ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ

Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Φωτ.: Γ. Αντώνογλου
0

Όταν ο Τζουζέπε Βέρντι ανέλαβε το 1861 (έτος κατά το οποίο η Ιταλία ανακηρύχθηκε ελεύθερο βασίλειο) να συνθέσει μια καινούργια όπερα για το Αυτοκρατορικό Θέατρο της Αγίας Πετρούπολης, ήταν ήδη ένας από τους διασημότερους συνθέτες της Ευρώπης και ιδιαίτερα δημοφιλής στην Ρωσία. Για τη σχετική ανάθεση, μετά από συζητήσεις και περιορισμούς που του έθεσαν, όπως ότι δεν θα μπορούσε η πλοκή να αναφέρεται σε βασιλείς και βασίλισσες, κατέληξε στο θεατρικό έργο του Άνχελ δε Σααβέρδα «Δον Άλβαρο ή Η δύναμη του πεπρωμένου».

Επρόκειτο για ένα έργο του ρομαντισμού, τεράστια επιτυχία στην Ισπανία το 1835, το οποίο ωστόσο είχε ενοχλήσει σφόδρα την Εκκλησία και τον στρατό, καθώς μέσα από μια ερωτική ιστορία κατάφερνε να καταδείξει τόσο τη φαυλότητα των εκκλησιαστικών κύκλων όσο και τις δυσλειτουργίες των στρατιωτικών τακτικών στο πεδίο της μάχης.

Πάνω απ’ όλα όμως επικεντρωνόταν στην τραγική ιστορία δύο ερωτευμένων, του Λατινοαμερικανού νεαρού ευγενή Άλβαρο και της Ελεονόρας, κόρης ενός καρδινάλιου, που τους χωρίζει ο θάνατος του πατέρα της, τον οποίο προκάλεσαν άθελά τους, η εκδικητική μανία των δύο αδελφών της και, τέλος, ένας πολύχρονος πόλεμος. Όταν μετά από χρόνια συναντιούνται, ντυμένοι και οι δυο με ράσα, η επανασύνδεσή τους έχει τραγική κατάληξη.  

Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποδεικνύεται ένα σπουδαίο μουσικό έργο της ωριμότερης περιόδου του Βέρντι, ένα σχεδόν χαοτικό έπος, το οποίο διανθίζεται από αποκαλυπτικά επεισόδια. Μέσα σε ένα τέτοιο φόντο μεγάλων και μικρότερων συγκρούσεων, ο άνθρωπος στέκει ανήμπορος απέναντι στη μεγάλη αφήγηση της Ιστορίας αλλά κυρίως απέναντι στις τραγικές συγκυρίες και τη μοίρα που τού επιφυλάσσουν.  

Ωστόσο η διαδρομή του έργου ξεκινάει πολύ πίσω, όταν ο Φρίντριχ Σίλερ έγραψε τη θεατρική τριλογία «Βάλενσταϊν» (1799), από το πρώτο μέρος της οποίας ο Σααβέρδα δανείστηκε στοιχεία για να χτίσει το δικό του έργο, το οποίο εκτός από τον απελπισμένο έρωτα διέθετε και ένα τέλος αντάξιο ενός Ουγκό ή ενός Μπάιρον. Ο τραγικός ήρωας έπεφτε από τα βράχια μετά τον θάνατο της αγαπημένης του, ένα φινάλε το οποίο πληρούσε όλες τις προδιαγραφές ώστε να γίνει η μεγάλη επιτυχία που έγινε στη χώρα καταγωγής του αλλά και να περάσει τα σύνορά της.  

Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Η δύναμη του πεπρωμένου, Ωδείο Ηρώδου Αττικού, 1970, Βασίλης Γιαννουλάκος (Ντον Κάρλο) Γιολάντα ντι Τάσσο (Πρετσιοζίλλα) Φωτ.: © Αρχείο ΕΛΣ/ Ηνωμένοι φωτορεπόρτερ

Ο Βέρντι ανέθεσε το ποιητικό κείμενο στον μόνιμο συνεργάτη του, Φραντσέσκο Μαρία Πιάβε, λιμπρετίστα επιτυχιών όπως οι «Ερνάνης», «Ριγκολέτο», «Τραβιάτα» και άλλων, οπότε η μεταφορά του έργου του Σααβέρδα σε λιμπρέτο από εκείνον ήταν αυτονόητη. Ο ίδιος ήθελε να δώσει έμφαση στις ιδέες και στα κρυφά νοήματα πίσω από τις σχέσεις των χαρακτήρων, υπογραμμίζοντας τη μηδαμινότητα του ανθρώπου μπροστά στη μοίρα του και απέναντι στο αναπάντεχο. Άλλωστε, αυτό δεν είναι και το κυρίαρχο μοτίβο όλων των μεγάλων έργων της λογοτεχνίας του δυτικού πολιτισμού;

Όχι βέβαια ως μεταφυσική δαιμονοποίηση του πεπρωμένου αλλά ως μια ανθρώπινη και αναπόδραστη κατάσταση.

Η πλοκή του συγκεκριμένου έργου είχε όλα τα εχέγγυα ώστε να αποτελέσει την ιδανική βάση για ένα δραματικό λυρικό αποτέλεσμα.

Οι προτάσεις του Πιάβε ήταν καταρχάς τα δύο αδέλφια της Ελεονόρας να συμπτυχθούν σε έναν ήρωα, τον Ντον Κάρλο, από το χέρι του οποίου πεθαίνει η Ελεονόρα για να «ξεπλύνει» την «ντροπή» της οικογένειας, ενώ ο εραστής της θα γινόταν, κατά το ιταλικότερο, Αλβάρο, και από την απελπισία του θα έπεφτε στα βράχια.  

Η πρεμιέρα είχε οριστεί για τον Ιανουάριο του 1862, ενώ η αμοιβή που θα εισέπραττε ο Βέρντι ανερχόταν στο εξωφρενικό για τη εποχή ποσό των 60.000 χρυσών φράγκων. Ο χρόνος δεν ήταν αρκετός, η δράση περιλάμβανε πολλές σκηνές πλήθους τόσο σε εσωτερικούς όσο και σε εξωτερικούς χώρους, μάχες, ταβέρνες, νοσοκομείο, μοναστήρι, πλιάτσικο, ενώ η περιπλοκότητα της δράσης απαιτούσε μεγάλο δημιουργικό οίστρο και εμβάθυνση.

Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Η δύναμη του πεπρωμένου, Μ. Πουέντε, Δ. Πλατανιάς. Φωτ.: Γ. Αντώνογλου

Ο συνθέτης ταξίδεψε μέχρι την αρκτικών θερμοκρασιών –ειδικά για ανθρώπους της Μεσογείου– αυτοκρατορική πόλη του βορρά για να παρακολουθήσει την προετοιμασία της όπερας. Από την αρχή όμως διαπίστωσε ότι η Ιταλίδα υψίφωνος που είχε αναλάβει τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Λεονόρας δεν τα έβγαζε πέρα. Μετά από μια σειρά διενέξεων, προφασίστηκαν ασθένειά της και ανέβαλαν την πρεμιέρα για τον Νοέμβριο του ίδιου έτους. Αυτό φυσικά του έδωσε όλο τον χρόνο να ξαναδουλέψει τα βασικά μουσικά μέρη, κάτι στο οποίο αφιερώθηκε καθ’ όλη την καλοκαιρινή περίοδο, απομονωμένος στη βίλα του στη Sant’Agata της επαρχίας της Πλακεντίας.  

Επέστρεψε στην Αγία Πετρούπολη των απαγορευτικών θερμοκρασιών με τη σύζυγό του, υψίφωνο Τζουζεπίνα Στρεπόνι, αυτήν τη φορά με ενισχύσεις από δεκάδες φιάλες κρασί Μπορντό, σαμπάνιες, ταλιατέλες, τυριά και αλλαντικά, για να τους κρατούν ζεστούς εν όψει της πολυαναμενόμενης πρεμιέρας. Και μόνο η ανάληψη του ρόλου της Λεονόρας από τη Γαλλίδα Καρολίν Μπαρμπό ήταν μια εγγύηση για την επιτυχή έκβαση του εγχειρήματος. Παρά τη σκανδαλωδώς υψηλή αμοιβή που εξόργισε τους πάντες και το γεγονός ότι λόγω ασθένειας δεν μπόρεσε να παραβρεθεί στην πρεμιέρα ο τσάρος, η παγκόσμια πρώτη του «La forza del destino» αποτέλεσε θρίαμβο. Από εκείνη τη στιγμή, η πορεία του στις μεγάλες πρωτεύουσες του κόσμου ήταν εξασφαλισμένη.  

Πρώτος σταθμός η Μαδρίτη, τον Γενάρη του 1863, κι αμέσως μετά η Ρώμη, όπου με μικρές επεμβάσεις λογοκρισίας η όπερα ανέβηκε με τον τίτλο «Ντον Αλβάρο». Δύο χρόνια αργότερα ακολούθησε η Νέα Υόρκη, κι ύστερα η απαιτητική Βιέννη, όπου δεν ικανοποίησε τους φανατικούς μουσικόφιλους. Αυτό προβλημάτισε, όπως ήταν φυσικό, τον συνθέτη και μετά την πρεμιέρα του Λονδίνου αποφάσισε να καθυστερήσει την παριζιάνικη πρεμιέρα του.

Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Η δύναμη του πεπρωμένου, Ωδείο Ηρώδου Αττικού, 1970, Γενική άποψη Φωτ.: © Αρχείο ΕΛΣ/ Ηνωμένοι φωτορεπόρτερ

Ανέβασε πρώτα, τον Μάρτιο του 1867, το «Ντον Κάρλος» στα γαλλικά και καταπιάστηκε ξανά με τη «Δύναμη του πεπρωμένου», δουλεύοντας εκ νέου το αμφιλεγόμενο φινάλε. Λόγω των προβλημάτων υγείας του Πιάβε προσέλαβε τον πολύ νεότερο λιμπρετίστα –μεταξύ πολλών άλλων ιδιοτήτων– και μέλος του αντικομφορμιστικού καλλιτεχνικού κινήματος του Μιλάνο Scapigliatura, Αντόνιο Γκισλαντσόνι.

Εκείνος πρότεινε στον συνθέτη να απαλλάξουν το φινάλε από τους υπερβολικά πολλούς θανάτους, να απομακρυνθούν από το υπερβολικό μίσος και να προβάλουν στη θέση του τη συγχώρεση.

Ο Ντον Αλβάρο δεν πέφτει πια από τα βράχια αλλά επιβιώνει. Έτσι, αλλάζοντας το φινάλε και γράφοντας μια συναρπαστική εισαγωγή, η πρεμιέρα στη Σκάλα του Μιλάνου στις 27 Φεβρουαρίου του 1869 ήταν ένας πραγματικός θρίαμβος: του Βέρντι, της ιταλικής όπερας και της μουσικής.

Το 1882 έγραψε και μια απλουστευμένη εκδοχή στα γαλλικά, και έτσι συμπληρώθηκαν είκοσι χρόνια ενασχόλησης του σπουδαίου συνθέτη με τη «Δύναμη του πεπρωμένου». Μπορούμε σήμερα να πούμε με σχετική βεβαιότητα ότι όλα τα γεγονότα που καθόρισαν εκείνη την εικοσαετία, είτε πολιτικά και κοινωνικά είτε σε προσωπικό επίπεδο, δεν μπορεί παρά να επηρέασαν την τελική μορφή του λιμπρέτου και της μουσικής.  

Οι μεγάλες όπερες της εποχής μας σαφώς και προτιμούν την εκδοχή του Μιλάνου, με τη διάσημη οβερτούρα που περιγράφει μουσικά όλο το δράμα που πρόκειται να εξελιχθεί. Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποδεικνύεται ένα σπουδαίο μουσικό έργο της ωριμότερης περιόδου του Βέρντι, ένα σχεδόν χαοτικό έπος, το οποίο διανθίζεται από αποκαλυπτικά επεισόδια.

Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Ωδείο Ηρώδου Αττικού, 1998, Γκένα Ντιμιτρόβα (Λεονόρα), Δημήτρης Καβράκος (Ηγούμενος) Φωτ.: © Αρχείο ΕΛΣ/ Stefanos
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Η δύναμη του πεπρωμένου, Θέατρο Ολύμπια, 1983 (επανάληψη 1981), Μαρίνα Κρίλοβιτς (Λεονόρα) Φωτ.: © Αρχείο ΕΛΣ/ Ηνωμένοι φωτορεπόρτερ

Μέσα σε ένα τέτοιο φόντο μεγάλων και μικρότερων συγκρούσεων, ο άνθρωπος στέκει ανήμπορος απέναντι στη μεγάλη αφήγηση της Ιστορίας αλλά κυρίως απέναντι στις τραγικές συγκυρίες και τη μοίρα που τού επιφυλάσσουν. Το αρχικό δίλημμα της Λεονόρα, μεταξύ τού να ακολουθήσει τον αγαπημένο της Αλβάρο ή να υποταχθεί στην ηθική απαίτηση του πατέρα της, γίνεται η αφετηρία μιας τραγικής μοίρας που την ακολουθεί στη σύντομη ζωή της και από την οποία απελευθερώνεται μόνο με το άδικο αλλά εξιλεωτικό τέλος της.  

Η «Δύναμη του πεπρωμένου» ανέβηκε για πρώτη φορά από την Εθνική Λυρική Σκηνή το 1954, μετά από πολύμηνη αναστολή της λειτουργίας της λόγω διακοπής της κρατικής επιχορήγησης. Δεκαέξι χρόνια μετά, το καλοκαίρι του 1970, ανέβηκε στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού, το 1981 στο Θέατρο Ολύμπια, και τελευταία φορά το 1998 ξανά στο Ηρώδειο. Έχουν περάσει είκοσι επτά χρόνια από την τελευταία φορά και τώρα επιστρέφει με μια νέα, εξαιρετικά φιλόδοξη παραγωγή, σε μουσική διεύθυνση του σημαντικού Ιταλού αρχιμουσικού Πάολο Καρινιάνι και σκηνοθεσία Ροδούλας Γαϊτάνου.

Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Η δύναμη του πεπρωμένου, Τσ. Κοστέα, Π. Μαγουλάς. Φωτ.: Γ. Αντώνογλου

Η δράση τοποθετείται στις αρχές του 20ού αιώνα, με αναφορές στους δύο Παγκοσμίους Πολέμους και το μεταξύ τους διάστημα. Η σκηνοθέτις κρατάει τον αναγκαίο ρεαλισμό, επιλέγοντας την αισθητική του κιαροσκούρο, ενώ η έννοια του «πεπρωμένου» ερμηνεύεται σκηνικά μέσα από την ανάδειξη της αποτρόπαιης φύσης του πολέμου και της δραματικής επίδρασής του στους ανθρώπους, μέσα από αναφορές στον Θόδωρο Αγγελόπουλο, τον Μιχαήλ Άγγελο και τον Ιερώνυμο Μπος. 

Τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει ο Γιώργος Σουγλίδης, την κινησιολογία η Δήμητρα Καστέλλου, τους φωτισμούς ο Τζουζέπε ντι Ιόριο και τα βίντεο ο Ντικ Στρέικερ. Τους ρόλους του πρωταγωνιστικού τρίο κρατούν τρεις διεθνώς καταξιωμένοι μονωδοί: η Τσέλια Κοστέα έχει τον ρόλο της Λεονόρα, ο κορυφαίος Έλληνας βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς εκείνον του Ντον Κάρλο, ο διακεκριμένος Αργεντίνος τενόρος Μαρσέλο Πουέντε τον ρόλο του Ντον Αλβάρο, ενώ τους υπόλοιπους ρόλους ερμηνεύουν οι Πέτρος Μαγουλάς, Οξάνα Βόλκοβα, Γιάννης Γιαννίσης, Ιωάννα- Βασιλική Κοράκη, Γιώργος Παπαδημητρίου, Γιάννης Καλύβας και Μαξίμ Κλονόφσκι. Διευθυντής χορωδίας ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος.  

Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Η δράση τοποθετείται στις αρχές του 20ού αιώνα, με αναφορές στους δύο Παγκοσμίους Πολέμους και το μεταξύ τους διάστημα. Φωτ.: Γ. Αντώνογλου
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Η δύναμη του πεπρωμένου, Θέατρο Ολύμπια, 1954, Πέτρος Χοϊδάς (Hγούμενος), Άννα Ρεμούνδου (Λεονόρα) © Αρχείο ΕΛΣ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Η δύναμη του πεπρωμένου, Μ. Πουέντε, Τσ. Κοστέα. Φωτ.: Γ. Αντώνογλου
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Η δύναμη του πεπρωμένου, Θέατρο Ολύμπια, 1981-82, Τζων Μοδινός (Ντον Κάρλο), Γιολάντα ντι Τάσσο (Πρετσιοζίλλα) Φωτ.: © Αρχείο ΕΛΣ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι Facebook Twitter
Η δύναμη του πεπρωμένου, Π. Μαγουλάς, Μ. Πουέντε, Τσ. Κοστέα. Φωτ.: Γ. Αντώνογλου

Πηγή: «Η δύναμη της εξέλιξης» του Γιάννη Φίλια / Πρόγραμμα παράστασης «Η δύναμη του πεπρωμένου», ΕΛΣ 

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την όπερα Η «Δύναμη του πεπρωμένου» εδώ.

Μουσική
0

ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT