Η αναβίωση της εμβληματικής χορογραφίας «La création du Monde» απόψε και αύριο στην Αθήνα Facebook Twitter

Η αναβίωση της εμβληματικής χορογραφίας «La création du Monde» απόψε και αύριο στην Αθήνα

0

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει μια ξεχωριστή εκδήλωση, κατά την οποία η μουσική συναντά τον χορό και η Αθήνα το Παρίσι των αρχών του 20ού αιώνα, εποχή που οι δύο τέχνες συχνά συμπορεύονταν.

Σε συνεργασία με το Fluxum Foundation & Flux Laboratory και την Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης θα ζωντανέψουν στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής εμβληματικές συνθέσεις της μπαλετικής μουσικής.


Στο πρώτο μέρος της βραδιάς η ορχήστρα θα ερμηνεύσει διάσημα, πληθωρικά έργα του Μανουέλ ντε Φάγια, ενώ στο δεύτερο μέρος θα ακολουθήσει αναβίωση της εμβληματικής χορογραφίας «La création du Monde» σε μουσική του Ντάριους Μιγιό.

Ο γεννημένος στην Ανδαλουσία συνθέτης Μανουέλ ντε Φάγια (1876-1946) θεωρείται από τους σημαντικότερους νεωτεριστές της ισπανικής εθνικής μουσικής.

Πρόκειται για ένα αλληγορικό χορευτικό δράμα που χαρακτηρίστηκε από τους δημιουργούς του «πλαστικό ποίημα» και σε αυτό οι χορευτές ενσαρκώνουν έννοιες όπως η μνήμη, η ψευδαίσθηση ή η λαγνεία.

Ο «Ισπανικός Χορός» είναι το πιο διάσημο κομμάτι της όπεράς του «Η σύντομη ζωή» («La vida breve»), η οποία γράφτηκε το 1904-1905, αλλά παρουσιάστηκε πρώτη φορά στη Νίκαια το 1913.


Έκτοτε αποτέλεσε αντικείμενο πολλών μεταγραφών, όπως εκείνη που ακολούθησε τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους από τον συνθέτη στο Παρίσι και έναν χρόνο μετά στη Μαδρίτη.

Η αναβίωση της εμβληματικής χορογραφίας «La création du Monde» απόψε και αύριο στην Αθήνα Facebook Twitter


Το μπαλέτο «Τρίκωχο καπέλο» («El sombrero de tres picos») υπήρξε ανάθεση-παραγγελία του ιμπρεσάριου Σεργκέι Ντιάγκιλεφ για τα περίφημα Ballets Russes (τα «Ρωσικά Μπαλέτα» συνδέονται με τη σύντομη, αλλά θρυλική καριέρα του Νιζίνσκι), ο οποίος γνώρισε τον συνθέτη κατά τη διάρκεια ταξιδιού του στη Μαδρίτη.

Παρευρέθηκε μαζί με τον χορογράφο Λεονίντ Μασίν στην πρεμιέρα της μονόπρακτης παντομίμας του Ντε Φάγια «Ο κυβερνήτης και η μυλωνού» και τον έπεισε να μετατρέψει το μεν έργο του σε μπαλέτο, τη δε μουσική, που είχε εκτελέσει ένα μικρό σύνολο, για συμφωνική ορχήστρα.

Έτσι κι έγινε και στις 22 Ιουλίου του 1919 το «Τρίκωχο καπέλο» έκανε πρεμιέρα στο θέατρο Αλάμπρα του Λονδίνου σε χορογραφία του Μασίν. Η μουσική διεύθυνση ήταν του Ερνέστ Ανσερμέ, ενώ τα σκηνικά και τα κοστούμια υπέγραφε ο Πάμπλο Πικάσο.

Ο Γάλλος Ντάριους Μιγιό (1892-1974), σημαντικός ανανεωτής της μουσικής της πατρίδας του, επηρεάστηκε καταλυτικά από την τζαζ και τα φολκλορικά στοιχεία των χωρών στις οποίες είχε ταξιδέψει, όπως η Βραζιλία, όπου έζησε μεταξύ 1917 και 1919 ως πολιτιστικός ακόλουθος της Πρεσβεία της Γαλλίας (πρέσβης εκείνο το διάστημα ήταν ο Πολ Κλοντέλ, ποιητής και θεατρικός συγγραφέας, αδελφός της γλύπτριας Καμίλ Κλοντέλ).

Η αναβίωση της εμβληματικής χορογραφίας «La création du Monde» απόψε και αύριο στην Αθήνα Facebook Twitter
Η αναβίωση της εμβληματικής χορογραφίας «La création du Monde» απόψε και αύριο στην Αθήνα Facebook Twitter

Το σύντομο μπαλέτο του «Η δημιουργία του κόσμου» («La création du monde») ολοκληρώθηκε το 1923 κατόπιν παραγγελίας του Ρολφ ντε Μαρέ, τότε διευθυντή των Σουηδικών Μπαλέτων.


Αποτελείται από μια εισαγωγή και πέντε μέρη, ενώ η λιτή ενορχήστρωση για πνευστά (συμπεριλαμβανομένου και του σαξοφώνου), κρουστά και ελάχιστα έγχορδα βρίσκεται πολύ κοντά σε αυτήν μιας τζαζ μπάντας.


Το σενάριο του μπαλέτου έγραψε ο ελβετικής καταγωγής ποιητής Μπλεζ Σαντράρ, βασιζόμενος σε απόσπασμα από τη συλλογή του 1919 με μυθικές αφηγήσεις της Αφρικής «Νέγρικη Ανθολογία».


Ο κυβιστής Φερνάν Λεζέ, ο οποίος προσχώρησε καθυστερημένα στο κίνημα των κυβιστών και στις μεθόδους χρήσης των αφρικανικών και ωκεάνιων αρχαιοτήτων ως προτύπων του μοντερνισμού, υπέγραφε τα σκηνικά και τα κοστούμια.

Θα παρουσιαστούν, επίσης, αποσπάσματα από το μπαλέτο «Ο άνθρωπος και η επιθυμία του», το οποίο γράφτηκε την περίοδο 1917-1918 στη Βραζιλία βασισμένο σε σενάριο του Πολ Κλοντέλ και είναι το πρώτο από τα μπαλέτα του συνθέτη.

Η αναβίωση της εμβληματικής χορογραφίας «La création du Monde» απόψε και αύριο στην Αθήνα Facebook Twitter
Η αναβίωση της εμβληματικής χορογραφίας «La création du Monde» απόψε και αύριο στην Αθήνα Facebook Twitter

Πρόκειται για ένα αλληγορικό χορευτικό δράμα που χαρακτηρίστηκε από τους δημιουργούς του «πλαστικό ποίημα» και σε αυτό οι χορευτές ενσαρκώνουν έννοιες όπως η μνήμη, η ψευδαίσθηση ή η λαγνεία.

Το μπαλέτο ανέβηκε για πρώτη φορά στο Παρίσι το 1921, επίσης από τα Σουηδικά Μπαλέτα. Ενορχηστρώθηκε από τον συνθέτη για τέσσερις φωνές −που τραγουδούν χωρίς λόγια−, 12 όργανα και 15 κρουστά, τα οποία κυριαρχούν όχι μόνο αριθμητικά αλλά και ουσιαστικά, όπως και το ρυθμικό στοιχείο, ενώ με αρκετά περίπλοκο τρόπο προσδίδεται στη μουσική ένα στοιχείο άγριας, εξωτικής ομορφιάς και ζωντάνιας.

Οι Μίλισεντ Χόντσον και Κένεθ Άρτσερ είναι γνωστοί και ως «αρχαιολόγοι του χορού», καθώς ειδικεύονται στις αναβιώσεις μπαλέτων των οποίων οι πρωτότυπες χορογραφίες δεν έχουν διασωθεί.

Το 2000, στο πλαίσιο της συνεργασίας τους με το Ίδρυμα Fluxum και με την υποστήριξη του Grand Τheatre της Γενεύης παρουσίασαν στον προαύλιο χώρο του Μουσείου Τέχνης και Ιστορίας της Γενεύης τη «Δημιουργία του κόσμου».


Ανακατασκεύασαν τα σκηνικά και τα κοστούμια του μοντερνιστή Φερνάν Λεζέ, προσδίδοντάς τους εντονότερη γλυπτική αίσθηση, ώστε να ιδωθούν ανεξάρτητα από τις αρχικές προθέσεις του δημιουργού τους, ενώ παράλληλα η χορογραφία βασίστηκε στο αρχικό έργο του Ζαν Μπορλίν και επιτείνει τον συμβολισμό του ζωικού, του ανθρώπινου και του μεταφυσικού.

Η αναβίωση της εμβληματικής χορογραφίας «La création du Monde» απόψε και αύριο στην Αθήνα Facebook Twitter

Στο συγκεκριμένο μπαλέτο, οι 27 χορευτές της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης (ΚΣΟΤ), μαζί με τους μουσικούς της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, θα έχουν την ευκαιρία να βιώσουν μια στιγμή στην ιστορία όπου η αναζήτηση των αρχαίων τρόπων και μύθων διασταυρώνεται με την επέλαση μιας παθιασμένης μοντερνικότητας.

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών Στέφανος Τσιαλής, ο οποίος θα διευθύνει τη συναυλία, μας μίλησε γι' αυτήν τη σύμπραξη με το ensemble αποφοίτων της ΚΣΟΤ:


«Αποτελεί μέρος των συνεργασιών και συνεργειών της ΚΟΑ με τη σχολή και όσον αφορά τα μουσικά μέρη, το μπαλέτο είναι εκείνο που αποτελεί τον συνδετικό κρίκο μεταξύ των δύο, δηλαδή του Ντε Φάγια και του Μιγιό.


Πρόκειται και στις δύο περιπτώσεις για μουσική γραμμένη για μπαλέτο, το πρώτο του 1919 και το δεύτερο του 1923. Επίσης, είναι δύο συνθέτες που μπορεί να μην έχουν πάρα πολλά κοινά αλλά επηρεάστηκαν βαθιά από μουσικά ιδιώματα που δεν είχαν σχέση με τη ρομαντική συμφωνική μουσική του 19ου αι. Ο μεν Ντε Φάγια από το φλαμένκο της πατρίδας του, της Ανδαλουσίας, και ο Μιγιό από την τζαζ και τους λατινοαμερικάνικους χορούς που άκουσε στη Βραζιλία, όταν ήταν πολιτιστικός ακόλουθος στην πρεσβεία της Γαλλίας, κατά τη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου».


«Έχετε κάποια προτίμηση ανάμεσα στους δύο συνθέτες;». «Για να είμαι ειλικρινής, αγαπώ απόλυτα τη μουσική του Ντε Φάγια και πιστεύω ότι μας ταιριάζει. Πρόκειται για πολύ φλογερή και δυνατή μουσική.


Ο Μιγιό ήταν μέλος της περίφημης Ομάδας των Έξι (Les six) που αποτελούνταν από έξι νεαρούς συνθέτες των αρχών του 20ού αι. Αυτοί είχαν επιλέξει ένα μουσικό ιδίωμα αντίθετο στις γιγαντιώδεις κατασκευές του Μάλερ, του Στράους, του πρώιμου Σένμπεργκ και ήταν ενάντιοι στο ρομαντικό πάθος.

Η αναβίωση της εμβληματικής χορογραφίας «La création du Monde» απόψε και αύριο στην Αθήνα Facebook Twitter


Επέλεξαν μια μουσική πολύ πιο ελαφριά, με λεπτή ειρωνεία, πιο γαλλική ίσως, επηρεασμένη ακόμα και από το καμπαρέ. Για κάποιους από αυτούς η διαφοροποίηση αυτή έγινε ώστε να στραφούν σε μικρότερα ορχηστρικά σύνολα και για να μην έχουν τον ογκώδη, παχύ και στομφώδη ήχο των συμφωνιών του Μάλερ ή του Στράους.


Με αυτό τον τρόπο σαφώς οριοθετούσαν μια αισθητική τελείως αντίθετη από εκείνη του ύστερου γερμανικού ρομαντισμού. Ο όγκος της ορχήστρας είναι μικρότερος κι έτσι γίνεται πιο ευκίνητη, το μουσικό της ύφος είναι πιο ελαφρύ.


Το χιούμορ και η ειρωνεία παίζουν ρόλο πολύ περισσότερο απ' ό,τι στην προηγούμενη γενιά».


«Αυτός είναι ο λόγος που η συναυλία περιορίζεται στο δεύτερο μέρος;». «Πράγματι, το πρώτο μέρος θα είναι μια κανονική συμφωνική συναυλία με τα έργα του Ντε Φάγια, τις δύο σουίτες, τον "Ισπανικό χορό" από τη "Σύντομη Ζωή", ένα νεανικό του έργο, μια πολύ ωραία όπερα και δύο κομμάτια από τις σουίτες του μπαλέτου "Τρίκωχο καπέλο" που ανέβηκε στο Λονδίνο το 1919.


Στο δεύτερο μέρος, ένα ensemble 17 ατόμων στο πιτ θα παίξει τη "Δημιουργία του κόσμου" και οι χορευτές της Κρατικής Ορχήστρας θα εκτελέσουν την αναβίωση της χορογραφίας από τους Μίλισεντ Χόντσον και Κένεθ Άρτσερ, με τα κοστούμια του Φερνάν Λεζέ».

Η αναβίωση της εμβληματικής χορογραφίας «La création du Monde» απόψε και αύριο στην Αθήνα Facebook Twitter
|article_no_max_width| |article_no_max_width|

 

Ιnfo:

Κρατική Ορχήστρα Αθηνών

La Création du monde

Μέγαρο Μουσικής Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη

3,4 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2018/20:30

ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ ΤΗΣ ΚΡΑΤΙΚΗΣ ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ ΑΘΗΝΩΝ

Σε συνεργασία και με την υποστήριξη του Ιδρύματος Fluxum – Flux Laboratory

- Manuel de Falla: Ισπανικός Χορός από την όπερα Η σύντομη ζωή

Το τρίκωχο καπέλο, Σουίτες αρ. 1 και αρ. 2
- Darius Milhaud: Η δημιουργία του κόσμου, μπαλέτο, έργο 81α

Ο άνθρωπος και η επιθυμία του, μπαλέτο, έργο 48 (αποσπάσματα)

Σκηνικά, κοστούμια: Fernand Léger

Millicent Hodson, Kenneth Archer χορογράφοι

Απόφοιτοι και Σπουδαστές της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης

Μουσική διεύθυνση: Στέφανος Τσιαλής

Μέρος των εσόδων της συναυλίας θα διατεθεί υπέρ του κοινωνικού προγράμματος «Ροζ Κουτί»

Μουσική
0

Χρήστος Παρίδης

Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασα στο Bard College της Νέας Υόρκης θέατρο και κινηματογράφο. Έχω γράψει για τα περιοδικά SL, Πρόσωπα, 01, Εικόνες του Κόσμου, Symbol του Επενδυτή, όπως και για τις σημαντικότερες ελληνικές εφημερίδες.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ