Το νέο συναρπαστικό έπος των αδελφών Κοέν «The Ballad of Buster Scruggs»

Το νέο συναρπαστικό έπος των αδελφών Κοέν «The Ballad of Buster Scruggs» Facebook Twitter
"Μισάνθρωπος", εγώ;: Ο ΤΙμ Μπλέικ Νέλσον πρωταγωνιστεί στην πρώττη, "επώνυμη" ιστορία από τις έξι που συγκροτούν την αριστουργηματική "Μπαλάντα του Μπάστερ Σκραγκς".
0

Όσο κι αν αποδεχόμαστε την βαθμιαία αλλά σταθερή υποχώρηση της μεγάλης, δημόσιας, κινηματογραφικής αίθουσας ως σημείο των καιρών και των σύγχρονων κανόνων της όλο και πιο ιδιωτικής ψυχαγωγίας, είναι λυπηρό και ενοχλητικό να κυκλοφορεί μια νέα ταινία των αδελφών Κοέν (να συμβαίνει δηλαδή ένα σημαντικό κινηματογραφικό γεγονός) και να μην περνάει από τους κινηματογράφους, αλλά να «βγαίνει» κατευθείαν στην τηλεοπτική πλατφόρμα που έβαλε τα λεφτά για την παραγωγή της. Κι ας έφυγε και με το βραβείο καλύτερου σεναρίου από το φεστιβάλ της Βενετίας το καλοκαίρι που μας πέρασε - αν έχουν ακόμα κάποια σημασία τέτοιες τιμητικές διακρίσεις «του περασμένου αιώνα».

Λυρική τραγωδία, σατιρικό δράμα ή μαύρη κωμωδία, γουέστερν ερωτευμένο με τους απέραντους ορίζοντες ή μπεκετική φάρσα συμπαντικών διαστάσεων – δεν έχουν και τόση σημασία τα είδη και τα υπο-είδη που κανιβαλίζουν εν προκειμένω οι αδελφοί Κοέν με την άνεση κάποιου που κλέβει εκκλησία. Σημασία έχει το αποτέλεσμα, το οποίο είναι εξαιρετικό και απολαυστικό και παιγνιώδες και βαθιά σκοτεινό κατά τόπους, και εντελώς «Κοενικό» στην ανάλαφρη σχεδόν μοιρολατρία που το περιβάλλει.

Λυρική τραγωδία, σατιρικό δράμα ή μαύρη κωμωδία, γουέστερν ερωτευμένο με τους απέραντους ορίζοντες ή μπεκετική φάρσα συμπαντικών διαστάσεων – δεν έχουν και τόση σημασία τα είδη και τα υπο-είδη που κανιβαλίζουν εν προκειμένω οι αδελφοί Κοέν με την άνεση κάποιου που κλέβει εκκλησία.

Η αλήθεια είναι ότι είναι έτσι δομημένη η ταινία – σαν σπονδυλωτή ανθολογία διαφορετικών ιστοριών στο ίδιο περίπου χωροχρονικό πλάσιο – που μπορεί να την παρακολουθήσει κάποιος και τμηματικά, ως σειρά έξι επεισοδίων με διαφορετικούς πρωταγωνιστές το καθένα, συνολικής διάρκειας 130 λεπτών. Κάθε ιστορία είναι κι ένα διαφορετικό κεφάλαιο μιας φανταστικής ανθολογίας κλασσικών εικονογραφημένων της Άγριας Δύσης. Μετά το τέλος της καθεμιάς τους παρακολουθούμε κι εμείς στην οθόνη μέσω του κλασικού παλιομοδίτικου τρυκ, να γυρίζει η σελίδα και να εμφανίζεται η αρχή της επόμενης, με τον τίτλο, την κεντρική εικόνα και μια σημαδιακή φράση της πλοκής.

Το νέο συναρπαστικό έπος των αδελφών Κοέν «The Ballad of Buster Scruggs» Facebook Twitter
Ο Τομ Γουέιτς στο ρόλο του αναχωρητή χρυσοθήρα, ξεχασμένου από τον Θεό σε μια αχανή παραδείσια κοιλάδα.

Στην πρώτη πρωταγωνιστεί ο επώνυμος χαρακτήρας του τίτλου, ο ανέμελος καουμπόι «με την κιθάρα και τη βελούδινη φωνή» Μπάστερ Σκραγκς, τον οποίο υποδύεται ο Τιμ Μπλέικ Νέλσον, θυμίζοντας αρχικά μια άλλη ταινία των αδελφών Κοέν που επίσης πρωταγωνιστούσε (μαζί με τον Τζορτζ Κλούνεϊ και τον Τζον Τορτούρο), το «Ω αδελφέ, που είσαι;» του 2000, αυτή την αξέχαστη μουσικοχορευτική οδύσσεια με φόντο την μεγάλη ύφεση του μεσοπολέμου. Στη συνέχεια βέβαια το πεδίο γίνεται πολύ πιο αιματηρό, αλλά θα μπορούσε να κατοχυρωθεί ως μαύρη κωμωδία σε περιτύλιγμα vintage προπολεμικού γουέστερν, όπως και η δεύτερη ιστορία με τον Τζέιμς Φράνκο, που είναι η πιο «λίγη» απ' όλες τόσο σε διάρκεια όσο και σε ουσία.

Από εκεί κι έπειτα, η ατμόσφαιρα και το κλίμα βαραίνουν σημαντικά και με απόκοσμο τρόπο: Ένας γυρολόγος «λαϊκών θεαμάτων» ταξιδεύει εν μέσω βαρυχειμωνιάς από καταυλισμό σε καταυλισμό ανά την μεθόριο της Δύσης με μοναδική ατραξιόν ένα πλάσμα - φαινόμενο χωρίς χέρια και πόδια που βρήκε υποτίθεται στους δρόμους του Λονδίνου και κάθε βράδυ του φορά μακιγιάζ και τον βγάζει σε μια υπαίθρια σκηνή να απαγγέλει με το κύρος κορυφαίου ηθοποιού ένα ποτ-πουρί «κλασικού» ρεπερτορίου στο οποίο περιλαμβάνονται αποσπάσματα από τη Βίβλο, το Σονέτο 29 του Σαίξπηρ και το ποίημα «Οζυμανδίας» του Σέλεϋ (ανατριχίλα). Δεν μπορώ να γράψω τίποτα παραπάνω χωρίς τον κίνδυνο κάποιου spoiler.

Το νέο συναρπαστικό έπος των αδελφών Κοέν «The Ballad of Buster Scruggs» Facebook Twitter
Η Ζόι Καζάν με εμφάνιση "Έμιλι Ντίκνσον" πρωταγωνιστεί στην πιο μεγάλη από τις έξι ιστορίες της ταινίας.

Ακολουθεί η ιστορία με τον Τομ Γουέιτς, ιδανικό στο ρόλο του αναχωρητή χρυσοθήρα, ξεχασμένου από τον Θεό σε μια αχανή παραδείσια κοιλάδα, μέχρι που – νομοτελειακά – τον βρίσκει ο διάβολος. Η πέμπτη ιστορία – που αφηγείται την μοίρα μιας νεαρής γυναίκας με εμφάνιση «Έμιλι Ντίκινσον» (την υποδύεται έξοχα η Ζόι Καζάν) που ακολουθεί ένα καραβάνι με κατεύθυνση τη Δύση και την δυσοίωνη για την ίδια προοπτική ενός γάμου στο τέλος της διαδρομής - είναι και η μεγαλύτερη διάρκεια και περιέχει τόσα ισχυρά στοιχεία και μοτίβα που θα μπορούσε να αναπτυχτεί από μόνη της σε ταινία μεγάλου μήκους.

Η τελευταία ιστορία είναι και η πιο μεταφυσική και ερμητική στο κλειστό και συμβολικό της σύμπαν, μια ταχυδρομική άμαξα με πέντε επιβάτες και πρώτη (και τελευταία;) στάση ένα πανδοχείο που παίζει να είναι και «πύλη» σε κάτι άλλο πέρα από τη μεθόριο της Δύσης και ενδεχομένως πέρα από τα εγκόσμια. Μεσολαβούν οι σπαρταριστοί διάλογοι ανάμεσα στους επιβάτες κι εμείς γελάμε μαζί τους, με κάποια επιφύλαξη όμως γιατί αφενός δεν είμαστε σίγουροι πού το πάνε οι αδελφοί Κοέν και αφετέρου από μια ανησυχία μήπως μας πάρει κι εμάς η μπάλα με τις υπαρξιακές φάρσες που στήνουν.

 

The Ballad of Buster Scruggs

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Νέα στήλη/ Κριτική τηλεόρασης / Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Κριτική της Πόπης Διαμαντάκου για το αστυνομικό θρίλερ του Star, για μια ελληνική παραγωγή που προσπαθεί να ανεβάσει τον πήχη και να συγκριθεί με ξένες παρόμοιες.
ΠΟΠΗ ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΟΥ
«Θολός βυθός», μια ταινία για τις παιδουπόλεις της Φρειδερίκης

Οθόνες / Οι παιδουπόλεις της Φρειδερίκης γίνονται ταινία

Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Γιάννη Ατζακά, η νέα ταινία της Ελένης Αλεξανδράκη «Θολός Βυθός» είναι μια βουτιά στις ζωές των παιδιών που έγιναν έρμαια της προπαγάνδας και πιόνια σε έναν πόλεμο που δεν καταλάβαιναν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Δέκα ξεχωριστές οικιακές προβολές, από το διαχρονικό μυστήριο του «Ονόματος του Ρόδου» ως τον ξεσηκωτικό χορό του «Αnother Round» κι από τις weird κωμικές αναζητήσεις του «Chevalier» ως το τρυφερό ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Σπανό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Leon of Athens

Μυθολογίες / Ένα Dogville με Vanilla sky: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Leon of Athens

Εκτός από το «Dogville» του Τρίερ, ο τραγουδοποιός θυμάται πού, πότε και με ποιους έχει δει τις αγαπημένες του ταινίες. Θυμάται επίσης ότι, αν και στην αρχή βαρέθηκε τη «Συνεκδοχή» του Κάουφμαν, εκ των υστέρων συνειδητοποίησε πως η ταινία μιλάει για τους αξεδιάλυτους εφιάλτες μας.
Inland Empire, Κάψε το μετάξι

Pulp Fiction / Inland Empire: Μυστηριώδες και σκοτεινό, όσο αξίζει σε έναν Λιντς

Μία ακόμη παραβολή για τον απόηχο του Χόλιγουντ -πιο υποκειμενική και σουρεαλιστική από εκείνη του Mulholland Drive-, το γλυκόπικρο κλείσιμο του ματιού ενός δημιουργού που τα έκανε όλα μόνος του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Δανέζη

Μυθολογίες / «Ήτανε πέναλτι, κύριε Πάνο;»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Δανέζη

Από μια εισπρακτική αποτυχία και απαγορευμένη ταινία του 1932, μέχρι την ωμή βία της Pieta (που δεν ξέρει γιατί την έχει δει επανειλημμένα) και την cult σουρεαλιστική ματιά του Τσιώλη, η σκηνοθέτρια μας χαρίζει μια σπάνια σινεφίλ λίστα που συνδυάζει θράσος και ανθρωπισμό.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
125 λεπτά με την Πόπη Διαμαντάκου/ Πόπη Διαμαντάκου: «Δεν με αγγίζουν οι επιθέσεις, δεν κάνω δημόσιες σχέσεις, δεν γλείφω»

Media / «Δεν υπάρχει τηλεκριτική σήμερα, όλα είναι δημόσιες σχέσεις»

Η γνωστή τηλεκριτικός Πόπη Διαμαντάκου μιλά στη LiFO για τη μακρά επαγγελματική της διαδρομή, την τηλεόραση του χθες και του σήμερα και απαντά για πρώτη φορά στα επικριτικά σχόλια που προκαλούν κατά καιρούς τα κείμενα της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ