“Camp” ίσως να μην ήταν, μόδα ήταν όμως σίγουρα: Ένας απολογισμός του Met Gala 2019

“Camp” ίσως να μην ήταν, μόδα ήταν όμως σίγουρα: Ένας απολογισμός του Met Gala 2019 Facebook Twitter
Από τα χάιλαϊτ της εκδήλωσης ήταν σαφώς το 12λεπτο στριπτίζ της Lady Gaga. Φωτο: Getty Images/IDEAL IMAGE
0

Το φετινό Met Gala είχε ως κεντρικό θεματικό άξονα την αισθητική του "camp", όρος που ακόμα δεν έχει οριστεί με σαφήνεια 55 χρόνια αφότου η Σούζαν Σόνταγκ έγραψε το σχετικό δοκίμιο της με τίτλο «Σημειώσεις για το camp». Η αείμνηστη Αμερικανίδα συγγραφέας και θεωρητικός είχε περιγράψει – εν μέρει – το camp ως μια ειδική ευαισθησία, πνευματώδη, ελαφρώς ειρωνική αλλά και υπερβατική και ενδεχομένως μακάβρια, ως έναν «ιδιωτικό κώδικα» προορισμένο να παραμείνει ανομολόγητος, γράφοντας χαρακτηριστικά ότι αν μιλήσεις γι' αυτό είναι σα να το προδίδεις. Η στιγμή που επιχειρείς να το τοποθετήσεις σε κάποιο πλαίσιο ή καλούπι, είναι η στιγμή που το camp αλλάζει μορφή και ξεγλιστρά.

Το γεγονός πάντως ότι μετά από τόσες δεκαετίες ακόμα πλανάται η απορία «Τι είναι τελικά το camp;» δεν εμπόδισε την Anna Wintour και τον επιμελητή του Ινστιτούτου Κοστουμιών του Metropolitan Museum of Art, Andrew Bolton, να επιλέξουν τον συγκεκριμένο «ασύλληπτο» όρο ως θέμα του φετινού Met Gala, αναθέτοντας έτσι στις διασημότητες που συμμετείχαν μια αποστολή που δεν ήξεραν ακριβώς από πού να την πιάσουν και πώς να την διαχειριστούν.

Κατά κάποιον τρόπο, το Met Gala, αποτελούσε πάντα μια άσκηση αποτυχημένης σοβαρότητας: για μια νύχτα κάθε χρόνο, μαζευόμαστε για να παρακολουθήσουμε celebrities να προσπαθούν – και συχνά να αποτυγχάνουν - να ολοκληρώσουν την «εργασία» που τους αναθέτει το Met.

Κατά κάποιον τρόπο, το Met Gala, αποτελούσε πάντα μια άσκηση αποτυχημένης σοβαρότητας: για μια νύχτα κάθε χρόνο, μαζευόμαστε για να παρακολουθήσουμε celebrities να προσπαθούν – και συχνά να αποτυγχάνουν - να ολοκληρώσουν την «εργασία» που τους αναθέτει το Met.

Αυτό το χάσμα όμως ανάμεσα στην απόπειρα και στο αποτέλεσμα, κάνει το θεσμό τόσο ένδοξα διασκεδαστικό και ίσως αποτελεί και τον πλησιέστερο ορισμό που μπορούμε να καταλήξουμε για το camp.

“Camp” ίσως να μην ήταν, μόδα ήταν όμως σίγουρα: Ένας απολογισμός του Met Gala 2019 Facebook Twitter
Cardi B. Φωτο: Getty Images/IDEAL IMAGE

Η κωμικός και συγγραφέας Lena Waite εμφανίστηκε στο κόκκινο (για την ακρίβεια ροζ) χαλί φορώντας ένα κουστούμι με τυπωμένο το σλόγκαν "Black Drag Queens Inventend Camp" (Οι μαύρες drag queens εφηύραν το camp). Το μήνυμα ήταν ξεκάθαρο: το camp αποτελούσε πάντα μια μέθοδο των περιθωριοποιημένων ομάδων για να ανακτήσουν από την κυρίαρχη τάξη την ιδέα του καλού γούστου.

Υπ' αυτή την έννοια, μοιάζει αστεία η απόπειρα των πλούσιων – και κυρίως ετεροφυλόφιλων – επίσημων προσκεκλημένων της εκδήλωσης να ενσαρκώσουν το επαναστατικό πνεύμα του camp. Κάποιες απόπειρες πάντως υπήρξαν εντυπωσιακά εύστοχες.

Όπως η τύπου «Κοιλάδα με τις κούκλες» εμφάνιση της Elle Fanning με ρούχο Miu Miu, ή το φόρεμα με κορσέ του Mugler που προτίμησε η Kim Kardashian (η φιγούρα της οποίας αποτελεί camp πεδίο από μόνης της). Επίσης, η Cardi B με την «αιματοβαμμένη» τουαλέτα Thom Browne, ο Billy Porter ως Κλεοπάτρα, η Zendaya ως Σταχτοπούτα, το 12λεπτο στριπτίζ της Lady Gaga με το ροζ πανωφόρι του σχεδιαστή Brandon Maxwell. Δεν είναι βέβαιο ότι αποτέλεσαν «επιτυχημένο camp» αυτές οι εμφανίσεις, είχαν όμως πολύ πλάκα και η παραστατική τους έλλειψη γούστου προσέφερε μια αίσθηση μεγαλειώδους έκπληξης στο κοινό.

“Camp” ίσως να μην ήταν, μόδα ήταν όμως σίγουρα: Ένας απολογισμός του Met Gala 2019 Facebook Twitter
Tracee Ellis Ross. Φωτο: Getty Images/IDEAL IMAGE

Συγχαρητήρια αρμόζουν επίσης στην έμπνευση του Jared Leto να εμφανιστεί με στολή Gucci / Sgt. Pepper κρατώντας ένα κέρινο ομοίωμα του κεφαλιού του. Αυτό ήταν σίγουρα camp. Στο άλλο άκρο του camp φάσματος, ο Frank Ocean εμφανίστηκε με ένα εμφατικά απλό μαύρο αντιανεμικό της Prada, σα να ήθελε να δηλώσει ότι κάπου αλλού στον κόσμο συμαβαίνουν εκδηλώσεις ριζοσπαστικής camp αντίληψης, αλλά σίγουρα όχι εδώ.

Εν τέλει, το πιο camp γεγονός της βραδιάς δεν συνέβη στο ροζ χαλί. H Cher, που είχε κληθεί να τραγουδήσει στην εκδήλωση, εμφανίστηκε αργά, και αφού οι περισσότεροι προσκεκλημένοι ήταν ήδη μεθυσμένοι. Φορώντας τζιν και φουσκωτό μπουφάν, τραγούδησε Abba αλλά και δικά της σουξέ όπως το "Believe" για το κοινό, την ίδια ώρα που η Katy Perry άλλαζε ρούχα για το πάρτι, για να μεταμορφωθεί από πολυέλαιος σε χάμπουργκερ.

H Cher δεν χρειάστηκε να εμφανιστεί με camp αμφίεση, διότι απλά το camp ζει εντός της. Δεν είχε τίποτα να αποδείξει. Όσο για τον σκηνοθέτη John Waters, τον οποίο πολλοί θεωρούν τον νονό μιας εκλεκτικής camp ιδιοσυγκρασίας, δεν παρευρέθηκε καν στην εκδήλωση. Σύμφωνα με αξιόπιστη πηγή, πέρασε τη βραδιά κάνοντας έναν μεγάλο περίπατο στο downtown της πόλης.

“Camp” ίσως να μην ήταν, μόδα ήταν όμως σίγουρα: Ένας απολογισμός του Met Gala 2019 Facebook Twitter
Billy Porter. Φωτο: Getty Images/IDEAL IMAGE
“Camp” ίσως να μην ήταν, μόδα ήταν όμως σίγουρα: Ένας απολογισμός του Met Gala 2019 Facebook Twitter
Elle Fanning. Φωτο: Getty Images/IDEAL IMAGE
“Camp” ίσως να μην ήταν, μόδα ήταν όμως σίγουρα: Ένας απολογισμός του Met Gala 2019 Facebook Twitter
Jared Leto. Φωτο: Getty Images/IDEAL IMAGE

Με στοιχεία από το New Yorker

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νύχια

Μόδα & Στυλ / Τα μακριά νύχια και το slut shaming στην εργασία

Τρεις γυναίκες δημοσιογράφοι συζητούν για τα αρνητικά σχόλια και τις προκαταλήψεις που συνοδεύουν ακόμα τη γυναικεία εμφάνιση και για το γεγονός πως οι περισσότερες στερεοτυπικές απόψεις στον χώρο εργασίας έχουν να κάνουν με το φύλο.
ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΖΙΝΙΩΛΗ
Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Μόδα & Στυλ / Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Ο Marc Jacobs υπογράφει το τεύχος Δεκεμβρίου της αμερικανικής «Vogue», κατακτώντας άλλη μια πρωτιά στην παθιασμένη καριέρα του, που ταυτίστηκε με επιδείξεις-υπερθεάματα, το grunge των ’90s και το fusion της πολυτελούς μόδας με την τέχνη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ode to socks: Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Radio Lifo / Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Πότε ακριβώς οι κάλτσες, από ασήμαντη λεπτομέρεια, έγιναν οι πρωταγωνίστριες στο ντύσιμο; H Μερόπη Κοκκίνη μιλά με την Ξένια Βανικιώτη, τη δημιουργό της πιο δημοφιλούς ελληνικής εταιρείας cool καλτσών, της Ode to socks.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η Άνοιξη του 2025

Μόδα & Στυλ / Άνοιξη 2025: Τα ντεφιλέ δεν κράτησαν χαμηλό προφίλ

Στα ατέλειωτα χιλιόμετρα πασαρέλας των περασμένων ημερών, η χειροποίητη δεξιοτεχνία, η πυκνή σημειολογία, οι μεταγραφές και οι επέτειοι προσέφεραν συγκινήσεις σε μια μεταβατική περίοδο για το σύνολο της βιομηχανίας του high fashion.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ