Η αγορά του τατουάζ στην Ελλάδα: ο τζίρος, τα μαγαζιά, οι τάσεις

Η αγορά του τατουάζ στην Ελλάδα: ο τζίρος, τα μαγαζιά, οι τάσεις Facebook Twitter
H αγορά πλέον έχει αρχίσει να ισορροπεί κάπως και για μερικούς παρουσιάζει και μία ελαφρώς πτωτική τάση.
0

Πού να φανταζόταν ο περιβόητος Τζίμης που άνοιξε το πρώτο στούντιο τατουάζ στην Ελλάδα το 1978 και που έμπαινε τότε στα μάτια των Αρχών για τη δραστηριότητά του, ότι θα ερχόταν μία εποχή που τα στούντιο θα ανέρχονταν στα 300 σε όλη τη χώρα, ότι θα έκαναν τζίρο που προσεγγίζει τα 15 εκατ. ευρώ ετησίως και ότι το τατουάζ θα ήταν τόσο απενεχοποιημένο που στις μέρες μας έχουν «χτυπήσει» αρκετά ακόμη και άνθρωποι που εργάζονται στις Αρχές.

Από τα 300 στούντιο που λειτουργούν στην Ελλάδα, εκτιμάται ότι τα μισά σχεδόν βρίσκονται στην Αθήνα, περί τα 50 στη Θεσσαλονίκη, 30 στην Κρήτη και τα υπόλοιπα σε διάφορες άλλες πόλεις ή νησιά. Το μεγάλο boom έγινε την τελευταία δεκαετία που άνοιξαν σχεδόν 100 καινούργια στούντιο. Δεν ήταν, βέβαια, ελληνικό το φαινόμενο. Η Ελλάδα απλά ακολούθησε τη διεθνή τάση, αφού εκατοντάδες εκατομμύρια άνθρωποι σε Ευρώπη και Αμερική έγιναν λάτρεις της δερματοστιξίας, εμπνεόμενοι από αθλητές, τραγουδιστές και επώνυμους που φιγουράριζαν τα τατούαζ τους στις τηλεοράσεις.

Στην Ελλάδα, απλά βοήθησαν οι «τηλεμάγειρες», ο Σκαρμούτσος αρχικά και ο Πετρετζίκης στη συνέχεια (με την εικόνα τους ως «καλά παιδιά» και επιτυχημένα στο επάγγελμά τους) στο να υπάρξει συμπάθεια για τα τατουάζ από πιο συντηρητικά στρώματα της κοινωνίας και κυρίως από ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας. Γιατί, ναι, αν έβλεπε η Ελληνίδα μάνα τη δεκαετία του '90 ότι το παιδί της είχε κάνει τατουάζ, θα ούρλιαζε ότι θα καταλήξει στο έγκλημα (σ.σ. μιλάει η πείρα). Σήμερα, αντίθετα, μπορεί να έχει άποψη και η ίδια για το αν της αρέσει ή όχι το νέο τατουάζ του παιδιού ή μπορεί να πάει να κάνει και η ίδια κάνα «μικρό».

Όχι, δεν είναι μόδα. Η μόδα περνάει σε 2-3 χρόνια το πολύ. Εδώ έχουμε μία αγορά που ανέβαινε διαρκώς για δέκα χρόνια και αυτό δεν είναι μόδα.

Όπως ήταν αναμενόμενο, μετά από τέτοια έκρηξη, η αγορά πλέον έχει αρχίσει να ισορροπεί κάπως και για μερικούς παρουσιάζει και μία ελαφρώς πτωτική τάση. Ήταν μόδα που πέρασε; «Όχι, δεν είναι μόδα. Η μόδα περνάει σε 2-3 χρόνια το πολύ. Εδώ έχουμε μία αγορά που ανέβαινε διαρκώς για δέκα χρόνια και αυτό δεν είναι μόδα» αναφέρουν άνθρωποι που γνωρίζουν καλά τον χώρο του τατουάζ.

Και ποιοι είναι αυτοί που τον γνωρίζουν καλύτερα; Είναι οι «χονδρέμποροι», δηλαδή αυτοί που εξειδικεύονται στις εισαγωγές όλων των προϊόντων που χρειάζεται ένα στούντιο τατουάζ για να λειτουργήσει (μελάνια, «μηχανάκια» κ.λπ.) και που καλύπτουν πλέον τις ανάγκες ενός μεγάλου μέρους της ελληνικής αγοράς. Από τη θέση αυτή μπορεί να θεωρηθούν κατά κάποιο τρόπο ειδικοί στη χαρτογράφηση και τις τάσεις της αγοράς των τατουάζ, με την επιθυμία όμως να διατηρηθεί η ανωνυμία τους.

«Τη δεκαετία του '80 ήταν ο Τζίμης, το '90 άνοιξαν άλλα 5-6 στούντιο και σήμερα έχουμε περί τα 300 σε όλη την Ελλάδα» λένε, μιλώντας με ιδιαίτερα κολακευτικά λόγια για τους εγχώριους tattoo artists: το επίπεδο των Ελλήνων, σε αναλογία με τον πληθυσμό της χώρας, είναι μακράν το καλύτερο στον κόσμο. Πάντα παίρνουν βραβεία στο εξωτερικό» σημειώνουν.

Οι Έλληνες tattoo artists δεν διακρίνονται μόνο στα διάφορα conventions που συμμετέχουν σε μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, όπως Λονδίνο, Βερολίνο κ.ά. Κερδίζουν και αρκετά χρήματα ως guests σε στούντιο άλλων χωρών, όπου τα μεροκάματα ξεκινούν από τα 200 ευρώ και μπορεί να φτάσουν έως και τα 2.000 ευρώ για αυτούς που θεωρούνται κορυφαίοι.

Η αγορά του τατουάζ στην Ελλάδα: ο τζίρος, τα μαγαζιά, οι τάσεις Facebook Twitter
Το μεγάλο boom έγινε την τελευταία δεκαετία που άνοιξαν σχεδόν 100 καινούργια στούντιο. Φωτο: Eurokinissi

«Επίσης, τα προηγούμενα χρόνια έγινε ξεσκαρτάρισμα με αυτούς που χτύπαγαν τατουάζ στο σπίτι. Οι καλοί άνοιξαν μαγαζιά και λίγοι πια έμειναν να χτυπάνε στο σπίτι. Πολλοί από αυτούς τους καλούς, που άνοιξαν μαγαζιά, κατά κάποιο τρόπο εξωθήθηκαν από την κρίση να το κάνουν, καθώς έχασαν άλλες δουλειές που είχαν ως σταθερές» αναφέρουν οι χονδρέμποροι, για να επισημάνουν ότι η οικονομική κρίση ευνόησε, κατά κάποιο τρόπο, τα τατουάζ στα οποία ταλαντούχοι καλλιτέχνες με ένα σχετικά μικρό αρχικό κεφάλαιο της τάξης των 7-8 χιλ. ευρώ έστησαν τις μικρές τους επιχειρήσεις.

Γιατί είναι και αυτό ένα άλλο χαρακτηριστικό της ελληνικής αγοράς τατουάζ: το 90% είναι ατομικές επιχειρήσεις όπου απασχολούνται συνήθως ένα-δύο άτομα. Είναι λίγα τα μεγάλα στούντιο που μπορεί να απασχολούν πέντε, δέκα ή ακόμη και δεκαπέντε tattoo artists. «Μικρά ή μεγάλα στούντιο, κάποια από αυτά είναι καταπληκτικά πια και από πλευράς διακόσμησης» παρατηρούν οι ίδιοι.

Τέλος, ενδιαφέρον παρουσιάζει και η δραστηριότητα των στούντιο που λειτουργούν σε μεγάλα τουριστικά νησιά όπως η Κρήτη, η Ρόδος και η Κως, καθώς η δουλειά τους επηρεάζεται αρκετά από την εθνικότητα των επισκεπτών. Λέγεται ότι φέτος εκεί υπήρξε μία πτώση της τάξης του 30% γιατί ήταν λιγότεροι οι επισκέπτες από σκανδιναβικές χώρες, οι οποίοι επιλέγουν να συνδυάσουν τις διακοπές τους στην Ελλάδα με την απόκτηση ενός τατουάζ.

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Matthieu Blazy

Μόδα & Στυλ / Matthieu Blazy: Ποιος είναι ο ιδιοφυής designer που επέλεξε η Chanel να την πάει στο μέλλον;

Ανακοινώθηκε επιτέλους πως ο νεαρός Γαλλοβέλγος σχεδιαστής είναι ο εκλεκτός του οίκου Chanel για την (ακέφαλη επί 6 μήνες) κορυφή της υψηλής μόδας, διαψεύδοντας και τα πιο τολμηρά προγνωστικά.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Miu Miu: Ο εμπορικός θρίαμβος μιας φιλότεχνης κυρίας

Μόδα & Στυλ / Miu Miu: Ο εμπορικός θρίαμβος μιας φιλότεχνης κυρίας

Οι «Ιστορίες και Αφηγήτριες», το καλλιτεχνικό δρώμενο που παρουσίασε τέλη Οκτωβρίου στο Παρίσι η Miu Miu ως official partner της Art Basel Paris, αποτελούν το πιο πρόσφατο δείγμα της επιτυχημένης στρατηγικής μάρκετινγκ του ομίλου Prada στη διεθνή αγορά μόδας, η οποία συνδυάζει παιχνιδιάρικο νεο-φεμινισμό με μπόλικη πολιτιστική ευαισθησία. 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
«Η γιαγιά μου, η Vivienne Westwood, ήταν για πολύ καιρό δυσαρεστημένη»

Μόδα & Στυλ / «Η γιαγιά μου, η Vivienne Westwood, ήταν για πολύ καιρό δυσαρεστημένη»

Η Cora Corré, μοντέλο και ακτιβίστρια, αφοσιωμένη στις αρχές της διάσημης σχεδιάστριας και γιαγιάς της, αποχώρησε από την εταιρεία που φέρει το όνομα εκείνης και καταγγέλλει ενέργειες που προδίδουν την κληρονομιά και τους στόχους της.
THE LIFO TEAM
Νύχια

Μόδα & Στυλ / Τα μακριά νύχια και το slut shaming στην εργασία

Τρεις γυναίκες δημοσιογράφοι συζητούν για τα αρνητικά σχόλια και τις προκαταλήψεις που συνοδεύουν ακόμα τη γυναικεία εμφάνιση και για το γεγονός πως οι περισσότερες στερεοτυπικές απόψεις στον χώρο εργασίας έχουν να κάνουν με το φύλο.
ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΖΙΝΙΩΛΗ
Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Μόδα & Στυλ / Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Ο Marc Jacobs υπογράφει το τεύχος Δεκεμβρίου της αμερικανικής «Vogue», κατακτώντας άλλη μια πρωτιά στην παθιασμένη καριέρα του, που ταυτίστηκε με επιδείξεις-υπερθεάματα, το grunge των ’90s και το fusion της πολυτελούς μόδας με την τέχνη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ode to socks: Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Radio Lifo / Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Πότε ακριβώς οι κάλτσες, από ασήμαντη λεπτομέρεια, έγιναν οι πρωταγωνίστριες στο ντύσιμο; H Μερόπη Κοκκίνη μιλά με την Ξένια Βανικιώτη, τη δημιουργό της πιο δημοφιλούς ελληνικής εταιρείας cool καλτσών, της Ode to socks.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ