Ελέφαντες και κουκούτσια ροδάκινων: ο αρχαιολογικός θησαυρός της Ρώμης εμπλουτίζεται από τα έργα του Μετρό

Ελέφαντες και κουκούτσια ροδάκινων: ο αρχαιολογικός θησαυρός της Ρώμης εμπλουτίζεται από τα έργα του Μετρό Facebook Twitter
Το Κολοσσαίο, ίσως το σημαντικότερο και πιο γνωστό υπέργειο μνημείο της πόλης, στέκει κοντά στον τελικό σταθμό του Μετρό που κρύβει κάποια υπόγεια αριστουργήματα. Φωτό: Nadia Shira Cohen για τους New York Times
0

Η Ρώμη μαζί με την Αθήνα είναι δύο από τις πόλεις που κατοικούνται αδιάλειπτα από την αρχαιότητα ως σήμερα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα ερείπια της μίας εποχής να αποτελούν τον θεμέλιο λίθο εκείνης που τη διαδέχεται και οι αρχαιολογικοί θησαυροί πάσης φύσεως να συσσωρεύονται στα έγκατα της γης, αναμένοντας τη σκαπάνη που θα τους ανακαλύψει. 

Όπως συνέβη στην Αθήνα κατά την διάρκεια των εργασιών διάνοιξης σηράγγων για το μετρό, έτσι και στη Ρώμη τα συνεργεία που εργάστηκαν για την επέκταση του υπάρχοντος δικτύου υπόγειου σιδηρόδρομου αποτέλεσαν μια μοναδική ευκαιρία να μελετηθεί -κυριολεκτικά- σε βάθος η ιστορία της -κυριολεκτικά- αιώνιας πόλης.

Ενώ συνήθως στις κατοικημένες πόλεις οι αρχαιολόγοι που επιβλέπουν εργασίες εκσκαφής επιθεωρούν ευρήματα που φτάνουν το πολύ μέχρι τα 9-10 μέτρα βάθος, όπως για παράδειγμα σε περιπτώσεις κατασκευής υπόγειων χώρων στάθμευσης, στην περίπτωση της κατασκευής της τρίτης γραμμή μετρό στην Ρώμη οι εργασίες ανέσκαψαν μέχρι και 30 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της γης.

Εκτός από τα ίχνη των ανθρώπων η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στην επιφάνεια και πλείστα στοιχεία που αφορούν τη χλωρίδα και την πανίδα της Ρώμης ανά τους αιώνες και αυτή η πτυχή αναδείχθηκε και στις τοιχογραφίες του San Giovanni που αποτελούν αναφορά στους εξαφανισμένους κατοίκους της περιοχής.

Η Rossela Rea, αρχαιολόγος που ενεπλάκη ήδη από τον σχεδιασμό της νέα γραμμής του μετρό που συνδέει το κέντρο της Ρώμης με τα νέα προάστια, δήλωσε πρόσφατα στους New York Times: «Ο υπόγειος σιδηρόδρομος μας παρείχε έναν τεράστιο πλούτο γνώσης για την πόλη που δεν θα μπορούσε να προκύψει από καμία άλλη εργασία. Δεν έχουμε προχωρήσει σε τόσο εκτενείς και εις βάθος ανασκαφές εδώ και χρόνια».

Ελέφαντες και κουκούτσια ροδάκινων: ο αρχαιολογικός θησαυρός της Ρώμης εμπλουτίζεται από τα έργα του Μετρό Facebook Twitter
Ο χώρος ανασκαφής του τελευταίου σταθμού της νέας γραμμής C του Μετρό της Ρώμης. Η ανακάλυψη σημαντικών ευρημάτων ανάγκασε τους υπεύθυνους του έργου να αλλάξουν την αρχική τοποθεσία του σταθμού που ήταν στην Piazza Venezia. Φωτό: Nadia Shira Cohen για τους New York Times

Τα τεχνουργήματα, οι μαρμάρινοι κίονες και τα κιονόκρανα, τα μωσαϊκά, ακόμα και τα υπολείμματα γευμάτων που συντηρήθηκαν μέσα στα ερείπια, καταγράφηκαν, εξάχθηκαν και φυλάσσονται ώσπου να βρεθεί ο κατάλληλος χώρος ώστε να εκτεθούν.

Κάποια μεγαλύτερη ευρήματα μνημειακού χαρακτήρα πρόκειται να ανασυντεθούν και να πλαισιωθούν με τρόπο ώστε να μπορούν οι χρήστες του μετρό να τα θαυμάζουν επιτόπου, όπως ακριβώς έχει γίνει και στο μετρό της Αθήνας όπου σε έξι κεντρικούς σταθμούς εκτίθενται αρχαία αντικείμενα πίσω από καλαίσθητες προθήκες.

Κατά την ανασκαφή εντοπίστηκαν και δομές αρχαίων κτιρίων, όπως ένα τεράστιο αμφιθέατρο της εποχής του Αδριανού (2ος αι. μ.Χ) που βρίσκεται κάτω από την πολυσύχναστη και λίαν τουριστική Piazza Venezia. Οι αρχαιολόγοι εικάζουν ότι πρόκειται για το πρώτο πανεπιστήμιο της Ρώμης όπου διεξάγονταν διαλέξεις και άλλες πολιτιστικές εκδηλώσεις. 

Ένα άλλο μεγάλο και εξίσου σπουδαίο εύρημα είναι ένας στρατώνας που επίσης χρονολογείται γύρω στον 2ο μ.Χ αιώνα και βρίσκεται κάτω από τον σταθμό Amba Aradam που προβλέπεται να εγκαινιασθεί το μακρινό 2022.

Η ανασκαφή αποκάλυψε έναν μακρύ διάδρομο που οδηγεί σε 39 αίθουσες. Κάποιες είναι διακοσμημένες με απλά πατώματα με ασπρόμαυρο μωσαϊκό ενώ οι τοίχοι κοσμούνται από απλές νωπογραφίες και οι αρχαιολόγοι θεωρούν ότι μάλλον επρόκειτο για τους κοιτώνες των στρατιωτών. Το κτίριο αυτό ήταν προφανώς μέρος μόνο των στρατώνων, των οποίων το συνολικό μέγεθος είναι προς το παρόν άγνωστο. 

Ελέφαντες και κουκούτσια ροδάκινων: ο αρχαιολογικός θησαυρός της Ρώμης εμπλουτίζεται από τα έργα του Μετρό Facebook Twitter
Ευρήματα που θα εκτίθενται στον σταθμό του San Giovanni ξεκινώντας απόεπάνω αριστερά: κεραμικά βάζα της ύστερης περιόδου του 2ου αιώνα μ.Χ., κρήνη του 1ου αιώνα μ.Χ., σπαράγματα κεραμικών σκευών της Αναγέννησης και νιπτήρας από τραβερτίνα από τη σύγχρονη εποχή. Φωτό: Nadia Shira Cohen για τους New York Times

Στον σταθμό San Giovanni βρέθηκαν τμήματα μαρμάρινων κιόνων και άλλα διακοσμητικά στοιχεία αλλά και πιο ευτελούς προέλευσης αντικείμενα όπως απολιθωμένα κουκούτσια ροδάκινων ή πιάτα και άλλα σκεύη του 16ου αιώνα από ένα νοσοκομείο που στεγαζόταν στην περιοχή.

Όταν για μία ημέρα κατέστη επισκέψιμος οι κάτοικοι της πόλης πλημμύρισαν το αυτοσχέδιο υπόγειο μουσείο για να θαυμάσουν από κοντά τα νέα ευρήματα, γεμάτοι περιέργεια και συναισθανόμενοι τη σημασία τους στην περαιτέρω αποτύπωση του πλούτου της ιστορίας της πόλης.

Εκτός από τα ίχνη των ανθρώπων η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στην επιφάνεια και πλείστα στοιχεία που αφορούν τη χλωρίδα και την πανίδα της Ρώμης ανά τους αιώνες. Αυτή η πτυχή αναδείχθηκε και στις τοιχογραφίες του San Giovanni που αποτελούν αναφορά στους εξαφανισμένους κατοίκους της περιοχής, όπως το είδος Elephas antiquus, ένα είδος παχυδέρμου του Πλειστόκαινου, απολιθώματα του οποίου είχαν ανακαλυφθεί κατά την κατασκευή της Via dei Fori Imperiali από τον Μουσολίνι τη δεκαετία του 1930. 

Όσο τα έργα συνεχίζονται, νέα ευρήματα εμπλουτίζουν τον ήδη μακροσκελέστατο κατάλογο που έχει προκαλέσει το παγκόσμιο ενδιαφέρον. Ίχνη ενός από τα αρχαιότερα ρωμαϊκά υδραγωγεία έχουν ανασκαφεί και εικάζεται ότι πρόκειται είτε για το υδραγωγείο Aqua Appia που οικοδομήθηκε στα τέλη του 4ου αιώνα π.Χ. από τον ίδιο κήνσωρα που έφτιαξε την Αππία Οδό ή το μεταγενέστερο κατά 40 έτη Anio Vetus, του οποίου η κατασκευή χρηματοδοτήθηκε από τους θησαυρούς που λεηλατήθηκαν από τον Βασιλιά Πύρρο της Ηπείρου.  

Ελέφαντες και κουκούτσια ροδάκινων: ο αρχαιολογικός θησαυρός της Ρώμης εμπλουτίζεται από τα έργα του Μετρό Facebook Twitter
Ο εκπρόσωπος τύπου της εφορίας αρχαιοτήτων της Ρώμης Luca Del Fra στον χώρο ανασκαφών των εργασιών του Μετρό στο Amba Aradam. Φωτό: Nadia Shira Cohen για τους New York Times

Επίσης κατά την κατασκευή φρεατίου για να προστατευθούν τα Τείχη του Αυρηλίου μεταξύ των σταθμών San Giovanni και Amba Aradam, η ομάδα των αρχαιολόγων βρήκε ένα διακοσμημένο οίκο (domus) που είχε καταστραφεί από μια πυρκαγιά και τον οποίο ο τύπος αναφέρει ως «μίνι Πομπηία» λόγω του πλούτου και της ποιότητας των ευρημάτων, ενώ πρόσφατα ανακαλύφθηκαν και κάποια κεραμικά πλακίδια με σφραγίδα που τοποθετεί την κατασκευή τους το 123 μ.Χ.

Είναι προφανές λοιπόν πως όσο συνεχίζονται τα έργα τα μηχανήματα θα συνεχίσουν να προσφέρουν αθρόα θραύσματα ενός πολιτισμού που από την αρχαιότητα, όταν κατέκτησε το σύνολο σχεδόν του τότε γνωστού κόσμου, δεν έπαψε να βρίσκεται στην πρωτοπορία των σπουδαίων έργων στην αρχιτεκτονική, τη μηχανική και την τέχνη. 

Στην πραγματικότητα οι εργασίες αυτές επέτρεψαν την ανασύνθεση ενός χρονολογίου των χρήσεων γης και των ασχολιών των ανθρώπων που κατοίκησαν την περιοχή της Ρώμης από την προϊστορική πόλη στην αρχαία Δημοκρατία, την Αυτοκρατορία, τον Μεσαίωνα και την Αναγέννηση ως τις μέρες μας.

Οι προθήκες που κοσμούν τους σταθμούς του μετρό που έχουν ήδη τεθεί σε λειτουργία και εξυπηρετούν τόσο τους κατοίκους της Ρώμης όσο και τους πολυάριθμους επισκέπτες της πόλης, λειτουργούν σαν μία διαρκή υπενθύμιση της συνέχειας και της σπουδαιότητας της ως κιβωτού της απαρχής του Δυτικού πολιτισμού.

Με στοιχεία από τους New York Times

Ελέφαντες και κουκούτσια ροδάκινων: ο αρχαιολογικός θησαυρός της Ρώμης εμπλουτίζεται από τα έργα του Μετρό Facebook Twitter
Ο σταθμός του Μετρό San Giovanni πρόκειται να εγκαινιασθεί στις αρχές του νέου έτους και θα φιλοξενεί μερικά μόνο από τα σπουδαία αρχαιολογικά ευρήματα που ανακαλύφθηκαν χάρη στην κατασκευή της επέκτασης του υπόγειο σιδηροδρόμου. Φωτό: Nadia Shira Cohen για τους New York Times
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το περίφημο ψηφιδωτό της οικίας του Διονύσου για πρώτη φορά στην Αθήνα

Εικαστικά / Το περίφημο ψηφιδωτό της οικίας του Διονύσου για πρώτη φορά στην Αθήνα

Μια έκθεση στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο ρίχνει φως στις ανασκαφές, στα σημαντικά ευρήματα και κυρίως στα πρόσωπα που έπαιξαν τον καθοριστικότερο ρόλο στην προστασία και ανάδειξη των πολύτιμων αντικειμένων που κρύβονταν για αιώνες στα βάθη του αιγαιοπελαγίτικου νησιωτικού συμπλέγματος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η γυναίκα με τις 4 πόρπες: αυτή είναι η ένοικος του τάφου που ενθουσίασε τους αρχαιολόγους του Περού

Αρχαιολογία & Ιστορία / Η γυναίκα με τις 4 πόρπες: αυτή είναι η ένοικος του τάφου που ενθουσίασε τους αρχαιολόγους του Περού

Πριν από λίγες μέρες παρουσιάστηκε η ψηφιακή αποκατάσταση του προσώπου της μούμιας που πριν από περίπου έναν χρόνο είχε ενθουσιάσει την αρχαιολογική κοινότητα
THE LIFO TEAM
Πώς τα αρχαία ερείπια παράγουν πολιτική

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς τα αρχαία ερείπια παράγουν πολιτική

Όταν ο Γιάννης Χαμηλάκης, καθηγητής αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Brown των ΗΠΑ εξηγούσε αυτό που η αρχαιολογική κοινότητα υμνεί σήμερα: τη σημασία της αρχαιολογίας του σώματος και των αισθήσεων, την πολιτική υπόσταση των αρχαιοτήτων και τον τρόπο που ακόμη και σήμερα επηρεάζουν τον δυτικό πολιτισμό
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Η πόλη που θάφτηκε κάτω από τις στάχτες του ηφαιστείου

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αι

Ιστορία μιας πόλης / Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Μια αθηναϊκή οικογένεια με ρίζες στο Βυζάντιο, η οποία άφησε το αποτύπωμά της στην υλική και άυλη κληρονομιά της πόλης μας κι ένα αντικείμενο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποίο μας «μιλά» για την οικογένεια αλλά και την ιατρική κατά το 19ο αιώνα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Νικολάου για το φαρμακείο της οικογένειας Χωματιανού.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Αρχαιολογία & Ιστορία / 10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Tι γινόταν τον Μεσαίωνα στην Αθήνα; Υπήρχε ζωή στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας; Ποια είναι η σκληρή αλήθεια για αυτό που αποκαλούμε «Αθηναϊκή Δημοκρατία» και τι ήταν τελικά οι Δεσμώτες του Φαλήρου; Ακούμε σήμερα 10 άγνωστες ή παραγνωρισμένες πτυχές από το μακροχρόνιο παρελθόν της πόλης μας που συνέλεξε η Αγιάτη Μπενάρδου για τη σειρά podcast της LiFO «Ιστορία μιας πόλης».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Αισθάνομαι όπως την πρώτη φορά που θα έβγαινα ραντεβού»: Η Τασούλα Βερβενιώτη για την 4η Γιορτή Προφορικής Ιστορίας 

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι κοινωνικές ομάδες παίζουν καθοριστικό ρόλο στη γραφή της Ιστορίας»

Η ιστορικός και συγγραφέας Τασούλα Βερβενιώτη μοιράζεται τη γνώση της με ανθρώπους που θέλουν να συλλέξουν τις άγραφες ή αποσιωπημένες πτυχές της ιστορίας και για τρεις ημέρες θα κατευθύνει τη μεγάλη συνάντηση των Ομάδων Προφορικής Ιστορίας στην Τεχνόπολη.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα – Θεσσαλονίκη έγινε τον Μάιο του 1931 και δυο αστυνομικοί ρεπόρτερ μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Η ατμόσφαιρα έχει λιγότερες λακκούβες από τας Αθήνας»

Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα–Θεσσαλονίκη έγινε το 1931 και δύο αστυνομικοί ρεπόρτερ της εποχής μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους. Η ομάδα των dirty '30s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τις μαρτυρίες τους για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ιστορία μιας πόλης / Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ένας βυζαντινός ναός στο κέντρο της πόλης και μια φωνή που έρχεται από 1000 χρόνια πριν. Τι μάς διηγείται το σύντομο βυζαντινό ποίημα που βρίσκεται στη μαρμάρινη επιγραφή, πάνω από την είσοδο του ναού της πλατείας Κλαυθμώνος; Ο Γιώργος Πάλλης εξηγεί στην Αγιάτη Μπενάρδου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Κωνσταντίνος Κονοφάγος 

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Κωνσταντίνος Κονοφάγος: Ο μεταλλουργός που έσωσε το Λαύριο από την πείνα

Το 1942 ο Κωνσταντίνος Κονοφάγος ηγείται μιας μυστικής αποστολής, μετατρέποντας σωρούς «χωρίς αξία» σε άργυρο. Μέσα σε συνθήκες Κατοχής και πείνας, το θάρρος και η επινοητικότητά του εξασφαλίζουν τροφή για εκατοντάδες κατοίκους του Λαυρίου.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Ιστορία μιας πόλης / Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Τι μπορεί να διαβάσει κανείς πάνω στον σκύφο του Περικλέους; Και γιατί θεωρείται ένα αυθεντικό στοιχείο μιας ιδιωτικής στιγμής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Η ερευνητική ομάδα «dirty ‘30s & late ‘20s» διασώζει μια δημοσιογραφική έρευνα για τα έκθετα βρέφη στο Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών, φέρνοντάς τη στο σήμερα και αναδημοσιεύοντάς τη, σχεδόν έναν αιώνα μετά, στη LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Ιστορία μιας πόλης / Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Τι μαθαίνουμε από τις ιδιωτικές και τι από τις δημόσιες επιγραφές των Αθηναίων; Πώς αποτύπωναν τον δημόσιο και πολιτικό βίο; Τι μας αποκαλύπτουν για την προσωπική ζωή των κατοίκων της πόλης; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ηχητικά Άρθρα / Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ποιοι ήταν οι Ζιλιερόν και πώς βρέθηκαν στην Ελλάδα; Γιατί υπήρξε καθοριστική η σχέση του Ε. Ζιλιερόν με τον Ε. Σλήμαν; Πώς κλήθηκε να συνεργαστεί με τον Άθρουρ στις ανασκαφές της Κνωσού; Ποια είναι η συνδρομή των καλλιτεχνών Ζιλιερόν στην ελληνική αρχαιολογία; Και τι ακριβώς είναι το «αρχείο Ζιλιερόν»;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ