ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Η Grimes επιστρέφει στη θνητή πραγματικότητα

Η Grimes επιστρέφει στη θνητή πραγματικότητα Facebook Twitter
Κατά μία άποψη, τόσο η μουσική της Grimes όσο και η περσόνα της, ένα συνονθύλευμα από αναφορές, είναι αποτέλεσμα του Διαδικτύου.
2

Μουσική παραγωγός, ηχολήπτρια, γραφίστρια και σκηνοθέτις: η Grimes, που το πραγματικό της όνομα είναι Claire Boucher, είναι όλα αυτά. Και ως γυναίκα, όταν έκανε τα πρώτα της βήματα στη μουσική στις αρχές των '00s, έπρεπε να πολεμήσει αρκετά για να πείσει ότι μπορεί να τα καταφέρει εξίσου καλά σε όλα.

Μέχρι σήμερα επιμένει να είναι η μοναδική παραγωγός όλου του έργου της, κάτι που είναι εντυπωσιακό, δεδομένου ότι αναφερόμαστε στην ποπ του 21ου αιώνα. Είχε δηλώσει σε μια συνέντευξή της στο «New Yorker» το 2015 ότι αισθανόταν σαν τον Phil Spector, με το μουσικό της πρότζεκτ «Grimes» στη θέση των Ronettes.


Κι αν όλα αυτά ακούγονται περίεργα και αυτονόητα το 2020, πριν από πέντε χρόνια η συζήτηση γύρω από τις γυναίκες δημιουργούς δεν ήταν τόσο έντονη ή σοβαρή όσο είναι σήμερα, ενώ προτιμούσαμε να συζητάμε για παρωχημένες πλέον πλατφόρμες, όπως το Tumblr, λες και ήταν το μέλλον του Διαδικτύου.


Για να γυρίσουμε στην Grimes, την αντιμετωπίζαμε περισσότερο ως ένα βραχύβιο πείραμα που ξεπήδησε από την εναλλακτική σκηνή του Μοντρεάλ κάνοντας ποπ μουσική με έναν καταδικό της τρόπο και, παρ' όλα αυτά, δεν μπορούσες να την πεις mainstream ακριβώς. Εκείνη τη θολή περίοδο με αυτόν τον τρόπο αντιμετωπίζονταν σχεδόν όλοι οι καλλιτέχνες που έκαναν υβριδική και ακατάτακτη μουσική.

Στο «New Yorker» έγραψαν το 2015 ότι η online παρουσία της μπορεί να είναι πιο διάσημη και πιο επιδραστική από τη μουσική της. Φυσικά, πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι τα τελευταία δύο χρόνια είναι η σύντροφος του μεγαλομεγιστάνα της Tesla, Έλον Μασκ, και περιμένουν το πρώτο τους παιδί.


Βέβαια, οι χίπστερ μουσικοί «πυλώνες» σαν το «Pitchfork» θεωρούσαν την Grimes έναν ουρανοκατέβατο μεσσία του indie rock, προβληματίζοντας αρκετούς αναγνώστες. Η ίδια, πάντως, είχε βρει έναν ιδανικό και αρκετά ακαδημαϊκό όρο για να χαρακτηρίσει το στυλ της: post-internet. Μιλούσε γι' αυτό ήδη από το 2012 που κυκλοφόρησε το «Visions», όταν ήμασταν ακόμη τεχνολογικά αδαείς. Τώρα, όμως, έχει γίνει τόσο τρέντι, που απέκτησε αρνητική χροιά και την κριτικάρουν γι' αυτό.

 

Grimes - Delete Forever (Official Video)

Κατά μία άποψη, τόσο η μουσική της όσο και η περσόνα της, ένα συνονθύλευμα από αναφορές, είναι αποτέλεσμα του Διαδικτύου. Εξάλλου, ανήκει στην πρώτη γενιά που μεγάλωσε μέσα σε αυτό.

Κόρη μιας εισαγγελέως και ενός τραπεζίτη, μεγάλωσε σχετικά άνετα στο Βανκούβερ μέχρι τα 12 της, οπότε χώρισαν οι γονείς της. Έχει τέσσερα αδέρφια, όλα αγόρια, και η ανταγωνιστική σχέση της μαζί τους την ώθησε να αριστεύει σε ό,τι έκανε. Ο πιο στενός συνεργάτης της παραμένει ο μικρότερος αδερφός της, Mac Boucher.

Την αγάπη της για την επιστημονική φαντασία την πήρε από τον πατέρα της, που της διάβαζε βιβλία όπως ο Άρχοντας τον Δαχτυλιδιών και το Dune, όταν ήταν μικρή. Η εφηβεία της ήταν άγρια και γενικά δεν θέλει να συζητάει γι' αυτή την περίοδο. Πήγαινε σε καθολικό σχολείο και συνήθιζε να ντύνεται γκόθικ. Στη μεγάλη της συνέντευξη στο «Rolling Stone» δήλωσε ότι συχνά αντιμετώπιζε προβλήματα με τον νόμο, ενώ έχει ζήσει αρκετά τραυματικές εμπειρίες εξαιτίας του θανάτου πολλών κοντινών της φίλων.

Κάποια στιγμή έφτασε στο σημείο να χάσει την πράσινη κάρτα που είχε στις ΗΠΑ, αλλά γι' αυτό δεν έχει αποκαλύψει περισσότερες λεπτομέρειες. Παρ' όλα αυτά, κατάφερε να μπει στο περίοπτο Παντεπιστήμιο McGill του Μοντρεάλ για να σπουδάσει νευροϊατρική.

Συνεχίζει να μην έχει ιδέα από μουσική θεωρία και να μην παίζει κάποιο όργανο, αλλά γνωρίζει ότι υπάρχει πρόγραμμα που δημιουργεί μουσική. Από το 2018 άρχισε να χρησιμοποιεί το αρχικό «c» ως το πραγματικό της όνομα, αφήνοντας το Claire (σ.σ. το «c» χρησιμοποιείται και ως σύμβολο, για να δηλώσει την ταχύτητα του φωτός).

Από την αρχή της καριέρας της η Grimes είχε μια προβληματική σχέση με τη φήμη και τη διασημότητα, η οποία παραμένει προβληματική. Για χρόνια αμφιταλαντεύεται ανάμεσα στη δημόσια περσόνα της και στην αναγνωρισιμότητα της μουσικής της. Μπορεί τα άλμπουμ και τα κομμάτια της να είναι πρώτα στις λίστες με τα καλύτερα και να αποθεώνονται από τον Τύπο, ωστόσο δεν ανεβαίνουν στα τσαρτ και δεν θεωρούνται εμπορικά. Παρ' όλα αυτά, είναι ένα όνομα που γκουγκλάρεις ενίοτε για να μάθεις νέα του και διαβάζεις τις ειδήσεις που την αφορούν.

Στο «New Yorker» έγραψαν το 2015 ότι η online παρουσία της μπορεί να είναι πιο διάσημη και πιο επιδραστική από τη μουσική της. Φυσικά, πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι τα τελευταία δύο χρόνια είναι η σύντροφος του μεγαλομεγιστάνα της Tesla, Έλον Μασκ, και περιμένουν το πρώτο τους παιδί.

 

Grimes - Idoru (Slightly Longer Version)

Διάφοροι φαν στράφηκαν εναντίον της και την κατηγόρησαν για υποκρισία, μάλιστα απαίτησαν να τον χωρίσει όταν επιβεβαιώθηκε ο δεσμός τους. Διάφοροι συνάδελφοί της, όπως η Ζοla Jesus, της επιτέθηκαν λέγοντας ότι προμοτάρει πια απροκάλυπτα τον φασισμό της Silicon Valley και μέσα από τη μουσική της. Λες και δεν είναι αρκετά σεξιστικό να θεωρείς ότι μια γυναίκα προσδιορίζεται από τη σχέση της.


Μετά συνέβη και το απερίγραπτα γελοίο περιστατικό με την Azealia Banks που την έκανε ρεζίλι και στοίχισε στον Μασκ την επαγγελματική του αξιοπιστία. Η Grimes συνεχίζει να δηλώνει αριστερή και ότι ψηφίζει Μπέρνι Σάντερς, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί ταυτόχρονα να αγαπάει τον σύντροφό της.


Μέσα σε όλο αυτό το κλίμα κυκλοφόρησε ένα άλμπουμ με κάπως αμφιλεγόμενο περιεχόμενο. Πιο σκοτεινό σε ύφος από τις προηγούμενες δουλειές της, το «Miss Anthropocene» συνεχίζει να συνθέτει ποπ υψηλών προδιαγραφών με τραγούδια που μιλάνε για τον αφανισμό του ανθρώπινου είδους και πρωταγωνίστρια μια ανθρωπόμορφη τιμωρητική θεά που λειτουργεί ως η προσωποποίηση της κλιματικής αλλαγής.

Βαριά πράγματα που ίσως ξενίσουν παλιότερους φαν της, οι οποίοι θα διαφωνήσουν και θα πουν ότι δεν φτάνει π.χ. στο επίπεδο του «Art Angels», που το «Pitchfork» ανακήρυξε το καλύτερο άλμπουμ του 2015 και τοποθέτησε στο Νο 11 στη λίστα με τα καλύτερα άλμπουμ της δεκαετίας (sic). Από την άλλη, ορισμένοι χαρακτηρίζουν ειρωνική την ιδέα της να μιλήσει για την κλιματική κρίση μέσα από ένα ανθρωπομορφικό πρίσμα.


Στην «Guardian» περιέγραψαν το «Miss Anthropocene» ως μια όμορφη και συναισθηματικά περίπλοκη δουλειά: «Λόγω της διαρκούς πίστης της Boucher ότι η δημιουργία μπορεί να λειτουργήσει ως αντίδοτο στην καταστροφή και αυτής της απρόσμενης και αισιόδοξης χειρονομίας της που συμβάλλει στην ιδέα ότι η τέχνη μπορεί να γίνει μια ισχυρή δύναμη υπέρ του κοινού καλού. Επίσης, για πρώτη φορά συμφιλιώνεται με το κοινό. Στο άλμπουμ γίνεται ένας καθρέφτης που μας προσκαλεί να εξερευνήσουμε την πηγή της κακής μας πίστης».


Και, ναι, μπορεί πράγματι να ακούγεται αφελής και αισιόδοξη, αλλά σίγουρα αυτό δεν είναι κάτι τόσο κακό ώστε να την κατακρίνεις.

 

Grimes & i_o - Violence (Official Video) 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

 

Μουσική
2

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ