It’s time to open the black boxes

It’s time to open the black boxes Facebook Twitter
0
Τι ακριβώς είναιτο «It’s time to open the black boxes»;

Είναι μια εγκατάσταση που αποτελείται από εκατό κουτιά κατασκευασμένα από χοντρό αλουμίνιο. Η ιδέα του μαύρου κουτιού, που υπάρχει και στα αεροπλάνα, είναι ότι όταν ανακαλυφθεί και ανοιχτεί, μπορεί κανείς ν’ αναλύσει γιατί επήλθε μια καταστροφή, ένα ατύχημα. Η δική ιδέα μου είναι ότι, ανοίγοντας αυτά τα κουτιά και βγάζοντας στη φόρα τα μυστικά που μας ταλαιπωρούν όλους, μπορούμε να ξεκινήσουμε έναν διάλογο. Αλλά την έκθεση αυτή την κάτω πριν απ’ το ατύχημα και όχι μετά από αυτό. Έχει, λοιπόν, μία αίσθηση ωρολογιακής βόμβας που πρόκειται να σκάσει, γιατί βλέπεις εκατό κουτιά στοιχισμένα στον χώρο, που έχουν από τη μία άψογη κατασκευή και από την άλλη κάτι που σε τρομάζει, γιατί το ματ μαύρο χρώμα τούς ρουφάει το φως, είναι σαν μικρές μαύρες τρύπες. Υπάρχει και αυτό το στοιχείο του ημιδιάφανου καθρέφτη που έχουν στο εσωτερικό τους και που από μακριά μοιάζει με τοξικό υγρό. Το πρώτο που αντιλαμβάνεσαι όταν μπαίνεις στον χώρο της γκαλερί είναι ήχοι από βόμβες που σκάνε και beeps, και όλο αυτό σου δημιουργεί μία αίσθηση άγχους. Επίσης, το κάθε κουτί κρύβει μέσα του μια λέξη και κάποιους αριθμούς που βλέπεις ανοίγοντάς τα. Η κάθε λέξη ακολουθείται από έναν αριθμό που εννοιολογικά υποστηρίζει την κάθε λέξη και είτε αυξάνεται από το μηδέν και φτάνει σε ένα καθορισμένο νούμερο, είτε γίνεται το αντίστροφο. Στο τέλος, όταν φτάσει στο ανώτατο ή κατώτατο σημείο, γίνεται μία έκρηξη ή δημιουργείται ένα flatline, που είναι η γραμμή του θανάτου.

Πόσες κατηγορίες λέξεων υπάρχουν μέσα στα κουτιά; Τις έχετε ομαδοποιήσει με κάποιον τρόπο;

Υπάρχουν τέσσερις κατηγορίες λέξεων. Από πιο οικονομική ορολογία, όπως Wall Street, banks, PSI, CDS, που συνοδεύονται από τα νούμερα, μέχρι λέξεις που αφορούν έννοιες τις οποίες θέλουμε να προστατεύσουμε, όπως ανεξαρτησία, ελευθερία, αγάπη και αξιοπρέπεια. Το συγκεκριμένο πρότζεκτ ήταν διαδραστικό γιατί ζήτησα απ’ τον κόσμο, μέσα από ένα μπλογκ που έφτιαξα αλλά και από τα social networks, να μου στείλει τις λέξεις εκείνες που θα προβάλλονταν μέσα στα μαύρα κουτιά. Επίσης, συνεργάστηκα με τέσσερις μη κερδοσκοπικούς φορείς, οι οποίοι δραστηριοποιούνται υπέρ των ευάλωτων ομάδων των πολιτών, όπως οι μετανάστες και οι άστεγοι, και άντλησα και από εκεί λέξεις.

Ποιες ήταν οι ερωτήσεις που απευθύνατε στον κόσμο;

Ο κόσμος απαντούσε μονολεκτικά σε δύο ερωτήσεις, οι οποίες ήταν: α) Τι είναι αυτό που σήμερα αισθάνεσαι ότι σε απειλεί περισσότερο και σε τρομάζει; και β) Τι είναι αυτό που αισθάνεσαι ότι απειλείται και θέλεις να το διαφυλάξεις; Οι λέξεις που μαζεύτηκαν ήταν πάνω από χίλιες. Για μένα ήταν μια ιδιαίτερη εμπειρία που δεν είχα ξαναζήσει.


Πώς ο θεατής μπορείς να αποκωδικοποιήσει το έργο σας;

Πρώτα απ’ όλα υπάρχει το αισθητικό κομμάτι, που είναι το εργαλείο μου, γι’ αυτό και με ενδιαφέρει αυτό που βλέπεις να διαθέτει μια τέλεια αισθητική, που να σε ελκύει. Από εκεί και πέρα, όταν αρχίσεις να κοιτάς τις λέξεις και τους αριθμούς, είναι πολύ φυσικό να σου γεννηθούν κάποια ερωτήματα. Να αναρωτιέσαι, για παράδειγμα, «γιατί εδώ έχει τρισεκατομμύρια κι εκεί μια κλίμακα από το μηδέν ως το δέκα;». Επίσης, θα υπάρχει η δυνατότητα μέσω ενός χάρτη-κάτοψη της εγκατάστασης, να εντοπίζει κανείς τις εκάστοτε λέξεις και τους αριθμούς και να διαβάζει μια επεξήγηση για το ποια είναι τα αντίστοιχα μέτρα που έχουν χρησιμοποιηθεί.

Ποια είναι η εννοιολογική σας προσέγγιση σε αυτό το έργο;

Είναι ένα έργο πολύπλοκο, με πολλές αναγνώσεις. Από τη μία είναι η αίσθηση ότι περπατάς μέσα στο έργο. Έχει μια σωματικότητα που έγκειται στο γεγονός ότι σε επηρεάζει και σε προκαλεί να το δεις έξω από σένα, χωρίς να χρειαστεί ν’ ανέβεις στο ταβάνι. Και πρέπει να βγεις από τον εαυτό σου για να καταλάβεις ότι η κρίση που πραγματεύεται το έργο είναι πιο ευρεία. Γιατί πιστεύω ότι η κρίση που βιώνουμε είναι πολλαπλή, μας δείχνει ότι είμαστε σ’ ένα μεταίχμιο, ότι ο τρόπος που έχουμε μάθει να ζούμε αλλάζει. Και αυτό αντανακλάται επάνω μας. Ίσως περισσότερο σ’ εμάς τους Έλληνες, γιατί είμαστε ένας αδύναμος κρίκος, δεν φροντίζαμε κάποια πράγματα και τώρα το πληρώνουμε περισσότερο από τους άλλους. Επιθυμία μου ήταν αυτό το πρότζεκτ, πέρα από το καλλιτεχνικό έργο, να πάρει μια τέτοια μορφή ώστε να εμπλέξει όσο το δυνατόν περισσότερο κόσμο, όχι μόνο στο κοινωνικό κομμάτι αλλά και σε αυτό της παραγωγής. Δηλαδή, μ’ έναν τρόπο ενεργοποιεί, στον βαθμό που μπορεί, έναν κύκλο υγιούς οικονομίας. Διότι είναι μια μεγάλη παραγωγή, έχει κατασκευές, υλικά κ.λπ. και μ’ ενδιέφερε να ενεργοποιηθεί ένας θετικός κύκλος παραγωγής, στο μέτρο που εγώ μπορώ να το κάνω. Γιατί η αλήθεια είναι πως τα τελευταία δύο χρόνια εγώ, άνθρωποι του χώρου μου αλλά και από άλλους χώρους αισθανόμαστε ένα πάγωμα. Δεν τολμάμε να κάνουμε κάτι, δεν υπάρχει καμιά ευκολία στη χρηματοδότηση και αν έχεις κάτι, φοβάσαι μην το ξοδέψεις. Και για μένα, που έχω πιεστεί πάρα πολύ, ήταν ιδιαίτερα δύσκολο να ξεκινήσω ένα τέτοιο πρότζεκτ που να έχει μεγάλη κλίμακα σε όλα τα επίπεδα. Εμπεριέχει ένα ρίσκο. Θεώρησα, όμως, ότι αφού το αποφάσισα, έπρεπε να το κάνω.

Γιατί επιλέγετε να κάνετε κυρίως εγκαταστάσεις μεγάλου μεγέθους;

Διότι χθες είχε έρθει ένα κοριτσάκι εδώ κι ενθουσιάστηκε. Δεν θα κάνω ποτέ ένα έργο που δεν θα το καταλαβαίνει το κοινό και δεν θ’ αρέσει στα παιδιά. Διότι αισθάνομαι ότι, όταν δημιουργείς μια εγκατάσταση σ’ έναν χώρο, υπάρχει μεν ένα κόνσεπτ, όμως εγώ θέλω πρώτα να ενεργοποιήσω τις αισθήσεις του θεατή και ύστερα το μυαλό του. Διότι κατανοώ πως το μυαλό μας λειτουργεί ως ένα σημείο. Από εκεί και πέρα, όταν κάτι μπορέσει να σε αγγίξει σε περισσότερα επίπεδα, τότε σε αγγίζει και πιο βαθιά. Γι’ αυτό θεωρώ σημαντικό και το αισθητικό κομμάτι. Το σωματικό έργο πρέπει να σε τραβάει και να έχει αντίκτυπο σε ‘σενα, να μπορείς να περιηγηθείς μέσα του. Αυτός είναι και ο τρόπος που σκέφτομαι. Ίσως είναι και καθαρά κατασκευαστικό θέμα, του μυαλού μου. Θεωρώ, για παράδειγμα, ότι το μεγαλύτερο έργο που έχω δει είναι μια σειρά του Τζιακομέτι με γλυπτά τόσο μικρά που χωράνε σ’ ένα σπιρτόκουτο, αλλά η κλίμακά τους είναι γιγαντιαία, παγκόσμια. Δηλαδή, το μυαλό μου πάντοτε σκεφτόταν σε μεγάλη κλίμακα και σε σχέση με τον χώρο. Το τρισδιάστατο για μένα ήταν πάντα πιο αληθινό και δεν μ’ ενδιαφέρουν η φόρμα και το αντικείμενο. Νομίζω πως είναι ξεπερασμένα.

Το έργο θα ταξιδέψει και σε άλλα σημεία του κόσμου;

Στόχος μου είναι να ταξιδέψει και σε άλλες χώρες του κόσμου, στην Ιρλανδία, την Πορτογαλία, την Ισπανία, τη Δανία, οπουδήποτε, κι εκεί πάλι να καλούνται οι άνθρωποι να επιλέξουν τις δικές τους λέξεις. Αυτό έχει σημασία σήμερα. Να ξεκινήσει κάτι από την Αθήνα, να έχει έναν σύγχρονο καλλιτεχνικό λόγο, να δείξουμε ότι ο χώρος της διανόησης και της τέχνης έχει τη δική του φωνή και ν’ ανοίξει πάλι αυτός ο μεγάλος κύκλος. Ένας απ’ τους λόγους που δεσμεύτηκα να κάνω το συγκεκριμένο έργο ήταν επειδή ήθελα αυτό το όραμα να ξεκινήσει από την Αθήνα και να συνεχιστεί στον κόσμο, να προστεθούν και άλλες λέξεις. Ν’ αρχίσουμε να βλέπουμε και να συγκρίνουμε. Πιστεύω ότι μετά από λίγο το έργο σε οδηγεί από μόνο του κάπου. Εγώ έβαλα το σπόρο, αλλά οι ρίζες που θα βγουν δεν ξέρουμε πού θα μας οδηγήσουν.

vitalspaceorg.tumblr.com

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μόνη πλέον λύση η δημιουργία ενός διεθνικού ομοσπονδιακού κράτους Ισραηλινών και Παλαιστινίων»

Διεθνή / «Μόνη πλέον λύση η δημιουργία ενός διεθνικού ομοσπονδιακού κράτους Ισραηλινών και Παλαιστινίων»

Από τις πιο έγκυρες πηγές αναφορικά με τα τεκταινόμενα στη Μέση Ανατολή, ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Πέτρος Παπακωνσταντίνου σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στην ισραηλινοπαλαιστινιακή σύγκρουση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν χρειάζεται να έχει ένας αστυνομικός προοδευτικές ιδέες, προέχει να είναι επαγγελματίας»

Οπτική Γωνία / «Δεν χρειάζεται να έχει ένας αστυνομικός προοδευτικές ιδέες, προέχει να είναι επαγγελματίας»

Ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, Ανδρέας Τάκης, μιλά για την αστυνομική βία και αυθαιρεσία με αφορμή την έκδοση της έρευνας που συνέπεσε με τη δημοσιοποίηση της υπόθεσης του Μοχάμεντ Καμράν Ασίκ, ο οποίος βρέθηκε νεκρός στο τμήμα του Αγίου Παντελεήμονα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Lgbtqi+ / Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Η κλινική ψυχολόγος και συνιδρύτρια του Orlando LGBT+ σε μια συγκινητική, διαφωτιστική και ενδυναμωτική συζήτηση για την πορεία που έχει διανύσει η εγχώρια ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, αλλά και η ίδια, προς την ορατότητα και για όσα ακόμα πρέπει να γίνουν για την ισότητα και την αποδοχή άμεσα, εδώ και τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Συνέντευξη / Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Ο υποψήφιος ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας εξηγεί πώς πήρε το όνομά του, ποιο είναι το πρόβλημα με τις περιουσίες των Χειμαρριωτών, τι θα κάνει αν πάει στην Ευρωβουλή και δηλώνει πως θα υπερασπιζόταν με χαρά τα δικαιώματα oποιασδήποτε άλλης μειονότητας.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ