Σαν σήμερα το 1959, η πρώτη κούκλα Barbie θα κάνει την παρθενική της εμφάνιση σε μια αμερικανική έκθεση παιχνιδιών στη Νέα Υόρκη. Mε 28 εκατοστά ύψος, σε δύο version, με ξανθα και σκούρα μακριά μαλλιά, η Barbie ήταν η πρώτη μαζικής παραγωγής κούκλα στις Ηνωμένες Πολιτείες που διέθετε χαρακτηριστικά ενηλίκων.
Η γυναίκα πίσω από τη Barbie ήταν η Ruth Handler, επιχειρηματίας και συνιδιοκτήτρια (με το σύζυγό της) της εταιρείας παιχνιδιών Mattel Inc.
Η ιδέα για τη δημιουργία της Barbie, μιας ενήλικης κούκλας με ψηλά πόδια, πλούσιο στήθος, λεπτή μέση και γυναικείο πρόσωπο, ήρθε όταν η Ruth είδε την κόρη της να σνομπάρει τις κούκλες της, που μέχρι τότε ήταν όλες νηπιακής μορφής και να παίζει με αυτοσχέδιες κούκλες από χαρτί, στις οποίες έδινε ρόλους ενηλίκων.
Τότε συνειδητοποίησε ότι υπήρχε μια σημαντική θέση στην αγορά για ένα παιχνίδι που θα επέτρεπε στα μικρά κορίτσια να φανταστούν το μέλλον.
Οι επικριτές της, θεωρούσαν ότι οι "σπατάλες" της Barbie με ρούχα σχεδιαστών, αυτοκίνητα και "ονειρικά σπίτια" ενθάρρυναν τα παιδιά σε μια πιο υλιστική ζωή. Αυτό ωστόσο που προκάλεσε τις πιο έντονες διαμάχες, ήταν η εμφάνιση της Barbie.
Η αρχική εμφάνιση της Barbie διαμορφώθηκε από την κούκλα Lilli, η οποία, όπως διαβάζουμε στο History.com, ήταν βασισμένη σε έναν χαρακτήρα γερμανικού κόμικ που σχεδίασε ο Ράινχαρντ Μπόιτιν για την εφημερίδα Bild.
Μετά από ένα ταξίδι στη Γερμανία, η Ruth εντόπισε τη Bild Lilli. Η επιχειρηματίας ενθουσιάστηκε και αγόρασε τρεις κούκλες.
Μία για την κόρη της και τις άλλες δύο για το δημιουργικό τμήμα της Mattel. Η Lilli κυκλοφόρησε ως κούκλα για ενήλικες το 1955 και βρισκόταν μόνο στα ράφια των καπνοπωλείων, ωστόσο γνώρισε μεγάλη επιτυχία μεταξύ των νεαρών κοριτσιών.
Η Mattel αγόρασε τελικά τα δικαιώματα για τη Lilli και έφτιαξε τη δική της εκδοχή, την οποία η Ruth Handler ονόμασε Barbie από το όνομα της κόρης της, Barbara.
Ως χορηγός του τηλεοπτικού προγράμματος "Mickey Mouse Club" το 1955, η Mattel έγινε η πρώτη εταιρεία παιχνιδιών που μετέδιδε διαφημίσεις για παιδιά.
Χρησιμοποιώντας την τηλεόραση για την προώθηση της νέας κούκλας, η ζήτηση των καταναλωτών αυξήθηκε κατακόρυφα και οδήγησε τη Mattel στη δημιουργία του φίλου της Barbie. Η Ruth Handler τον ονόμασε ο Ken, όπως ονομαζόταν ο γιος της. Η καλύτερη φίλη της Barbie, η Midge, εμφανίστηκε το 1963. Η μικρή της αδελφή, η Skipper, έκανε το ντεμπούτο της ένα χρόνο μετά.
Η πρώτη διαφήμιση της Barbie το 1959
Με την πάροδο των χρόνων, η Barbie έκανε τεράστιες πωλήσεις αλλά δημιούργησε και πολλές διαμάχες. Από τη θετική πλευρά, πολλές γυναίκες είδαν στη Barbie την αλλαγή που χρειάζονταν οι παραδοσιακοί ρόλοι των φύλων το 1950. Κάθε εκδοχή της ηταν και μια νέα θέση εργασίας.
Από αεροσυνοδός, γιατρός, πιλότος και αστροναύτης, αθλήτρια στους Ολυμπιακούς, ακόμα και υποψήφια για πρόεδρος των ΗΠΑ. Οι επικριτές της θεωρούσαν ότι οι "σπατάλες" της Barbie με ρούχα σχεδιαστών, αυτοκίνητα και "ονειρικά σπίτια" ενθάρρυναν τα παιδιά σε μια πιο υλιστική ζωή.
Αυτό ωστόσο που προκάλεσε τις πιο έντονες διαμάχες, ήταν η εμφάνιση της Barbie. Εκτιμήθηκε ότι αν ήταν μια πραγματική γυναίκα, η μικροσκοπική μέση της το πλούσιο μπούστο και οι σμιλεμένοι γοφοί, θα είχαν διαστάσεις 36-18-38. Αυτό οδήγησε πολλούς να ισχυριστούν ότι η Barbie ήταν κακό πρότυπο, αφού προωθούσε αρνητική εικόνα του σώματος.
Παρά τις επικρίσεις, οι πωλήσεις της Barbie συνέχισαν να πετούν στα ύψη, ξεπερνώντας το 1 δισεκατομμύριο δολάρια ετησίως μέχρι το 1993. Από το 1959, περισσότερες από 800 εκατομμύρια κούκλες στην οικογένεια της Barbie έχουν πουληθεί σε όλο τον κόσμο, ενώ το όνομά της αποκαταστάθηκε πλήρως κατακτώντας την θέση της πιο αγαπημένης κούκλας στον κόσμο.
Το άρθρο αυτό δημοσιεύθηκε στο LIFO.gr το 2015 από την Α. Κολοβού. © LIFO 2015
σχόλια