Hip hop απ’ το μέλλον

Hip hop απ’ το μέλλον Facebook Twitter
0

«Τα όνειρα γίνονται πραγματικότητα ή θάβονται για πάντα» λέει ο Flying Lotus (ή αλλιώς Steven Ellison), σχολιάζοντας την πόλη του, το Λος Άντζελες, που έγινε ο τίτλος του τελευταίου πολυσυζητημένου άλμπουμ του. Το Los Angeles είναι εμφανώς επηρεασμένο από τη σχέση του με το περιβάλλον όπου ζει και δημιουργεί, από το φως που τον ελκύει, από τους τεράστιους αυτοκινητόδρομους και τις στιγμές της οδήγησης που του δίνουν έμπνευση. Με έδρα το διαμέρισμά του στο Valley, ο Flylo (όπως τον φωνάζουν οι φίλοι του) είναι ένα εργοστάσιο παραγωγής απόκοσμων ήχων και πυκνών ντραμ λουπς, συνθέτης, DJ, μάγος των πλήκτρων, πολύπλευρο ταλέντο και ένας από τους περιζήτητους παραγωγούς σήμερα. Hip hop κατά βάση. Η μουσική του Flying Lotus δεν παίρνει εύκολα ταμπέλες, είναι ο ήχος μιας καινούργιας γενιάς μουσικών του Λος Άντζελες, που πειραματίζονται με την jazz και το «ψυχεδελικό» electro, τον ήχο των ηλεκτρονικών παιχνιδιών και φουτουριστικούς ψηφιακούς θορύβους που παντρεύονται μεταξύ τους δημιουργώντας κάτι μοναδικό. «Νομίζω ότι αυτό που είναι πραγματικά ιδιαίτερο στη μουσική σκηνή εδώ είναι οι πειραματισμοί με διάφορα μουσικά είδη ταυτόχρονα. Έτσι, το αποτέλεσμα είναι κάτι το φρέσκο, κάτι το καινούργιο» εξηγεί ο ίδιος. Ο Flylo έχει γεννηθεί το 1983 (!) -εξού και ο τίτλος του πρώτου άλμπουμ του- και την εποχή που σπούδαζε video art στο San Francisco Art Institute δεν είχε περάσει απ’ το μυαλό του ότι θα τον κέρδιζε η μουσική. Η θεία του, όμως, η συνθέτρια της jazz Alice Coltrane και γυναίκα του διάσημου σαξοφωνίστα John Coltrane τού είπε προφητικά μέσα σε ένα ταξί του Σαν Φρανσίσκο: «Νομίζεις ότι είσαι σκηνοθέτης… Στην πραγματικότητα είσαι μουσικός και δεν το έχεις καταλάβει ακόμα». Κι η Warp Records την επιβεβαίωσε. Κάποια βραδιά που τον άκουσαν να παίζει live τού πρότειναν να συνεργαστεί μαζί τους. «Είχα την ελπίδα να συνεργαστώ με μια εταιρεία σαν τη Warp, κι ήταν απίστευτο!». Το απίθανο και το ανεξήγητο είναι τελικά αυτά που δίνουν νόημα στην έμπνευση και στη σταδιοδρομία του Flying Lotus, ο οποίος πιστεύει σε αυτά που δεν βλέπει, νιώθει ότι βρίσκεται σε αρμονία με τους νόμους που κυβερνούν το σύμπαν, ενώ συντονίζει τις αντένες του σε μία συχνότητα που εκπέμπει κύματα «από μακριά». Η συζήτηση που ακολουθεί έγινε με την Έλενα Χαρμπίλα στο σπίτι του…

Η καριέρα σου άρχισε όταν έστειλες ένα CD σου σε μια σειρά κινουμένων σχεδίων και αυτοί επέλεξαν τη μουσική σου μέσα από χιλιάδες κασέτες.

Έτσι ακριβώς είναι. Οι φαινομενικά τυχαίες συγκυρίες έπαιξαν πολύ μεγάλο ρόλο στη διαμόρφωση της καριέρας μου. Πιστεύω ότι όταν θέλεις κάτι πραγματικά και δεν βάζεις εμπόδια στον εαυτό σου, ο κόσμος γύρω σου συνωμοτεί για να σε βοηθήσει να φτάσεις εκεί που θέλεις. Δεν υπάρχουν όρια. Τα όρια είναι εμπόδια, τα οποία έχει επινοήσει ο άνθρωπος.

Στην ιστοσελίδα σου αναφέρεσαι σε μία εμπειρία που είχες μία νύχτα όταν ήσουν έφηβος, η οποία σου άνοιξε την πόρτα σε μία νέα διάσταση. Μίλησέ μου γι’ αυτήν…

Ήταν σαν κάθε άλλη βραδιά, προσπαθούσα να κοιμηθώ και στριφο- γύριζα στο κρεβάτι μου. Κάποια στιγμή γύρισα και είδα στην καρέκλα του γραφείου μου να κάθεται μια σκιερή μορφή. Δεν ήμουν σίγουρος αν ήταν αντρική ή γυναικεία, αλλά οι μεγάλες πλάτες με έκαναν να πιστέψω ότι ήταν μάλλον άντρας. Δεν είχε πρόσωπο, ούτε χαρακτηριστικά. Με το που σηκώθηκα φοβισμένος και τον πλησίασα, σαν να γλίστρησε μέσα από τα χέρια μου. Τον κυνήγησα, αλλά φυσικά εξαφανίστηκε… Η οικογένειά μου δεν με πίστευε, αλλά εγώ ξέρω τι είδα… Σιγά σιγά, καθώς άρχισα να το διηγούμαι σε φιλικούς κύκλους, κατάλαβα ότι δεν ήμουν ο μόνος που είχα κάποια τέτοια εμπειρία. Υπάρχει ένας ολόκληρος κόσμος εκεί έξω, τον οποίο δεν μπορούμε να δούμε με τα μάτια της καθημερινότητας.

Πώς διαμόρφωσε τον ήχο σου και τον ήχο της hip hop το κλαμπ Sketchbook;

Το Sketchbook είναι εκεί που άρχισαν όλα για μένα. Αυτή την ελάχιστη επιτυχία που απολαμβάνω τώρα μουσικά την οφείλω κατά μεγάλο μέρος σε αυτό το κλαμπ. Είχα μόλις μετακομίσει στο Λος Άντζελες από το Σαν Φρανσίσκο και οι φίλοι μου με πήγαν εκεί μία Τρίτη βράδυ. Η μουσική ήταν διαφορετική από οτιδήποτε είχα ακούσει μέχρι τότε. Υπήρχαν διάφοροι τύποι hip hop με τα κασετόφωνά τους στην αυλή του κλαμπ, που έπαιζαν ο ένας στον άλλον τη μουσική τους. Παίζαμε εγώ, ο Ras G, ο Diabolic, ο Eric Coleman και πολλοί άλλοι και σιγά σιγά δημιουργήσαμε μία μικρή κοινότητα. Εκεί κατάλαβα ότι ήθελα να ασχοληθώ σοβαρά με τη μουσική. Εκείνη ήταν και η εποχή που ο J-Dilla επηρέασε όλους μας με τον ήχο του. Η παρουσία του ήταν αισθητή στον κύκλο μας και κατά ένα τρόπο οι μουσική με την οποία ασχολούμαστε όλοι μας τώρα είναι κάτι σαν απάντηση στη μουσική του J-Dilla.

Πόσο προσωπικός είναι ο δίσκος σου, τι προσπαθείς να μεταφέρεις στο κοινό με τις συνθέσεις σου;

Για μένα το καθετί που κάνω το ανάγω σε πολύ προσωπικό επίπεδο. Προσπαθώ, πάνω απ’ όλα, να είμαι ειλικρινής με τον εαυτό μου μέσα από τη μουσική μου. Να μεταφέρω πιστά αυτά που νιώθω. Δεν μου αρέσει να σκέφτομαι πολύ, γιατί αυτό με αποσυντονίζει όταν αισθάνομαι δημιουργικός. Είτε αυτό που κάνω είναι drum and bass, hip hop είτε downtempo, δεν έχει σημασία. Η μουσική είναι μουσική. Μερικές φορές αισθάνομαι σαν ένα ανοιχτό δοχείο, δέχομαι σήματα και επιρροές από το περιβάλλον μου και τις διοχετεύω μέσω της μουσικής μου.

Πώς είναι να ζεις στη μετα-Bush εποχή και πώς υποστήριξες τον Ομπάμα;

Είμαι πολύ χαρούμενος που η εποχή Bush τελείωσε. Ξεκρέμασα την αφίσα του από το δωμάτιό μου, την οποία χρησιμοποιούσα όλο αυτό τον καιρό ως στόχο για τα βελάκια μου! Όσον αφορά τον Ομπάμα, είχα ένα αυτοκόλλητο ΟΜΠΑΜΑ στο αυτοκίνητό μου και έδωσα όσα λεφτά μπορούσα στην καμπάνια του. Την οικονομική κρίση δεν την έχω νιώσει… Εμείς οι καλλιτέχνες, όπως καταλαβαίνεις, βρισκόμαστε μονίμως σε περίοδο οικονομικής κρίσης! (γέλια)

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

elton john

Μουσική / Το ντοκιμαντέρ που αποκάλυπτε τον πραγματικό Έλτον Τζον

Ένα νέο ντοκιμαντέρ στο Disney+ ακολουθεί τον διάσημο μουσικό στην πρόσφατη περιοδεία του και κάνει μια αναδρομή στην 55χρονη καριέρα του. Πριν από τρεις δεκαετίες όμως, μια άλλη ταινία τον έδειχνε σε όλο το αφιλτράριστο μεγαλείο του.
THE LIFO TEAM
Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ