Με την έκθεση «A puppet sun» ένα παλιό ωραίο σπίτι εκστασιάζεται με τον προσωρινό του ένοικο, ο οποίος, έως τις 14 Ιανουαρίου 2018, το γαργαλά ελαφρά μέχρι του σημείου που αυτό αποδίδει ασυνείδητες αλήθειες του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Άνταμ Σίμτσικ: «Έχω διαβάσει ένα σωρό ανοησίες- Όχι, δεν ψάχνω δουλειά στην Ελλάδα»

Εικαστικά / Άνταμ Σίμτσικ: «Έχω διαβάσει ένα σωρό ανοησίες- Όχι, δεν ψάχνω δουλειά στην Ελλάδα»

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της documenta 14 σε μια διεξοδική συνέντευξη-απολογισμό της διοργάνωσης που είχε θέμα «Μαθαίνοντας από την Αθήνα» και για περίπου ενάμιση χρόνο «συγκλόνισε» Γερμανία και Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ