Ο φανταστικός κόσμος του M. Hulot

Ο φανταστικός κόσμος του M. Hulot Facebook Twitter
0

IDEAL. Βλέποντας non-stop τους τέσσερις κύκλους από το εξαιρετικό sitcom του BBC που γράφει και σκηνοθετεί ο Graham Duff με πρωταγωνιστή τον απίθανο Johnny Vegas, κι ενώ συνειδητοποιείς ότι όλα διαδραματίζονται σε ένα διαμέρισμα του Μάντσεστερ χωρίς ούτε ένα εξωτερικό γύρισμα, σε πιάνει απελπισία για τα σίριαλ της ελληνικής τηλεόρασης. Συμπτωματικά, μόλις είχε τελειώσει ο τέταρτος κύκλος του «Ideal» (ο πέμπτος κυκλοφορεί τον Ιούλιο σε DVD, ενώ στο τέλος του καλοκαιριού θα προβληθεί στην αγγλική τηλεόραση ο έκτος), άκουσα μια συζήτηση με ανθρώπους που προφανώς ήταν στελέχη της TV να γκρινιάζουν στο διπλανό τραπέζι για τις περικοπές στα σίριαλ και τις (ακόμα πιο) φτωχές παραγωγές που ετοιμάζονται για το φετινό φθινόπωρο. Οk, μπορεί να μην υπάρχει χρήμα για ακριβές παραγωγές, αλλά το πραγματικό πρόβλημα είναι ότι (με ελάχιστες εξαιρέσεις) τα σενάρια στα ελληνικά σίριαλ είναι για κλάματα. Επιστρέφοντας στο «Ideal», ακόμα κι αν κάποιος τολμούσε στην Ελλάδα να εγκρίνει σίριαλ με κεντρικό ήρωα έναν ντίλερ ινδικής κάνναβης (απ' όπου και το I deal), δεν υπήρχε περίπτωση να μην αναγκάζονταν να το κόψουν στο δεύτερο επεισόδιο (και όχι φυσικά μόνο για τα κατ' επανάληψη γκέι φιλιά). Ο Μοζ είναι σχεδόν μονίμως κλεισμένος μέσα στο διαμέρισμά του πίνοντας μπάφους και βγάζει τα προς το ζην από την πώληση χασίς σε ένα πλήθος εξωφρενικών χαρακτήρων που παρελαύνει ασταμάτητα και περιλαμβάνει: έναν μπάτσο-πρώην ρέιβερ που του προμηθεύει «υλικό» απ' τις κατασχέσεις της αστυνομίας, έναν Ινδό DJ που καυχιέται για τα white label που διαθέτει (οι δύο τελευταίοι έχουν σεξουαλικές σχέσεις με τη γυναίκα του), τη νεαρή γειτόνισσα-μπέιμπι σίτερ που μένει έγκυος από τον 15χρονο που «φροντίζει» (και γεννάει το παιδί του), τον Cartoon Head, δηλαδή έναν εγκληματία που έχει μόνιμα κολλημένη μια μάσκα ποντικού στο πρόσωπό του κι ο οποίος κόβει τις παλάμες απ' τους ανθρώπους που σκοτώνει, τη νεκρόφιλη γειτόνισσα που είναι ερωτευμένη με τον Μοζ και από τον τρίτο κύκλο κυκλοφορεί με μάσκα σφήκας, τον φανταχτερό γκέι γείτονα που σε κάθε σκηνή εμφανίζεται με νέο γκόμενο (τον παίζει ο ίδιος ο Graham Duff), έναν καλλιεργητή οικολογικών λαχανικών με τη Γιαπωνέζα γυναίκα του, έναν κακοποιό σε αναστολή και την Ισπανίδα φίλη του (την οποία γνώρισε όταν είχε χάσει τη μνήμη της και την έπεισε ότι ήταν ζευγάρι) και ένα σωρό ακόμα χαρακτήρες στα όρια του σουρεαλιστικού. Η σειρά, που παρεμπιπτόντως προβάλλεται από το BBC3 στις 10:30 το βράδυ και όχι μετά τα μεσάνυχτα, παρουσιάζει εντελώς ρεαλιστικά τη ζωή στο Μάντσεστερ του σήμερα, έστω και μέσα από τους ανθρώπους που από πολλούς θεωρούνται περιθώριο, αλλά τελικά δεν είναι παρά το πιο μεγάλο μέρος της κοινωνίας, σχολιάζοντας με πολύ έξυπνο τρόπο την οικονομική και κοινωνική κατάσταση της βόρειας Αγγλίας. Δεν αφήνει ασχολίαστο τίποτα, ούτε καν τη θρησκεία (σε μια σκηνή εμφανίζεται ο Χριστός με τη μορφή του Mark E. Smith!). Μεγάλο ατού της σειράς είναι η μουσική που επιλέγει ο ίδιος ο σκηνοθέτης και έχει προκαλέσει ένα σωρό συζητήσεις στο φόρουμ του BBC από την πρώτη στιγμή και που περιλαμβάνει κομμάτια των Broadcast, Throbbing Gristle, Radian, Eyeless In Gaza, Fall, Skream, Colin Newman, το «Voodoo Ray» του A Guy Called Gerald και άλλα πολλά, στη γραμμή ακριβώς δηλαδή που το underground συναντάει το mainstream (ακούγονται και Primal Scream, Pulp και Tricky). Ένα σίριαλ με ατάκες πανέξυπνες και ξεκαρδιστικές, υψηλού επιπέδου, ακόμα κι όταν γίνεται αφελής «λαϊκή φάρσα» με χαρακτήρες ακραίους αλλά συμπαθείς, με σλάπστικ βία που ξαφνιάζει και συγκινητικές στιγμές που σε επαναφέρουν στην πραγματικότητα, ένα σίριαλ που το βλέπεις και το ζηλεύεις.

THE PURPLE BRAIN. Ακούγοντας (πολύ)αναμενόμενα άλμπουμ από νέους μουσικούς που είναι θέμα σχολιασμού τις τελευταίες μέρες, αντιλαμβάνομαι ότι το πρόβλημα με τη νέα χορευτική μουσική (που στην ουσία δεν τη χρησιμοποιεί κανείς για χορό, περισσότερο προσφέρεται για να χτυπήσεις ρυθμικά το πόδι σου) είναι ότι όλα τα κομμάτια είναι τόσο ίδια μεταξύ τους, που σπάνια πετυχαίνεις πια κάτι αναγνωρίσιμο, που να μπορείς με τη δεύτερη ακρόαση να θυμάσαι τι είναι. Ακούς ένα άλμπουμ και σου θυμίζει άλλα δέκα. Το πρώτο (και πολύ καλό) άλμπουμ του Lorn («Nothing Else»), για παράδειγμα, που κυκλοφορεί στην εταιρεία Brainfeeder του Flying Lotus ξεκινάει πολύ ελπιδοφόρα με ρυθμικά κομμάτια, με μελωδίες να στροβιλίζονται γύρω από κοφτά επιθετικά μπιτ και μετά βουλιάζει σε μια σκοτεινιά και μια μελαγχολία που παραπέμπουν σε ένα σωρό ηλεκτρονικά άλμπουμ που έχτισαν την ηλεκτρονική σκηνή των '90s και των '00s μέχρι το πρώιμο dubstep. Κατά στιγμές εξαιρετικό, αλλά δύσκολα αναγνωρίζεις τον ήχο του ανάμεσα στα δεκάδες παρόμοια που κυκλοφορούν πια σωρηδόν. Κι ο Lorn είναι απ' τις πιο ενδιαφέρουσες περιπτώσεις. Το νέο άλμπουμ του Paul White, «The Purple brain», με τα ψυχεδελικά sample του Σουηδού εκκεντρικού μουσικού S.T. Mikael μπορεί να κυκλοφορεί από τη Stones Throw, αλλά είναι πολύ κατώτερο από το περσινό του «The Strange dreams of Paul White», που διέθετε τουλάχιστον τη φρεσκάδα ενός μουσικού που πειραματίστηκε πολύ πετυχημένα με τα beat tape. Το μόνο ενδιαφέρον μέσα στον βαρετό αχταρμά που έχει προκύψει είναι τα sample απ' τα ορίτζιναλ, σε έναν δίσκο που μπορεί να μην είναι κακός, αλλά είναι τόσο επίπεδος που τελειώνει και δεν σου έχει αφήσει τίποτα.

DOO DOO RUN. Κι ενώ η «χορευτική» μουσική έχει αρχίσει να επαναλαμβάνεται επικίνδυνα τον τελευταίο καιρό, ορίστε μία ενδιαφέρουσα πρόταση από τον Eric Copeland, βασικό μέλος των Νεοϋορκέζων Black Dice και μισό των Terrestrial Tones: ένα νέο single που αφήνει μεγάλες υποσχέσεις για το επερχόμενο άλμπουμ του, στο οποίο ανακατεύει το dub, τα παράξενα φωνητικά και το garage rock με το ροκαμπίλι των '50s σε ένα από τα καλύτερα single που ακούστηκαν φέτος (το «Doo Doo Run/Fundinkdeath»). Ένας μεταλλαγμένος Phil Spector για τις μέρες της κρίσης.

TEN FOR MY I-POD: baby guru-untitled album, eric copeland-doo doo run, lorn-nothing else, paul white-the purple brain, monopoly-paramatma, castablast-i can hear you now (ep), future sound of london-cascade, σωτήρης κοματσιούλης-σαν τον άνεμο, rooms in negative-cabin/port/garden/rooftop bar, caribou-swim

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT