Είμαστε επιρρεπείς στην ελαφρότητα.

Είμαστε επιρρεπείς στην ελαφρότητα. Facebook Twitter
Φωτό: Πάνος Μιχαήλ
0

Γεννήθηκα στις Σέρρες. Ο πατέρας μου ήταν καθηγητής και πήρε μετάθεση στις Σέρρες κι έτσι έτυχε να γεννηθώ εκεί. Έζησα εκεί μέχρι τα πέντε μου και μετά ήρθαμε στην Αθήνα. Μεγάλωσα στα Πατήσια. Ήταν λίγο κέντρο-απόκεντρο. Βεβαίως, είχε ήδη χτιστεί αρκετά, αλλά υπήρχαν ακόμα παλιές, αρχοντικές κατοικίες. Είχα την πολύ μεγάλη τύχη να με γράψουν σ’ ένα δημοτικό σχολείο στην οδό Σαρανταπόρου, το οποίο ήταν παλιό αρχοντόσπιτο και, άγνωστο πώς, είχε περάσει στα χέρια του Δημοσίου. Μετά έκλεισε, αρχές δεκαετίας του ’90, και από τότε παραμένει ερειπωμένο. Πριν από λίγο καιρό βρήκα μια σελίδα στο facebook αφιερωμένη στο συγκεκριμένο σχολείο και στους μαθητές που φοίτησαν σε αυτό. Αισθάνομαι κι αισθανόμουν πάντα ότι αυτό το κτίριο, τόσο ιδιαίτερο και παραμυθένιο, αποτελεί από μόνο του κάτι σαν συνδετικό κρίκο για όλα εκείνα τα παιδιά. Αφού, δηλαδή, τα πρώτα μας μαθητικά χρόνια στεγάστηκαν σ’ ένα τόσο μη συμβατικό σχολείο.

Όταν μετακόμισα στην Πεύκη, τα βόρεια προάστια είχαν σαφή όρια. Τώρα πια δεν υπάρχει διαχωρισμός των περιοχών, μόνο στον χάρτη. Παλιά, για να πας στην Πεύκη πέρναγες από ακατοίκητες περιοχές. Τώρα, τα προάστια είναι απλά η συνέχεια της Αθήνας. Είναι μια ήσυχη περιοχή που κυκλοφορείς το βράδυ στους δρόμους και πραγματικά νομίζεις ότι είσαι στην άλλη άκρη της Γης. Βέβαια, πρόκειται για ψευδαίσθηση. Να φανταστείς, μια μεγάλη έκρηξη που θα γίνει στο κέντρο της Αθήνας, θ’ ακουστεί μια χαρά στην Πεύκη.

Μικρός ήθελα να γίνω συγγραφέας. Αυτό νόμιζα τουλάχιστον όταν έγραφα τα πρώτα που διηγήματα. Μετά, πήρα την απόφαση να γίνω θεατρικός συγγραφέας. Αλλά, όταν ήρθε η στιγμή ν’ ανεβάσουμε το πρώτο θεατρικό μου στο Γυμνάσιο Πεύκης, δεν βρίσκαμε πρωταγωνιστή κι έτσι αναγκάστηκα με πολύ βαριά καρδιά να το κάνω εγώ, καθώς η επιθυμία μου ν’ ανέβει το έργο ήταν μεγάλη. Μετά την εμπειρία αυτή είπα «α, δεν θέλω να γίνω θεατρικός συγγραφέας, θέλω να γίνω ηθοποιός». Κράτησα την απόφαση μέχρι το τέλος του σχολείου και, ταυτόχρονα με τη Νομική, μπήκα και στη δραματική σχολή Βεάκη. Και όντως έγινα ηθοποιός. Αργότερα, κατά έναν μαγικό τρόπο, ήρθε και πάλι στην επιφάνεια η πρώτη μου επιθυμία, να γίνω πεζογράφος, και η δεύτερη, να γίνω θεατρικός συγγραφέας. Τώρα που βρίσκομαι στο μέσο, ας πούμε, της ζωής μου, προτιμώ, όποια δημιουργική ορμή έχω και όσα όνειρα κάνω, να τα διοχετεύω σε πράγματα που ήδη ξέρω να κάνω, παρά σε πράγματα που θα μάθω τώρα απ’ την αρχή. Προτιμώ να τελειοποιώ ό,τι ήδη γνωρίζω. Επίσης, μου αρέσει να επιστρέφω, κυριολεκτικά και μεταφορικά, σε τόπους όπου έχω περάσει καλά στο παρελθόν και νιώθω οικεία. Το λέω, ρισκάροντας ν’ ακουστώ συντηρητικός και εφησυχασμένος. Το να βαθαίνεις όμως εκεί όπου υπάρχει μια φλέβα εγώ το θεωρώ πιο ουσιαστικό από το να ψάχνεις δεξιά και αριστερά, αγωνιώντας να βρεις χρυσό.

Την εποχή που σπούδαζα στη δραματική σχολή ο διαχωρισμός ανάμεσα στο «εμπορικό» και το«ποιοτικό» ήταν πολύ αυστηρός. Κι εγώ είχα βρεθεί σε μια σχολή που ήταν σαφώς προσανατολισμένη στο σοβαρό θέατρο, ξορκίζοντας την προοπτική της τηλεόρασης. Υπήρχε ένας φανατισμός στα στρατόπεδα των νέων ηθοποιών. Αυτό πια δεν υπάρχει. Τώρα πια ένας νέος ηθοποιός λέει πολύ πιο απενεχοποιημένα «θα κάνω σίριαλ και μπορώ ταυτόχρονα να είμαι και σε μια πειραματική ομάδα. Παλιότερα, υπήρχαν στεγανά και το είχαμε κάπως τιμή μας και καμάρι μας να είμαστε ταμένοι στον «άλλο δρόμο». Αυτό, μέσα σε όλη την ιερότητά του, έκρυβε κι ένα ποσοστό υποκρισίας. Ήτανε και λίγο κάμωμα. Έστω κι έτσι, όμως, έδειχνε μια τάση, έναν προσανατολισμό.

Μπορώ να σου πω ότι νιώθω μεγάλη ανακούφιση που απαλλάχτηκα από την αγωνία του ηθοποιού. Παραμένω στο θέατρο μέσα από το γράψιμο έργων και χωρίς να σηκώνω το βάρος της προσωπικής έκθεσης. Έχω τη χαρά ν’ ανεβαίνει ένα κομμάτι του εαυτού μου στη σκηνή, χωρίς να υφίσταμαι την ψυχική φθορά που περνά ένας ηθοποιός κάθε βράδυ.

Για κάθε συγγραφέα ένα δυνατό ξεκίνημα δυναμώνει μέσα του την πίστη ότι μπορεί να συνεχίσει. Πραγματικά, το γεγονός ότι το πρώτο μου βιβλίο (Οι τέσσερις τοίχοι) είχε μια αναγνώριση με βοήθησε ν’ αφοσιωθώ στο γράψιμο. Αν ήταν μια μεγάλη αποτυχία, δεν νομίζω πως είμαι ο άνθρωπος που θα πείσμωνε και θα ξαναδοκίμαζε. Είναι πολύ δύσκολο ν’ απαλλαγείς από την ετικέτα του «νέου καλλιτέχνη». Αισθάνομαι πολύ καλά που ξέφυγα από το «στίγμα» του πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα που οφείλει να μη διαψεύσει τις προσδοκίες, που οφείλει να κρατήσει τον πήχη ψηλά.

Αυτό που έχει ενδιαφέρον για μένα στην τέχνη είναι ό,τι ξεπερνάει το καθημερινό και το τετριμμένο. Ίσως γι’ αυτό να με έλκει το αλλόκοτο. Και ας αναγνωρίζω πως έχουν γίνει σπουδαία έργα με πρώτη ύλη την καθημερινότητα. Αλλά, και πάλι, είναι η καθημερινότητα ιδωμένη μέσα από τη ματιά του καλλιτέχνη, που κάθε άλλο παρά «καθημερινή» είναι. Το έργο τέχνης πρέπει να απογειώνεται, έχοντας ως βάση όμως το απτό. Γιατί, αν είναι όλο στον αέρα, τότε μιλάμε για σκέτο ναρκισσισμό.

Οι Έλληνες δεν διαβάζουμε και φταίει η παιδεία μας. Όταν ένα παιδί στα δεκαοχτώ του τελειώνει το σχολείο, δεν έχει δεχτεί κανένα ερέθισμα για ν’ αγαπήσει τη λογοτεχνία, ν’ αγαπήσει το θέατρο, ν’ αγαπήσει την τέχνη. Με τον τρόπο που διδάσκεται η λογοτεχνία δεν μπορεί ν’ ασκήσει έλξη στο μέσο μαθητή. Δεν του δημιουργεί καν την υποψία ότι η τέχνη είναι απόλαυση. Θέλω να πω, δεν του ρίχνει το δόλωμα πως θα περάσει καλά με ένα βιβλίο.

Ο άνθρωπος είναι επιρρεπής στην ελαφρότητα, την καλοπέραση και την τεμπελιά. Είναι στη φύση του. Όταν έχει κανείς τη δυνατότητα ν’ απολαμβάνει, δεν προτιμά, αντ’ αυτού, να γίνει ασκητής. Όταν αυτή η ανθρώπινη τάση μας τροφοδοτείται από ένα πολιτικό σύστημα που σε ωθεί σε αυτόν το δρόμο, είναι φυσικό να πάρουμε όλοι την κατρακύλα. Καλά κάναμε και καλά τα πάθαμε που φτάσαμε ως εδώ. Το θέμα είναι τώρα όλο αυτό να μην το χρεωθούν οι πλέον αθώοι και αυτοί είναι οι νέοι άνθρωποι που ξεκινάνε τώρα. Εμείς, οι πιο μεγάλοι, όλο και κάτι προλάβαμε και τσιμπήσαμε, κι άρα, λοιπόν, ας πληρώσουμε.

Τι πιστεύω εγώ; Οι πνευματικοί άνθρωποι δεν είναι οικονομολόγοι. Η χώρα βρίσκεται αυτή την ώρα μπροστά σε διλήμματα που βασίζονται σ’ ένα θέμα οικονομικής φύσης. Δηλαδή, πριν από λίγες μέρες περνούσε το δεύτερο μνημόνιο στη Βουλή και υπήρχε μια μερίδα που πίστευε πως πρέπει να ψηφιστεί και μια άλλη μερίδα που πίστευε το αντίθετο - με αξιόλογα επιχειρήματα και οι δυο. Και πρέπει τώρα εγώ, που δεν έχω ιδέα από οικονομικά, να ταχθώ με τη μία ή την άλλη άποψη, και μάλιστα να βγω ύστερα να το δηλώσω. Εδώ δεν ξέρουν τι μπορεί ν’ αποδειχτεί τελικά σωστό οι καλύτεροι οικονομολόγοι. Μήπως το ξέρει κι η Μέρκελ; Πώς μπορεί σε τόσο πολύπλοκα τεχνικά ζητήματα να βγει δηλαδή ο τάδε πνευματικός άνθρωπος και ν’ αποφανθεί για το τι είναι ορθό; Πού το ξέρει; Οι πνευματικοί άνθρωποι ας μιλήσουν γι’ άλλα.

Η τέχνη βοηθάει τον άνθρωπο να βλέπει τα καθημερινά του προβλήματα με από άλλο μάτι, δεν ασχολείται όμως με αυτό καθαυτό το τρέχον πρόβλημα. Μιλά από μια απόσταση, με τόσο γενικό και πανανθρώπινο τρόπο που, κατά συνέπεια, βρίσκει εφαρμογή και στα τρέχοντα προβλήματά μας. Η αποστολή της δεν είναι να σου πει τι πρέπει να κάνεις τώρα, αλλά να σου μιλήσει για την ανθρώπινη φύση, για τις αξίες της και τις μικρότητές της. Κι εσύ μετά, μέσα από αυτό, ελάχιστα πιο σοφός, ίσως βοηθηθείς ν’ αντιμετωπίσεις τα θέματά σου. Να τα δεις αλλιώς. Όλο το άλλο το θεωρώ καιροσκοπικό.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Lgbtqi+ / Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Η κλινική ψυχολόγος και συνιδρύτρια του Orlando LGBT+ σε μια συγκινητική, διαφωτιστική και ενδυναμωτική συζήτηση για την πορεία που έχει διανύσει η εγχώρια ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, αλλά και η ίδια, προς την ορατότητα και για όσα ακόμα πρέπει να γίνουν για την ισότητα και την αποδοχή άμεσα, εδώ και τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Συνέντευξη / Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Ο υποψήφιος ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας εξηγεί πώς πήρε το όνομά του, ποιο είναι το πρόβλημα με τις περιουσίες των Χειμαρριωτών, τι θα κάνει αν πάει στην Ευρωβουλή και δηλώνει πως θα υπερασπιζόταν με χαρά τα δικαιώματα oποιασδήποτε άλλης μειονότητας.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ