Μπορούν οι Idles να σώσουν το punk rock;

Μπορούν οι Idles να σώσουν το punk rock; Facebook Twitter
Το νέο τους άλμπουμ έφτασε μέχρι το νούμερο 5 των βρετανικών charts, σε μία εποχή όπου το σύγχρονο, εναλλακτικό ροκ έχει σχεδόν μηδενική εκπροσώπηση στα μαζικά ακροατήρια.
0

Οι Idles είναι μία από τις πιο σημαντικές και συζητημένες ροκ μπάντες στον πλανήτη αυτήν τη στιγμή. Το δεύτερο άλμπουμ τους με τίτλο Joy As An Act Of Resistance κυκλοφόρησε την τελευταία ημέρα του καλοκαιριού και είναι μία από τις πιο συναρπαστικές δουλειές της φετινής χρονιάς, ανεξαρτήτως είδους.

Υπάρχει ένας δικαιολογημένος ενθουσιασμός, ως ένα σημείο, γύρω από την ύπαρξή τους, καθώς έδωσαν εκ νέου νόημα και δυναμική στον punk rock ήχο, που η αλήθεια είναι πως τα τελευταία χρόνια ακούγεται σαν μία βαριεστημένη αναπαραγωγή όλων των κλισέ του.

Φυσικά έχουν γραφτεί και υπερβολές που δεν ισχύουν, όπως ό,τι είναι οι Nirvana ή οι Clash των millennials, αλλά αν δούμε τα πράγματα λίγο πιο ψύχραιμα, η αξία τους είναι όντως μεγάλη.

Το νέο τους άλμπουμ έφτασε μέχρι το νούμερο 5 των βρετανικών charts, σε μία εποχή όπου το σύγχρονο, εναλλακτικό ροκ έχει σχεδόν μηδενική εκπροσώπηση στα μαζικά ακροατήρια. Αν συνυπολογίσουμε και τους στίχους,  ενάντια στην τοξική αρρενωπότητα, στη μάτσο κουλτούρα, στην ομοφοβία, στην ξενοφοβία, στο Brexit και στο συντηρητισμό της βρετανικής κοινωνίας, τότε το επίτευγμα τους μοιάζει ακόμη πιο σπουδαίο.

Αν συνυπολογίσουμε και τους στίχους, που σηκώνουν ένα γερό κωλοδάχτυλο στην τοξική αρρενωπότητα, στη μάτσο κουλτούρα, στην ομοφοβία, στην ξενοφοβία, στο Brexit και στο συντηρητισμό της βρετανικής κοινωνίας, τότε το επίτευγμα τους μοιάζει ακόμη πιο σπουδαίο, ίσως και επαναστατικό.

Ο εμπνευστής, στιχουργός και τραγουδιστής των Idles είναι ο 33χρονος Joe Talbot. Γεννήθηκε στο Bristol, αλλά μεγάλωσε στο κοντινό Exeter μαζί με την μητέρα και τον πατριό του, για τον οποίον νόμιζε μέχρι τα 16, πως ήταν ο βιολογικός του πατέρας.

Ήταν ένα παχύσαρκο παιδί που έπασχε από στρεβλοποδία, αλλά είχε μεγάλη αυτοπεποίθηση και πίστευε πως μία μέρα θα πετύχει κάτι σπουδαίο. Λίγο πριν φύγει για τις σπουδές του στο Bristol, η μητέρα του έπαθε ένα βαρύ εγκεφαλικό και ο πατριός του πέθανε, με αποτέλεσμα να είναι o μοναδικός άνθρωπος στον κόσμο που μπορούσε να την φροντίζει.

Στα φοιτητικά του χρόνια πέρασε μία μακρά περίοδο κατάθλιψης και αν δεν είχε μερικούς πιστούς φίλους στο πλευρό του, θα είχε κυλήσει στον αλκοολισμό και τα ναρκωτικά.

Τότε, γνώρισε τον Adam Devonshire ή Dev, τον σημερινό μπασίστα των Idles, με τον οποίο συγκατοίκησαν στο υπόγειο της pub Golden Lion. «Ο Deb δούλευε και εγώ έπινα στην pub. Αυτό συνέβαινε κάθε μέρα για πέντε χρόνια» όπως εξηγεί σε μία συνέντευξη του ο Talbot, αποτυπώνοντας τη φάση εκείνων των ημερών.

 

Το Μother από το άλμπουμ τους «Brutalism»

Άρχισαν να τζαμάρουν στον πρώτο όροφο της pub και σύντομα προστέθηκαν στο σχήμα τα υπόλοιπα τρία μέλη, ο Mark Bowen στην πρώτη κιθάρα, o Lie Kiernan στη δεύτερη κιθάρα και ο Jon Beavis στα drums. Κυκλοφόρησαν ανεξάρτητα το πρώτο τους EP ως Idles το 2012, αλλά γρήγορα συνειδητοποίησαν πως περισσότερο προσπαθούσαν να αντιγράψουν μπάντες που θαύμαζαν παρά να βρουν τον δικό τους ήχο. Αυτό άλλαξε, όταν άρχισαν να διοχετεύουν τον θυμό τους στον ήχο του γκρουπ, κάτι που φάνηκε στο αμέσως επόμενο τους EP με τίτλο Meat, το 2015.

Κατά την διάρκεια της ηχογράφησης του παρθενικού τους δίσκου, η μητέρα του Talbot πέθανε μετά από πολυετή μάχη με ανίατη ασθένεια, γεγονός που έδρασε πάνω του καταλυτικά. Οι στίχοι που έγραψε ο Talbot, μοιάζουν κοινωνικοπολιτικοί στην επιφάνεια, αλλά, όπως έχει δηλώσει και ο ίδιος, το βαθύτερο τους νόημα σχετίζεται με τη μητέρα του – γι' αυτό άλλωστε και η φωτογραφία της υπάρχει στο εξώφυλλο.

Όταν το άλμπουμ ήταν έτοιμο, καμία δισκογραφική δεν ήθελε να το κυκλοφορήσει, και έτσι το έκαναν μόνοι τους τον περσινό Ιανουάριο, πουλώντας από το πουθενά 10.000 αντίτυπα. Τo Brutalism, τίτλος του άλμπουμ, ήταν μία ισοπεδωτική, post-punk δουλειά, μέσα από την οποία οι Idles τακτοποίησαν τους ανοιχτούς λογαριασμούς με το παρελθόν και έφτιαξαν όνομα ως η πιο εκρηκτική punk μπάντα με στίχο διαμαρτυρίας στο Ηνωμένο Βασίλειο.

 

Idles - Colossus

Έχοντας κερδίσει επάξια την προσοχή του μουσικού κόσμου, άρχισαν αμέσως να προετοιμάζουν την επόμενη τους δουλειά. Στην αρχή τα βρήκαν σκούρα, γιατί τους έπιασε το άγχος να φανούν αντάξιοι των προσδοκιών που δημιούργησαν οι ίδιοι και, έτσι, για κάποιους μήνες έγραφαν τα ίδια και τα ίδια.

Τη στιγμή που βρήκαν αυτό που έψαχναν, ένα ακόμη πιο τραγικό γεγονός σημάδεψε την προσωπική ζωή του Talbot: έχασε το μωρό του, τη στιγμή της γέννας. Μετέτρεψε το δράμα του σε τέχνη.

Τα τραγούδια June (με στίχους δανεισμένους από ένα πολύ μικρό διήγημα του Χέμινγουεϊ) και Television  σχετίζονται άμεσα με την απώλεια, αλλά και τα υπόλοιπα κομμάτια του Joy As An Act Of Resistance διακρίνονται από μία ευαισθησία που σπάνια συναντάει κανείς σε punk δίσκους. Έννοιες που αγνοούνται στις σημερινές κοινωνίες, όπως η αγάπη για τον συνάνθρωπο, η αλληλεγγύη και η δύναμη της κοινότητας, βρίσκονται στο πυρήνα της μουσικής των Idles, και η αναζωογονητική τους punk, κάνει το μήνυμα ακόμη πιο ισχυρό.

 

Idles - Great

Μπορεί λοιπόν η επίδραση του σύγχρονου ροκ στα νεότερα ακροατήρια να συρρικνώνεται συνεχώς, αλλά μπάντες όπως οι Idles βρίσκουν τον τρόπο να σπάσουν το φράγμα και να εκφράσουν τις νέες προβληματικές του 21ου αιώνα.

Νομίζω πως τα παρακάτω λόγια του Talbot, τα συμπυκνώνουν όλα: «Θέλουμε να γίνουμε μία πραγματική δύναμη αλλαγής, αλλά με οδηγό την ευτυχία και την χαρά, όχι την αρνητική ενέργεια. Προσπαθούμε να αλλάξουμε το αφήγημα, να βοηθήσουμε τον κόσμο με την τέχνη μας, συμπεριλαμβανόμενων των εαυτών μας. Από τη στιγμή που βρήκαμε το πάτημα, δεν υπάρχει περίπτωση να μην πούμε όλα αυτά που σκεφτόμαστε. Η καλή τέχνη είναι αυτή που αλλάζει ζωές. Είναι μεγάλη ευθύνη και όποιος δεν μπορεί να την αντέξει, καλύτερα να τα παρατήσει».

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ