Το σάουντρακ της ελληνικής Μεγάλης Παρασκευής

Το σάουντρακ της ελληνικής Μεγάλης Παρασκευής Facebook Twitter
(φωτό: Κώστας Μπαλάφας)
0

Το σάουντρακ της ελληνικής Μεγάλης Παρασκευής Facebook Twitter

 

Ήρθα να σου πω τα μοιρολόγια που σου πρέπουνε να τ'ακούσεις, είπε η αδερφή στην αδερφή που ήταν άρρωστη. Είδα τ'όνειρο σου και θα πεθάνεις ή σήμερα ή αύριο. Πες τα, την παρακάλεσε η Ελένη. Έκλεισε την πόρτα και κανείς δεν άκουσε τι της είπε. Όμως την προετοίμασε με τα όμορφα λόγια. Το ίδιο βράδυ η Ελένη έφυγε ήρεμα...

 

Τραγούδια που αποδέχονται το θάνατο σα στοιχείο ζωής. Τα ιερά τραγούδια των ψυχών, ελεύθερα σαν τον ανοιξιάτικο άνεμο...

 

Το 1997 στην ''Πύλη της άμμου'', τον έκτο δίσκο του, ο Λουδοβίκος των Ανωγείων κάνει τραγούδι τον θρήνο του Μιχάλη και της Όλγας Δραμουντάνη για το χαμό της φτωχής πολυτυραννισμένης μάνας τους. Τόσο από μουσικής, όσο και από στιχουργικής άποψης, η ''Μάνα'' είναι ένα από τα πιο θλιβερά τραγούδια των τελευταίων χρόνων:

 

Μάνα μου, δύσκολο κενό/ αφήνει ο μισεμός σου/ άκουσ'το, μάνα, μια φορά/ απ'το μεγάλο γιο σου/ Μάνα μου υπερήφανη/ και ντροπαλή μου μάνα/ δεν το πιστεύω πως χτυπά/ για σένα η καμπάνα/ Φεγγάρι, παραγγέλνω σου/ και μην το λησμονήσεις/ τη μάνα μου στα σκοτεινά/ δε θέλω να αφήσεις

 

 

Το σάουντρακ της ελληνικής Μεγάλης Παρασκευής Facebook Twitter

 

Το 1977 κυκλοφορούν ''Τα Λυρικά'' του Μίκη Θεοδωράκη σε στίχους του Τάσου Λειβαδίτη. Ζωντανή ηχογράφηση από τον Λυκαβηττό με ερμηνευτή τον ίδιο τον συνθέτη και στα φωνητικά τους Πέτρο Πανδή, Μαργαρίτα Ζορμπαλά, Σοφία Μιχαηλίδου. Ένα από τα ωραιότερα τραγούδια του Θεοδωράκη με τους στίχους του Λειβαδίτη σκέτο βάλσαμο για όλους τους κυνηγημένους αυτού του κόσμου. Ένας άλλος Μυστικός Δείπνος με τον Χριστό περιτριγυρισμένο από πένητες, τυφλούς και ανέστιους μοναχικούς ανθρώπους. Το ''Την πόρτα ανοίγω το βράδυ'' ηχογραφήθηκε ξανά με τις φωνές της Άλκηστης Πρωτοψάλτη, της Μαρίας Φαραντούρη και άλλων τραγουδιστών, καμία όμως εκτέλεση δεν έφτασε την αισθητική πληρότητα της αρχικής με τον Μίκη Θεοδωράκη.

 

 

Το σάουντρακ της ελληνικής Μεγάλης Παρασκευής Facebook Twitter

 

Το 1975 κυκλοφορούν τα δύο πρώτα τραγούδια του Χάρη Κατσιμίχα, τότε που ο γνωστός τραγουδοποιός συνεργαζόταν με τους Αγάπανθος (Θοδωρής Τρύφωνας, Ντόριαν Κόκκας, Στέφανος Δεκεριάν). Η παραγωγή ήταν του Τέρενς Κουίκ, ο οποίος τον ίδιο καιρό έκανε επίσης την παραγωγή του θρυλικού άλμπουμ ''Σε άλλους κόσμους'' του Ηρακλή Τριανταφυλλίδη. Τα κομμάτια του σπανιότατου δίσκου 45 στροφών, ''Η μπαλάντα της Ελένης'' και το ''Σαν όνειρο'', ήταν δύο εντελώς χίπικες ακουστικές μπαλάντες, ένα χρόνο πριν την κυκλοφορία του πρώτου μεγάλου δίσκου των Αγάπανθος με τίτλο το όνομα τους. Στη ''Μπαλάντα της Ελένης'' με τη φωνή του Κατσιμίχα, ακούμε τη θλιβερή ιστορία της Ελένης, μιας φτωχής πλύστρας, που πέθανε πάνω στη γέννα του παιδιού της και το σπίτι της ''έκλεισε'' προτού να ''ανοίξει''...

 

 

Το σάουντρακ της ελληνικής Μεγάλης Παρασκευής Facebook Twitter

 

Η συμμετοχή της Δήμητρας Γαλάνη στο δίσκο ''Νίκος Καββαδίας S/S IONION 1934'' (1986) των Ξέμπαρκων (Νότης Χασάπης - Ηλίας Αριώτης) έγινε με ένα άκρως καταθλιπτικό τραγούδι σε ποίηση φυσικά του Καββαδία. Ο μελλοθάνατος που κρυφάκουσε και έμαθε για τον επικείμενο χαμό του, γράφει ένα σπαραξικάρδιο γράμμα στον φίλο του. Τα σχόλια περιττεύουν...

 

 

Το 1985 κυκλοφορούν από τον Σείριο τα ''Μοιρολόγια'', το ντεμπούτο άλμπουμ του Λουδοβίκου των Ανωγείων. Η ''Ριρίκα'' ήταν ένα από τα μοιρολόγια που συγκίνησε βαθύτατα τον Μάνο Χατζιδάκι, ακούγοντας το για πρώτη φορά να το τραγουδάει ο Λουδοβίκος με ένα μαντολίνο στους φίλους του. Επρόκειτο για τον θρήνο της Σοφίας Σαμόλη όταν έχασε τον άντρα της σε ατύχημα κι έμεινε με το δύο ετών κοριτσάκι τους. Λίγα χρόνια μετά, η Ριρίκα, μαθήτρια πρώτης δημοτικού, πεθαίνει ξαφνικά. Η χαροκαμένη μάνα και χήρα μοιρολογεί το διπλό καημό της στα όρια του παραληρήματος:

 

Σήκω, Ριρίκα, και έπαιξε, Ρηνιώ μου/ και του σκολειού η καμπάνα, ορφανό μου/ εσένα περιμένουνε, παιδί μου/ οι συμμαθήτριες σου, γιασεμί μου/ Σήκω να πας εις το σκολειό, Ρηνιώ μου/ να πεις εις τη δασκάλα, άμοιρο μου/ να πιάσει τον κατάλογο, παιδί μου/ να σβήσει το Ρηνιώ μου, γιασεμί μου/ Έγραψα και σημείωμα, χαρά μου/ και τό'βαλα στην τσάντα, έρωντα μου/ να το βαστάς εις τον μπαμπά, παιδί μου/ ίσως και σε γνωρίσει, άμοιρη μου/ να το βαστάς εις τον μπαμπά, παιδί μου/ ίσως και σε γνωρίσει, ορφανή μου...

 

 

Το ''Ήταν καμάρι της αυγής'' είναι ένα από τα πιο σπαρακτικά τραγούδια - μοιρολόγια του Μάνου Χατζιδάκι για τον ''Ματωμένο Γάμο'' του Federico Garcia Lorca στην απόδοση του Νίκου Γκάτσου. Ο χαμός του παλικαριού που τα μούσκλια τα νυχτιάτικα γίναν στεφάνι στα μαλλιά του παραπέμπει στον ιερό θρήνο της Ακολουθίας ''Ο ωραίος κάλλει παρά πάντας βροτούς''. Εκτός από τον Λάκη Παππά, το τραγούδησε συγκλονιστικά και η Φλέρυ Νταντωνάκη σε μία ηχογράφηση που εντάχθηκε στο άλμπουμ ''Οι Γειτονιές του φεγγαριού/ Χωρίον ο Πόθος'' (1977).

 

 

Το σάουντρακ της ελληνικής Μεγάλης Παρασκευής Facebook Twitter

 

Σαν χθες, 9 Απριλίου του 1991, έφυγε από τη ζωή ο συνθέτης Δημήτρης Λάγιος σε ηλικία μόλις 39 ετών. Ένα χρόνο αργότερα κυκλοφόρησε ο δίσκος ''Ρωγμές'' με λίγο παλαιότερες ηχογραφήσεις έργων του για την Ορχήστρα Νυκτών Εγχόρδων του Δήμου Πατρών με τη συμμετοχή της Μαρίζας Κωχ, της Ηλέκτρας Βάργκα και της Άννας Παρλαπάνου. ''Η Θυσία'' που ερμήνευσε ο ίδιος ακούγεται σαν ''ήχος αλλιώτικος στη σιωπή'', πραγματικά σαν ο δημιουργός ''για τη Θυσία να βαδίζει''...

 

 

Ο δίσκος ''Τα Μανιάτικα'' του Μιχάλη Τερζή σε στίχους του λαογράφου ποιητή Κυριάκου Κάσση κυκλοφόρησε το 1980 και ήταν ένα αρκετά πρωτότυπο έργο για το πλαίσιο της εποχής, άμεσα συνδεδεμένο με τα λαϊκά έπη, τους θρήνους και τα μοιρολόγια της Μάνης. Τραγουδούσαν η Άλκηστις Πρωτοψάλτη και ο Νικόλας Μητσοβολέας. Το ''Μισεύγεις, Γιώργη'', ένα από τα ''Μανιάτικα'' ακούμε με τη φωνή της Πρωτοψάλτη και χορωδιακό σύνολο:

 

 

Ο θάνατος απασχόλησε και το ρεμπέτικο τραγούδι όχι μόνο ως συνέπεια της ανέχειας ή των ναρκωτικών ουσιών, αλλά και της φυματίωσης, του λεγόμενου ''χτικιού'', με το πρώτο αντιβιοτικό φάρμακο να κάνει την εμφάνιση του στις αρχές της δεκαετίας του 1940. ''Του πόνου το ποτήρι'', γνωστό και ως ''Σύρτε και φέρτε τον παπά'', που έγραψε ο Μανώλης Χιώτης και ηχογραφήθηκε το 1949 ή το ΄50 με ερμηνευτές τον Τάκη Μπίνη και τον ίδιο, ήταν ένα δραματικό ζεϊμπέκικο με τον ''χτικιάρη'' να αποζητά τον Χάρο σαν λυτρωτή από το μαρτύριο της αρρώστιας: Χάρε, με το δρεπάνι σου/ έμπα στο φτωχικό μου/ μόνο το μνήμα το βαθύ/ θα γιάνει το χτικιό μου...

 

 

 

Για το τέλος, ένα τραγούδι του Σπύρου Ζαγοραίου ντουέτο με τη γυναίκα του, Ζωή, σε στίχους του παλιού συνεργάτη του, Δημήτρη Γκούτη. Το ''Εκεί που μένουν οι νεκροί'' του 1975, αν παρακάμψουμε το ελαφρώς ''λούμπεν'' ύφος του, είναι ένα κοινωνικό μελοδραματικό άσμα σα να βγήκε από ταινία του Ξανθόπουλου. Η ιστορία θέλει το μικρό παιδί να ρωτάει τον πατέρα του, που το παίρνει κάθε μέρα και πάνε και κλαίνε πάνω από το μνήμα της μάνας, το εξής αυτονόητο μεσ'στην παιδική του αφέλεια: Τότε πατέρα μου γιατί/ δεν ανοίγουμε τον τάφο/ τη μανούλα να ξυπνήσω/ και να την σφιχταγκαλιάσω... Βράσε ρύζι, που λένε!

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα του UK Charts –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT