Ζωντανή στο Κύτταρο

Ζωντανή στο Κύτταρο Facebook Twitter
0

ΗMarianneFaithfulκαι η JaneBirkin,δύο εξέχουσες μεγαλοκυρίες, ασφαλήτοτέμ μιας αφηρημένης '60sαπελευθέρωσης, γοητευτικές ακόμα στοκλονισμένο μεγαλείο τους, μας επισκέπτονταιαυτό το μήνα για συναυλίες σε χώρουςκυριλέ και «γοήτρου», στο Παλλάςκαι το Μέγαρο αντίστοιχα. Με όλο τοσεβασμό και τη συμπάθεια στις ωραίεςαυτές επιζήσασες, η άφιξή τους αναμένεταιδυστυχώς να επισκιάσει στα mainstreamέντυπα την ανέλπιστη παρουσία στο τέλοςτου μήνα (στις 27 για την ακρίβεια) μιαςάλλης πολύ σπουδαίας... καλλιτέχνιδος,μουσικού, τραγουδοποιού, τραγουδίστριας,διστακτικής ροκ σταρ: της Kristin Hersh, γνωστήςκυρίως ως ηγέτιδας των σημαντικώνThrowingMusesαλλά και από την προσωπική της καριέρα.Πολλοί οι φανατικοί του γκρουπ και τηςίδιας και στα μέρη μας, ακόμα περισσότεροιαυτοί που αναγνωρίζουν κάτι βαθιά στέρεοκαι συναισθηματικό στα τραγούδια της,με μια φωνή που γεφυρώνει άλλες φωνέςκι άλλους τόπους -τα παλιά φολκ- με τοτσιταρισμένο αστικό τοπίο του σύγχρονουροκ, μια κοινή συνισταμένη όλων όσοιείχαν αφετηρία το πανκ και μετά συνέχισαντην επίπονη διαδικασία ενηλικίωσης σεπιο εσωτερικούς, αλλά συγχρόνως και πιοκοινωνικούς, δρόμους. Η KristinHershακουγόταν στ' αυτιά μου συγχρόνως ωςμαμά-γκόμενα-αδελφή ελαφρά διαταραγμένη,αλλά μ' ένα «kooky»,καθησυχαστικό τρόπο. Ήταν και το όνομαωραίο και «ακριβές»: ThrowingMuses.Όχι του επιπέδου RoxyMusic,VelvetUnderground,JoyDivision(που πριν ακούσεις καν τη μουσική σεβάζει σ' ένα πολύ συγκεκριμένο moodπου δεν διαψεύδεται όταν παίξεις τατραγούδια), αλλά πάντως «σωστό».

Ήτανγύρω στο 1996 αν θυμάμαι καλά, που είχαξενυχτήσει ένα βράδυ περιμένοντας ναεπικοινωνήσω μαζί της για μια συνέντευξηπου θα δημοσιευόταν στο περιοδικό «Οξύ».Ήταν μια από τις πιο ωραίες κουβέντεςπου είχα κάνει μέσω τηλεφώνου (εντελώςάχαρη διαδικασία συνήθως), και μετά απόκάποια ώρα βρεθήκαμε να μιλάμε επίπαντός επιστητού, από την πολιτικήκατάσταση των ΗΠΑ ως τα ζόρια τηςκαθημερινότητας μιας ροκ μητέρας μεδυο παιδιά. Είχε πάει τόσο καλά μάλισταη συζήτηση που ξέχασα εντελώς να τηςζητήσω να μου αναπτύξει περαιτέρωπροφορικά ένα κείμενο που είχε γράψειγια ένα βιβλιαράκι που είχε πέσει τότεστα χέρια μου με τίτλο «IdleWorship»και υπότιτλο «Πώς η ποπ χειραφετείτους αδύναμους και επιβραβεύει τουςπιστούς». Πρόκειται για μια μίνιανθολογία κειμένων «επώνυμων»σταρ της σύγχρονης μουσικής από τονBonoως τον ThurstonMoore,με θέμα τις εμμονές του ροκ οπαδού, πουδεν αλλάζουν ακόμα κι αν περάσει στηναπέναντι όχθη. Το κείμενο της KristinHershείχε τίτλο «Περπατώντας Τριγύρω σαΓυναίκα» και με αφορμή το κόλλημάτης με την PattiSmith,έγραφε μεταξύ άλλων και τα παρακάτω γιατη σχέση οπαδού και καλλιτέχνη στην(πάντα ασταθή και ευάλωτη) δομή του ροκσυστήματος:

«...Προσωπικά,συμπαθώ πολύ τους φαν και συνειδητοποιώπλήρως ότι βασικά αυτοί είναι ο λόγοςπου συνεχίζω να κάνω αυτό που θέλω νακάνω. Από την άλλη, δεν είναι ότι είμαιντροπαλή ακριβώς, αλλά αυτό που θααποκαλούσε κάποιος "ιδιωτεύον" άτομο,επομένως η ιδέα να βγω έξω και ναπροσελκύσω την προσοχή, μου είναι εντελώςξένη. Παλιότερα ειδικά, είχα την αίσθησηότι ερχόντουσαν να με βρουν τα πιοπαράξενα άτομα, και μόλις με πλησίαζαν,έκαναν συνειδητή προσπάθεια να γίνουνακόμα πιο παράξενα μαζί μου. Όσο πιοπολύ γνωστή γινόμουν όμως τόσο πιο πολύκαταλάβαιναν ότι είμαι κι εγώ κατά βάθοςένας αμήχανος σπασίκλας και συνεπώςόφειλαν να μου φέρονται πιο ανθρώπινα.Αλλιώς, μπορούσαν πάντα να μ' αφήσουνήσυχη και να πάνε ν' ασχοληθούν με άλλεςμπάντες. Οι άνθρωποι που συναντώ τώραείναι πολύ πιο προσγειωμένοι και συνήθωςαποφεύγουν τις βασανιστικές ερμηνείεςτου "έργου" μου. Όχι ότι δεν έχουνδικαίωμα να το κάνουν φυσικά. Έχουν τοίδιο δικαίωμα με μένα και μ' αυτούς πουγράφουν τις κριτικές στα διάφορα έντυπα.Χθες το βράδυ, ένας πιτσιρικάς έφερε ναμου δείξει το πρώτο άρθρο για τουςThrowingMusesπου δημοσιεύτηκε στη Βρετανία. Μου είπεότι είναι το πιο πολύτιμό του απόκτημα,αλλά έπρεπε να το έχω εγώ. Έριξα μιαματιά στο άρθρο, στο τέλος του οποίουφερόμαστε να δηλώνουμε "δεν έχουμειδέα τι θέλουν να πουν αυτά που γράφονταιγια μας". Ειδικά όταν μας παρομοίαζανμε ιππόκαμπους που φοράνε πατίνια! Τοαγαπημένο μου άρθρο για μας μας περιέγραφεως "bad-assedrock‘n'rollmotherfuckersμε εισιτήριο χωρίς επιστροφή για τηνκόλαση και τη λήθη". Μ' αυτό,μάλιστα, μπορείς να βγεις άνετα στησύνταξη. Σκέφτηκα μάλιστα να το τυπώσωσε μπλουζάκια. Rockhard:Δεν είμαι ποιήτρια!».

Παρ'όλα αυτά, ήμουν σίγουρος ότι είχε πάειπολύ καλά η συνέντευξη, μέχρι το επόμενομεσημέρι, που με ζήτησαν επειγόντως απότην (εδώ) δισκογραφική της εταιρεία, γιανα μου πουν πανικόβλητοι ότι είχε πάρειη ίδια αγανακτισμένη τηλέφωνο για ναδιαμαρτυρηθεί γι' αυτόν το θρασύτατοδημοσιογράφο από την Ελλάδα που τηνείχε προσβάλλει τόσο άσχημα! Έμεινακάγκελο. Η παρεξήγηση λύθηκε λίγοαργότερα όταν ο υπεύθυνος Τύπου μουείπε ότι τα συνηθίζει κάτι τέτοιασχιζοφρενικά, και μάλλον βρίσκεται σεπροχωρημένο στάδιο «bipolardisorder».Ελπίζω να το έχει ξεπεράσει πια καιανυπομονώ πολύ να τη δω από κοντά. Εξάλλουπλέον, η συγκεκριμένη πάθηση έχει«εκδημοκρατιστεί» πλήρως. Όλοιείμαστε «διπολικοί» λίγο πολύ μετους ρόλους που καλούμαστε να υποδυθούμεκαθημερινά.

Shortcut
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ