Νύχτες Πρεμιέρας 2019: δύο μουσικά ντοκιμαντέρ για τον Miles Davis και την Ella Fitzgerald

Νύχτες Πρεμιέρας 2019: δύο μουσικά ντοκιμαντέρ για τον Miles Davis και την Ella Fitzgerald Facebook Twitter
Miles Davis: Birth of the Cool
0

Οι Νύχτες Πρεμιέρας γιορτάζουν φέτος τα 25 χρόνια τους και ετοιμάζουν μια επετειακή διοργάνωση που υπόσχεται, όπως κάθε χρόνο, πως θα μας βάλει με τον καλύτερο τρόπο στο φθινοπωρινό κλίμα.

Το 25ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας θα διεξαχθεί από τις 18 έως τις 29 Σεπτεμβρίου και οι πρώτες ανακοινώσεις για τις ταινίες του φετινού προγράμματος ξεκίνησαν. Μετά την ανακοίνωση πως η ταινία έναρξης θα είναι ο φετινός Χρυσός Φοίνικας των Καννών, το «Parasite» του Μπονγκ Τζουν - Χο, δύο μουσικά ντοκιμαντέρ στο διαχρονικά δημοφιλές τμήμα έρχονται να προστεθούν στα must-see. 

Miles Davis: Birth of the Cool

Το ιστορικό compilation άλμπουμ του Μάιλς Ντέιβις από το 1957 δίνει το όνομά του σε αυτό το εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Stanley Nelson που ενθουσίασε στο τελευταίο Sundance. Η ζωή και η καριέρα του μουσικού γίγαντα και μίας από τις πιο σημαντικές προσωπικότητες στον πολιτισμό του 20ού αιώνα αποκαλύπτεται σε 115 λεπτά, μέσα από μαρτυρίες και ιστορικό αρχειακό υλικό από σημαντικές στιγμές μιας πορείας που ήταν μεγάλης διάρκειας αλλά και με πολλές μεταμορφώσεις.

Ο Μάιλς Ντιούι Ντέιβις Γ' (26 Μαΐου 1926 - 28 Σεπτεμβρίου 1991) ήταν ένας από τους σπουδαιότερους τζαζ μουσικούς, τρομπετίστες και συνθέτες που έβγαλε ποτέ η Αμερική. Μαζί με τα συγκροτήματα που έπαιξε κατά καιρούς, υπήρξε πρωτοπόρος σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη της μουσικής τζαζ, του bebop, της cool jazz, του hard bop, της modal jazz και της jazz fusion.

Ο Stanley Nelson μας πάει σε ένα ταξίδι στα παρασκήνια αλλά και στα σκαμπανεβάσματα της καριέρας και της προσωπικής ζωής του Ντέιβις, με τον σεβασμό, όμως, που αξίζει σε έναν τέτοιο μύθο. Δείχνει τον δρόμο του για την επιτυχία, αναδομεί τις προσωπικές του σχέσεις, φωτίζει ακόμα και τις πιο σκοτεινές στιγμές, σχολιάζει μέσα από τις αφηγήσεις ανθρώπων που τον γνώρισαν τα προτερήματα αλλά και τις αδυναμίες του ή μέσα από σχολαστικές λεπτομέρειες που αναλύονται από συνεργάτες του μουσικούς και δημοσιογράφους. Μιλούν από τον Κάρλος Σαντάνα και τον Κουίνσι Τζόουνς, μέχρι τα παιδιά του. Το υλικό από τις εμφανίσεις του μπορεί να είναι γνωστό στους θαυμαστές του, αλλά υπάρχουν και πολύ σπάνιες στιγμές που παρουσιάζονται για πρώτη φορά δημόσια.

Ο Μάιλς μεγάλωσε στο Σεντ Λούι. Ο πατέρας του ήταν οδοντίατρος και η οικογένειά του ήταν εύπορη. Στα 13 του έπιασε στα χέρια του την πρώτη του τρομπέτα. Στο βιβλίο του ο Μάιλς περιγράφει τα έντονα συναισθήματα που έζησε εκείνη τη στιγμή. Η δεξιοτεχνία του στο όργανο αναπτύχθηκε ταχύτατα και το μουσικό του στυλ επηρεάστηκε από μουσικούς όπως οι Κλάρκ Τέρι, Τσάρλι Πάρκερ, Μπίλι Έκσταϊν, αλλά κυρίως, τον Ντίζι Γκιλέσπι. Η συναυλία του Ντίζι στο Σεντ Λούι, όταν ο Μάιλς ήταν 15 χρονών, ήταν μια μουσική αποκάλυψη για τον μικρό Μάιλς. Έκτοτε το μόνο που τον ενδιέφερε ήταν να πάει στη Νέα Υόρκη και να παίξει τζαζ. Στα 18 του βρισκόταν ήδη εκεί.

Το 1950 ο Μάιλς Ντέιβις εξέδωσε τον δίσκο Birth of the Cool, ο οποίος εισήγαγε ένα νέο είδος τζαζ και διαφοροποιήθηκε από το χαρντ μποπ. Το 1969 εξέδωσε τον δίσκο ορόσημο Bitches Brew, επηρεασμένος από τη μουσική των Τζέιμς Μπράουν, Τζίμι Χέντριξ και Sly and the Family Stone. Μέχρι και τη χρονιά του θανάτου του το 1991, συνέχισε να αναδεικνύει μουσικά ταλέντα και να εφευρίσκει νέα μουσικά είδη. Μάλιστα, το 1991, εξέδωσε το ντου μπαπ, που συνδύασε την τρομπέτα του με χιπ-χοπ.

Ο Μάιλς Ντέιβις πέρασε στη Rock and Roll Hall of Fame το 2006 ως «μία από τις μορφές κλειδιά στην ιστορία της τζαζ». Στις 7 Οκτωβρίου, 2008, το άλμπουμ του 1959 Kind of Blue έλαβε το τέταρτο πλατινένιο βραβείο της Recording Industry Association of America (RIAA), για τέσσερα εκατομμύρια πωλήσεις στις Η.Π.Α. Στις 15 Δεκεμβρίου, 2009, ο Οίκος των Αντιπροσώπων πέρασε συμβολικό ψήφισμα αναγνώρισης του άλμπουμ Kind of Blue, «τιμώντας το κορυφαίο έργο και επιβεβαιώνοντας την τζαζ ως εθνικό θησαυρό».

 

«Miles Davis: Birth of the Cool» trailer

Ella: Just One of Those Things

Νύχτες Πρεμιέρας 2019: δύο μουσικά ντοκιμαντέρ για τον Miles Davis και την Ella Fitzgerald Facebook Twitter
Ella: Just One of Those Things

Η Ella Fitzgerald ήταν 15 χρονών όταν κέρδισε τον διαγωνισμό ταλέντου το 1934 στο θέατρο Απόλλο στο Χάρλεμ. Μέσα σε μερικούς μήνες έγινε σταρ. Το ντοκιμαντέρ του πολυβραβευμένου Leslie Woodhead «Ella: Just One of Those Things» (βαφτισμένο από ένα από τα πιο δημοφιλή τραγούδια της) ακολουθεί το συναρπαστικό ταξίδι της σε πάνω από έξι δεκαετίες καριέρας και μιας συγκλονιστικής φωνής που μεταμόρφωνε τις τραγωδίες της προσωπικής της ζωής και τα προβλήματα που αντιμετώπιζε μέχρι το τέλος, σε χαρά.

Η προσωπική της ιστορία και η μουσική της πορεία αποκαλύπτεται από αρχειακό υλικό, φιλμ και εικόνες που δεν έχουν ποτέ παρουσιαστεί ξανά και από σπάνιες συνεντεύξεις που αφηγούνται το στόρι μιας μαύρης γυναίκας που αντιμετώπισε τρομακτικό ρατσισμό και κατάφερε να ξεπεράσει όλα τα εμπόδια. Μία γυναίκα που δεν έδειξε ποτέ το πραγματικό της πρόσωπο στον πολύ κόσμο, σκληρή, τέρας λογικής, αστεία, τρομερά πρωτοπόρο για τη μουσική.

Η ταινία επίσης αποκαλύπτει τον αγώνα της για τα Ατομικά Δικαιώματα και τη διαμάχη που πάντα τη στοίχειωνε στη ζωή της, από τη μία να αναγνωριστεί ως τραγουδίστρια-σταρ και από την άλλη να διατηρήσει την οικογένειά της. Την εποχή που ήταν «η μεγαλύτερη τραγουδίστρια του κόσμου», ο πιανίστας και φίλος της Oscar Peterson είπε ότι «η Ella είναι η πιο μοναχική γυναίκα του κόσμου», αλλά όπως λέει και ο Jamie Cullum, η μουσική της είναι ένας από τους λόγους που αξίζει να ζεις σε αυτόν τον πλανήτη».

Μιλούν γι' αυτή οι: Tony Bennett, Jamie Cullum, Laura Mvula, Johnny Mathis, Smokey Robinson, Cleo Laine, Andre Previn, Norma Miller, Patti Austin, Izsak Perlman, Margo Jefferson, Will Friedwald και υπάρχει και μία σπάνια μαρτυρία του γιου της Ella, του Ray Brown Jr.

 

«Ella: Just One of Those Things» trailer

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ