«Εδώ δεν Υπάρχει Άσυλο»: η ταινία για τo αθηναϊκό new wave και το punk των eighties

«Εδώ δεν Υπάρχει Άσυλο»: η ταινία για τo αθηναϊκό new wave και το punk των eighties Facebook Twitter
0
«Εδώ δεν Υπάρχει Άσυλο»: η ταινία για τo αθηναϊκό new wave και το punk των eighties Facebook Twitter

 

Είδα την τελευταία μέρα του Μάη, σε «οικογενειακή» προβολή στο Μικρόκοσμο, την ταινία του Μιχάλη Καφαντάρη, σε σενάριο Θανάση Γιαννόπουλου «Εδώ δεν υπάρχει άσυλο», μια ταινία αφιερωμένη στο αθηναϊκό new wave και το punk των eighties.

Να πω κατ’ αρχάς, και εξ όσων εσχάτως διαπίστωσα, πως η ταινία ή... τα της ταινίας καλύτερα έχουν κάνει ήδη διαδικτυακή εντύπωση πριν ακόμη αυτή προβληθεί κανονικά, κάτι που αποδεικνύεται και από την πραγματικότητα. Όχι μόνο από τη συναυλία, το Μάρτιο του ’14 στο Gagarin 205, όταν έγινε ο σχετικός πανικός (τα έσοδα θα πήγαιναν στην ολοκλήρωσή της), αλλά, όπως έμαθα, και από τις φισκαρισμένες προβολές στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο του «17ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ» τον προηγούμενο Μάρτιο.

Το «Εδώ δεν υπάρχει άσυλο» δεν είναι μια ταινία νοσταλγίας για την ανεξάρτητη αθηναϊκή new wave και punk σκηνή των eighties, αλλά μια ταινία μνήμης. Υπάρχει διαφορά σε τούτο. Δεν αποτελεί δηλαδή μιαν ωραιοποίηση της πραγματικότητας, αλλά μιαν απόπειρα να ιδωθεί αυτή σαν μια... κάπως τρεμάμενη ανάμνηση. Σαν κάτι που συνέβη κάποτε, άξιο ή λιγότερο άξιο, και παράλληλα σύντομο στο χρόνο.

Τα συγκεκριμένα eighties, το αθηναϊκό punk και new wave εννοώ –δύο είδη που εν πάση περιπτώσει δεν ταυτίζονταν, όπως δεν ταυτίζονταν και οι θιασώτες τους– για όσους τα έζησαν και νοιάζονται να τα ανασυνθέσουν, αποτελούν πια «παρελθόν», που σημαίνει πως δεν έχουν απλώς περατώσει τον κύκλο τους, αλλά και πως έχει μεσολαβήσει από τότε όλο εκείνο το απαιτούμενο διάστημα ώστε να καταστούν… ιστορία, εσωτερικώς ανεξιχνίαστη στην ολότητά της. Να ανασύρονται δηλαδή από τη λήθη άπαντα τα σχετικά υλικά και άυλα παραφερνάλια και να τοποθετούνται σε μια τάξη, συμπληρώνοντας το ψηφιδωτό.

Θολές αναμνήσεις, περισσότερο ή λιγότερο ξεθωριασμένες εντυπώσεις, κιτρινισμένα αποκόμματα εφημερίδων και περιοδικών, τσαλακωμένα προγράμματα και αφίσες συναυλιών, φθαρμένοι δίσκοι και φαγωμένες κασέτες και οτιδήποτε άλλο θα μπορούσε, τέλος πάντων, να βάλει σε μια σειρά εκείνο που συνέβη.

«Εδώ δεν Υπάρχει Άσυλο»: η ταινία για τo αθηναϊκό new wave και το punk των eighties Facebook Twitter
Η Creep Records ήταν μία από τις πιο σημαντικές ανεξάρτητες εταιρείες των αθηναϊκών eighties. Το δισκάκι των Clown από το 1983 ήταν από τα καλύτερά της.

Το «Εδώ δεν υπάρχει άσυλο» είναι μια ιδιαίτερη ταινία, που ισορροπεί, θα έλεγα με μαεστρία, αληθινή μαεστρία, ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ, που είναι η πραγματικότητα (οι μουσικοί, τα συγκροτήματα κ.λπ.) και στο fiction, που είναι στηριγμένο σε δύο δραματουργικούς άξονες.

Ο ένας, ο πιο στέρεος (και απολαυστικός θα έλεγα) περιστρέφεται γύρω από έναν ανώτερο αξιωματικό της αστυνομίας και τον τρόπο μέσω του οποίου βιώνει εκείνος τη δική του καθημερινή… εϊτίλα, που σχετίζεται εννοείται και με τη συγκεκριμένη μουσική (φοβερός ο Στάθης Σταμουλακάτος), ενώ ο δεύτερος, που εμένα με άφησε κάπως μετέωρο, είναι εκείνος της μητέρας και της κόρης (με την πρώτη να πεθαίνει, και με τη δεύτερη να επιχειρεί να ανασυνθέσει τη ζωή της μέσω μιας κασέτας). Ανάμεσα σ’ αυτούς του δύο άξονες έρχεται να εισχωρήσει η πραγματικότητα, κάτι από εκείνο που συνέβη, και όχι κάτι από εκείνο που νομίσαμε ότι συνέβη όσοι εξ ημών ήμασταν κοντά στη φάση, στα eighties.

Θέλω να πω πως το πιο δύσκολο και μεγαλύτερο εμπόδιο, που είναι αυτό ακριβώς, η ταινία το υπερπηδά παλικαρίσια. Κι εδώ έγκειται η αξία της. Το «Εδώ δεν υπάρχει άσυλο» στο ντοκιμαντερίστικο κομμάτι του δεν είναι μια ταινία νοσταλγίας, αλλά μια ταινία μνήμης. Υπάρχει διαφορά σε τούτο. Δεν αποτελεί δηλαδή μιαν ωραιοποίηση της πραγματικότητας, αλλά μιαν απόπειρα να ιδωθεί αυτή σαν μια… κάπως τρεμάμενη ανάμνηση. Σαν κάτι που συνέβη κάποτε, άξιο ή λιγότερο άξιο, και παράλληλα σύντομο στο χρόνο.  

Αυτό είναι για μένα είναι το ουσιαστικό. Και βγαίνει στην ταινία. Όταν κάτι το έχεις ζήσει, το έχεις βιώσει στα νεανικά σου χρόνια, είσαι υποχρεωμένος, κάνοντας την υπέρβαση, να το δείξεις όπως ήταν (πράγμα δύσκολο) και όχι όπως φαίνεται να είναι (όπως το ωραιοποίησε ο χρόνος). Μ’ αυτό το ανεπαίσθητο «ήταν» ασχολείται η ταινία, μένοντας περίκλειστη σ’ εκείνα που την αφορούν.

«Εδώ δεν Υπάρχει Άσυλο»: η ταινία για τo αθηναϊκό new wave και το punk των eighties Facebook Twitter
Ο Πήγασος ήταν το «σπίτι» της αθηναϊκής «ανεξάρτητης σκηνής» στα μέσα του ’80. Πού ακριβώς ήταν και πώς ακριβώς ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 1983;

Το γενικότερο κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο, θέλω να πω, πρωταγωνιστεί στο βαθμό που την ενδιαφέρει. Και το γεγονός πως ο λόγος της δεν είναι καταγγελτικός, ενώ θα μπορούσε να ήταν παρασύροντάς την στη δημαγωγία, είναι κάτι που τιμά τους δημιουργούς της. Γιατί η ταινία δεν είναι βιβλίο. Δεν είναι δοκίμιο. Η ταινία δεν μπορεί να πιάσει τα πάντα, ούτε υποχρεούται να δώσει ίσο χώρο στην άλλη άποψη, ώστε να είναι «εντάξει». Τι μπορεί να κάνει; Απλώς να την σεβαστεί (την άλλη άποψη). Ή να αδιαφορήσει…

Ένα άλλο που μένει από το «Εδώ δεν υπάρχει άσυλο», από τις σεμνές αφηγήσεις των μουσικών, είναι πως σε πρώτο χρόνο, για όλο το αθηναϊκό punk και new wave των eighties, υπήρξε γενική αδιαφορία. Και αυτό είναι η πικρή αλήθεια. Το λέει κάποια στιγμή ο Λούης (των Stress) νομίζω: τότε μας άκουγαν 50-100 και σήμερα 1500! Να μη μας διαφεύγει αυτό.

Γιατί, ναι, σε μαγαζιά με 50-100 άτομα έπαιζαν οι Stress και οι Χωρίς Περιδέραιο και όλα τα υπόλοιπα σχετικά συγκροτήματα της εποχής – άιντε σε λίγο περισσότερα σε κανα αμφιθέατρο, σε κανένα πολιτικό φεστιβάλ, ή σε καμιά κατάληψη, ενώ τόσο πουλούσαν πάνω-κάτω και οι δίσκοι τους. Κανένας ποτέ δεν έκανε δεύτερη εκτύπωση (κι αν έκαναν, ένας ή δύο, δεν λέει τίποτα), ενώ αντίτυπα εύρισκες σε αστείες τιμές μέχρι και στα μέσα του ’90, ή και αργότερα (κι ας κοστίζουν σήμερα μια περιουσία). Το χέρι δεν έμπαινε εύκολα στην τσέπη για τα ελληνικά ανεξάρτητα συγκροτήματα. Αλήθεια κι αυτό. Όχι γιατί δεν υπήρχαν (κάποια) λεφτά, αλλά γιατί οι πολλοί τα αγνοούσαν ή τα υποτιμούσαν, ενώ και για τους λίγους περίσσευε η τζαμπατζίδικη νοοτροπία…

«Εδώ δεν Υπάρχει Άσυλο»: η ταινία για τo αθηναϊκό new wave και το punk των eighties Facebook Twitter
Μερικά από τα καλύτερα κομμάτια των Stress κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά σχεδόν 30 χρόνια μετά την ηχογράφησή τους (το 2011 στην B-otherSide Records)

Σήμερα, άνθρωποι που ήταν αγέννητοι ή μωρά το ’85 έχουν φέρει όλα αυτά τα γκρουπ, και τις μουσικές τους, ξανά στο προσκήνιο. Και καλά κάνουν δηλαδή! Γιατί, το ίδιο δεν συνέβη με τους αγέννητους ή τα μωρά των mid-sixties;

Έτσι, οι Χωρίς Περιδέραιο παθαίνουν πλάκα επειδή σήμερα τους αποθεώνουν, ενώ τριάντα χρόνια πριν δεν ήταν λίγοι εκείνοι που τους «έφτυναν». Ουδείς προφήτης στο χρόνο του… Και, όμως, οι Villa 21, οι Metro Decay, οι Cpt Neφos, οι Stress, οι South of Νo North, οι Panx Romana και όποιοι άλλοι έπαιζαν πραγματικά καλά, αφήνοντας δυνατά τραγούδια, γεγονός που, όπως προείπαμε, δεν εκτιμήθηκε στην εποχή του.

Το «Εδώ δεν υπάρχει άσυλο» δεν είναι μια ταινία για τα eighties γενικά –θα πρέπει να το ξανατονίσουμε αυτό– ούτε συνολικά για το ελληνικό ροκ, πανκ, new wave και τα ρέστα. Επικεντρώνεται στην Αθήνα και κυρίως επικεντρώνεται στη λεγόμενη «ανεξάρτητη σκηνή» (γι’ αυτό δε χωράνε στην ταινία οι Τρύπες, οι Sharp Ties ας πούμε, ή οι Λευκή Συμφωνία).

Η ταινία είναι τίμια με τον εαυτό της και κυρίως με το αντικείμενό της. Δεν καταφέρεται εναντίον του άλλου πόλου τού ελληνικού ροκ (εκείνου της ευρείας αποδοχής), δεν ξιφουλκεί ούτε εναντίον της γενικότερης «πασοκικής» πραγματικότητας των eighties – που σε τελευταία ανάλυση έφερε στην Αθήνα τους Clash και τους Stranglers (γελάμε και κλαίμε μαζί…), αποβάλλοντας σε… προτελευταία ανάλυση τους πάνκηδες, τους jazzheads και τα φρικιά από της Πλάκας τα στενά. Δεν πέφτει στην παγίδα τού «εμείς κι εκείνοι». Δεν υπερβάλλει. Έχει μέτρο και κατεύθυνση. Λέει αυτά που θέλει να πει (Χημείο, Εξάρχεια, Πεδίον του Άρεως…), εφόσον «εξυπηρετούν» το πιο βασικό της στόρι, και τα συμπεράσματα εξάγονται…

«Εδώ δεν Υπάρχει Άσυλο»: η ταινία για τo αθηναϊκό new wave και το punk των eighties Facebook Twitter
Οι Villa 21 στην Wipe Out! το 1988. Από αριστερά: Κώστας Ποθουλάκης (RIP), Άντα Λαμπάρα, Μπάμπης Δαλίδης, Αντρέας Παπαδόπουλος

Είναι σεμνή θέλω να πω και ουσιαστική η ταινία, δίχως να είναι άνευ λόγου και αιτίας προκλητική και διχαστική, ενώ έχει και καλλιτεχνική αύρα (μαζί με χιούμορ και μετρημένη συγκίνηση), που μπορεί, ενδεχομένως, να ξενίσει τους σκληροπυρηνικούς και τα «βαριά πεπόνια».

Σε γενικές γραμμές το «Εδώ δεν υπάρχει άσυλο» είναι μια ταινία, που, παρόλο το ειδικό θέμα της, απευθύνεται στον πολύ κόσμο, σε όλους τους αληθινούς μουσικόφιλους και όχι στη «φάρα». Και αυτή θα είναι η επιτυχία της.

Γιατί θα πρέπει κάποτε, έστω και μετά από 30 χρόνια, ο κόσμος να βάλει το χέρι στην τσέπη, μεταφορικά ή κυριολεκτικά, και γι’ αυτά τα ελληνικά συγκροτήματα (γιατί περί αυτού πρόκειται), που μέσα σε συνθήκες γενικότερης αδιαφορίας μπόρεσαν και κατέγραψαν, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, μερικά καταπληκτικά τραγούδια…

  

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ